Bir aktyorun “PORTRET”ləri
Və onların cəmindən törəmiş
“Bəşir Səfəroğlu AvtoPORTRETİ”...
Həyat səhnəsinə “Səfəroğlu Səhnəsi”ndən sonra qədəm qoyanlara bəyanlayaq ki, bu aktyorun teatra gəlişi də “vaxtından əvvəl” olub, gedişi də. Səhnə sənətimizin bel sütunundan, kütləvi zövq kisəmizdən, ölkəvi törən-tədbirlərin “özəl diqqət”, “daimi anşlaq”, “sürəkli alqış” obyektliyindən gedib. Yorularaq yox, qocalaraq, avazıyıb-soluşaraq, bitib-tükənərək deyil, külli-sənətsevərləri tamarzı qoyaraq gedib...
Həm də... tele-səhnəciklərindən birində dediyi templə – “yavaş-yavaş” yox, hər ekran görünəyinə dua-sənalı dodaqları qaçan, bəzən də gözləri yaşarınca uğunaraq onu “Bu zalım oğlu “Safaroğlu” döy e, “Kafaroğludu!” ayaması ilə öyən rəhmətlik Nərgiz nənəm demişkən, “ataş-ataş” gedib!...
Sənətə gəlişi də atəşin olub
On dördcə yaşındaykən qəfil bir iç qığılcımından od alıb-gəlibmiş. Sonrakı iyirmi doqquz ildə çağının qaynar gözü, mətbu sözü önündə səhnə-səhnə, ekran-ekran parlayaraq, o dövr teatrının yeni etalonuna çevrilməyə başlayıb. Ömür “40”-ınadək sənət qapılarının “40”-ıncısını da açıb və üstündən üçcə il keçər-keçməz, canındakı “sənət odu-zəhmət çatı” duallığıyla səhhət badına gedib...
Bu ikiməcazlı qarşılıq (“sənət odu-səhhət badı”) nitqimə belə bir deyim də diqtələr ki, bu alovlu aktyorun cismi yanıb küllərə, xatirəsisə – səhnə ömürlüyü dönəmində yağışına tutulduğu güllərə çevrildi...
Deyirəm, sözün bu “rekviyem”iyyə dəmində,
qəmu-qüssəmizi təbi-təbəssümə tərk
üçün, rəhmətliyin yaddaşlar
yaraşığı olan super “XALlar”ına baş vuraq. Həmin o “gülvurma”lardan biri də –
“Durna” operettasındakı “vur, vurum!” (vır,
vırım!) höcətləşməsidir
ki; ona bax-ona bax, gör, cəmi-səhnə məcnunlarından
füzun baməzəlik istedadı olan bu sənətkar o
“Uzun” roluna necə can-dildən girib! Belə “girişib” ki, nəinki
sıravi tərəf-müqabillərinə, hətta, bu an “söz davası” etdiyi Lütfəli
Abdullayev kimi nəhəngə də səhnə ortağı
qismində yox, büsbütün “Qoşun” obraz-tipində
baxır! Deyəsən, bu adam heç
sizi-bizi – qəşşi-uğunma mövsümü
yaşamaqda olan tamaşaçılarını da saya
salmır; nə “yaşa”-“bravo!” hayqırtılarımıza
pəhsinir, nə alqış leysanımıza bənd olur. Elə
bir ucdan döşəyir, ha! Nə biləsən,
bəlkə elə “toxunulmaz” statuslu ssenari mətninə də
əl (bu halda dil) qatır? Əlbəttə!
Belə müdaxilələr bütün yaradıcı sahələrçün
keçərli məsələdir. Əks təqdirdə
sənətçilik sənədçilikdən uzağa gedə
bilməzdi...
Hə, eynimizi açmaqçün bənzərsiz “Bəşir
həşirləri”nə davammı edək? Yox...
Nədən
ki... bu cılxa Güləş-Gülümsər(ov)
bəndəyə aid xoş epizodlarla naxoş olaylar
para-paralel, “duet”, “duel”, “birevli”!
Hə... işə bax; özün təpədən-dırnağa
major notlar saçasan, anar-yazarlarısa minor-azarlara “salasan”!...
Bəli,
bu doğal Səhnə fərdinin “batal” həyat səhnəsinə
gəliş-gediş dramındakı “pərdə”lər,
“şəkil”lər, “remarka”lar ən daşürək bəhskarları
belə kədərə köklər...
Bəhs edəcəyim növbəti qərəmət
öncəsi rəhmətliyin daha bir unikal XALını –
“Milyonçunun dilənçi oğlu”ndakı minbir təhər-tövrlü
(qaş-göz, əl-ayaq, dil-dodaq, bər-bədən titrəyişləri,
ekspromt söz-bez və s.) “Ölünün də
qıdığı gələr?!” deyimini xatırlayaq...
Və
ardınca ərz edək ki, bu sənət Məcnununun
dünyadəyişiminə səbəb olan xəstəliyin
özü də nadir azarlardan!
Bəs “səhnə nadirləri”ndən olan bu bəndənin
o mərəzi necə qarşılama məsələsi? Bəli, əfəndilər,
bəlli bir zərb-məsələ yozu-yorumla desəm,
böyük əksəriyyətin “kəfənə
bürün, dəfnlə sürün” ruhsuzluğuyla
büzüşüb gözlədiyi o olayı bu bəni-Adəm
seçilmişi, öz ləhcəsilə desək, alayı
cür qarşıladı. Yəni, son “həyat
rol”unu da (bütün ərəfə-“qrafa”sıyla)
özünəməxsus yaşayıb-yaratdı. Böyük teatrların foye-vestibüllərində
səslənən 3-cü zəng timsallı “son nəfəs”
çağınadək sənət və həyat səhnələrindən
düşmədi. Salonlardan püskürən
alqışları, yağdırılan gül-çiçəkləri,
andırılan “oxay”ları, komplimentləri “mən ki
bugün-sabahlığam” düşkünlüyü ilə
yox, “biz gəldi-gedərik – sən yaşa, dünya!” fəlsəfəsi,
“sənət əbədidir” dialektikası, “hər kəs ki
canın cananı üçün istər...” poetikası ilə
qarşıladı!
...Bir kərə
iki dostunun söhbətindən eşitdiyimə görə, bu
bənzərsiz hal-əhval ustadı,
qarşısındakı böyük (və hələ gənc...)
sənətkarın sönməkdə olan gözlərinə
“daha mən heç nə edə bilmirəm” təəssüfü
(və çarəsizliyi!) ilə baxan həkimin eynini məşhur
“Gəl, sanma Füzuli dərdini asan, ey təbib!” – misrasıyla açıb. Onu tez-tez əyani
yoluxanların cəmi-xatirələrindənsə belə bir
qiyabi “epiqriz-qənaət”ə də gəlmək olar ki; “...Rəhmət
sənə Füzuli, kim, rahət öldün –
Əfğanınla xəlqə əziyyət vermədin!...”
Bəli,
bu sənətkar səhnəmizin o dövrdəki çox az
azmanları içərisində əsl Füzuli Məcnunu
idi; böyür-başından yel ötməmiş, öz səviyyə
ranqlarındakı fanatlarına efir-ekran ağlaşmaları qurduran “bəzi”
müasir “korifey” (“trofey” terminiylə
qarışdırmamalı) sənətçilər kimi
ah-zar etmədi. Nədən ki, bu Səhnə əmirinin
bio-xəmiri büsbütün kültür iksirilə
yoğurulubmuş. Və elə məhz bundanmış
ki, hər növ, hər qəbil ədəbi-dramaturji mətnlər
(xüsusən, komedik materiallar) bu korifeyin ifasında ekspromt-əlahiddə
elementlər saçır, rejissura mizan-düzənləri əlavə
ştrixal dillər, dinamikal-mozaikal güllər
açırdı...
Bütün
bunların daha rahat görkü (və dərki)
üçün, onun hələ sadəcə “Bəşir Səfər
oğlu Səfərov”luq dövründən də –
Müxtəsərcə...
Bu bəhsi, yığcamlıq xatirinə, Səfəroğlu
orijinallığından xali bir “trafaret”lə təqdim edəsi
oluram.
1925-ci ilin martında Bakıda doğulub. Ailə
dolanışığı ucbatından orta məktəbi 7-ci
sinifdən buraxmalı olub. On
dördündə maddi və siyasi-repressiv gərginliklərlə
ləbaləb həyat səhnəsindən adi (öz təbirincə,
“küncəvoy”) bir sürücülər klubunun dram dərnəyi
səhnəsinə yol tapıb. Sonra
“qazamatdan da qəzalı “mülki həyat hekayəti”ndən
könüllü olaraq faşizm dramına yollanıb və
kontuziya “təltifat”ı ilə geri qayıdıb.
Amma bu “geri” nəsnələri o müharibə nəmənələrindən
heç də geri qalmayıb. Belə ki, orada dili
tutulub, qulaqları batmış bu gənci burada işə
götürmürlər. Birazdan qulaqları
“pıçıltıları buraxıb,
qıcırtıları antenalaya bilsə də”, alovlu sənət
eşqini teatr-səhnə
yarına izhar edəsi orqan açılmır ki
açılmır! Bir müddət yük maşını
sürməli olur və sən demə, lalın dilini analarla
bahəm, yaxşı insanlar da bilirmiş: Niyaz Şərifov
ad-soyadlı bir rejissor istedadından agah olduğu bu gəncə
“müdam tamaşalara gəl” deyir və bir neçə ay
sonra “kəkələmə rolları” verməklə, onu
truppaya qəbul edir. Bu qayğıdan bir qədər də həyəcanlanan,
həyatını “sevincdən xali” talenin bu gərgin
“ssenari”si üzrə qurmağa məhkum olan, gündüzlər
teatra gedib-gəlib, gecələr “kəkələmə ələmi”lə
yatıb-duran Bəşir bir gecə yuxuda necə bir zəlzələvi
həyəcan yaşayırsa, hövlən oyanıb, röya
vahiməsini “ay aman-ay dad!” ilə qarşılaması
ardınca əlavə edir ki, bəs, “ey dili-qafil, dilim
açılıb ki!...”
Və bu
xoş “kulminasiyalı” yuxu sayəsində o adi Bəşir Səfər
oğlu Səfərov “yavaş-yavaş” yanıb olur –
Qeyri-adi Bəşir
Səfəroğlu!
(Hələ o “ov-yev”izm erasında (“Şuşinski-Şəkinski”
sferasında) özəl-özgürlənib “SəfərOĞLU”
millinaməsilə məhz öz atasının oğlu
olduğunu bəyanlama cəhdi-cəsarəti!)
Yuxarıkı
yarımbaşlıq altında daha münasib çıxası
bir nüansı burda qısaca ərz edim ki, valideynləri
üçün adi “bəndəbala” olaraq doğulmuş bu
uşaq, teatr-səhnə aləminə “Allahın bəlası”
kimi gəlibmiş; fitri istedad ləbaləb, sənətə
biət siləbəsilə, aqilliyi zəki-zəki, qabilliyi
tökü-tökü. Və... o dövr
vurğunlarından biri demişkən, “üzündə də
şeytan tükü”! Hə, onun saysız
vurğunlarının deyimləri içərisindən məhz
bu parafrazı xatırlatmağım heç də “təsadüfi”
deyil; bu aktyora (“köhnə” xalq təbirilə – bu artistə!)
elə-belə – yəni teatral qrim-durum, mizan-düzənsiz
baxanda da adamın gülməyi gəlirdi. Bu sehrin sirrindən
(hələ də) agah olmayan xalq isə, adətən,
aldığı ləzzəti, qaldığı
heyranlığı hər fürsətdə lənətlədiyi
(bu halda “alqışladığı”) abstrakt
varlığın tükü ilə bağlayır...
Və...
(lənət sənə, şeytan!) cəmisi qırx dörd illik ömrün otuz
ilində yüzlərlə mükəmməl obraz-portret
yaradıb-yaşadan bu ustadın dəyər-əyar
urvatını – yazıb-çözdükcə bitməyən
oçerk təsviratını bir-iki “şanlı məktub” vərəqinə
ekvivalent qəzet səhifəsinin üçdəikisinə
necə sığışdırasan? Elmi-metodoloji
yazılara, bəhslərə marağın
azalıb-avazıdığı bir dövrdə bu helmi,
saya-suya zikrlərlə o sayaq bitkin, mükəmməl
obrazların pərdəarxası “həngamələrini”,
laborator ədavalarını nə tövr açasan?
“Durna”dakı Uzun-Qoşun “muz-müharibəsi”, “Ulduz”dakı
(zahirən “eleqant”, daxilən pedant, “həm ciddi, həm şən”)
Gülümsərovunun: “Məni elmdən uzaqlaşmağa
vadar edənlər tarix qarşısında cavab verəcəklər!”
vəsiyyətini ifa zamanı tamaşaçıda (istər-istəməz)
“ikili” münasibət yaradan səs tonu, sir-sifət “dil”i,
“Əhməd haradadır?”dakı epizodik
bir “sərxoş” personajını tamamilə tipikləşdirməsi
kimi ustadlıq örnəklərinə ədəbi dilimizlə
nə ilmələr əlavə edəsən ki... bu bənzərsiz
sənət xalısındakı misilsiz çeşnilərin
yüzdəbirinə adekvat olsun?...
Bu aktyorun
tamaşalarda oynadığı digər rolları isə, elə
yuxarıdakı tərcümeyi-hal qəlib-qəbilində təqdim
edim: “Beş manatlıq gəlin”də Möhsün, “Keto və
Kote”də Qaradavoy, Çiko, “O olmasın, bu olsun”da Məşədi
İbad, Qoçu Əsgər, “Durna”da Uzun, “Ulduz”da Gülümsərov,
Qədir, “Gözün aydın”da Səlyanski, Qəhrəman,
“Mərdi-xəsis”də Hacı Qara, “Rəisin arvadı”nda Baləmi,
“Milyonçunun dilənçi oğlu”nda polis rəisi, “Bizə
bircə xal lazımdır”da Səbrəli və (bu
say-sanbalı tükənməyənlərin çoxluğuna
görə) sair və ilaxır...
Fikir-zikrimdə
törəndikcə-genələn bu yazını, nəhayət ki, bitirmək gərək – müdrik çağdaşlarının, qədirbilən xələflərinin maraqlı xatirə və deyimlərinə yer verə bilməməyim təəssüfü ilə birgə...
Hələ yuxarıdakı bioqrafiq (“maddi və siyasi-repressiv gərginliklərlə ləbaləb həyat səhnəsi” ilə ilgili) nəqlimdə geniş toxuna bilmədiyim nüanslar...
Bu xüsusa dair, heç olmasa, buncığazı deyim ki, bütün həyat səhnələrinə yalnız yasaq yaşadan sovet rejimində bu teatr səhnəsi vunderkindi öz tamaşaçılarına xeyli “anti-antrakt”lar da yaşadırdı; “Bizə bircə xal lazımdır” operettasındakı “ortabab” ictimai-sosial replikalara əlavə etdiyi “söz-bez”lər, ironik-lağlağı təbəssümlər, “Milyonçunun dilənçi oğlu”ndakı sir(r)-sifət “mozaika”ları, milliyyətçi müəllifdən (Şıxəli Qurbanovdan) gəlmə ikibaşlı ifadələrə bir baş da qüvvət verən səs tonu və zəngin ifa “aksesuar”ları...
Heç bu yazı prosedurunda (materialın daha layiq alınması üçün) bu azman kişinin sənət-istedad-ləyaqət yadigarı qızına – ünlü sənətkarımız Afaq Bəşirqızına da xitab etmədim; bu xanımın “haqqı, həqiqi sənət reputasiyası olan sənətkarlar öz dəyər-əyar “dissertasiya”sını özləri müdafiə edər!” əks-sədası ilə...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2020.- 7 aprel.-
S.5.