SÖZ – Osmanın fitrətində...
SAZ – köksünün
közündədir, Kim bunu
toran görürsə, Günah
onun gözündədir...
Bu “iqtibas”i misralar bu qədim kişi haqda yazmaq xəyalına düşdüyüm andanca əl qoydu nitqimə – “Hər kəs yüz il yaşamasa, Günah onun özündədir” kəlamının diktəsilə...
Hələ bu... teyxa elat övladının öz “ultra” oğluna (sonralar ünlü tənqidçilərimizdən olası Babək Qurbanova) xitabən “atanamə”si: “Mən kənddə doğuldum, sənsə şəhərdə, Sən beşikdə yatdın, mənsə yəhərdə, Mən çomaq götürdüm, sən kağız, qələm, Çomaq bir aləmdir, qələm bir aləm...”.
Hə, Qələm! Bu şairin adına-imicinə daha doğma (bütün sovet “şinel”lilərdən bir köynək yaxın) yazı-pozu gərəyi...
Deməzsizmi, bu “cılxa kəndçi” şairin bu “aləm”liyə məcnuni sədaqətinə binaən, mən bu yazını bəlli “texnika” ilə yox, qələmlə (hətta ağlımdan lələk də keçdi) yazmaq istədim...
Bəli, bizim bu başdan-başa xəlqi şairimiz bəlli “sovet mundirli” şairiyyət-şeiriyyətimizdə heç kəsə bənzəməyib; həm xasiyyət özgürlüyü, həm kəlam-qələm sözgürlüyülə. Doğulduğu kənddən (Qazax, Sarıvəlli, 17 dekabr 1905) necə sadə-saya, insan-insafi, bəlir-bülluri keyfiyyətlərlə gəlibmişsə, eləcə – durmadan dəyişən dünyanın ultral cəzbinə, bolşevizmin total hoqqalarına uymadan, elə “köhnə kişi” olaraq da getdi (3 iyul 1990). Tək elə o dünyaya yox a, həm də, yır-yığış edib çıxarkən “Uzun qollarını ala çinarlar Boynuma salsa da, mən gedər oldum!” – dediyi kəndin “gündoğar-qurdboğar” çəhlimindəki məzarlığa (öz vəsiyyətilə)...
Bu saflıq, “təmiz-tarıxlıq” bu kişinin ənkə-ulusundan gəlirmiş. Yoxsa, Qazax rayon NKVD-si Qriqoryan Bakıya belə bir “sanbal”da arayış göndərə bilməzdi: “AYİ (AYB) İdarə Heyətinin üzvü Qurbanov Osman Abdulla oğlunun atası kənd koxasının müavini olmuş, qayınatası, bibisi uşaqları Türkiyəyə qaçmış, qardaşlarından Qurbanov Qurban 1918-1919-cu illərdə türk ordusunun könüllü əsgəri kimi Qızıl Orduya qarşı vuruşmuş, Hümbət Gəncə qiyamının fəal iştirakçısı olmuş, bibisi oğlu Əsəd Nəsibov 1926-cı ildə müsavatçı kimi həbs edilmiş, özü isə xalq düşmənləri Hacıkərim Sanılı və Mikayıl Müşfiqlə yaxın münasibətdə olmuşdur”.
Əlli yaşında verdiyi “yaş senzi fərmanı”na on beşcə bayram “dönüklük” etmiş bu şair, bundan savay (yəni, özündən asılı olan) heç nədə büdrəməyib; səksən beş sənəlik ömrünü haqq-halal dədə-baba yolunda sürüb. Düzdü, hərdən bu “şuradövrlü” qələmin də yad getdiyi olub (“Ağ gün çəkdi sağ əlini başıma, Ağ saçlarım qaralmağa başladı” və s.), ancaq, yaşıdları “Partbiletim sol cibimdə – ürəyimin başındadır”, “Bütün Yer üzünün xoş gələcəyi, Hər zövqi-səfası partiyamızdır!” deyib, “plandan əlavə” məşhurlaşdığı dəmlərdə bu adam:
“Xalqın əzəməti, fikri, xəyalı...
Sanma bir qılıncda, bir hünərdədir, –
Həm də bu sazlarda, bu sözlərdədir!”.
“Hər kiçik bayatı xalqın səsidir,
Kamal dünyasının xəzinəsidir”.
“İlham bulaqları quruyacaqdır,
Hər kimin deyilsə mayası eldən” –
kimi “köküm-köyüm”lüklər
yazıb.
Və belə kökənlik sevdaları olan bir şairin 28 yaşında kitabı çıxması,
1937-də AYB üzvlüyünə,
1957-də “Xalq şairi”liyinə
layiq görülməsi
özünə də
təəccüblü gəlirmiş...
Əslində, bu kəs çox
erkənlərdən xalqın
şairi idi. Əl-əl
gəzən (və adları ilə də qəlb aləmini ehtiva edən) kitabları ilə: “Gətir, oğlum”, “Gənclik eşqi”, “Bahar çiçəkləri”, “Hər
kəs yüz il yaşamasa”, “Kür qırağında”...
Çox kasıb bir ailədə dünyaya göz açmış Osmanın uşaqlıq, şagirdlik (repressiya qurbanı Firidun bəy Köçərlinin
Qoridən Qazağa köçürdüyü seminariyada),
Göyçayın kəndlərində
müəllimlik çağları
ehtiyaclar girdabında keçib. Bütün ölkə ilə birgə qatı siyasi sarsıntılar, maddi gərginliklər yaşadığı 30-40-cı illər, milli azadlıq vüsalına yetməyən Cənubi Azərbaycanda keçirməli
olduğu naşirlik çabaları, Bakı Pedaqoji Texnikumunun direktoru, “Ədəbiyyat” qəzetinin baş redaktoru, Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda müdir müavini, AYB poeziya bölməsinin rəhbəri
kimi vəzifələr
daşıması da ki öz yerində...
Lakin heç nə (hətta ali
təhsil illərini yaşadığı kosmopolit
Moskva mühiti, gözəl tərcümələr
etdiyi dünya klassiklərinin həyat-yaşam
epizodları belə) bu canlı qayanın
milliliyindən bir şey qopara bilməyib...
Bu məqamda daha bir “lakin”; bu
özgür kişi
o dünyaya özüylə
bir xiffət aparmalı olub. Bir gün general Əliağa Şıxlinskinin
(“Çar Rusiyası artilleriyasının Allahı”)
“fikrinizi bildirin” ricası ilə göndərdiyi iki şeiri cırıb atıb və sonralar belə bir etirafda bulunub:
“Neynim, o zalım dövrdə Çar və Müsavat generalının məktubuna
sayğı göstərməyə
cəsarətim çatmadı...”.
Bu cəsarətsizlik ardınca,
yaxın keçmişimizin
“Kirovabad ya Gəncə?”
müzakirə-mübahisələrimizi unutmamışların xatirələrinə
bir retro-əlavə:
Tarix nə oyuncaq, nə əyləncədir,
Yüz
ad da dəyişib, yüz ad da qoysaq,
El dilində Gəncə elə Gəncədir...
Diqqət(!): Osman Sarıvəlli bunu 50-ci illərdə yazıb...
Və keçək
mətləbə. Şairlərlə bağlı bütün mətləb cığırları
da ki baş
yolda – poeziyada qovuşar. Bir qəzet yazısında
şeiriyyətimizin Osman
odasını başabaş
dolaşmaq mümkünsüz.
Heç olmasa, 100 % -li dostu Səməd
Vurğuna eyhamən desək, “Hər sadə, mürəkkəb
cümlə”lərinin –
“Əzəl mübtəda”ları...
Yəni
yaradıcılığının 99,9 faizini təşkil
edən duman-çənli
Vətən cənnətlərini,
“keçəli-çadırlı, yeraltı damlı” yurd-yuvaları, “yaşılörpək-qızılördəkli
dağ-dərələr”i, “buz bulaqlı bağ-bağat, düz ilqarlı el-elat”ları vəsf edən şeirlərindən “bəndü-bənd”lər...
Öncə bir gilə xatirə: “Mənim şairlik duyğum anam Tükəzbanın bayatılarından başlayıb.
Cəhrə əyirəndə,
gəbə toxuyanda çağırdığı bu bayatı isə... :
Ağacın göyü, dərdin
alem,
Dibini söyü, dərdin alem,
Gözümü sənə dikmişəm,
Tezcə
böyü, dərdin
alem”...
Alimləri deyəmmərəm, bəndənizin
xəyalı bu şairin şeiriyyət aləmini (öz lad-dadları baxımından)
“gül-gül” görür. Bunlardan
(təbii ki, yazı həcmi imkanında)
SazGÜLülər:
“Aşıq, bu gün yaxşı köklə sazını,
Ürək açan mahnılardan de gəlsin.
Şirin
dostluq nəğməsidir
hər sözün,
Sədaqətdən, etibardan de gəlsin...”
“Dostum, incə barmaqların
Sədəflərin üzündədir.
Mənim
meylim bir sazında,
Bir də şirin sözündədir...”.
KamanGÜLülər:
“Yaxın sirdaş kimi, əziz dost kimi,
Qolunu boynuma saldı bu yerlər.
Mənim
bu nisgilim vardı əzəldən,
Oxşayıb könlümü aldı bu yerlər.
Aşıq eldən alır
öz nəfəsini,
Gəldim
eşitməyə elin
səsini,
Könlümün dil açan kəmənçəsini,
Zərif
əllərilə çaldı
bu yerlər...”.
YarGÜLülər:
Çiçəklərdən səni könlüm
Dilər
keçər, dərdin
alım,
Xəyalın tez-tez yanımdan
Gülər keçər, dərdin
alım...
“Zülfün qamətindən
uzundur, uzun,
Yalansa, əmr eylə boynum vurulsun!”.
Və bir nəqli-nəzmi -
XəyalGÜLü:
“- Ay Osman qağa,
bir-iki günə kəndə gedirəm, sözüqnən-sovuqnan?
- Aya, ağrın alem, o yerlərə deynən (Nə sultana söylə, nə xana söylə, Mənim sözlərimi qanana söylə, Məhəbbət oduna yanana söylə misraları ardınca) :
El ağzı fal olar, hər vaxt sal yada,
Sirri dosta vermə, söyləmə yada,
Xeyir xəbər olsa eldə, obada,
Qayıdıb gələndə Osmana
söylə...
- Çoxdandı ayağın
düşmür oralara,
bir umurun varmı, gətirim...
- Özünlə çiçəkli,
güllü yaz gətir,
Bir aşıq havası, bir saz Saz
gətir,
Ana yurdumuzun nəyi var, gətir -
Məhəbbət, sədaqət, etibar
gətir!...”.
Bir əlçim də -
YumorGÜLü:
Bir kərə
bir aşıqdan soruşur ki, adın nədi, deyir, Ramin. Qayıdır
ki, ay oğul, aşığın adı
olar Alı, Ələsgər, Məmmədsöyün,
Kərəm...”.
Və bu adamın tək elə yazıları ilə yox, bütün oturuş-dürüşu, əməl-feili
tərz-hərəkətlərilə elatcıl olduğuna dəlil-sübutçün bir
“deyişmə” -
DastanGÜLü
(müasir leksikonla – dörd-beş il öncə mətbuatdan oxuduğum və daha çox xoşlandığım dörd
bəndini kağıza
köçürdüyüm “Osman-Novruz deyişməsi”
adlı geniş bir yazının “konspekt”i).
Əslində, bunu (üzbəüz deyilmədiyinə görə)
deyişmə yox, yazışma (özü də qiyabi) adlandırmaq gərək.
Həə, bu şair 1946-cı ilin bir payız
günü Borçalının
Kirəc Muğanlı
kəndinə gedir. Maması (bibisi)
oğlunun həyətinə
girib görür, bay,
heç kəs yoxdu ki. Xeyli “neynim-neceləyim”dən
sonra, çöl soyuğunda titrəşən
mal-qaranı dama salır, evə keçib, bişirilmiş
südü çalır,
aclığını alıb,
üstündən bir
dolça su içir, ancaq gələn olmur və qələm-kağız
götürüb, belə
bir namə yazır:
“Bu kəndin ayaz-boranı,
Bürüyüb dağı-aranı,
Qapınızda mal-qaranı
Dama saldım,
ay mamoğlu.
Qışın bu ayaz günündə,
Kəsmədiniz iki kündə,
Muğanlıda bircə gündə,
Lap qocaldım, ay mamoğlu”.
Axşamdan xeyli keçmiş
mamoğlu gəlir, naməni oxuyub peşmançılıq keçirir,
qonşu Qaçağan
kəndindən şair
Novruzu çağırtdırır,
hadisəni nəql edib, belə bir cavab yazırlar:
“Bu kəndin ayaz-boranı,
Sevmir soyuqdan qorxanı,
Sənin
kimi növcavanı,
Etdi giryan, ay
dayoğlu.
Almayaydım bu bərbadı,
Tanrı vursun pis arvadı,
Nə yedin – biləsən dadı,
Oldum peşman,
ay dayoğlu”.
Cavabnamə şairə çatcaq
dərhal Kirəc Muğanlıya gəlir, böyük məclis qurulur və “küsülülər” – dayoğlu-mamoğlu
qucaqlaşıb, barışırlar...
Belə. Bu şairə
dair neçə-neçə
bu kimi ən
qədim və ən müasir fikir-təəssürat “portret”lərindən
bu qədər...
Belə bir atüstü “tamam”ın zəhmətkeş
bir həşəratüstü
davamı. Sağlığında:
“Döydü yağış
məni, döydü qar məni,
Minsəm
qarışqanı, aparar
məni” –
demiş bu şairin küll-yaradıcılığında
boy verən milli-ibrətamiz
hikmətlər dəvələr-fillərin
də çəkəmməyəcəyi
ədəb-irfan yükü...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2020.- 18
dekbar.- S.6.