Qələmdən Ekrana

 

 

Bu başlığı Həsən Seyidbəylinin əsərlərindən biri – “Cəbhədən cəbhəyə” povesti diktə etdi...

 

Həsən Seyidbəyli-100

 

Hə, o, böyük ekran aləminə ədəbi-bədii yaradıcılıqdan gəlmişdi. Uzaq sahillərdə” filmindən sonra tamaşaçılardan onu (və bir neçə ədəbi nümunədə birgə çalışdığı İmran Qasımovu) “qələm və ekran Mixayloları” adıyla da çağıranlar varmış. Əlavə edərmişlər ki, ekrandakı “Mixaylo” – Mehdi Hüseynzadə “dinamit”lə alman kinoteatrlarından birini partladırsa, bunlaranşlaqla bütün ölkə kinoteatrlarını dağıtmaqdadırlar...

 

Həmin ekran şedevrilə bağlı “ilişgi”ləri davam etdiribən deyək ki, Həsən Seyidbəylinin atası (onun da adı Mehdi) bu oğlunun rəssam olmasını arzulayırmış. Bu an bəhsedilən filmdə partizanların komandiri Luicinin təəccübündən qopan “Bilmirəm, sən kəşfiyyatçısan, ya rəssam” sual ilə qətiyyətlə verilən cavabın (“Mən rəssamam!”) ab-hava fərqinə varaq. Maraqlı deyilmi ki, rəssamolma arzulu buMixaylolardan əlisilahlısı dünyanın məşhur partizanı, qələm-kameralısı ustad yazıçı-ssenarist-rejissorlarından biri kimi tanındı...

 

1920-ci il dekabrın 22-də Bakıda doğulub, 1980-ci il iyunun 25-də vəfat edib.

 

Altmışillik bir ömür. Bəs bunu

 

 

 

Necə yaşayıb,nələr edib?...

 

 

 

Bu sualın konkret və “müsbət cavab”ı üçün onun üç-dörd filmini xatırlatmaq da kifayət edərdi. Lakin, o mükəmməl filmlər mükəmməl təhsilsiz, gərgin axtarış, aramsız çaba-çalışmalarsız alına bilməzdi, axı. Onu yaxından tanıyanların xatirələri də bu məziyyətlərdən soraq verir. Məsələn, bir vaxtlar Azərbaycan radiosunun idman redaksiyasında çalışan qardaşı Adil Seyidbəyli yaşıdlarına danışardı ki, Həsən hələ uşaqlıqdan onların (və başqalarının) danışıq tərzinə, bütün hərəkət-jestlərinə rejissor “traktovka”sıyla, kamerman gözüylə baxardı.

 

Belə “məhəlli” söhbətlər öz yerində, keçək bəlli qədər ədəbi və ekran obrazları yaratmış bu personanın rəsmi tərcümeyi-hal epizodlarına.

 

Sənədlər, xatirələr, söhbətlər ərz edir ki, Həsən Seyidbəyli bu sahədə ciddi bir yol keçib.

 

Nardaranlı bir dövlət qulluqçusu (və evdar bir xanım) ailəsində doğulan Həsənin dünyaya gəlişi ölkənin çox qarışıq dövrünə düşüb; milli Cümhuriyyət devrilmiş, sovet-bolşevik hakimiyyəti meydan sulamaqda. Bu ailə də təsir-təzyiqlərə məruz qalır, var-dövləti alınır. Övladlarının təlim-tərbiyəsinə xüsusi diqqətlə yanaşan Seyidbəylilər ailəsi hər üç övladını idman sahələrinə yönləndirmək istəsə də, Həsən ədəbiyyat-incəsənət aləminə meyllənir. Ovaxtlar tək-tük kino-teatrlarda nümayiş etdirilən təkəmseyrək filmlərə tamaşa etdikcəsə... 

 

Orta məktəbi bitirdikdən sonra (1938) bu arzu sorağıyla yola çıxan Həsən Leninqrad (Sankt-Peterburq) Kino Mühəndisləri İnstitutunda dayanır. Amma yox, bu da o deyilmiş... və 1939-da Moskva Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun Kinorejissorluq fakültəsi. Və tezliklə... müharibə, daha sonra, oxuduğu institutun Alma-Ataya (Almatı) köçürülməsi; soyuq vaqonlar, qatarın günlərlə ləngidiyi stansiya-stanitsalar və digər (sonralar çəkiliş meydançalarında da üzləşəcəyi) “kadrarxası” situasiyalar...

 

Bu çətin təhsil-tələbəlik illərindən sonra “kadrkənarı” müharibə ab-havası yaşayan Bakı (1943). Peşəkar kino təhsili almış olsa da, hələ ekran dövranı olmadığını görən Həsən işə yaxın keçmişinin məşğuliyyətilə (kiçik hekayə, novella, məqalələrlə) başlayır. “Bugünlər yazım, sabahlar çəkərəm...” xəyalı ilə müxtəlif qəzet-jurnallarda çıxış edir. Sonralar bunlardan bəzilərini “sınaq-sandıq ədəbiyyatı” adlandırası ədibin “Cəbhədən cəbhəyə” və ekranlaşdırdığı “Telefonçu qız” povestləri, Azərbaycan kinosunun zirvələrindən sayılan “Uzaq sahillərdə” romanı (İ.Qasımovla birgə) həmin arzu-çabaların nəticələrindən idi.

 

Bir sıra rəngli kino-oçerk və qısametrajlı filmlərin də müəllifi olan buçox istedadlı və çevik oğlan”ın şöhrəti elə yayılır ki, “Sovet Xəbərlər Bürosuonu xüsusi müxbirliyə dəvət edir. Kiçikhəcmli xəbər və zarisovkalarda respublikamızın mədəni-ədəbi, milli-mənəvi detallarına da toxunur, tariximizdən, adət-ənənələrimizdən də bəhs açmağa cəhdlər edir. Birazdan ictimai-siyasi xadim kimi də diqqət mərkəzinə düşəsi bu müəllif tez-tez xarici ölkə səfərlərinə göndərilir, hər qayıdışında da dövri mətbuat səhifələrində maraqlı oçerk, təəssürat, yol qeydlərilə çıxış edir.

 

Ancaq, Həsən Seyidbəyli daha çoxvizual xəbər”lərçün doğulubmuş. Necə ki, kino biliciləri tezliklə onuböyük ekran şəxsiyyəti” kimi obrazlaşdıracaqdılar.

 

Bəli, klassik milli-mental dünyabaxışımızın daha da inkişaf edib formalaşmasında diqqətəlayiq xidmətləri olmuş bu soydaşımız Ümumittifaq kinosunun da aparıcı, ustad nümayəndələrindən hesab edilib.

 

Vəfatı öncəsi yazıçı İsa Hüseynovla birgə “Nizamifilminin ssenarisi (və təbii ki, ekranlaşdırılması) üzərində çalışırmış, lakin əcəlin də öz “ssenari”ləri, öz “quruluşları”...

 

Deməli, hər gözəl ekran işindəki “filmin sonutitri ilə biz tamaşaçıları təəssüfləndirən bu kino-azmandan bəhs edən bu “yazının sonuda

 

 

 

Minorluğa doğru...

 

 

 

Hər mətləbdə “çərçivə-çəpərli” sovet dövründə milli-mənəvi duyğularımızın formalaşmasında böyük xidmətləri olmuş bu sənətkarı yaxından tanıyanların xatirə-söhbətlərinə görə, çox nikbin, həyatsevər təbiətli H.Seyidbəyli həm də “aşırı həssas” imiş. Gəncliyi 1930-cu illər burulğanına təsadüf etmiş bu adam bəzi soydaşlarının həmin siyasi dür-düşüncələri “sovetizmin “nisbətən yumşaldığı illər”ə də daşımasını heç cür sinirə bilmirmiş. İmza atdığı ədəbi-bədii əsərlərin, filmlərin heç birində siyasi quruluşun quluna çevrilməyən bu müəllif buna oxucu və tamaşaçılarının xəbərsiz qaldığı çox “kadrarxası” çəkişmələr hesabına nail olurmuş. Bu qəbil “qalmaqallar onun milli kino tariximizin qızıl fonduna daxil olanBizim Cəbiş müəllim” və “Nəsimi” filmlərindən də yan keçməyib.

 

Xatirələrdən:

 

“Həsən müəllim, bu filmdə (“Möcüzələr adası”) neft buruğu cihazının xarab olması və o mənfi usta obrazı məsələlərinə əl gəzdirsəz, yaxşı olar... 

 

- Bu sizin fikrinizdir?

 

- Yox, Mərkəzi Komitənin...”

 

Ssenarisini İsa Hüseynovla birgə yazdığı “Nizamifilminin tale macərası isə çox geniş (və rejissorun “vaxtsız vəfat” məsələsinə səbəb) bir mövzu...

 

Bu məqamda, bu “bənzərsiz pavilyon əsəbisi”nin nikbinlik saçan son zarafatlarından birini (həyat yoldaşına) xatırladım: “Mənə çox xörək və qənnadıları qadağan etməyi bacaran “Şəkər xanım”ın (şəkər xəstəliyi) gecə-gündüzlü kino qidama gücü çatmaz”...

 

Hə, Azərbaycan kinematoqrafiyasında “yeni mərhələ rejissorları”ndan sayılan bu sənətkar “kino işinin hər detalına ciddi yanaşar, buna dodaq büzənlərə isə, dahi kinoşünas Rene KlerinKino üç mərhələdə yaranır: ssenari yazılarkən, film çəkilərkən və montaj edilərkəndeyimini xatırladarmış.

 

Müasirlərindən birinin söyləməsinə görə, H.Seyidbəyli öz filmlərində “tanınmamış istedadlar”ı çəkməyə çalışarmış. “Nəsimi” filmində baş rolun məşhur namizədləri arasından seçdiyi Rasim Balayevbu sıradan. “Necə yəni, cavan bir tələbə və qos-qocaman dahi şair?!” Bu kimi cürbəcür etiraz “not-nota”ları və həssas duyumlu ustadın öz dönməz inadı ilə buna nail olması...

 

Filmlərinin bir çoxunu öz əsərləri əsasında ekranlaşdıran (“Qızmar günəş altında”, “Uzaq sahillərdə”, “Telefonçu qız”, “Möcüzələr adası”, “Sən niyə susursan?”, “O qızı tapın”, “Xoşbəxtlik qayğıları”) rejissoryad” ssenariləri də (“Bizim Cəbiş müəllim”, “Nəsimi” və s.) alovlu sənətkar ürəyilə işləyib.

 

Deyirlər, onun filmlərinin uğurundakı “baş roldüzgün aktyor seçiminə mənsub. Məsələn, “Bizim Cəbiş müəllim”indəki “Makedonu Pirşağıda dincələrkən tapıb, elə ordaca onunla  məşq edibekrana peşəkar bir aktyor çıxarıb.

 

Bu sənətkar müraciət etdiyi hər bir mövzunun vizual tablosunu, hər qəhrəmanın abidəsini yaratmağa, o mənzərələrə, o peşələrə (müəllimliyə “Bizim Cəbiş müəllim”də, rabitəçiliyə “Telefonçu qız”da, qanun keşikçiliyinə “O qızı tapın”da, neftçiliyə “Möcüzələr adası”nda və s.) ictimai rəğbət oyatmağa cidd-cəhdlər edibbuna nail olub.

 

Bir vaxt “Mənim seçdiyim qəhrəmanlar tipaj deyildir. Həmişə haqlarında düşündüyüm, hər gün həyatda təsadüf etdiyimekranda görmək istədiyim qəhrəmanlardır” – deyən və bu gün 100 illiyi qeyd edilən bu sənətkarın çəkdiyi filmlər sağvaxtlı ömründən çox yaşlı...

 

Tahir ABBASLI

 

Mədəniyyət.- 2020.- 23 dekabr.- S.6.