“Kloun bizzz”ik
Kloun olmaq istəməsək
də…
Hələ
o, elanı oxuyub gəlibsə... deməli, düz oxumayıb.
Pah, o elanda oxumalı nə var e? Yazılıb ki, qoca kloun tələb olunur və görüş saat altıdadır.
Belə çıxır ki, düz oxumayıb da. Sən başa düşmədin?
Orada qoca kloun tələb
olunur. Axı bunun nəyi
qocadır? Bir
ayağı burda,
o biri ayağı gordadır. Bu, əslində,
əntiq kloundur, Nuh əyyamından qalma...
Yox, onlardan
fərqli olaraq biz doğru ünvana gəlmişik. Qəşəng də bir səbəbimiz var. İddialı
və istedadlı rejissor Mikayıl Mikayılov gözəl, bacarıqlı və səhnə üçün
hər zaman maraqlı üç qadını “qocaldıb”.
Özü də gərəksiz,
bitkin, miskin yaşlı klounlara çevirməklə.
Yol bizi Yuğ teatrının müvəqqəti məkanına
– Dövlət Kukla Teatrının kiçik səhnəsindəki məşq
prosesinə apardı. Gəlişimizin fərqində olanlar – quruluş heyəti və aktyorlar – şövqlə məşq
prosesini davam etdirirlər. Gah rejissorun,
gah da tərəf-müqabillərinin
əlavə və düzəlişləri ani
fasilələr yaratsa
da, sürətli, bir növ, axıcı
məşq izləmiş
olduq. Təbii ki, bu da rejissorun hələ
əsərin oxunuş
mərhələsində mizan
və aktyor texnikası tələblərini
doğru təyin etdiyindən xəbər verirdi.
Mikayıl Mikayılov fərqli teatrlarda quruluş verdiyi maraqlı səhnə işləri,
cəsarətli və
konseptual yanaşma tərzi ilə tanınan rejissorlardandır. Son zamanlar Rusiya və Qazaxıstan teatrlarında da özünün rejissor bacarığını ortaya
qoyub. Hazırda isə yenidən
ölkədə, yetişib
formalaşdığı Yuğ
teatrındadır. Bizi
yenidən yuğlamaya,
həm də Avropasayağı və bir az da modern tamaşaya dəvət edir.
Əsər seçimi də uğur vəd edir. Rumın dramaturqu Matey
Vişnekin yazıldığı
vaxtdan etibarən dünyanın əksər
teatrlarında müəllifinə
və yaradıcı heyətə alqış qazandıran “Qoca kloun tələb olunur” birpərdəli pyesini səhnələşdirir.
Martın ortalarında təqdim olunacağı gözlənilən
“Kloun bizzz” tamaşasında Natəvan
Qeybani, Zümrüd Qasımova və Təranə Ocaqverdiyeva oynayırlar. Bəli, biz həyat səhnəsinin
qaranlığında çapalayan
üç qoca klounu bu gözəl
üçlüyün ifasında
görəcəyik.
Umay Həsənovanın
quruluşçu rəssam
işini də maraqla gözləməyə
dəyər. Çünki rejissorun klounada
kimi gördüyü
tamaşada bizə həm kloun paltarının altındakı
adamların kimliyini gizlətməli, həm də tərtibatın ümumi mistikasını vəziyyətə uyğun
həll etməlidir.
Tamaşada qoca klounların
dinamik rəqslərini, tempi saxlamağa hesablanan mizanlara uyğun keçidlərini, vəziyyətə
uyğun xoreoqrafik hərəkətlənmələri, retro klounların plastikasını
və sondakı ölüm rəqslərini
izləyəcəyik. Rejissor müəllifin
dramatik sonluğunu da dəyişmək, bir növ mistik,
elə həm də nikbin bir nota, ölümə meydan oxumağa kökləməyə çalışıb.
Beləcə, Sarı
(Natəvan Qeybani), Yaşıl (Təranə
Ocaqverdiyeva) və Qırmızı (Zümrüd
Qasımova) son şansları
olan kloun işini itirmək istəməyən, bitməkdə
olan sənət və elə həyat yollarının
son kəsişməsində özlərinin sənətkarlıqlarını
isbata çalışırlar.
Vəhşi mübarizədə isə qalib yenə də o olur – səhnə. Elə qatil və amansız
da. Ağrılı, çətin həzm
olunan, izləyicisində
qərib susqunluq, süstlük yaradan əsərin bu səhnə versiyasını
daha oynaq, daha melodik etmək
istəyən rejissor rəngli klounlarını
tamaşaçının göz
yaddaşında da əlvanlaşdırmaq istəyib.
Buna isə, təbii
ki, müəllif materialından çıxış
edərək nail olmaq
niyyətindədir. Dramaturqun pyeslərinə
xas absurd teatrın,
realist teatrın, magik
teatrın elementlərini
teatrın ümumi metodikası ilə cilalamaqla.
...Səhnənin ortasındakı
yan-yana düzülmüş
üç kətilin
üstündə arxası
üstə, lap ölü
kimi uzanan kloun “dirildi”. Yerindən sıçrayıb meydan sulamağa başladı.
Özünə cavan, sənətkar,
ay nə bilim korifey deyən cütlüyə “master-klass”
keçəcək kloun
fırıltıyla ikilinin
üzərinə şığıdı.
Qımırından lap sənətkar
ədasında, ustad ovqatındadır. Natəvan Qeybaninin
bu klounu bərk qəzəblənib.
Üsyan
edir. Özü də hamıya.
Sənətə, ona dəyər verməyənlərə,
sənəti ucuzlaşdıranlara,
lap elə xəyanətkar
tamaşaçılara. Üsyankar,
davakar, bir az da küskün və deyingən Sarı adlı bu qanıqara
qoca bütün enerjisi ilə özünü yenidən
isbatlamağa çalışır.
Özü də alçaltdığı,
istedadsızlıqda günahlandırdığı
ikiliyə. Çarəsiz,
qorxaq, bir az da arsız həmkarları hər vəchlə Sarını inkar edir və onu
uzaqlaşdırmağa çalışırlar.
Nəticədə hər üçü
elanla bağlı gəliblər və hər üçü son
ümidləri olan bu qoca kloun
işi uğrunda hər şeyə hazırdırlar.
Sarının əzablarından təsirli
oyun quran N.Qeybani xəstə, ölümünə çox
yaxın kloun kimi obrazını tam ifadə edir: “Mən kiminləsə danışmalıyam. Özümü
pis hiss edirəm, ömrümə də az qalıb.
Başım da fırlanır,
yəqin təzyiqdəndi”,
– deyə ləngər
vurur və bu ondan nisbətən
cavan qocaların çox xoşuna gəlir. Ona görə də
qələbə rəqslərini
edirlər.
Proses kəsilir və rejissorun “Burada rəqs qarışıb,
sinxronluq pozulub. Bax belə (birlikdə oynayırlar) – bam-bam-baram.
Davam edək, qızlar” qeydini eşidirik.
Məşqə qaldığımız yerdən
davam edirik. Qoca kloun bağırır və tələb edir: “Mən mütləq kiminləsə
danışmalıyam”.
Amma onun danışdıqları heç
kimin vecinə deyil. İkilini narahat edən
onun daha bacarıqlı və tələbkar olmasıdır.
Ondan qorxurlar. Sarı “Cəhənnəm sizin yerinizdi. Ordan da qurtula bilməyəcəksiz.
Ay bədbəxtlər, at kimi
kişnəmək, toyuq
kimi qaqqıldamaqdan başqa nə bacarırsınız ki? Yəqin ki, xatırlayırsız.
Bacarıqsızlığınıza görə məndən
nə qədər qapaz yemisiz, sizə nə qədər təpik ilişdirmişəm. Off, ayaqlarım gizildəyir” deyib kətildən atılmaq istəyərkən
rejissor həyəcanla
“yox, birbaşa atılma, əzilərsən,
əlini dayaq edib tullan” xəbərdarlığını
edir.
Davamında “Mən öyrətdim sizə sənətin sirrini. Siz dahi Sarının yanında universitet keçdiniz, kara gəlməyən
ədəbsiz südəmərlər.
İndi ürəyini sizə yedirmiş bir insanı dolamaq istəyirsiz, murdar həşəratlar” monoloqu
izləyirik. “Sən niyə Allahlıq iddiasına düşübsən, Sarı?”
deyən Qırmızı
bütün hikkəsi
ilə tərəf-müqabilinə
tərəf irəliləyir.
“Bura bax,
Sarı, yaddaşın
xarab olub a. Sən nə vaxt bizə nə isə öyrətmisən. Sən sürünə-sürünə
səhnəyə gələndə
biz artıq möhtəşəm
nömrələrimizlə alqışlar qazanmışdıq”
əlavəsi özündənrazı
Yaşıldan gəlir.
Aktrisalar obrazlarının amansız xətlərlə kəsişmələrini elə maraqla ifadə edirlər ki, biz orada müasir səhnə və onun arxa planını da asanlıqla görürük: “Mən Kral Liri oynamışam”, “mən sənətkaram”, “sənətkar yoxdursa, sənət də yoxdur” ... kimi əndər etiraflar, sənətkar bəyanatları qulaq dəlir.
Günümüzün sənətə olan yanaşmasını asanlıqla göstərən, müəllifin bu eyhamlarını yaxşıca rəngləyən, ona bir də bizim teatr səhnəmiz və onun mətbəxindən baxan M.Mikayılov rejissor azadəliyini də bəyan edir.
Tamaşada hərəkətlər, mizanlar bir daha müzakirə olunur. Quruluş müəllifi oyunda daha çox dinamika, enerji və dəyişmə tələb etdikcə vəziyyətdən-vəziyyətə düşən aktrisalar sanki hər dəyişmədən zövq alırmış kimi yeni elementləri də mənimsəyir və klounlarını sevdirməyə çalışırlar.
Gah ağlayan, gah gülən, gah da hoqqabazlıq edən kloun-aktrisalarla növbəti hissənin müzakirəsini edən rejissorun “Sabah bir də “proqon” edək, sonra baxarıq” qeydi ilə zalı tərk edir və rəngli klounları qaranlıq səhnə ilə təkbətək buraxırıq...
Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2020.- 7
fevral.- S.5