Əməyin
ucaltdığı mətin bir obraz
Azərbaycan kinematoqrafının tarixi XIX əsrin sonlarında
Bakıda baş verən neft bumu ilə başlanır. Bunu təsadüfən
yada salmadım. Haqqında danışmaq
istədiyim “Fədakar” bədii-sənədli filmi də Azərbaycanın
neft tarixi ilə daha çox bağlıdır. Qeyd edim ki, ikihissəli film həlli bir qədər
mürəkkəb olan formada ərsəyə gətirilib.
Belə tip filmlərin çəkilməsi olduqca çətindir.
Reallığı olduğu kimi, bədii təxəyyülün
yaradıcılıq elementlərini əlavə etmədən,
aktyor ifası ilə canlandırıb təqdim etmək
heç də həmişə uğurlu olmur. Lakin “Fədakar”da
biz tamamilə ayrı bir real həqiqəti görürük.
Burada real hadisələr bədii kinonun elementinə
çevrilib tarixi həqiqət kimi yenidən
tamaşaçıya qaytarılır və
tamaşaçı da bunu böyük maraq hissi ilə qəbul
edir və sevir. Filmin süjeti tamamilə real həyatdan
gəlir və real qəhrəman filmin ona aid olan
obrazlarının beşincisinin ifaçısıdır…
“Fədakar” 1930-cu ildə dünyaya göz
açmış Azərbaycanın böyük
ziyalısı, Azərbaycan neft tarixinin canlı əfsanəsi,
Xəzər dənizindəki neft yataqlarının kəşfində
böyük əmək sərf edən tanınmış
alim, akademik Xoşbəxt Yusifzadənin həyat hekayələri
əsasında lentə alınıb. Filmin ədəbi
ssenarisi akademikin qələmə aldığı
“Ömrümün illəri və izləri” adlı
kitabının motivləri əsasında yazılıb.
Bir həqiqət
var ki, kitabda verilən ümumi həyat hekayətlərindən
seçilərək ssenariyə daxil edilən ən
maraqlı epizodlar filmin olduqca təsirli alınmasını təmin
etməklə yanaşı, tarixi xronologiyaya və hadisələrin
ardıcıllığına xələl gətirmir… 1930-cu,
1940-cı illərin, Böyük Vətən müharibəsinin
uşaqlarının uşaqlıq həyatını əllərindən
alan hadisələrin balaca Xoşbəxtin timsalında təqdim
edilməsi ümumən həmin dövrün acı taleli
xatirələrini canlandırır. Repressiyalar, “xalq
düşməni” tənəsi, müharibənin gətirdiyi
bədbəxtliklər… Bir daha qeyd edim ki, bütün bunlar bədii
vasitələrlə - aktyor oyunu ilə təqdim edilsə də,
bədii təxəyyülün məhsulu deyil, öz
zamanının diktə etdiyi real həyat hadisələridir…
Bir həqiqət
də var ki, Xoşbəxt Yusifzadənin olduqca maraqlı həyat
hekayələri sanki elə bədii kino üçün
yazılan bir kinossenarini xatırladır… Biz
filmdə 30-cu illərin sovet uşaqlarının həyat tərzini,
Pirşağı kəndinin timsalında Azərbaycan kəndini,
kənd sakinlərinin timsalında isə o dövrün
insanlarını tanıyırıq və tarixdən
oxuduqlarımızı real təsvirlərdə izləyirik.
Filmin qəhrəmanı
olan Xoşbəxt obrazını biz beş
ayrı-ayrı aktyorun ifasında görürük. Bu həm
də beş dövrün ayrı-ayrı
obrazıdır. Bu obrazları beş
müxtəlif dövrdə yaşayan isə bir nəfərdir:
əsərin baş qəhrəmanı. Oğluna Xoşbəxt
adı verən ata, o, beş yaşına
çatanda həbs olunaraq repressiyaya məruz qalır. Məktəbli Xoşbəxt isə
komsomol sıralarına bir il də tez
keçmək üçün xırda bir yanlışa yol
verir, yaşını bilərəkdən bir il
böyüdür… Bu, onun müharibə dövründə ilk
fədakarlığı hesab olunur və məktəb komsomol
komitəsi ona həvalə olunur…
Onun
anasının obrazında fədakar bir ananın, mübariz
bir qadının mücadiləsinin şahidi oluruq… Elmə
olan qeyri-adi həvəsi Xoşbəxti kilometrlərlə uzaq
qonşu kənd məktəbinə aparır və o, hər
gün bu uzaq yolu pay-piyada gedib-gəlir… Hər bir kəsin
uşaqlıq həvəslərini-şeir yazmaq, musiqi ifa etmək
kimi ülvi və kövrək hissləri filmin qəhrəmanı
da yaşayır, amma qeyri-adi… Xoşbəxti müharibənin
çətinliklərinə baxmayaraq kənd klubunda
tamaşalar qoyan rejissor və baş rolların
ifaçısı olan aktyor kimi görürük… Və bu
tamaşalar müharibənin ağırlığından qəddi
əyilən, ovqatı kədərdən açılmayan kənd
camaatına bir təskinlik verir… Qəm insanı
birləşdirir, deyirlər. Filmdə qəmin, kədərin
hakim olduğu müharibə illərində kənd
adamlarının necə doğma olduğunu
görürük…
Və ən nəhayət, qəhrəmanımızın
tələbəlik illərinin maraqlı hadisələri
tamaşaçını çox da uzaq olmayan bir
keçmişə aparır. Xoşbəxtin sevgisi də
qeyri-adidir. Ülvi, təmiz və dönməz.
İlk və son məhəbbət… Filmin
qeyri-adiliyi həm də ondadır ki, obrazları canlandıran
aktyorlardan sonra hadisələrin iştirakçıları
olan qəhrəmanların əksəriyyətinin
özünü də görürük. Film boyu hər an biz halal zəhmətin təntənəsinin
şahidi oluruq. Zəhmətin
ucaltdığı zirvələrin fatehləri bizə həqiqətin
heç də hamar olmayan yollarını göstərirlər…
“Fədakar”ın sonrakı kadrlarında Xoşbəxt
Yusifzadənin Azərbaycan neft sənayesində fəaliyyəti
nümayiş etdirilir. Burada artıq filmin baş qəhrəmanı
öz beşinci obrazını ifa edir. Bu,
akademik Xoşbəxt Yusifzadənin özüdür. Burada biz Azərbaycan neft sənayesinin 1950-ci illərin
əvvələrindən bu günümüzə qədərki
tarixi dövrünü görürük. Dəniz
neftçilərinin qarşılaşdıqları çətinlikləri,
neftçi fədakarlığını reallıqları ilə
əks etdirən film həm də tarixi epopeya təsiri
bağışlayır.
Azərbaycan
iqtisadiyyatının mənbəyini təşkil edən,
inkişafımızı təmin edən neft sənayemizin
tarixini bilmək vətəndaş olaraq hər birimizin borcu və
haqqıdır. Bu mənada “Fədakar”ın
öz üzərinə götürdüyü missiya
alqışlara layiqdir. Qəhrəman
neftçinin fəaliyyəti boyu üzləşdiyi çətinliklər
öz yerində, onun maraqlı insanlarla, rəsmi şəxslərlə
görüşləri də neft tarixinin maraqlı hadisələridir.
Filmdə keçmiş SSRİ rəhbəri
Xruşşovun, o vaxt ölkəyə səfər edən
xarici qonaqların Neft Daşlarına gəlişi, dövlət
rəsmiləri ilə görüşlər də təqdim
olunur. Lakin bu, sıradan olan adi təqdimat
deyil. Burada Xoşbəxt Yusifzadənin əsl
Azərbaycan kişisinə məxsus cəsarətli hərəkətlərini,
Şərq müdriki Molla Nəsrəddinin lətifələrindən
məharətlə istifadəsini və öz fikrini yumorla ifadə
etməsini görürük.
Beləliklə, fədakar qəhrəmanın yurduna,
elinə necə möhkəm tellərlə bağlı
olduğunun şahidi oluruq. Bu
bağlılığı filmin digər bir epizodunda da
görmək olar. Moskvada yüksək ali
vəzifəyə dəvət alan Xoşbəxt Yusifzadə,
o zamankı Azərbaycan rəhbəri Vəli Axundovun təkidinə
baxmayaraq, Bakıdan başqa heç yerə gedə bilməyəcəyini
deyir və həmin vəzifədən imtina edir.
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin neftçi əməyinə verdiyi
qiymət, neft sənayesinin inkişafı üçün
gördüyü işlər, eləcə də təcrübəli
geoloq Xoşbəxt Yusifzadə haqqında dediyi fikirlər filmin ən yaddaqalan
epizodlarıdır. Qeyd edilən hissələrin
filmdə özünəməxsus şəkildə təqdimatı
fərqli və maraqlıdır. Ulu öndərin
davamçısı, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə
akademik Xoşbəxt Yusifzadənin görüşləri də
filmin yerində verilən, hadisələrin dinamik
inkişafını uğurlu kulminasiyaya aparan ən maraqlı
məqamlarını təşkil edir. Ölkə
başçısının rəhbərliyi ilə yaradılan
müasir Azərbaycan neft sənayesinin möhtəşəm
mənzərəsi canlanır göz önündə…
Film Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin
(SOCAR) sifarişi ilə istehsal edilib. Ekran əsərinin
uğurlu alınmasında, heç şübhəsiz ki,
baş məsləhətçi, SOCAR-ın vitse-prezidenti Xalik
Məmmədovun da böyük əməyi olub.
Obrazların ifaçıları, aktyor heyəti çox ustalıqla
seçilib. Filmin
yaradıcıları bədii səhnələri real həyatla
üzvi surətdə, ustalıqla bağlaya biliblər.
Bu xüsusda xalq artistləri Rasim Balayevin, Səidə Quliyevanın,
mərhum İlham Əsgərovun, Şamil Süleymanovun, əməkdar
artistlər Azad Şükürovun, Fərhad İsrafilovun,
Əlican Əzizovun, Əliqulu Səmədovun, Namis Şirməmmədovun,
Mirzə Ağazadənin, aktyorlar Hikmət Rəhimovun, Günəş
Mehdiyevanın, Könül Şahbazovanın, Rauf Hüseynovun,
Elmar Qarayevin və başqalarının peşəkar
ifalarını qeyd etməliyik.
“Fədakar” filmində biz əməyin
ucaltdığı bir mətin obraz görürük. Elə bir obraz ki, onun həyatı tariximizin
bir hissəsini təşkil edir. Elə bir obraz
ki, onun həyat fəlsəfəsi zəhmətdən
güc-qüvvət alıb. O, “Sən zəhmət
çəkməkdən qorxma, zəhmət heç vaxt yerdə
qalmaz. Əgər sən zəhmət çəksən,
o səni mütləq ucaldacaqdır” deyən böyük bir
inamın daşıyıcısı olan obrazdır. O,
bunu öz zəhməti ilə həyata keçirmiş
obrazın özüdür. Film gələcək
nəsillər üçün əsl örnək mənbəyi,
həyat məktəbidir. Bu mənada “Fədakar” filmi insanları
yaxşı əməllərə səsləmək,
doğru istiqamətə yönəltmək məqsədini
uğurla yerinə yetirib. Filmin yüksək
peşəkarlıqla işlənmiş ədəbi ssenarisini
rejissorun uğurlu quruluşu və operatorun peşəkarlığı
tamamlayır.
Filmin bədii rəhbəri, tanınmış ssenarist
Eldar İskəndərzadənin qələmindən
çıxan növbəti uğurlu ədəbi ssenarinin əsasında
Əməkdar mədəniyyət işçisi, peşəkar
kinorejissor Vasif Məmmədzadənin, Əməkdar incəsənət
xadimi, Azərbaycan kinosunda peşəkarlığı ilə
böyük uğurlara imza atan kinooperator Rafiq Quliyevin
uğurlu işbirliyi sayəsində ərsəyə gələn
“Fədakar” Azərbaycan kinematoqrafının növbəti
sanballı uğurlarından biridir.
Məhz bu vəhdətin nəticəsidir ki, Elm, texnika,
memarlıq, mədəniyyət və ədəbiyyat üzrə
2020-ci ilin Dövlət Mükafatlarına təqdim olunan
layiqli bir ekran əsəri yaranıb. “Fədakar” Azərbaycan
mədəniyyəti, kinosu üçün ən gözəl
töhfələrdən biridir.
Aydın KAZIMZADƏ
Əməkdar incəsənət xadimi,
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2020.- 3 iyun.-
S.5.