Azərbaycanda balet dünən bu gün

 

Balet tamaşaçının duyğularına birbaşa təsir edə bilən sintetik sənət növüdür. Böyük təkamül inkişaf yolu keçən balet sənəti olduqca çətin, incə, zərif hərəkətlər, plastika tələb edən bir sənətdir. Baletdə hadisələri musiqinin müşayiəti ilə sözlər deyil, hərəkətlər, jestlər, rəqs elementləri deyir. İdeya, bədii fikir, hadisə rəqslə ifadə edilir.

 

Azərbaycanda baletin yaranma tarixi 1940-cı ildənƏfrasiyab BədəlbəylininQız qalasıbaletinin səhnələşdirildiyi tarixdən hesablansa da, əslində onun mədəni mühitimizdə ilk təzahürü XX əsrin əvvəllərindən özünü göstərirdi. 1920-ci ildə Üzeyir Hacıbəylinin yaratdığıDağıstanxoreoqrafik miniatürü, Müslüm Maqomayevin yarımçıq qalanDəli Muxtarbaleti buna bariz nümunədir.

 

Azərbaycan musiqisində köklü dönüş yaratmış dünya şöhrətli bəstəkar, müasir peşəkar musiqi sənətimizin banisi Üzeyir Hacıbəylinin 1937-ci ildə tamaşaya qoyulanKoroğluoperasında müşahidə olunan rəqs səhnələri milli balet janrının yaranmasını daha da sürətləndirir. Əfrasiyab Bədəlbəylinin Qəmər Almaszadənin şərəfinə yazdığıQız qalasıbaleti sonralar yeni balet nümunələrinin yaranmasına yol açır. Bu dövrdə teatrda klassik rus Avropa balet nümunələri olanSonalar gölü” (Pyotr Çaykovski), “Don Kixot” (Lüdviq Minkus), “Baxçasaray fontanı” (Boris Asafyev), “Esmeralda” (Sezar Puni), “Qırmızı lalə” (Reynqold Qliyer) s. kimi əsərlər tamaşaya qoyulurdu.

 

 Azərbaycan Dövlət Akademik Opera Balet Teatrının səhnəsində Ə.BədəlbəylininQız qala”sından sonra 1950-ci ildə tamaşaya qoyulan ikinci milli əsərSoltan HacıbəyovunGülşənbaleti olur. Bu əsər Azərbaycanda balet incəsənətinin formalaşmasında mühüm rol oynayır.

 

Növbəti illərdə Qara QarayevinYeddi gözəlbaleti ilə Azərbaycan balet sənətində yeni musiqi dramaturgiyasının əsası qoyulur. Qara Qarayevin bu İldırımlı yollarlabalet əsəri Azərbaycan teatr sənətinin dünya şöhrəti qazanmasında böyük rol oynayır. Görkəmli bəstəkarın Piter Abrahamsın romanının motivləri əsasında yazdığı balet tamaşasındakı hadisələr Afrika xalqlarının azadlıq uğrunda mübarizəsini əks etdirir.İldırımlı yollarlaəsərinin məzmununun ana xəttini irqə məxsus olan Sari adlı qızın qaradərili Lenni adlı oğlanla qarşılıqlı ülvi məhəbbəti təşkil edir. İrqçiliyin toxunulmaz qanunlarını pozmuş Lenni yerli camaatın fermerlərin qəzəbinə gəlir. Yeni il gecəsi Sari evdən baş götürüb qaçmağa məcbur olur. Qəddarlaşmış təqibçilər hər iki gənci tutub amansızcasına qətlə yetirirlər. Baletdə bəstəkarın Cənubi Afrika musiqi folklorundan böyük məharət sənətkarlıqla istifadə etməsi diqqəti cəlb edir.

 

Sonralar teatrın repertuarıMəhəbbət əfsanəsi” (Arif Məlikov), ”Qaraca qız” (Əşrəf Abbasov; uşaqlar üçün yazılmış ilk böyük səhnə əsəri), “Min bir gecə” (Fikrət Əmirov), “Babək” (Aqşin Əlizadə), “ qara” (Xəyyam Mirzəzadə), “Eşq ölüm” (Polad Bülbüloğlu) s. baletlərlə daha da zənginləşir.

 

Qeyd etmək lazımdır ki, Arif MəlikovunMəhəbbət əfsanəsibaleti nəinki Azərbaycanın, eləcə dünyanın bir çox ölkələrinin opera balet teatrlarının repertuarında bu günə qədər öz aktuallığını qoruyub saxlamışdır. Baletin librettosu Nazim Hikmətə məxsusdur. N.Hikmət əsəri yazarkən məşhurFərhad Şirinhaqqında rəvayətin ona daha yaxın olan türk variantından istifadə etmişdir. Pyes rus dilində 1952-ci ildəNovıy mirjurnalında dərc olunduqdan sonra çox tezliklə teatr ictimaiyyətinin nəzər-diqqətini cəlb edir bir neçə ildən sonra gənc bəstəkar Arif Məlikov bu pyes əsasında balet tamaşası yaratmaq qərarına gəlir.

 

1970-ci illərin ən uğurlu səhnə əsəri isə Fikrət Əmirovun yazdığı “Min bir gecəbaletidir.

 

Azərbaycan səhnəsində yer almışÖlümdən güclü” (A.Məlikov), “Xəzər balladası” (T.Bakıxanov), “Şur” (F.Əmirov), “Leyli Məcnun” (Q. Qarayev), “Yallı” (R.Hacıyev, xoreoqrafik miniatür), “Yer üzündə iki nəfər” (A.Məlikov), “Muğam” (N.ƏliverdibəyovMirzə Şəfi Vazehin şeir qəzəlləri əsasında), “Çitra” (Niyazi), “Azərbaycan süitası” (R.Hacıyev), “Əlibaba qırx quldur” (A.Məlikov), “Nəsimi dastanı” (F.Əmirov), “Kosa-kosa” (R.Həsənovabalet-pantomima), “Xəzəri fəth edənlər” (F.ƏmirovXəzər neftçilərinin əməyinə həsr olunmuş xoreoqrafik poema), “Humay” (N.MəmmədovSəməd VurğununKomsomol poemasıəsasında), “İki ürək dastanı” (A.Məlikov), “Nizami” (F.Əmirov), “Şərq poeması” (T.Bakıxanov, R.Əhmədov – Sergey Yeseninin əsəri əsasında), “Xeyir Şər” (T.Bakıxanovuşaq baleti), “Boş beşik” (F.Əlizadə), “Don Kixot” (Q.Qarayev), “Yusif Züleyxa” (A.Məlikov), “Qafqaza səyahət” (A.Əlizadə), “Rast” (Niyazi – ilk muğam-balet), “Qarabağ harayı” (T.Bakıxanov), “Ümid valsı” (A.Əlizadə), “Sehrli alma” (O.Zülfüqarovuşaq baleti), “Sayalı” (E.DadaşovaNovruz bayramında təbiətin oyanması), “Şeyx Sənan” (N.Məmmədov), “Cavad xan” (S.FərəcovAzərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyinə həsr olunub) balet tamaşaları özünəməxsus yer tutur.

 

Balet mürəkkəb janr olduğu kimi, həm ecazkar qüvvəyə malikdir. Məhz balet janrında musiqi hərəkət vasitəsilə emosional təcrübənin ən mürəkkəb çalarlarını çatdırmaq mümkündür. Dövr, nəsil dəyişikliyinə baxmayaraq, bu janrda yazılmış əsərlər heç zaman öz aktuallığını təravətini itirmir.

 

Keçmiş SSRİ- Azərbaycan bəstəkarları tərəfindən yazılmış balet əsərləri hər zaman yüksək dəyərləndirilmiş balet sahəsində Azərbaycan həmişə ön sıralarda olmuşdur.

 

Azərbaycanda xoreoqrafiya təhsil sisteminin yarandığı inkişaf etdirildiyi tarixdən etibarən peşəkar kadrların Bakı Xoreoqrafiya Məktəbinə cəlb olunması Rusiyadan bir sıra mütəxəssislərin pedaqoji kollektivə dəvət edilməsi nəticəsində respublikamızda xoreoqrafiya tədrisi prosesi daha da təkmilləşmiş, balet səhnəsi üçün kamil mütəxəssislərin hazırlanması sistemi formalaşmışdır. Təhsil sahəsində gedən inkişaf prosesi milli kadrların yetişməsinə geniş zəmin yaratmışdır.

 

Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 30 aprel 2014-cü il tarixli sərəncamına əsasən, Bakı Xoreoqrafiya Məktəbinin bazasında Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası (BXA) təhsil kompleksi yaradılmışdır. Mədəniyyət Nazirliyi nəzdində fəaliyyət göstərən Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası hazırkı gündə Azərbaycanda xoreoqrafiyanın müxtəlif sahələri üzrə peşəkar mütəxəssislər yetişdirən yeganə aparıcı ali təhsil ocağıdır. Azərbaycan Respublikası Prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı ilə Əməkdar elm xadimi, professor Timuçin Əfəndiyevin rektor vəzifəsinə təyin edilməsi ilə akademiya öz inkişaf yoluna qədəm qoymuşdur.

 

BXA ümumi (ibtidai, ümumi orta tam orta təhsil), orta ixtisas (kollec) ali təhsil (bakalavriat, magistratura, doktorantura səviyyələri) pillələri üzrə təhsil proqramlarını həyata keçirən respublikada yeganə çoxpilləli təhsil kompleksidir. Akademiyanın ən böyük uğurlarından biri xoreoqrafiya sənəti tarixində ilk dəfə Qəmər Almaszadə adına Klassik Milli Rəqs üzrə Beynəlxalq Müsabiqənin təsis edilməsidir. Müxtəlif ölkə nümayəndələrinin iştirak etdiyi xalqlar arasında dostluğun daha da möhkəmlənməsinə xidmət edən bu müsabiqə iki ildən bir keçirilir. Akademiya 2016 2018-ci illərdə dünyanın 12 ölkəsindən 324 nümayəndənin iştirakı ilə müsabiqəni müvəffəqiyyətlə keçirməyə nail olmuşdur.

 

Şərq aləmində və MDB məkanında ilk və yeganə çoxpilləli təhsil ocağı olan Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının hər bir yetirməsi bununla böyük fəxr hissi duyur.  Professor Timuçin Əfəndiyevin Azərbaycanda xoreoqrafiya təhsilinin 90 illik tarixi və Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının 5 illik fəaliyyətinə həsr olunmuş “Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası: ənənədən başlanan yol” kitabı milli rəqs sənətinin və ümumilikdə respublikamızda xoreoqrafiya təhsilinin formalaşması və inkişaf yolunu əks etdirən, Azərbaycan balet və rəqs ustalarının keçdiyi həyat və yaradıcılıq yolu haqqında zəngin materialları özündə ehtiva edən fundamental elmi əsərdir.

 

COVİD-19 pandemiyasının ölkə ərazisində geniş vüsət almasının qarşısının alınması üçün tətbiq edilən karantin rejimində Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası da tədris prosesini distant formada təşkil etmişdir. Bütün təhsil pillələri üzrə nəzəri fənlərin mühazirələri və ixtisas fənlərinə dair videodərslər “Facebook”, “Skype”, “Whatsapp”, “Zoom” proqramları vasitəsilə onlayn şəkildə həyata keçirilir.

 

Bu günədək BXA-nın 700-dən artıq şagird və tələbəsi heyəti ümumi fənlərlə yanaşı baletmeyster sənəti, xalq çalğı alətləri ifaçılığı, teatrşünaslıq, xoreoqrafiya sənəti, musiqi müəllimliyi, rəqs müəllimliyi, menecment, sənətşünaslıq və s. ixtisaslar üzrə keçirilən fənləri nəzəri və təcrübi baxımdan onlayn şəkildə sərgilənən dərslərin köməyilə mənimsəyiblər. Professor-müəllim heyəti, balet və rəqs ustaları, musiqiçi, rəssam, bəstəkar və baletmeysterlərlə yanaşı doktorant və dissertantlarının elmi-yaradıcılıq fəaliyyətini əks etdirən materiallar aprel ayından start verilən “Biz varıq və biz birlikdəyik” layihəsi çərçivəsində akademiyanın rəsmi “Facebook” səhifəsində işıqlandırılır.

 

Vəfa GÖVHƏR

Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının mətbuat katibi

 

Mədəniyyət.- 2020.- 5 iyun.- S.6.