Gərək bu nəğmələr dillərdən
heç düşməyəydi...
“Tamaşalardan uzunömürlü
mahnılar” – I yazı
İndiki Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının tamaşalarına musiqi bəstələyən ilk bəstəkarları sadalayanda baba Müslüm Maqomayev, Asəf Zeynallı, Əfrasiyab Bədəlbəyli ilə yanaşı Cəfər Cabbarlının da adı çəkilməlidir.
Bəli, yanlışlıq yoxdur. Milli musiqi sənətimizin təməl daşlarının qoyulmasında böyük töhfələri olmuş bu üç sənətkarın (Müslüm Maqomayev – klassik Avropa üslubunda ilk tam operanın müəllifi; Asəf Zeynallı – Azərbaycan musiqisində romans janrının banisi; Əfrasiyab Bədəlbəyli – ilk milli baletin bəstəkarı) isminin ardınca qısa ömrünə dramaturq, tərcüməçi, şair, nasir, publisist, teatr və kino tənqidçisi, ssenarist, teatr və kino rejissorluğu kimi yaradıcılıq sahələrində qazandığı uğurları cəmləşdirmiş Cəfər Cabbarlının adı gəlir.
Bu gün xalq mahnısı kimi təqdim edilən, tanınan nəğmələrin də, əslində, müəllifi olub. Bir şair ruhlu insan onun sözlərini, digəri də musiqisini qoşub. Ağızdan-ağıza, məclisdən-məclisə yayılan və sevilən mahnılar o qədər sevilib, xalqa o qədər xoş gəlib ki, müəllifi də unudulub...
Cəfər Cabbarlının həyat yoldaşı Sona xanımın xatirələrində oxuyuruq:
“...Cəfərin bir xasiyyəti var idi: pyes yazmağı düşünəndə əvvəl onun qəhrəmanlarından birinin mahnısını fikirləşirdi. Bəzən bunu xalq mahnılarından götürür, bəzən də özü yeni bir mahnı yaradardı. Sözlərini yazır, hətta musiqisini də özü bəstələyirdi. Bu mahnını uzun zaman dodaqaltı oxuyur, pianoda çalırdı, sonra pyesi yazmağa başlayırdı. Məsələn, “Od gəlini”ndə Solmazın “Mən bir solmaz yarpağam ki”, “1905-ci ildə”, Sonanın “Azad bir quşdum”, “Almaz”da Yaxşının “Gərək günəş dağları aşıb sönməyəydi...”, “Yaşar”da Yaqutun “Küçələrə su səpmişəm”, “Sevil”də Sevilin “Sənə nə olub, zalım yar?” mahnıları belə yaranmışdır.
“Zalım
yar”la başlayan musiqili şöhrət
Cəfər
“Sevil” əsərini yazmamışdan bir-iki ay qabaq belə bir
mahnı oxuyardı:
Sənə
nə olub, zalım yar,
Qadan-balan alım, yar.
Sən ki
belə deyildin,
Səni bir öyrədən var”.
Bu gün
“Zalım yar” kimi tanıdığımız, xanəndələrimizin
repertuarında özünə yer etmiş bu mahnını ilk
dəfə kim və nə vaxtdan
oxuduğu bəlli deyil. Xalq mahnısı kimi təqdim
edilən bu nəğmənin, həqiqətən də,
müəllifinin Cəfər Cabbarlının olduğunu
bilmirik. Əgər “Zalım yar” xalq
mahnısı olsa belə, dramaturqun seçimi çox dəqiq
idi və yarımac günlərinin səadəti tox günlərinin
acısına qurban getmiş Sevilin iztirablarını çox
yaxşı təsvir edirdi. “Zalım yar”ın
yaranışından şübhəli olsaq da, “Sevil” ilə
eyni vaxtda – 1928-ci ildə tamaşaya qoyulmuş “Od gəlini”ndə
Solmazın oxuduğu “Mən bir solmaz yarpağam ki”
mahnısının sözləri Cəfər
Cabbarlının, musiqisi isə Əfrasiyab Bədəlbəylinindir.
Təəssüf ki, “Od gəlini” əsəri
uzun illərdir ki, tamaşaya qoyulmur və biz Solmazın bu
mahnısını eşitmirik. Cəfər
Cabbarlının “Mən bir solmaz yarpağam ki” şeiri də
ayrıca poetik nümunə kimi ədibin kitablarına
salınır.
Nəğmələrinin əksəriyyəti dillər əzbəri
olan bəstəkar Oqtay Kazımi uzun illər sonra bu şeirə
musiqi bəstələdi və həmin mahnı Xalq artisti
Ağadadaş Ağayevin səsində lentə alındı. Düzdür, biz ilk variantla
tanış olmasaq da, Oqtay Kazıminin
mahnısı “Od gəlini”nin konsepsiyasına, Solmazın
xarakterinə heç uyğun gəlmir, sadəcə, ortabab bəstəkar
mahnısı olaraq qalır.
1931-ci ildə Cəfər Cabbarlının daha iki əsəri
– “Almaz” və “1905-ci ildə” pyesləri tamaşaya qoyulur. Bu tamaşalar
da yaddaqalan mahnısız ötüşmür. “Almaz”da
Yaxşının oxuduğu “Gərək günəş
dağları aşıb sönməyəydi...”, “1905-ci ildə”dən
Sonanın Baxşının müşayiətilə
oxuduğu “Azad bir quşdum” mahnıları populyarlıq
qazanır.
Maraqlıdır ki, hər iki mahnı dərhal geniş
yayılmır. Onların hər ikisinin şöhrət
tapmağına illər gərək olur... Və... Hər iki
mahnının musiqi müəllifliyi mübahisəlidir: bir
sıra mənbələrdə mahnıların sözləri
kimi musiqisinin də müəllifi Cəfər Cabbarlı, bəzi
mənbələrdə isə mahnıları Əfrasiyab Bədəlbəylinin
bəstələdiyi göstərilir. Bizim isə
tutalğamız yenə də xatirələrdir.
“Azad bir
quş”a çevrilib teatrdan pərvaz edən mahnı...
1930-60-cı illərdə Azərbaycan Milli Dram
Teatrında maraqlı rolları ilə yadda qalan bir aktyor olub. Respublikanın
Əməkdar artisti Süleyman Tağızadə. 51 il ömür sürmüş aktyorun teatrda ilk
yaddaqalan rolu “1905-ci ildə” əsərindəki Baxşı
olub. Onun öz rolu və bilavasitə “Azad bir quşdum”
mahnısı ilə bağlı xatirəsi var:
“Səhər saat on birin yarısı idi. Teatrın
foyesində gəzişirdim. Bu vaxt Cəfər
Cabbarlı mənə yaxınlaşıb:
-
Yoldaş Tağızadə, tar çalmaq bilirsən? - deyə soruşdu.
- Xeyr,
bilmirəm.
-
Çox təəssüf, - deyə o məndən
ayrılıb pillələrlə yuxarı
çıxmağa başladı.
Bu söhbət məni çox maraqlandırdı. Ertəsi gün
C.Cabbarlının kabinetinə gedib soruşdum:
- Cəfər
qardaş, sizin mənə verdiyiniz sualın səbəbini
bilmək istəyirəm.
- Mən
sənə bir rol yazırdım, təəssüf ki, tar
çalmaq bilmirsən.
- Əgər tarım olsaydı, sizin arzunuzu yerinə
yetirərdim.
Cəfər bir söz demədi. Saat üçdə, məşq
qurtarana yaxın xidmətçi qadın mənə
yaxınlaşıb dedi:
-
Yoldaş Tağızadə, Cəfər Cabbarlı səni
çağırır.
Getdim. Cəfər
bir söz demədən ayağa durdu və “gedək” dedi.
İndiki Sabir bağının yanındakı meydanda
musiqi alətləri mağazası var idi. Mağazaya
girdik. Satıcı Cəfəri tanıdı:
- Cəfər
yoldaş, nə istəyirsiniz? - deyə
soruşdu.
- Mənə
bir yaxşı tar ver!
Satıcı
bir tar gətirib Cəfərə uzatdı.
Cəfər
tarın simlərini mizrabla cingildətdikdən sonra pulunu verdi və tarı mənə uzatdı... Cəfər mənimlə xudahafizləşib tramvay
dayanacağına doğru yönəldi.
- Cəfər
qardaş, tarınız qaldı, - deyə onu səslədim.
Cəfər
qayıtdı:
- Deyirdin
ki, tar olsa, çalmağı öyrənib, sizin arzunuzu yerinə
yetirərəm. Bu da tar. Mən
bunu sənə yadigar verirəm. İndi öyrən...
Bir tərəfdən böyük dramaturqun mənim
üçün yazdığı rol, digər tərəfdən
bu hədiyyə məni son dərəcə sevindirdi. Evə gəldim və o
gündən tar çalmağı öyrənməyə
başladım. Bir gün teatrda Cəfər Cabbarlıya dedim:
- Cəfər
qardaş, mən bir qədər öyrənmişəm. Əsərdə çalacağım havanı bilsəydim,
pis olmazdı.
O, Əfrasiyab
Bədəlbəyliyə zəng etdi:
- Sabah
saat üçdə teatrda, mənim yanımda olarsan.
Ertəsi gün Əfrasiyab, mən və Cəfər
Cabbarlı bir yerə toplaşdıq. Cəfər Əfrasiyaba dedi:
- “Azad bir quşdum” mahnısını Tağızadəyə
öyrətmək lazımdır.
Cəfər mahnının havasını zümzümə
edib, notu yazmağı Əfrasiyab Bədəlbəyliyə
tapşırdı.
Bir müddət bu havanın üzərində işlədim
və nəhayət, Cəfərin istədiyi kimi
çalmağa müvəffəq oldum”.
Süleyman
Tağızadənin bu yazısı aktyorun vəfatından 9
il sonra, 1969-cu ildə dramaturqun anadan olmasının 70 illiyi
münasibətilə çap olunan “Cəfər Cabbarlı
haqqında xatirələr” kitabına daxil edilib. Nə
yaxşı, tanınmış aktyor hələ 1959-cu ildə
öz xatirə yazısının əlyazmasını və
“Azad bir quşdum” mahnısının xətrinə
alınmış tarı N.Gəncəvi adına Ədəbiyyat
Muzeyində Cəfər Cabbarlının 60 illik yubileyi
münasibətilə təşkil olunmuş sərgiyə
veribmiş. Həmin xatirə və tar aləti muzeydə
qorunur.
Uzun illərdir ki, “1905-ci ildə” tamaşası səhnəyə
qoyulmur, amma bu gün Azərbaycanda “Azad bir quşdum”
mahnısını eşitməyən yoxdu. Çox qəribədir
ki, bu mahnını ilk dəfə Xalq artisti Sara Qədimova
1955-ci ildə lentə aldırıb. Cəfər
Cabbarlının digər mahnılarını da ilk dəfə
lentə yazdıran Sara xanım olub. Üstəlik,
nədənsə, həmin mahnıların
hamısının musiqi müəllifi olaraq Əfrasiyab Bədəlbəylinin
adı qeyd edilib. Hərçənd təkcə
Süleyman Tağızadənin, Sona Cabbarlının deyil, bir
neçə teatr və incəsənət xadiminin, o cümlədən
akademik, görkəmli ədəbiyyatşünas Məmməd
Arifin xatirələri də sübuta yetirir ki, Əfrasiyab Bədəlbəyli,
sadəcə, həmin mahnıların musiqisini not savadı
olmayan Cəfər Cabbarlının xahişi ilə onun
oxumalarını dinləyərək nota
köçürübmüş. Təbii ki, Əfrasiyab Bədəlbəyli
hələ ali musiqi təhsili almamışdısa da (bəstəkar-dirijor
1932-ci ildə Moskvada, 1934-38-ci illərdə Leninqradda
konservatoriyada təhsil alıb), musiqi texnikumunu bitirmişdi, hələ
20 yaşında ikən dram teatrı ilə əməkdaşlığa
başlamışdı, neçə tamaşaya, o cümlədən
də “Od gəlini” tamaşasına musiqi bəstələmişdi.
Digər tərəfdən, Əfrasiyab Bədəlbəylinin
Azərbaycan musiqi tarixində elə bir yeri, o qədər də
xidməti var ki, bir neçə mahnını nota
saldığı üçün həmin mahnıların
müəllifi adlanmağına ehtiyacı yoxdur.
“Azad bir quşdum” mahnısına gəlincə, Sara
xanımdan təxminən bir-iki ay sonra digər Xalq artisti
Şövkət Ələkbərova da bu mahnını lentə
aldırır.
Çox qəribə də olsa, hər iki
xanım müğənni-xanəndənin mükəmməl
ifası bu mahnıya ümumxalq məhəbbəti
qazandıra bilmir.
Yalnız ötən əsrin səksəninci illərində
o zaman təzə şöhrət tapan Səxavət Məmmədov
bu mahnıya müraciət edir. Gənc müğənni
bu mahnını ilk dəfə dramaturqun adını
daşıyan 187 nömrəli orta məktəbdə
keçirilən ənənəvi Cəfər Cabbarlı gecəsində
ifa edir, sonra da lentə aldırır. Səxavət
öz ifası ilə “Azad bir quşdum”a möhür vurur və
bu mahnı onun bir növ vizit kartına çevrilir.
Bu gün “Azad bir quşdum” mahnısını
üzü Türkiyədən, Özbəkistandan bəri
çox müğənni öz repertuarına daxil edib və oxuyur. Və... sadəcə,
oxuyurlar.
“Gərək
günəş dağları aşıb sönməyəydi...”
2001-ci ildə
Cəfər Cabbarlının ev-muzeyi maraqlı bir layihə ilə
çıxış etdi: şair-dramaturqun bəstələdiyi
mahnılardan ibarət “Azad bir quşdum” adlı disk
hazırlandı. 7 aranjimanda işlənmiş 5
mahnının arasında “Almaz” dramında Yaxşının
oxuduğu “Gərək günəş dağları
aşıb sönməyəydi...” mahnısı Xalq artisti Mələkxanım
Əyyubovanın səsilə ikinci həyatına
başladı. Müğənni bu
mahnını təkcə layihə xətrinə oxumadı,
onu öz konsert repertuarına daxil etdi, mahnıya
Cabbarlının obrazının yer aldığı klip də
çəkdirdi.
Artıq bir neçə mövsümdür ki, “Almaz”
dramı yenidən doğma səhnədə – Akademik Milli Dram
Teatrının səhnəsində oynanılır. Tamaşaya
Xalq artisti Siyavuş Kərimi musiqi bəstələyib. Lakin aktrisa Rada Nəsibovanın ifa etdiyi
Yaxşının bu mahnısı elə həmənkidir.
Sadəcə, mahnı Əməkdar artist
Gülüstan Əliyevanın ifasında lentə
alınıb.
Bu
mövzuda ilk yazımızı Sona Cabbarlının qısa
xatirəsi ilə bitiririk: “...Cəfər işdən gələndə,
oturanda, yatanda, işləyəndə həmişə bu
mahnını oxuyardı. Bir dəfə dilləndim
ki, bir mahnını oxuyarlar bir dəfə, iki dəfə,
üç dəfə, yoxsa səhər-axşam, axşam-səhər
dilindən düşmür, bu nədir? Cəfər dedi
ki, Sonası, sən bilmirsən, bir əsər yazacağam ki,
onun mahnılarını bütün xalq oxusun. Onda
bilərsən ki, bu mahnı nə deməkdir. Amma Cəfər nədən, nə mövzuda əsər
yazacağını demədi”.
Həyat göstərdi ki, müəllif öz arzusuna
çatıb.
Gülcahan MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2020.- 8 may.-
S.1;5.