Öz pyeslərinin tamaşasında rol alan ədib

  

Ötən əsrin birinci yarısında tatar milli mədəniyyətinin inkişafında tanınmış dramaturq, rejissor aktyor, Əməkdar artist Kərim Tinçurinin xüsusi yeri olub.

 

Kərim Qali oğlu Tinçurin 15 sentyabr 1887-ci ildə Rusiyanın Penza quberniyasında dünyaya göz açıb. İlk olaraq dini məktəbdə təhsil alır. On üç yaşında Kazan şəhərinə gəlibMəhəmmədiyyəmədrəsəsinə daxil olur. Ancaq mədrəsədəki təhsil, təlim-tərbiyə yenilikçi gənci qane etmədiyindən buranı tərk edir. Müxtəlif sahələrdə günəmuzd işləyir.

 

Kərim Tinçurin asudə vaxtlarında bədii yaradıcılıqla məşğul olur. Yaradıcılığa şeirlə başlasa da, sonradan nəsrə keçir. 1905-ci il inqilabı zamanı o da inqilabçılara qoşulur. Xalq kütlələri qarşısında alovlu çıxışlar edir. 1906-cı ildə ilk səhnə əsəri olanMənzərəkomediyasını yazır. 1910-cu ildə tatarların səyyar teatr qrupuna dəvət olunur. Yeni formalaşan teatrına daha bir əsər – “Dürüst əməkadlı komediyasını yazır. Zəhmət adamlarının əməyini mənimsəməyə cəhd edən fırıldaqçıların tənqid edildiyi bu əsər tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanır. Bundan daha da ruhlanan müəllif bir-birinin ardıncaQədər addımı”, “İlk çiçəklərpyeslərini qələmə alır. Bu əsərlərdə yaşamından narazı, cəmiyyətdəki sıxıntılardan qurtulmaq istəyən insanların taleyi canlandırılır.

 

Gənc dramaturqun ən diqqətçəkən əsəriŞıltaq kürəkənkomediyası olub. 1916-cı ildə tamamladığı tamaşaya qoyduğu bu əsər teatrsevərlər tərəfindən rəğbətlə qarşılanıb.

 

Birinci Dünya müharibəsindən (1914-1918) sonra Kazan şəhərində ictimai-siyasi vəziyyət kəskin dəyişir. Ölkədə hakimiyyət dəyişikliyi üzündən şəhərdə tez-tez iğtişaşlar baş verir. Şəhərdə teatra maraq zəifləyir. Truppa üzvlərinin güzəranı ağırlaşır. Belə bir çətin vaxtda K.Tinçurin səyyar truppaya rəhbər seçilir. O, quruluş verdiyi tamaşalarda folklordan xalq musiqisindən yerli-yerində istifadə edir. Tətbiq etdiyi yeniliklər tamaşaçı marağına səbəb olur.

 

Araşdırmalarda göstərilir ki, K.Tinçurin komediya operettalarını yazarkən Azərbaycan dramaturqlarından, xüsusilə Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığından ustalıqla yararlanıb. Bəstəkar Salih Saydaşevin səyyar truppa ilə əməkdaşlığı da tatar teatrının inkişafına təkan verib.

 

1922-ci ildə Kazan şəhərində Tatar Dövlət Teatrı açılır. Səhnə xadimlərinin rahat məşq etməsi üçün şərait yaradılır. Tədqiqatçı Əli Şamil araşdırmasında yazır ki, Tatar Dövlət Teatrında K.Tinçurinin rejissorluğu ilə ildə 14-15 tamaşa hazırlanıb. O, 1924-cü ildə mövzusu I Dünya müharibəsindən alınanSönməz ulduzlarpyesini yazır. ArdıncaMavi şal”, “Sönən ulduzlar”, “Amerikan digər əsərlərinin tamaşası izləyicilərin rəğbətini qazanıb. 1926-cı ildəMavi şaləsərinin uğurlu səhnələşdirilməsinə görə K.TinçurinəTatarıstan Muxtar Respublikasının Əməkdar artistifəxri adı verilib.

 

Ancaq 30-cu illərin sərt ideoloji yelləri əsməyə başlayır. Görkəmli dramaturqun əsərləri dövri mətbuatda birmənalı qarşılanmır, ideoloji baxımdan tənqid edilir. Bütün bunlara baxmayaraq, 1936-cı ildə ədibin səhnəyə gəlişinin 25 illiyi təntənə ilə qeyd edilir. Tatarıstan Dövlət Teatrının baş rejissoruaktyoru kimi haqqında maraqlı məqalə dərc olunur.

 

Ancaq sənətkar qəzetlərdə, rəsmi dövlət tədbirlərində kəskin tənqid edilir. Beləliklə, K.Tinçurin 16 sentyabr 1937-ci ildə həbs edilir, 1938-ci il noyabrın 15-də güllələnir. 1956-cı ildə bəraət alan tanınmış ədib və səhnə xadiminin adı Tatar Dövlət DramKomediya Teatrına verilir.

 

S.FƏRƏCOV

 

Mədəniyyət.-2020.- 13 may.- S.5.