Cümhuriyyət dövründə mədəni
həyat
Dövlətçilik tariximizdə mühüm yer tutan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin (1918-1920) yaranmasının 102 ili tamam olur. Nəinki ölkəmiz və xalqımız, hətta müsəlman Şərqi adına bir sıra yeniliklərlə tarixdə iz qoyan ilk demokratik respublikamız çox mürəkkəb ictimai-siyasi vəziyyətdə fəaliyyət göstərib.
Daxili sabitlik və əmin-amanlığın tam bərpa olunmadığı bir şəraitdə cəmi 23 ay ömür sürən Xalq Cümhuriyyəti tərəfindən cəmiyyət həyatının bütün sahələrində olduğu kimi, mədəniyyətin inkişafı istiqamətində də təqdirəlayiq işlərə imza atılıb. Həmin dövrdə musiqi, teatr, mədəni-maarif işi və digər sahələrin tərəqqisi üçün münbit şəraitin yaradılmasına diqqət göstərilib. Sözsüz ki, Cümhuriyyətin yaradılması milli-demokratik ruhlu ədib və ziyalıların, musiqi xadimlərinin qəlbini fərəhlə doldurmuş, onların yaradıcılıq eşqini daha da alovlandırmışdı.
Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
(1885-1948) zəngin ictimai-mədəni fəaliyyətinin
mühüm bir mərhələsini Xalq Cümhuriyyəti
dövrü təşkil edir. Milli istiqlal məfkurəsinin
möhkəmləndirilməsində mühüm rol oynayan
Üzeyir bəy, Cümhuriyyət dövründə əsasən
mətbuat sahəsində fəaliyyət göstərsə də,
musiqi yaradıcılığını da davam etdirib. Bəstəkar
1919-cu ildə “Dağıstan” (“Qaytağı”), tərəkəməsayağı
“Azərbaycan” adlı xoreoqrafik əsərlərini bəstələmişdi.
Onu da qeyd
edək ki, “Azərbaycan” əsəri professional milli balet
musiqimizin ilk nümunəsi sayıla bilər. O dövrün mətbuatından
məlum olur ki, həmin xoreoqrafik əsər səhnə
üçün də hazırlanıb. Ü.Hacıbəyli
teatrın, o cümlədən, musiqili teatrın xalqın
maariflənməsində, bədii zövqünün
inkişafında oynadığı böyük rolu nəzərə
alır, bu barədə fikirlərini mətbuatda da
açıqlayırdı.
Milli musiqi janrlarının yaranması yolunda Üzeyir bəylə
çiyin-çiyinə çalışan böyük sənətkarlardan
biri də Müslüm Maqomayev (1885-1937) idi. Teatr fəaliyyətinə
orkestrin skripkaçısı kimi başlayan M.Maqomayev tezliklə
orkestrin dirijoru olmuş və Azərbaycan opera sənətinin
daha bir klassik əsərini – “Şah İsmayıl”
operasını yaratmışdı. 1916-cı
ildə yazılmış bu opera 1919-cu ildə, Cümhuriyyət
dövründə ilk dəfə səhnəyə qoyulub.
Milli məfkurənin
musiqidə əksi
Cümhuriyyət illərində ölkəmizin
musiqi-konsert həyatı da getdikcə canlanırdı. Bir çox
görkəmli musiqiçilər Bakıya qastrol səfərlərinə
gəlir, xarici və yerli aktyorların iştirakı ilə
rus və italyan bəstəkarlarının operaları
tamaşaya qoyulur, simfonik konsertlər verilirdi.
1918-ci
ilin sonlarında Bakıda təşkil olunan “Türk gecələri”
konsertlərində türk xalqlarının musiqisinə və
ədəbiyyatına geniş yer verilir, “Azərbaycanın
müstəqilliyi”, “Türk qadınının
dünyası”, “Türk tipləri”, “Milli birlik” və s.
tamaşalar göstərilirdi. Bu konsertləri
dinləməyə hökumət üzvləri və digər
siyasi xadimlər də gəlirdilər.
Görkəmli
sənətkarlar Hüseynqulu Sarabski, Hüseyn Ərəblinski,
Mirzağa Əliyev, Cahangir Zeynalov, Sidqi Ruhulla, Üzeyir
Hacıbəyli, Zülfüqar Hacıbəyli və
başqaları müxtəlif teatr-konsert tamaşaları təşkil
edirdilər.
Xalq
içərisindən çıxmış, öz gözəl
səsi və sənəti ilə nəinki Azərbaycanda, həmçinin
bütün Qafqazda və Yaxın Şərqdə də məşhur
olan Cabbar Qaryağdıoğlu, Keçəçioğlu Məhəmməd,
Seyid Şuşinski, Məcid Behbudov və başqaları
ölkənin mədəni həyatında, bayramlarda, xeyriyyə
konsertlərində və başqa el şənliklərində
yaxından iştirak edirdilər.
Bu dövrdə Azərbaycanın musiqi həyatında
Koroğlu, Qaçaq Nəbi, Səttarxan haqqında
mahnıların xalq arasında yayılması təsadüfi
deyildi. Dövrün ümumi əhval-ruhiyyəsi, xalqın
fəallığı, milli məfkurə meyilləri belə
mahnıların özünəməxsus melodiyalarında
öz ifadəsini tapırdı.
Cümhuriyyət dövrü musiqimizin ən əlamətdar
hadisəsi isə, təbii ki, dövlət himninin
yaradılması idi. Üzeyir Hacıbəyli “Azərbaycan marşı”nı (sözləri Əhməd Cavadın) məhz
həmin mahnıların təsiri altında yazmış,
Cümhuriyyət dövründə xalqının qəlbində
baş qaldıran vətənpərvərlik hisslərini,
mütərəqqi ideyaları, milli qüruru yüksək sənətkarlıqla
ifadə etməyə nail olmuşdu.
Dövrün
teatr həyatı
“Mətbuatın,
ədəbiyyatın millətin qəlbinə milliyyət və
istiqlal toxumu saçan bir əməl olduğu məlumdur... Ey
millətin lisanül-qeybi olan şairlər, ədiblər! Millətin əməllərini, ülvi niyyət və
məqsədlərini oxşayınız, kəndisinə millət
sevgisi, vətən məhəbbəti, hürriyyat eşqi təlqin
ediniz”.
Bu fikirlər Cümhuriyyətin qurucusu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin 1919-cu ildə “Azərbaycan” qəzetində
dərc olunmuş yazısında yer almışdı. Həqiqətən
də, Cümhuriyyət ideyalarını yaşatmaq naminə
Azərbaycan xalqının özünüdərk, milli birlik,
müstəqil dövlətçilik ideallarına səsləyən
ədiblərin ziyasına ehtiyacı var idi.
Ədəbi prosesin vacib qolu olan dramaturgiya Cümhuriyyət
dövründə xeyli canlanmışdı. Hərçənd 1918-ci il Azərbaycan, eləcə də paytaxt Bakı
üçün yaradıcılıq, xüsusən də
teatr tamaşası oynamaq baxımından o qədər də
rahat il olmamışdı. Əvvəlcə
mart soyqırımı ziyalı təbəqəni
sarsıtmış, sıravi vətəndaşları teatr
kimi əyləncə və zövq məkanından
uzaqlaşdırmışdı. Mart hadisələrindən
sonra İrana, Türkiyəyə, Tiflisə, Orta Asiyaya,
Rusiyanın Volqaboyu şəhərlərinə
yollanmış teatr dəstələri yalnız bir neçə
aydan sonra vətənə qayıtmışdı. Qulam
Məmmədlinin tərtib etdiyi “Azərbaycan teatrının
salnaməsi” kitabının 1918-1920-ci illərə aid
bölümlərini diqqətlə vərəqləmək
kifayətdir ki, qəzetlərdə yerli teatra dair xəbərlərin
nə qədər kasad, qastrol səfərləri barədə
məlumatların isə nə qədər bol olduğunu
aydın görəsən...
“Hümmət”
qəzetinin 16 may tarixli sayında isə belə bir xəbər
verilib: “Müsəlman aktyorları ittifaqı” Bakı hadisələrində
böyük xəsarətə düçar olduğundan
neçə vaxtdır ki, fəaliyyətsiz
qalmışdır. İndi həmin aktyorlar
ittifaqı “Şirkət” düzəldib tamaşa göstərmək
üçün bu günlərdə Bakıdan Həştərxana
gedəcək. Oradan da Volqaboyundakı
şəhərlərdə tamaşa verəcəklər”.
Nəhayət,
oktyabr ayına aid xəbərlərdə Bakının teatr
mühitinin dirçəlməsinə dair məlumata rast gəlirik:
“Neçə aylardan bəri qapanmış müsəlman
teatrı yavaş-yavaş açılmağa qədəm
qoymuşdur. Bu gün Mikado teatrında Hacıbəyov
qardaşları müdiriyyəti tərəfindən
“Arşın mal alan”, sabah “O olmasın, bu
olsun” oynanılacaqdır”.
“İstiqlal”
qəzeti isə 14 fevral 1919-cu il tarixli sayında “Müsavat”
liderlərindən Mirzə Bala Məmmədzadənin məqaləsində
Azərbaycan teatrının “yeni” üsul-idarəyə
yaxşı xidmət göstərmədiyi barədə bu
fikirlər yer alıb: “Əlan xalqımızın yeganə
toplanış yeri teatrdır. O da bir yenilik vermir. Onda da yeni həyata
doğru bir dəvət, bir tərpəniş yoxdur...”.
Fədakar ziyalı Mirzə Bala Məmmədzadə
dövlət müstəqilliyi xüsusunda teatrdan daha
böyük mənəvi dəstək gözləməkdə
haqlı idi.
Lakin unutmaq olmaz ki, milli oyanış, yaddaşa
qayıdış məhz həmin dövrdə
yaranmış, yaxud səhnəyə qoyulan dram əsərlərinin
əsas mövzusu idi. O dövrdə yaranan dramaturgiyada Azərbaycan, türk
dünyası mövzularına daha çox müraciət
edilirdi. Cəlil Məmmədquluzadənin “Anamın
kitabı”, Hüseyn Cavidin “İblis”, Cəfər
Cabbarlının “Ədirnə fəthi”, “Trablis müharibəsi,
yaxud Ulduz” pyesləri bu qəbildən idi.
1918-ci il oktyabrın 18-də Cümhuriyyət
hökumətinin iclasında Xalq Maarif naziri Nəsib bəy
Yusifbəylinin Azərbaycan Dövlət Teatrının
yaradılması haqqında məruzəsi dinlənilir. Teatr üçün Mayılov qardaşları
teatrının binasının (indiki Akademik Opera və Balet
Teatrının binası) alınması barədə qərar
qəbul edilir. Qərara əsasən, teatr
binası ədalətli qiymətlə dövlətin sərəncamına
alınmalı idi. Dövlət teatrı
(Türk Dövlət Teatrı) 1919-cu ilin avqust ayında təsis
edilir. Qulamrza Şərifzadə (Abbas Mirzə
Şərifzadənin qardaşı) direktor, Zülfüqar
Hacıbəyli müavin, Məmmədəli Sidqi teatr heyətinin
vəkili təyin edilir. Sentyabr-oktyabr
aylarında “Azərbaycan” qəzetində teatra aktyorların
işə dəvət edildiyi barədə elan verilir. Oktyabrın 22-də truppanın heyəti qəzetdə
dərc edilir. Nəhayət, oktyabrın
24-də rəsmi açılış törəni
keçirilir. Mərasimdə Nazirlər
Şurasının sədri Nəsib bəy Yusifbəyli,
hökumət üzvləri iştirak edirlər. Bu mədəniyyət hadisəsi dörd gün
bayram edilir. Ardıcıl olaraq İsa bəy Aşurbəyovun
“Azərbay və Can”, Şəmsəddin Saminin “Dəmirçi
Gavə”, Cəfər Cabbarlının “Bakı müharibəsi”,
Mirzə Bala Məmmədzadənin “Bakı uğrunda
müharibə” tamaşaları göstərilir.
13 sentyabr
1919-cu il tarixli “Bəsirət” qəzetində belə bir
bildiriş dərc olunur: “Azərbaycan Dövlət Teatrosunda
zilhiccənin 20-si, sentyabrın 16-da Bakı türk səhnəsi
aktyorlarının iştirakı ilə, artist Abbas Mirzə
Şərifzadənin təhti-idarəsində Azərbaycanımızın
paytaxtı Bakı şəhərində mart hadiseyi-ələmiyyəsindən
sonra düşmənlər əlində qalıb, sonradan qəhrəman
türk ordusu tərəfindən mühasirə edilib xilas
olmasının birilliyi münasibətilə gənc şair və
mühərrirlərimizdən Cəfər Cabbarzadənin yeni
yazmış olduğu “Bakı müharibəsi” draması
mövqeyi-tamaşaya qoyulacaqdır”.
Teatr dövlət tərəfindən təsis edilsə
də, mövcud imkanlar teatrın öz işini daha səmərəli
qurmasına, teatr xadimlərinin arzuladığı kimi
sanballı tamaşalar hazırlanmasına yetmirdi. Hətta
Üzeyir Hacıbəyli öz narazılığını
1920-ci ildə “Azərbaycan” qəzetində yazdığı
“Zurna” başlıqlı felyetonda bu cür dilə gətirmişdi:
“Bakıda dövlət teatr heyəti qurulsun! deməyə fürsət olsaydı, bu iş
Azərbaycan dövlətinin xəzinəsinə yarım
milyon pula oturardı. Halbuki, indi o pul xəzinəmizin
içində sağ və salim durubdur. Bu
da ki maddi mənfəət”.
Olsun ki, ədəbi və publisistik sözə
böyük dəyər verən Cümhuriyyət hökuməti
Üzeyir bəyin bu felyetonunda qaldırdığı məsələyə
baxaraq, teatrın xeyrinə bir qərar çıxaracaqdı. Sadəcə,
buna zaman yetmədi. Felyeton aprelin 20-də dərc
olunmuşdu, səkkiz gündən sonra Cümhuriyyət
süqut etdi...
Kitabxana və
muzey işi
Çar hökumətindən Xalq Cümhuriyyətinə
mütəşəkkil kitabxana şəbəkəsi və
muzeylər miras qalmamışdı. Çünki
imperiyanın ucqarlarında dövlət kitabxanaları yaratmaq
və onları maliyyələşdirmək müstəmləkəçilik
ruhuna uyğun deyildi. XX əsrin əvvəllərində
Bakıda və bölgələrdə müxtəlif cəmiyyətlərin
və ayrı-ayrı şəxslərin yaratdığı
kitabxanaların əksəriyyəti 1917-1918-ci illərdə
baş verən ictimai-siyasi qarışıqlıq vəziyyətində
fəaliyyətini dayandırmışdı.
Cümhuriyyət ilk günlərdən maarif və mədəniyyətin
inkişafını diqqət mərkəzində
saxlayırdı. Bu sahələrə rəhbərlik Xalq
Maarif Nazirliyinə həvalə olunmuşdu.
Parlament ciddi maliyyə çətinliklərinə rəğmən
18 sentyabr 1919-cu ildə xalq məktəbləri
kitabxanalarına türk dilində kitablar almaq
üçün 1 milyon manat ayrılması haqqında qərar
qəbul etmişdi. Sənədə əsasən, məktəb
kitabxanaları Azərbaycanda nəşr edilən kitab, jurnal,
məcmuə və qəzetlərin məcburi nüsxələri
ilə təchiz edilməli idi.
Həmin vaxt fəaliyyət göstərən 700-ə qədər
məktəbdə kitabxanalar mövcud olsa da, nəşrlərlə
təminat məsələsində ciddi problemlər vardı. Bu problemin
aradan qaldırılması üçün 1918-1920-ci illərdə
Türkiyədən 20 min nüsxədən artıq dərs vəsaiti
və digər nəşrlər, eyni zamanda Rusiya və Avropa
ölkələrindən kitablar alınmışdı.
Hökumət məktəb kitabxanaları ilə
yanaşı, “xalq qiraətxanaları”nın
fəaliyyətini nəzarətə almaqla onlara da kömək
etməyə çalışırdı. 1918-ci ilin
sonlarında yeni yaradılan kitabxanalardan biri sonralar
M.Ə.Sabir adına Mərkəzi Şəhər
Kitabxanasına çevrildi...
Xalq Cümhuriyyətinin mədəniyyət tariximizə bəxş etdiyi töhfələrdən biri də ilk dövlət muzeyi – “İstiqlal” muzeyinin yaradılmasıdır. Onun təşkilində dövrün tanınmış maarif xadimi, sənətşünas Hüseyn Mirzəcamalovun mühüm xidmətləri olub. Muzey 7 dekabr 1919-cu ildə Azərbaycan Parlamentinin yaradılmasının ildönümü münasibətilə fəaliyyətə başlamışdı.
Parlamentin binasında yerləşən və genişprofilli mədəniyyət müəssisəsi kimi nəzərdə tutulan “İstiqlal” muzeyi isə beş aya yaxın – Cümhuriyyətin süqutunadək fəaliyyət göstərdi. Sovetləşmədən sonra, 1920-ci il iyunun 15-də “İstiqlal” muzeyinin fondu əsasında Azərbaycan SSR Xalq Maarif Komissarlığının nəzdində “Doğma diyarın tədris muzeyi” yaradılır və sonra o, indiki Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinə çevrilir.
***
23 aylıq fəaliyyətində təkcə başının üzərində qara buludlar dolaşmayan, həm də daxildə mürtəce, ölkəmizin müstəqilliyini həzm edə bilməyən qüvvələrin min bir təxribatı ilə savaşmalı olan Cümhuriyyətimiz tarixi qürur ünvanımızdır. Bu şanlı səhifələri yazanları – Cümhuriyyət qurucularını və bu yolun mücahidlərini hər zaman rəhmətlə anırıq.
“Mədəniyyət”
Mədəniyyət.- 2020.- 22 may.-
S.1;5.