Nəğmələrin etibarı çox
imiş
Yaxud “Bir yarpaq da Vətəndir”sə…
Bəstəkar Cavanşir Quliyev. Bu ad hamımıza yaxşı tanışdır. Onun hərbi-vətənpərvərlik mövzulu musiqilərinin sədaları altında formalaşıb 80-ci illər nəsli. Onun peşəkarlığı və istedadı barədə kifayət qədər deyilib, yazılıb. Kütləvi tamaşaçı, dinləyici könlündə Vətən sevgisi yaradan bəstəkarı daha çox “Əsgər marşı” ilə tanıyır, sevirik.
Sənətkarın Birinci Qarabağ savaşından bizimlə yol gələn şərqiləri 44 gün davam edən Vətən müharibəmizdə də yenə nəğməli bələdçimizə çevrildi. Dodaqlarımız onun mahnılarını, Əsgər, Vətən, Qəhrəman, Şəhid deyən melodiyalarını zümzümə etdi. Elə özü də uzaq dağların o üzündən bizə qoşuldu...
70 yaşın astanasında hələ də qürbət şərqiləri yazan, Şimali Kiprdə yaşasa da Vətəni üçün ürəyi həmişəkindən daha bərk döyünən Əməkdar incəsənət xadimi Cavanşir Quliyevlə günümüzün reallığı olan distant formatda, internet vasitəsilə söhbət etdik.
– Musiqinin bir çox janrlarında, həmçinin irihəcmli əsərlər yazsanız da, əsasən mahnılarınızla tanındınız – xüsusilə vətənpərvərlik ruhlu mahnılar. Bu, tələbat idi, yoxsa fəqrlənmək istəyi?
– Ciddi musiqinin dinləyicisi çox olmur, insanlar mahnını daha çox sevirlər və mahnı yazan bəstəkarları daha çox tanıyırlar. Lakin bu, həmin bəstəkarların mütləq mahnı bəstəkarı olduğuna dəlalət etməz. Bəstəkarlıq peşəsinin bir xüsusiyyəti də daim fərqlənmək istəyidir. Bu istək olmasa, inkişaf olmaz. Amma tələbatsız istək də nəticə vermir, bunlar bir-birinə bağlıdırlar. Bunları yerində hiss edib işlədən bəstəkar yaxşı nəticə ala bilir.
– Bu mövzulu mahnıların aqibətindən danışdıqda aranjiman məsələsi ön plana çıxır. Bəzən mahnı milli ruhda, söz vətənpərvərlik duyğularında, aranjiman isə hind, ərəb ritmlərində olur.
– Bəli,
bu problem Azərbaycan musiqisində var. Çünki aranjiman
işi ilə qeyri-peşəkarlar məşğul olur. Mahnının məzmununu və musiqi üslubunu,
içindəki duyğuları hiss etmir, müğənninin
imkanlarını və oxuma üslubunu nəzərə
almırlar. Təəssüflə qeyd etmək
lazımdır ki, bəzi müğənnilərin də savad
və intellekti yüksək deyil. Nəticədə
ortaya dediyiniz mənzərə çıxır. Bu
iş bəstəkarlıq peşəsinin vacib və
ayrılmaz hissəsidir və Bəstəkarlıq fakültəsində
orkestrləşdirmə adı ilə ayrıca bir fənn
olaraq öyrədilir. Ona görə də əsl
bəstəkar əsərini aranjiman üçün
başqasına verməz, özü edər. Peşəkarlıq bunu tələb edir. Belə olan halda əsər də bədii cəhətdən
yekdil olar, bəstəkarın üslubunu (əgər varsa)
qoruyub əks etdirər.
– Müstəqil Azərbaycanın ilk hərbi
marşını yazdınız, çox sevildi. Müsahibələrinizin
birində “o duyğular olsa, təbii ki, yenə yazaram”
demişdiniz. 44 günlük Vətən müharibəsi
sizdə marş duyğusu yarada bildimi?
– Hər
bir ordu müharibəni cəmiyyətin yardımı ilə
aparır – ordu ilə millət birləşir, ayrı cür
qələbə olmaz. Xoşbəxtlikdən bizdə də elə
oldu – xalq, ordu və hakimiyyət birləşdi, bu birliyin
qarşısında düşmən tab gətirmədi. Yeni
marşa gəldikdə isə birini yazmışam,
düzdü, hərbi marş deyil, amma marşa bənzər
bir əsərdir, bəlkə yaxınlarda səsləndi.
–
Cavanşir müəllim, deyirlər, döyüş
uzaqdakına asan gəlir. Döyüş sizə
uzaqdan necə göründü və onun melodik şərhi
varmı?
– Mən əsl
döyüşdə olmamışam, yalnız əsgərlikdə
təlimlərdə müharibə oyunu oynamışam. Nə qədər qəribə səslənsə də,
fikrimcə, müharibə dünyada ən səmimi fəaliyyətdir.
Çünki hər şey göz
qabağındadır, ya “ağ”, ya “qara”, ya öləcəksən,
ya öldürəcəksən. Hər
şey çox aydın görünür, bütün
yalanlar, gizlinlər, səmimiyyətsizliklər arxada qalır.
Müharibə, qalibiyyət hər insanın
ömrü boyu hiss etmədiyi, edə bilməyəcəyi bir
duyğudur. Onun melodik təzahürünü
biz yalnız təxmin edə bilərik. Bunun
üçün hər bir insan öz təxəyyülünü
işə salır, bəstəkarlar da elə. Hər kəsin təxəyyülünə görə
də musiqi alınır. Müharibənin
yeganə bir musiqi dili yoxdur, məncə.
– Vətənpərvərlik
mövzusunu qutsal qılıb, yalnız seçkinlər
toxunmalıdır, yoxsa?
– Siz
qutsal qılsanız da, insanların bu mövzuda əsər
yazmalarının və müzakirə etmələrinin
qarşısını ala bilməzsiniz. Sosial
sifariş deyilən bir ifadə var – cəmiyyətin müəyyən
bədii əsərlər arzuladığı, tələb
etdiyi bir vəziyyət – bu halda o əsərlər yaranır.
Bu, toplu yaşamın xüsusiyyətlərindən
biridir. Yəni belə əsərlərin
yaranma səbəbi cəmiyyətin istəyidir. Əsərlərin keyfiyyətinə nəzarət
etmək isə təbliğat idarələrinin işidir və
buralarda mütəxəssislər işləməli,
ağı-qaradan yaxşı seçməlidirlər.
– Bu
gün gənc nəsil sizi o qədər də tanımır.
Amma “Əsgər marşı”nı əzbər
bilir...
– Məni
tanımayıb əsərlərimi bilmələri, əslində,
mənə zövq verir. İnsan ömrü
uzun deyil, məni tanısalar da, tanımasalar da, həyat bir
gün bitəcək. Önəmli odur ki, əlindən
çıxan əsərin insanlara gərəkli olsun, toplumun
o əsərə ehtiyacı olsun. Bu hal məni
xoşbəxt edir, həyatımın hədər
olmadığını isbatlayır. Atatürk
demişkən, gerisi təfərrüatdır.
– Son
günlər vətənsevərlik ruhlu xeyli musiqi nümunəsi
dinlədik. Bunlardan sizin diqqətinizi çəkən
oldumu? Ümumən bu mövzuda
mahnılarda mətn hansı sıradadır?
– Bu
sualınıza ətraflı cavab verə bilməyəcəm,
çünki Azərbaycan efirində səslənənlər
barədə məlumatım çox azdır. Məncə,
hər bir mahnıda mətn və musiqi bədii təsir
gücünü bölüşdürür. Hər ikisinə eyni ağırlıqda bədii
yük düşür. Mahnı hər
hansı bir mövzunu (mətn) səslər vasitəsilə
(musiqi) dinləyiciyə çatdırmaqdır. Burada sıra yoxdur, hər şey bərabərdir.
– Son
dövr əsərlərinizə hansı ruh hakimdir?
– Müxtəlif.
Yazılacaq əsərin mövzusuna, məzmununa,
ab-havasına bağlıdır. Milli-tarixi,
(“Oğuznamə” baleti), bəşəri-tarixi (“Nuh tufanı”
baleti), gənc nəsli düşündürən mənəvi
problemlər (“Kızılırmak” baleti), cəmiyyətin
psixoloji durumu və insan haqları (“Müşfiq
ağıları” oratoriyası) mövzular var.
–
Döyüşlərin ilk günlərindən sosial şəbəkə
izləyiciləri vətənpərvərlik ruhlu
mahnılarınızı paylaşır, sizdən israrla qələbə
yeni nəğmələr istəyirdilər...
– İnsanların məndən əsər istəmələri,
təbii ki, mənə xoşdur, məni
unutmadıqlarının nümayişidir. Zatən qələbə
elə bir mövzudur ki, məncə, sənətkarlarımızın
əksəriyyəti bu mövzunu işləyəcəklər.
Mən də bu haqda düşünürəm.
Başımda müxtəlif ideyalar
dolaşır. Bu iş müəyyən zaman alacaq,
çünki mövzu möhtəşəmdir. Necə deyərlər, dağın
böyüklüyü ondan aralanınca aşkar olur. Sakit, eyforiyasız yanaşmalıyıq qələbə
mövzusuna. Düzdür, bir mahnı
artıq yazmışam, yuxarıda qeyd elədim. Adını və şairi deməyəcəyəm,
ifa olunduqda açıqlanacaq.
–
Döyüş günlərində haqq savaşımıza dəstək
oldunuz. Xaricdə yaşayan başqa sənət
adamlarımız, həmkarlarınız da həmçinin?
Bu, sənət prizmasından effektli olarmı?
– Təbii
ki, ən tutarlı təbliğat bədii sənətdir. Çünki sənət çox güclü
silahdır, təsir qüvvəsi heç nə ilə
müqayisə edilə bilməz. Xaricdə
yaşayan soydaşlarımız da öz çevrələrində
bu savaşı həm yaşadılar, həm vuruşdular, həm
də anlatdılar. Zatən, internetdən
hər kəs bunun şahidi oldu. Lakin biz hələ
xaricdə sayca azıq, düşmən daha çoxdur. İnşallah, çoxalarıq, o zaman indiki
düşmən bizim üçün artıq ciddi rəqib
olmayacaq.
– Vətən
müharibəmizin qəhrəmanları hansısa əsərinizə
mövzu olacaqmı?
– İndidən kəsin bir şey demək çətindir. Ola bilər, təqdim
olunacaq ədəbi materialdan asılıdır. Hazırda əlimdə elə bir əsər yoxdur.
Zaman və yaxşı mətn öz
sözünü deyəcək yəqin.
– Musiqi
sahəsində bəzən qeyri-peşəkarlığın
ön plana keçdiyini deyir və bunda peşəkarları
qınayır, onları meydanı boş buraxmaqda məzəmmət
edirlər. Bu fikirlə
razılaşırsınız, yoxsa bu işdə daha
çox adı hallanan teleefiri qınayırsınız?
–
Televiziyalarda musiqi təbliğatı idarə olunmur. Hələ Üzeyir bəyin vaxtından musiqi “təsərrüfatı”
həmişə yaxşı mənada idarə olunub. Bunun nəticəsində Azərbaycanda güclü
peşəkar bəstəkarlar nəsli yetişib və onlar
saysız-hesabsız şedevrlər yaradıblar. İndi isə nəyin yaxşı, nəyin pis
olduğuna telekanallar özləri bildiyi kimi qərar verir və
bu yöndə də hərəkət edirlər.
–
Cavanşir müəllim, 70 yaşa kamillik yaşı da deyirlər.
Maraqlıdır, sizi 70-ə gətirib
çıxaran yol hələ də nahamardır?
– Mənim
bütün həyat yolum nahamar olub. Bu vəziyyətə
artıq alışmışam – hər hansı bir işim
rahat gedəndə təhlükə hiss edirəm. O ki
qaldı yaşa, Üzeyir bəy yadıma düşdü.
Deyirlər, Üzeyir bəyin 50 yaşı olanda “Məşədi
İbad” əsərinin üz qabığında
iştirakçıların siyahısında Məşədinin
adının qarşısında “50 yaşlı qoca baqqal”
yazısını görür və təəccüblə:
“Mənim də 50 yaşım var, niyə mən Məşədiyə
qoca yazdım axı, mən özümü heç də
qoca hiss etmirəm” deyərək 50 rəqəmini oradan silir.
İndi mən də özümü heç də 70
yaşlı qoca hiss etmirəm.
– İnsan yaşa dolduqca arzu və istəkləri, həyat
və gerçəklik haqqında təsəvvürləri də
dəyişir.
Uzun və iddialı planlar qurmur, daha tez unudub,
asan barışır. Bəs siz?
– Mən
də elə, digər insanlardan fərqli deyiləm. Yaradıcılıqda isə böyük planlar hələ
də davam edir – “Dədə Qorqud”u yazıb bitirməliyəm,
12 balet olmalıdır.
– Vətən
üçün darıxanda nə etdiyiniz maraqlıdır:
siz də mərhum Emin Sabitoğlu kimi fortepiano
qarşısına keçirsiniz, yoxsa?...
– Yox, mən eləcə darıxıram, xiffət edirəm, hər saniyə çantamı götürüb hava limanına qaçmağa hazıram. Artıq 15 ildir bu vəziyyətdə yaşayıram.
Söhbətləşdi: Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2020.- 25
noyabr.- S.6.