Türk xalqlarının sənət
salnaməsində iz qoyan
sənətkar
Azərbaycanın qədim sənət beşiyi olan Qarabağ bölgəsi, xüsusilə onun mirvarisi sayılan Şuşa şəhəri milli mədəniyyətimizin inkişafına töhfələr bəxş edən məşhur simalar yetirib. Azərbaycanın ilk sənətşünas və etnoqraflarından hesab edilən, teatr təşkilatçısı, aktyor, rejissor, tərcüməçi, Əməkdar artist Cəlil bəy Bağdadbəyov da mədəniyyət salnaməmizdə iz qoyanlardan biridir.
Cəlil bəy Bayram bəy oğlu Bağdadbəyov 1887-ci ildə Şuşa şəhərində dünyaya göz açıb. Şəhərin zəngin mədəni mühiti onun dünyagörüşünə böyük təsir göstərib. O, xatirələrin də yazır: “Uşaq ikən bu yerlərdə gördüyüm əyləncələr, tamaşalar, ümumiyyətlə, ictimai yığıncaqlar yaxşı yadımdadır. Şəhərin görkəmli xanəndə və aşıqları Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Çarıqçı Bahadır, Çəkməçi Məhəmməd, Keçəçi Məhəmməd, Qaryağdıoğlu Cabbarın keçirdiyi el şənlikləri hələ də gözümün önündədir...”.
Cəlil bəy ibtidai təhsilini
Şuşada alır. Sonra Sankt-Peterburqda gimnaziyada oxuyur. Təhsilini başa vurub
Azərbaycana qayıdır.
Bakıda Teatr Texnikumuna
daxil olur. Bir müddət sonra teatr təhsilini Moskvada davam etdirir. Burada Y.Vaxtanqovun tələbəsi
olur, tanınmış
teatrşünas K.Stanislavskinin
bu sahədəki təcrübə və biliklərindən faydalanır.
Bu arada ərəb, fars, fransız,
habelə bəzi Orta Asiya xalqlarının
dillərini də öyrənir.
Cəlil bəy Bağdadbəyov rejissor fəaliyyətinə
1920-ci ildə Bibiheybət
və Balaxanı teatr klublarında başlayıb. Eyni zamanda Ağdaş, Lənkəran, Şəki,
Şuşa teatrlarında quruluşçu
rejissor kimi fəaliyyət göstərib.
Azərbaycan hökuməti Orta Asiya xalqlarının mədəni inkişafına
yardım etmək, istedadlı gəncləri
üzə çıxarmaq
məqsədilə respublikanın
görkəmli sənətkarlarından
bir qrupunu Orta Asiyaya göndərir. Cəlil bəy
1929-cu ildə Türkmənistana
gedir, Aşqabaddakı
Musiqi Texnikumunda dram kurslarına rəhbərlik
edir. Eyni zamanda türkmən
dram truppasını yaradır.
Aşqabad teatrı üçün
“Aulda radio” pyesini yazır. Azərbaycan dramaturqlarının əsərlərini də
türkmən dilinə
ilk dəfə Cəlil
bəy tərcümə
edir. Aşqabad teatrının inkişaf
edərək sonradan Dövlət Opera və
Dram Teatrına çevrilməsində
Azərbaycandan digər
ziyalılar ilə yanaşı Cəlil bəy Bağdadbəyovun da xidmətləri olub. O, bu illər ərzində çox gərgin və məhsuldar işləyir, yeni tamaşalar hazırlayır,
pyeslər yazırdı.
Onun Düşənbə,
Səmərqənd, Daşkənd,
Kokand, Aşqabad və
başqa şəhərlərin
teatrlarında “Buxaranın
əmiri”, “Parlayan ulduzlar” və s. pyesləri əsasında maraqlı tamaşalar hazırlanır.
Cəlil
bəyin qızı Züleyxa Bağdadbəyova
xatirələrində yazır:
“Evimiz həmişə
qonaq-qaralı olurdu. Orta Asiyanın sənət adamları, artistlər, rəssamlar tez-tez bizə gələrdi.
Böyük masa arxasında
əyləşər, çay
içə-içə teatr
və sənət haqqında söhbət edərdilər. Belə şən
və mənalı keçən günlərin
birində qapı döyüldü. Atam qapını
açdı. Otağa dəri
pencəkli və papaqlı adamlar soxuldular. Onlar atama nə isə deyib evdə axtarışa başladılar. Qısa
zamanda döşəmə
kitab, kağız və digər əşyalarla doldu... Çağırılmamış qonaqlar evi ələk-vələk etdikdən
sonra kitab və kağızları,
hətta fotoalbomu da kisələrə yığdılar. Onlar
atamı apardılar...”.
Bu məhrumiyyət və
əziyyətlər uzun
sürür. Çox sonra məlum
olur ki, Cəlil bəylə Orta Asiyaya ezam
edilən Qaraqaşlı
İranla sərhədi
keçməyə cəhd
göstərən zaman
həbs olunub. İstintaq zamanı ona sual verilib ki,
sənin bu istəyin haqqında xəbəri olan varmı? O da bir neçə yoldaşının və
Bağdadbəyovun adını
çəkib. Cəlil bəy
də ona görə həbs olunub. Uzun sürən sürgün
həyatı, nəhayət,
başa çatır.
Ona Daşkənddə qalıb
işləmək təklif
olunur. O isə Bakıya getmək istədiyini bildirir.
Vətənə qayıdan Cəlil bəy Bağdadbəyov Dövlət Teatr Texnikumunda müəllim kimi fəaliyyətə başlayır. Türkmənistan və Tacikistan
teatrlarının bünövrəsini
qoyan sənətkar doğma respublikada da rejissor, teatr
təşkilatçısı, bədii rəhbər kimi xidmətlər göstərir. Quruluşçu rejissor olaraq müxtəlif teatrlarda çalışır. Bir müddət
Respublika Konsert Birliyinə rəhbərlik
edir. Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında
göstərdiyi xidmətlərə
görə “Əməkdar
artist” fəxri adına layiq görülür.
Cəlil bəy Bağdadbəyov eyni zamanda tarixçi-yazar,
folklorşünas kimi
də tanınıb. Şuşada Cıdır yarışlarından,
məhərrəmlik və
şəbih tamaşalarından
bəhs edən məqalələr, Qarabağı
dolaşan dərviş,
seyid və məşhur şəxsiyyətlər
haqqında dolğun yazılar yazıb, nağıl, dastan və rəvayətləri
qələmə alıb.
Tanınmış mədəniyyət xadimi 21 aprel 1951-ci ildə vəfat edib.
Xalq yazıçısı Elçin
görkəmli sənətkarın
keşməkeşli taleyindən
bəhs edərkən
yazıb: “Düzdür,
Cəlil bəy Bağdadbəyovu güllələmədilər,
amma o da yüzlərlə
həmin parlaq təhsilli, istedadlı, yazmaq, yaratmaq, eşqi və qabiliyyəti ilə yaşayan ziyalılardan biri idi ki,
bütün ömrü
boyu təqiblərə,
sürgünlərə məruz
qaldı. Uzun illər boyu
hər gününü
güllələnmək qorxusu
ilə yola saldı və sonunda da onu
əcəl aparmadı,
onu cəllad da güllələmədi,
onu - Sistem öldürdü. Burası da
çox ağrılı-acılıdır
ki, Sistem onu yalnız öldürməklə, məhv
etməklə kifayətlənmədi
onun irsini də itə-bata saldı və yazdıqlarından çox
az miras qorunub qaldı”.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.- 2020.- 28
oktyabr.- S.6.