20 Yanvar kinolentin yaddaşında
Xalqımızın qan yaddaşına hüzn və qürur günü kimi yazılan Qara Yanvarın 30-cu ildönümü qeyd olunur. 1990-cı il yanvarın 20-nə keçən gecə SSRİ ordu hissələrinin Bakıda törətdiyi qətliam xalqımızın müstəqillik mübarizəsinin qarşısını ala bilmədi, əksinə, istiqlal yolunda milli birliyimizi daha da möhkəmləndirdi.
O müdhiş gecədən illər ötdükcə bu mövzuda sənətin müxtəlif sahələrində yeni-yeni əsərlər yaranır, bədii və sənədli filmlər, musiqi və rəsm əsərləri, heykəltəraşlıq və memarlıq nümunələri ərsəyə gəlir. Həmin günlərdə kameranın yaddaşına köçürülənlər isə xüsusilə böyük əhəmiyyət kəsb edir. Çünki 20 Yanvar hadisələri zamanı Azərbaycan Dövlət Televiziyasının enerji bloku partladılmış, kameraların əksəriyyəti isə müsadirə edilmişdi.
Heç kimin ağlına da gəlməzdi ki, “Azərbaycanfilm”in əməkdaşları baş verənləri artıq kameraların yaddaşına köçürüblər. Necə olursa olsun, Bakının ağrılı-acılı günlərini mütləq çəkmək lazım idi. Geri dönüb tarixə nəzər salanda həmin ərəfədə lentə alınanların hansı çətinliklərlə başa gəldiyi bir daha aydın olur.
Əməkdar incəsənət xadimi, rejissor Nizami Abbas 20 Yanvar hadisələri ilə bağlı sənədli ekran əsərlərindən bəhs edərkən deyir: “Bakıda fövqəladə vəziyyət elan edilir. Şəhər komendantının nümayəndələri və KQB əməkdaşları televiziya ilə yanaşı “Azərbaycanfilm”ə gəlir, kameralar olan bazanı möhürləyib gedirlər. Buna baxmayaraq, “Azərbaycanfilm”də yaranan çəkiliş qrupu “Salnaməfilm” studiyasında 20 Yanvar hadisələrindən bəhs edən sənədli materiallar hazırlayır, dünyanın müxtəlif yerlərinə göndərirdi. Qrup müddəti bir saatdan çox olan film hazırlayıb videokasetlərini gizli yolla Moskvaya da göndərə bilmişdi. Orada SSRİ-nin ali dövlət orqanlarının yüksək tədbirlərində həmin sənədli filmin nümayişi nəzərdə tutulsa da, buna ciddi maneələr törədilir. Amma yaradıcı heyət SSRİ Ali Sovetinin fövqəladə toplantısı ərəfəsində rəsmi qonaqların yerləşdiyi mehmanxananın foyelərində filmi nümayiş etdirir. SSRİ-nin hər yerindən gələn deputatlar, dövlət rəsmiləri Bakıda törədilən qırğınlar haqda dürüst məlumat alır və iclaslarda bu barədə çıxış edirdilər”.
Bu gün 20 Yanvarla bağlı nümayiş olunan kadrlar kino işçilərinin fədakar əməyidir. Şəhərdəki vəziyyətlə bağlı “Salnaməfilm” studiyasının tərkibində xüsusi qərargah yaradılır. Operatorlar qruplara bölünüb “Salyan kazarması”nın, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının qarşısına, Biləcəriyə, indiki 20 Yanvar metro stansiyası istiqamətinə yollanaraq baş verənləri lentə alırlar. Həmin materiallar isə operatorların dost və qohumlarının evində gizlədilir...
Bu gün həmin dövrdə lentə alınan kadrlar əsasında onlarla sənədli film ərsəyə gəlib. “Azadlığa gedən yollar”, “Şəhidlərdən şəhidlərə”, “Qədirin sorağında”, “9 dəqiqə”, “Cənubda Şimal küləyi” və s. 20 Yanvar faciəsinin sənədli ekran yaddaşıdır. 20 Yanvar hadisəsinə qədər isə xalqın müstəqillik ideyalarını reallaşdırmaq arzusu coşub-daşırdı. Həmin dövrdə operatorlar Köçəri Məmmədov, Rəfael Salamzadə, Bağır Rəfiyev, Zaur Məhərrəmov və Nizami Abbas Ramiz Fətəliyevin rəhbərliyi ilə 18 gün ərzində “Meydan” filmini hazırlayırlar...
“Azadlığa gedən yollar”
filmində 1990-cı il yanvarın 20-də
Bakıda baş vermiş
qanlı hadisələr və bundan
sonrakı olaylar əsas süjet
xəttini təşkil edir. 2001-ci ildə
çəkilən “Şəhidlik zirvəsi” filmi
də Qara Yanvar şəhidlərinə
həsr olunub. Ekran əsərində
1828-ci ildən (Azərbaycanın Rusiya ilə
İran arasında
bölüşdürülməsini başa
çatdıran Türkmənçay müqaviləsindən)
müasir dövrə qədər Azərbaycanda
baş vermiş ictimai-siyasi hadisələr əksini tapıb.
“Cənubda Şimal küləyi”
1990-cı ilin yanvarında Biləsuvar rayonunda baş vermiş olaylardan bəhs edir. Bu filmdə də
qeyd etdiyimiz arxiv materiallarından geniş istifadə edilib.
“Qarabağ düyünü”,
“Ömür qatarı”,
“Vətən mənə
oğul desə”, “İnama qayıdış”,
“Qəsd”, “Xəzər
köməyə çağırır”,
“20 Yanvar faciəsi” və onlarca digər sənədli filmlərdə də əsasən el dərdi, günahsız insanların
qətlinə etirazlar,
birliyə çağırışlar
səslənir, xalqın
qəhrəmanlıq ruhu,
mübarizə əzmi
nümayiş etdirilir.
20 Yanvar şəhidlərinin
dəfn olunduğu gün çəkilən
kadrlar da “Salnaməfilm” studiyasının
operatorlarının işidir. Bu hüznlü
anları operatorlar Köçəri Məmmədov,
Sərdar Vəliyev, Rafiq Quliyev, Nemət Rzayev, Kənan Məmmədov, Zaur Məhərrəmov və Nizami Abbas lentə alıb.
Son illərdə də
Mədəniyyət Nazirliyinin
“Salnaməfilm” studiyasında
vətənpərvərlik mövzusunda yeni ekran əsərləri ərsəyə gətirilib. Bu sırada “Xatirələrdə
yaşanan ömür”,
“Vətən qeyrəti”
və başqa filmləri qeyd etmək olar. 20 Yanvarın kino
salnaməsini yaradanlardan
bəhs edən “Silahdaşlar” sənədli
filmini xüsusi qeyd etməliyik. Bu ekran əsəri
də “Salnaməfilm” studiyasında lentə alınıb. Filmdə həmin
müdhiş gecədə
və sonra Azərbaycanın müxtəlif
rayonlarında törədilən
faciələr haqqında
xatirələrə və
kadrarxası hadisələrə
yer verilib.
Yola saldığımız
2019-cu ildə Qara Yanvar mövzusunda daha bir film ictimaiyyətə
təqdim olundu. “Azadlıqla bitən SOS” sənədli filmi SSRİ
rəhbərliyinin Azərbaycan
xalqına qarşı
törətdiyi qanlı
cinayət zamanı dənizçilərimizin nümayiş
etdirdiyi qəhrəmanlıqdan
bəhs edir. Dənizçilər sovet hərbi
gəmilərinin Bakı
buxtasına yan almasının və sovet əsgərlərinin
törətdiyi qətliamı
davam etdirməsinin qarşısını almaqda
mühüm rol oynayıb. Onlar bütün xəbərdarlıqlara
və hədələrə
baxmayaraq, bir addım belə geri çəkilməyiblər.
Qanlı
Yanvar qurbanlarından bəhs edən daha bir film 1991-ci ildən Samara şəhərində
fəaliyyət göstərən
“Ozan” Azərbaycan Mədəniyyət Mərkəzinin
təşəbbüsü ilə lentə alınıb. “Volqa-Film”
kinostudiyasında çəkilən
“Hüznlü ana” filmi faciənin dəhşətlərini diqqət
mərkəzinə çəkir.
Bu gün də “Azərbaycanfilm” kinostudiyası,
“Salnaməfilm”, eləcə
də “Azərbaycantelefilm”
(AzTV) və digər yaradıcılıq
studiyalarında Azərbaycan
tarixinin səhifələrinə,
o cümlədən 20 Yanvar
faciəsinə həsr
edilən ekran əsərləri istehsal olunur. İllər, onilliklər dəyişsə
də, Azərbaycan xalqının müstəqillik
uğrunda mübarizəsini
əks etdirən ekran əsərləri heç vaxt öz əhəmiyyətini
itirməyəcək.
Lalə AZƏRİ
Mədəniyyət.- 2020.- 15
yanvar.- S.1;5.