Operadan ekrana aparan yolun
yolçuları
Musiqili teatr səhnəsi
ulduzlarının kino yaradıcılığı barədə
I yazı
Kino, film, ekran sənəti anlayışı aktyor
ifası üzərində qurulan yaradıcılıq sahəsinə
ən sonda gəldi. Gəldi və teatr sənətinin, hətta
musiqili teatrın “yetişdirdiyi” kadrlardan öz şöhrəti
naminə istifadə etdi. Gerçəkdən
də əgər kino yaranırsa, teatrın ən
mühüm əyləncə və istirahət növü
kimi hakimi-mütləq olduğu dövranda meydana
çıxırsa, deməli, mütləq özünü
sevdirmək üçün formalaşmış sənətsevər
auditoriyasının tanıyıb bəyəndiyi, bəyənib
sevdiyi isimləri seçməli idi. Buna
görə də yenicə ayaq tutub yeriyən, amma hələ
danışmayan (səssiz kino) kinematoqraf dramatik, hətta
musiqili teatrın tanınmış simalarını kamera
qarşısına gətirdi.
İlk kino rejissorlarının, operatorlarının bəxti
onda gətirdi ki, həmin simalar kamera qarşısında bir səhnəni
dəfələrlə təkrar etmək, ya da çəkiliş
prosesinin bir sıra texniki səbəbləri üzündən
öz rolunu teatrdakı tək əvvəldən axıra
deyil, axırdan əvvələ oynamaq kimi sınaqlardan
üzüağ çıxdılar. Dünya kino tarixində
dediklərimizə onlarla nümunə çəkə bilərik.
Amma söhbətimiz Azərbaycan kinematoqrafından və filmlərimizdə
çəkilən opera müğənnilərindən
gedir...
Sarabski ilə
Hüseynzadənin açdıqları cığır...
Azərbaycan kinematoqrafında opera müğənnisinin
debütünü çox da gözləmək lazım gəlməyib. 1916-cı ildə ilk dəfə
lentə alınan “Arşın mal alan”
filmində bu əsərin səhnə variantında
çıxış edən xanəndə-aktyorlar təkcə
kişi rollarını deyil, hətta operettanın 4 qadın qəhrəmanını
da oynamışdılar. Rejissor Boris Svetlov
tamaşaçı kütləsinin tacir Əsgər rolunda
Hüseynqulu Sarabskidən başqa kimsəni qəbul etmədiyini
bildiyi üçün onu baş rola çəkmişdisə,
Əhməd Ağdamski və Yunis Nərimanovu
Gülçöhrə və Cahan xala rollarına bu
obrazları gərəkli koloritdə çatdıracaq
aktrisaların qıtlığı üzündən təsdiq
etmişdi. Hər necə olsa, film səssiz idi və bu
rolları Aleksandra və Yeva Olenskayalar (Asya və Telli) kimi
başqa, hətta Azərbaycan dilini bilməyən az-çox
aktyorluq qabiliyyətinə malik qadınlar da oynaya bilərdilər.
Çox təəssüf ki, həmin kinolent
itib, ya da məhv edilib deyə, adını çəkdiyimiz
teatr fədailərinin ilk dəfə kamera
qarşısında özlərini necə hiss etdikləri,
teatr səhnəsində sevdirə bildikləri obrazları
ekranda necə canlandırdıqları barədə fikir
söyləmək çətindir. Amma xoşbəxtlikdən,
bir istisnamız var: Ələkbər Hüseynzadə!..
26
yaşında “Arşın mal alan”
operettasının ilk tamaşasında Soltan bəy rolunda səhnəyə
çıxmış Ələkbər Hüseynzadəni
1945-ci ilin “Arşın mal alan” filmində də bu rolda
gördüyümüzdən onun gənc olmasına rəğmən
öz rolunu hansı həvəs və şövqlə
oynadığını təsəvvür edə bilərik.
Üstəlik, komediya aktyoru kimi tanınan Ə.Hüseynzadə
“O olmasın, bu olsun”, “Ər və arvad” kimi klassik komediyalarda əsas
rollarda çıxış etmiş, öz aktyorluq
karyerası boyunca opera və musiqili teatrların səhnəsində
600 dəfədən çox Soltan bəy rolunda səhnəyə
çıxmışdı. Ələkbər
Hüseynzadə yaradıcılıq karyerası boyunca daha 11
filmdə çəkilib. Əsasən epizodik, ya da
ikincidərəcəli rollar oynasa da, onun “Almaz” filmindəki
Hacı Əhmədi, “Qara daşlar”dakı Ağaneməti,
“Mahnı belə yaranır”dakı Molla Hacımədi,
“Ögey ana” filmindəki Qoca Çobanı, “Kölgələr
sürünür”dəki Murtuzu öz koloriti ilə yadda
qalır. “Sehrli xalat” filmindəki Qoca obrazı
isə ən azından “Ya cin, ya piyanar oğlan” xitabı ilə
bu filmi bir kərə seyr edən tamaşaçının
yaddaşına ömürlük həkk olunur.
Hüseynqulu Sarabskiyə gəlincə, onu bir də kino
lentində 1941-ci ildə böyük ekrana çıxan “Səbuhi”
filmində görürük. Filmin ilk epizodundan
sonunadək Mirzə Fətəlinin yanında olan, onun
xalqın maariflənməsi naminə bütün işlərini
dəstəkləyən, hətta onu qaragüruhçulardan
qorumaq naminə həyatını qurban verən Aşıq Səttar
rolu erkən qocalmış Sarabskiyə çox
yaraşırdı. Ömrü boyu əməl etdiyi
prinsiplərdən əl çəkmədən yaşayan
Aşıq Səttar Mirzə Fətəlinin evində qurulan
şeir məclisində gürcü qonağın “bəs sən
niyə şərab içmirsən” sualına “Mən müsəlmanam”
cavabına qarşılıq olaraq Mirzə Şəfiyə
işarə ilə eşitdiyi “Mirzə də müsəlmandır,
amma o içir” iradına “O cavandır, qoy mənim əvəzimə
də içsin” cavabını verərkən də,
Puşkinin şeirini dinləyib “bizim dərdimizi hardan bilir”
deyə heyrətlənərkən də xanəndə-aktyor səmimiyyətilə
öz obrazına rəğbət yaradır. Müsəlmanlıq
ilə cahillik arasında bərabərlik işarəsi qoymayan
aşığın Tiflisə gedərkən yolda
tanış olduğu gənc Fətəliyə, sonradan da onun
arvadı Tubuya ata rəğbəti, kazakların qazamata
apardığı qaçaq Adıgözəli sazla vəsf
edərkən qanun qulluqçusunun qəzəbinə tuş gəlməkdən
qorxmaması, ölümünə fitva verilən Mirzə Fətəlini
müdafiə etməsi Aşıq Səttarı filmin ən
yaddaqalan qəhrəmanlarından birinə çevirir.
Maraqlıdır ki, film boyu Aşıq Səttarın
oxuduğu mahnılar qocaman xanəndə, opera səhnəmizin
ilk və ən yaxşı Məcnunlarından biri
Hüseynqulu Sarabskinin səsində deyil, digər bir xanəndə
– Zülfü Adıgözəlovun
səsində lentə alınıb. Lakin
Sarabskinin və filmin montajçılarının məharəti
sayəsində bu ifaların fonoqram, səsləndirmə yox,
məhz canlı ifa olduğunu zənn edirsən.
Ögey
anadan “Ögey ana”yadək
Əgər
Boris Svetlov 1916-cı ildə “Arşın mal alan”ı
çəkərkən aktrisa qəhətliyi ilə
qarşılaşırdısa, təəssüf ki, bu vəziyyət
hələ 30-cu illərdə də qismən davam edirdi.
1927-ci ildən öz həyatını opera teatrına və
filarmoniya səhnəsinə bağlamaq qərarına gələn
20 yaşlı gənc Həqiqətin bəxti onda gətirmişdi
ki, sənətdə qarşısına Müslüm Maqomayev,
Üzeyir Hacıbəyli kimi istedad qədri bilən hamilər,
həyatda da rejissor, sənət sevdalı Hüseyn Rzayev kimi
ömür-gün yoldaşı çıxmışdı.
Milli opera tamaşalarında kişi solistlərin
canını qadın rolları oynamaqdan qurtaran ucaboy,
yaraşıqlı, ən başlıcası, güclü səs
və böyük aktyorluq qabiliyyəti olan Həqiqət gənc
yaşından Bakı kinostudiyasında çəkilən təkəm-seyrək
filmlərin quruluşçu rejissorlarının nəzərindən
yayınmır. İşə bax ki, opera səhnəsinin
gur səsli ulduzu səssiz kinonun kəşf etdiyi mükəmməl
simalardan birinə çevrilir.
Azərbaycan kinematoqrafının səssiz film mərhələsinin
şedevri sayılan “Lətif” (1930) filmində Həqiqət
Rzayeva yeganə qadın obrazını canlandırır. 7 yaşlı
Lətifin Ögey anası rolunda çəkilən aktrisa cəmi
iki epizodda görünür. Bir dəfə evdə,
ikinci dəfə də Lətifin xəyalında
canlandırdığı bir dəqiqədən az çəkən kadrlarda uşağı
kötəkləyərkən. Amma elə bircə
epizod da kifayətdir ki, gənc aktrisa öz məharətini
göstərə bilsin.
...Hacı Səmədin qapısında bütün
günü acqarına nökərçilik etmiş Lətif
evə gəlir. Nənnidə yatmış körpədən
başqa evdə kimsə yoxdur. Lətif
taxçadakı qara çörəkdən kəsib yeyir, həm
sevimli xoruzuna, həm də pişiyə çörək
verir. Körpə oyanıb ağlayır.
Lətif onu sakitləşdirmək
üçün qucağına alır. Bu
zaman Ögey ana içəri girir. Qadın
hirslə körpəni uşağın qucağından
alıb bağrına basır. Elə bu məqamda
Həqiqət xanım bütün aktyorluq məharətini
bir-iki mimik jestlə tam ortaya qoyur. Lətifi az qala cinayət işləmiş cani kimi kinli
nəzərlərlə süzən qadın
baxışlarını körpəyə çevirərkən
üzünə təbəssüm yayılır, gözlərindən
sevgi yağır. Hacı Səməddən zəhmət
haqqını almadan evə gəlib çörək yemiş
Lətifi isə daha ağır cəza gözləyir: sevimli
xoruzu ilə birlikdə evdən qovulmaq! Həqiqət
xanım bir neçə dəqiqənin içində bitkin
Ögey ana obrazı yarada bilir.
Həqiqət
Rzayevanın çəkildiyi ikinci filmin adı “İsmət”dir.
1934-cü ildə lentə alınmış bədii lent Həqiqətin
(obraz öz ifaçısı ilə adaşdır) Mollaya
öz həyatından şikayətlənməsi ilə
başlayır. On ildən bəri ailə qursa
da, övlad sahibi olmayan Həqiqət əri Səmədin
işgəncəsinə, qayınanasının tənəsinə
daha dözə bilmir. Lakin Molla ona dözməyi
məsləhət bilir. Üzünə
çarəsizlik dumanı çökmüş Həqiqət
əlacsız oranı tərk edir. Növbəti
səhnədə Həqiqəti qayınanası ilə birlikdə
el hamamında, geyinib-soyunma səkisində görürük.
Qayınana ondan azacıq arxada oturmuş gəlinini
saymadan hamam ocaqçısının qızı gözəl
İsmətlə dilxoşluq edir, qızın
könlünü almağa, özünü ona sevdirməyə
çalışır. Bu məqamda kamera
qayınanası ilə İsmətin söhbətini izləyən
Həqiqətə tuşlanır. Təzə qurulan bu
münasibətin onun üçün heç də
yaxşı qurtarmayacağını hiss edən Həqiqət
aramla soyunur, donunun düymələrini yavaş-yavaş, lakin
hirslə açır. Hiss etdirir ki, o, qayınanasını
da, İsməti də eyni hirslə didməyə
hazırdır. Növbəti epizodda Səmədin
evi təsvir edilir. Qayınana ortada durub
göstəriş verir. Bu gün Səməd
ikinci dəfə evlənir, İsmət Həqiqətin
üstünə günü gəlir. Qayınana qanı
qaralmış, çarşabına bürünüb bir
küncə sığınmış Həqiqəti iş
görməyə, gəlin otağını bəzəməyə
vadar edir. Nəhayət, Həqiqət qayınanasının
növbəti tapşırığını yerinə yetirməkdən
imtina edərək otaqdan çıxır... Bir
qədər sonra özünü yandıraraq intihar edir.
Belə
görünür ki, Həqiqət Rzayevanı
özünün quruluş verdiyi iki filmdə – “Lətif”də və “İsmət”də
epizodik də olsa, tam fərqli rollara çəkmiş rejissor
Mikayıl Mikayılov onun potensialına yaxşı bələdmiş.
1934-cü ildə Həqiqət Rzayeva
qısametrajlı “Dostlar” (quruluşçu rejissor Ağarza
Quliyev) filmində çəkilir və bundan sonra onun kino
yaradıcılığında çoxillik fasilə
yaranır.
Düzü,
“Dostlar” filmi barədə heç bir məlumatımız
olmadığı üçün bu lent barədə deyiləcək
sözümüz yoxdur.
Həqiqət Rzayevanın ötən əsrin
30-40-cı illərində çox dolğun teatr-konsert fəaliyyəti
olub. Filarmoniyada davamlı konsertlərdə
çıxış edib, qastrol səfərlərinə
gedib, opera səhnəsində, demək olar ki, bütün
muğam operalarında əsas qadın partiyalarını ifa
edib. Təkcə Leyli rolunda 500 dəfədən
artıq səhnəyə çıxan Həqiqət Rzayeva
1953-cü ildə teatr səhnəsindən gedir. Leylidən sonra Leylinin, ya da Məcnunun anası kimi səhnəyə
çıxmağı özünə yaraşdırmır.
Opera teatrında məsləhətçi pedaqoq kimi
çalışır, Asəf Zeynallı adına
məktəbdə muğamdan dərs deyir. Elə
bu illərdə tanınmış kino rejissoru Həbib
İsmayılov Həqiqət xanımı ona yaraşan bir
rola dəvət edir. “Ögey ana” filmində
Qəmər xala roluna.
Bu film haqqında hamı hər şeyi bilir, Həqiqət
xanımın və digər aktyorların, hətta balaca
aktyorlar Ceyhun Mirzəyev və Sevinc Axundovanın hansı məharətlə
öz rollarını sevdirməsi də hər kəsə bəllidir. Ölkə
telekanallarında müntəzəm nümayiş etdirilən
“Ögey ana” filmi ən sevimli bədii lentlərdəndir.
Odur ki, biz Həqiqət xanımın Qəmərilə
bağlı kadr arxasında qalan məqamlara toxunmaq istəyirik.
İllər öncə Həqiqət xanım barədə xatirə yazısı yazmaq üçün oğlu, Xalq artisti, görkəmli bəstəkar Azər Rzayevlə, onun ailə üzvləri ilə görüşmüşdüm. Azər müəllim anasının zahirən çox sərt qadın təsiri bağışladığını deyəndə, təsadüfən “dəmir ledi” ifadəsi ağzımdan çıxmışdı. Bu məqamda bəstəkar gülərək “Mirzə İbrahimov anama həmişə “Vassa Jeleznova” (Maksim Qorkinin eyniadlı əsərinin sərt xarakterli qəhrəmanı) adlandırırmış. Lakin Həqiqət xanımı bir qədər yaxından tanımaq gərəkmiş ki, onun zahiri sərtliyinin içində hansı mülayimliyin gizləndiyini görə biləsən. Onun Qəmər xalası da məhz bu cür idi. Dilarəni cavan vəfat etmiş qızının yerində görmək ona nə qədər ağır olsa da, onu sərtləşdirsə də, Dilarə tufanda, dağa, qoyun yatağına gedərkən bir ana kimi onun gedişinə etiraz edir, həkimi yoldan saxlaya bilməyəndəsə İsmayıl kimi nigaran qalıb gecəni yatmır. Həqiqət xanım filmdə iki dəfə möhkəm ağlayır. Birinci dəfə Arif İsmayılın gözyaşına baxmadan onu özü ilə yol çəkməyə aparmayanda, ikinci dəfə İsmayıl zərbə dalğasının şokundan ayılmayanda.
Mərhum Azər müəllim danışırdı ki, anam İsmayıllıda filmə çəkilən günlərdə nənəm vəfat etdi. Teleqram vurduq, anam elə Qəmərin geyimində özünü dəfnə yetirdi. Anasının tabutu başında ağlayıb oxşadı, ürəyini boşaltdı. Ertəsi gün... yığışıb rayona qayıtdı. Dedi ki, ana da mənimdir, iş də. O qədər adamı öz dərdimə görə günlərlə gözlədə bilmərəm. Bəlkə də filmdə Qəmər xalanın çox təbii görünən bala itkisindən dolayı göz yaşları, ağısı anasızlığın qövrü idi...
Film ekranlara çıxandan sonra Həqiqət xanımın öləziyən opera sənətçisi şöhrəti mahir aktrisa şöhrəti ilə yenidən alovlanır. Ətrafındakı hər kəs bundan məmnun idi, bircə nəfərdən başqa. “Ögey ana” filmindən sonra Ceyhun Mirzəyevlə Həqiqət xanımın arasında əsl nənə-nəvə məhəbbəti yaranır. Hətta Ceyhun tez-tez Həqiqət xanımı yoluxmağa gələrmiş. Azər müəllimin yeganə qızı, o vaxt 4-5 yaşı olan Ülviyyə isə onu hər kəsdən çox əzizləyən nənəsini Ceyhuna qısqanar, balaca qonaq gedəndən sonra “nənə mənimdir, heç kimə vermərəm” deyib dalaşarmış...
***
1950-60-cı illərdə “Azərbaycanfilm”də istehsal olunan digər filmlərdə də opera müğənniləri, vokalçılar çəkiliblər ki, onlar haqqında növbəti yazımızda söhbət açacağıq.
Gülcahan
MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2020.- 17
yanvar.- S.5.