Səfəvilər dövründə hürufilik və nöqtəvilik
Açar sözlər: Səfəvilər, hürufilik, nöqtəvilik, təriqət, şeir
Giriş
Səfəvilər dövlətinin tarix səhnəsinə çıxması
ilə yalnız ictimai-siyasi aləmdə deyil, fəlsəfi, dini və ədəbi
fikir sahəsində də bir sıra
mühüm yenilik və dəyişikliklərin
əsası qoyuldu. Səfəvilərin 235 illik tarixi boyunca
baş verən çoxşaxəli proseslər
barəsində tədqiqat
əsərlərində dönə-dönə
bəhs edilsə də, bu dövlətlə
əlaqəli bəzi
təriqətlərin fəaliyyətinin
xarakterinin araşdırılmasında
boş- luqlar görünür. Təfərrüatlı
təhlilinə ehtiyac
duyulan belə problemlərdən biri də Səfəvilər dövründə batini yönümlü təriqətlərin
siyasi iqtidarla münasibəti, fəaliyyət
şəkilləri, nüfuz
çevrələri və
s. ilə bağlıdır.
Səfəvilərin həm siyasi,
həm fəlsəfi,
həm də ədəbi-fikri tarixi ilə əlaqəli olan bu məsələnin
sistemli və geniş təhlili isə bir sıra
qaranlıq cəhətlərə
aydınlıq gətirə
bilər. Amma təəssüf
ki, bir sıra
araşdırmalarda bu
problemlə bağlı
ənənəviləşmiş təhrif və natamam qənaətlərin
təkrarı ilə kifayətlənilmiş, bir
sıra əhəmiyyətli
məsələlərə diqqət yetirilməmişdir.
Məlum olduğu kimi, Səfəvi hakimiyyətinin bərqərar
olması və möhkəmlənməsində batini-şiə yönümlü
təriqətlərin mühüm
rolu olmuşdur.1 Bu məsələ
bir sıra tədqiqatçıların diqqətini
çəksə də,
Səfəvi hökmdarlarının
bu batini hərəkatlardan olan hürufilik və nöqtəviliklə əlaqələrinin
arxa planı, bu münasibətlərin siyasi xarakteri və dəyişkənliyi
müqayisəli, sistemli
və təfsilatlı
araşdırılmamışdır. 1. Səfəvi dövlətinin
ilk dövrü və
hürufilik 1.1. Xətai
və hürufilər:
qarşılıqlı tərənnümlər
Səfəvi xanədanının
hürufiliklə əlaqəsinin
başlanğıc tarixi
də, bu münasibətlərin sonu
da sü- lalənin ilk hökmdar təmsilçisi Şah İsmayıl Səfəvinin
adı ilə bağlıdır. Təkcə
şah və şeyx deyil, həm də şair olaraq tanınan Şah İsmayıl hürufilik ideyalarını, eləcə
də bu təlimin Fəzlullah və Nəsimi kimi iki tanınmış
şəxsiyyətinin adını
açıq bir şəkildə dilə gətirmişdir2 . Nəsimiyə
yazdığı çoxsaylı
nəzirələrdən biri
olan "İdim" rədifli qəzəlində
Xətai sələfini
"Hüseyni" deyə
yad edir: Gah Hüseynilən belə pustimi soydi qazılar, Gah o Mənsur donuna girdim,"ənəlhəq"
dar idim. (5, s. 256)
"Şair sələfini
niyə onun daha çox istifadə etdiyi "adlaşmış" təxəllüsü
"Nəsimi" ilə
deyil, azsaylı şeirində rast gəlinən "Hüseyni"
ilə yad edir?" sualının cavabı çox sadədir. Bu, Həllac Mənsur və Nəsimini "ənəlhəq"
kimi birləşdirən
ikinci bir həlqədir: Hüseyn Həllac Mənsurun adı, Nəsiminin isə təxəllüsüdür.
Assosiasiya yaradan bu beyt həm də
Xətaiyə Nəsiminin
"Hüseyni" təxəllüsünün
məlum olmasını
üzə çıxarır.
Nəsimiyə yazdığı
başqa bir nəzirənin məqtə
beytində Xətai deyir: Lövhi-məhfuzin Xətai əbcədin qıldı bəyan, Div deyilsən, xatəmin xətmində Fəzlullahı3 gör. (5, s. 90) Xətai də Nəsimi
kimi "fəzl" sözünü bəzən
elə ifadələrin
əhatəsində verir
ki, həmin ifadə ümumi anlamı ilə yanaşı, Fəzlullahı
da təsəvvürə
gətirir. Əvvəlindən
sonunadək hürufilik
ruhunda olan qəzəlin məqtə
beytində deyilir: Ey Xətai, çəkmə qəm, gər hicrilə bimarsən, Çün sənə ol xaliqin fəzli həkim olmuşdurur. (5,
s. 113)
Şah İsmayıl
da Nəsimidən sonra türkcə yazıb-yaradan bir çox şairlər kimi hürufiliyin tədriclə ənə-
nəviləşən anlayışlarından
istifadə edir və şübhəsiz ki, bu ənənənin
yaranmasında Nəsimi
sözünün güclü
təsiri vardır. Xətai
şeirində yer alan "surəti-rəhman",
"ayəti-Quran", "eydi-əkbər" və
"üz" əlaqəsi,
"camalın səfhəsi",
"dəftəri-hüsn", "yüzün səfhi" kimi məcazlar Nəsiminin türkcə şeirdə yaratdığı
ənənədən qaynaqlanır.
Şair üzü Nəsimi kimi "müshəf"
və "hüsn kitabı" adlandırır.
Xətainin "üz"-"zülf"-"xətt"-"dəftər" kimi fikri keçidləri Nəsimi ənənələri
istiqamətində xəyali
axtarışların məhsuludur.
Nəticə etibarilə Xətai
şeirində insanın
üz cizgilərinin
Quran surə və ayələrinə bənzədilməsi
sələfinin ədəbi-fəlsəfi
fikrinin inkişafı
xarakterlidir. Xələfin
"Ey dost" rədifli
şeiri tamamilə Nəsimi sözünün
yeni cilvədə təzahürüdür və
dil-üslub, obrazlar aləmi, poetik-hürufiyanə
ifadələr və
s. baxımından sələfin
düşüncə dünyasına
yaxından bağlılığı
ilə diqqəti cəlb edir. Bəzi örnəklərə
nəzər salaq: Dəftəri-hüsnində şol
hərfi-xətti-xalın sənin
Sətri-"Bismillahir-rəhmanir-rəhim"
olmuşdurur.(5, s. 113) Dilbəra, şəmsüz-zühadür
şöleyi-rüxsariniz, Ayəti-"Taha"vü "Yasin"
surəti-didariniz. (5, s. 192) Sonuncu mətlə ilə başlayan qəzəl başdan-başa Qurandan əxz olunmuş iqtibaslara əsaslanan bənzətmələr üzərində
qurulmuşdur. İ.Hikmət
Xətainin: Şəriət
yolunu Məhəmməd
açdı, Təriqət
gülünü Şah
Əli seçdi, Şu dünyadan neçə yüz min ər keçdi, Onlar ittifaqda, Mehdi yoldadır. ...Şah Xətaiyim eydür: Sirrun duyurma, Edə gör niyazı, qəzaya qoma, Yalançı dünyaya heç "sağam"
demə, Məhəmməd
Fəzlullah4 şimdi yoldadur,
- kimi bəndlərinin
təhlilində yazır
ki, bu, "Şah Əlini Məhəmməd Fəzlullah
şəklində bir
Mehdi olaraq göstərən hürufi-məzhəb
bir şairin yazısıdır. Bu, həqiqətləri,
yəni Əlini də, Fəzlullahı da Allah ədd etmək həqiqətlərini
də bir sirr olaraq saxlamaq
lazım gəldiyini anlayan və dünyanın
yalançı olduğunu
söyləyən təlqinatçı,
təlimatçı bir
xalq sufisidir" (21,
II, s. 22). Daha sonra tədqiqatçı Xətainin
digər bir şeirini təhlil edərkən: "Bütün
cahanın bir "kəlami-məlfuz" olduğuna
inanmaq hürufilərin
qənaətinə iştirak
etməkdən başqa
bir şey sayıla bilərmi?"
(21, s. 29) deyə onun etiqadı barəsindəki
mülahizəsini dilə
gətirir. Beləliklə,
İ.Hikmətin haqlı
olaraq qeyd etdiyi kimi, Xətainin
bir sıra şeirləri mahiyyəti
və təsirlənmə
səviyyəsi baxımından
hürufilik düşüncəsinin
ifadəsi xarakterlidir.5 Başqa
sözlə, hürufilik
Şah İsmayılın
təkcə yaxın çevrəsində deyil,
Qaraqoyunlu Cahanşahda
olduğu kimi, onun təfəkküründə
də özünə
möhkəm yer almışdı. Təəssüf
ki, orta çağ qaynaqları ədəbi-fikri düşüncəsində
hürufilik meylləri
qabarıq görülən
Xətainin bu təriqətin nümayəndələri
ilə münasibətini
izləmək və bu əlaqələrin xarakterini müəyyənləşdirmək
üçün çox
az fakt
verir. Bununla belə, təzkirələrə
səpələnmiş məlumatlardan
onun hürufi şairlərin məmduhu olması6 , Çaldıran
döyüşündə bəzi hürufi şairlərin (Süruri,
Nəbati...) də iştirakı, bəzilərinin
(Tüfeyli. Həbibi7 ...) isə onu tərk
edərək, Osmanlı
hakimiyyətini seçməsi
qə- naəti hasil olur. Bu barədə irəlidə
daha təfərrüatlı
bəhs edəcəyik
Yuxarıdakı örnəklərdən
də göründüyü
kimi, Şah İsmayıl hürufi şeyxləri Fəzlullah
və Nəsiminin adlarını məhəbbətlə
şeirinə gətirirdi.
Qeyd etməliyik ki, Xətai digər sufi
şəhidlərə, o cümlədən
Həllac Mənsura da heyranlığını
gizləmirdi. Bundan başqa,
o, bəzi təriqətlərin
nümayəndələrinə ümumi şəkildə
rəğbətini ifadə
edirdi. Bu cərəyanlardan biri də hürufiliyin XVI əsrdə içərisində
əridiyi təriqətlərdən
olan qələndərilik
idi. Xətainin "Qələndər" rədifli şeirində
(5, s. 160) bu təriqətin
nümayəndəsi şiəlik
görüşləri kontekstində
təqdim və tərənnüm olunur.
Tanınmış tədqiqatçı Ahmet Yaşar Ocak bu şeir
əsasında onun şiəliyin təbliğində
qələndəri zümrələrini
"ana hədəflərindən
birinə" çevirdiyi
qənaətinə gəlir
(33, s. 140). Həqiqətən də, Xətainin
digər şeirlə-
rində də onun taxt-taca yiyələnməsində aparıcı
qüvvə olan və hakimiyyətinin ilk dövrlərində də
dayaqlarına çevrilən
bu batini çevrələrin təmsilçiləri
- abdallar və qələndərilər ümumi
şəkildə xatırlanır
və tərənnüm
olunur. Bu cəhəti də xüsusilə qeyd etməliyik ki, qələndərilər "abdalaniRum",
"Rum abdalları" kimi
də adlandırılmışlar
(33, s. 70). Maraqlıdır ki, Xətai şeirlərindən birində:
Mənəm əbdal Xətai Heydər oğlu, Mənüm yolumda qovğalar gərəkdür, (4, s. 51) - deyərək,
"abdal"ı həm
fərqli cisimdə yeni təcəssüm, həm də təriqət nümayəndəsi
kimi iki mənada istifadə edir.
Hökmdar şairin bu
batini zümrələrin təmsilçiləri
(qələndərilər, abdallar,
hürufilər...) haqqında rəğbətlə söz açması təsadüfi deyildi və həmin poetik
örnəklər dövrün tarixi-siyasi hadisələrinin əks-sədasıdır.
Belə ki, bu
təriqətlərin təmsilçiləri, artıq
xatırlatdığımız kimi, onun dövlətinin qurulmasında iştirak etmişdilər, həm də ilk dövrlərdə Səfəvi
ideologiyasının dayaqlarından idilər. Şah
İsmayılın hakimiyyətə gəlməsində rolu olan batini
zümrələrdən birinin də
hürufilər olması qəna- ətindəyik. Doğrudur,
araşdırmalarda, ümumi şəkildə
olsa da, hürufiliyin qızılbaşlıq və
nöqtəvilik içərisində əriyərək Səfəvilər
dövründə xalq kütlələrinin
ideologiyasına təsir etdiyi
yazılır. (bax: 40, s.
149) Amma zənnimizcə, Şah
İsmayılın dövründə hürufilik iki biçimdə:
hürufilik olaraq bilinən
ayrıca bir təriqət şəklində
və digər fikri cərəyanların
- qızılbaşlıq və qələndəriliyin
görüşləri ilə sintez
biçimində mövcud idi.
Bu ehtimalımızı irəli sürərkən
onun sarayına yaxın olan
bəzi şairlərin təzkirələrdə konkret olaraq hürufi kimi təqdim
olunmasından çıxış edirik.
Eləcə də Şah
İsmayılın öz şeirlərində
Fəzlullah və Nəsiminin şəxsiyyətinə rəğbətinin
poetik ifadələri, təzkirələrdə
Çaldıran döyüşünədək onun sarayında və yaxın çevrəsində
olan hürufi şairlərdən
bəhs edilməsi bu Səfəvi
hökmdarının həmin zümrənin təmsilçiləri
ilə yaxın münasibəti olmasını təsdiqləyir.
Bu mənada Şah
İsmayılın hakimiyyətə gəlişinə
silahlı yardım edən batini zümrələr
içərisində hürufilərin də olması mümkün görünməkdədir. Belə
ki, Fəzlullahın
sağlığından etibarən hürufilər bir sıra siyasi iqtidar sahibinə müraciət etmiş, bəzən onların himayəsinə
nail olmuşdular. Eləcə
də Fəzlullahın edamından sonra onun qisasını almaq istəyən
hürufilərin bəzənsilahlı qarşıdurmalarda
iştirakı məlumdur (16, s. 429-441).
Səadət
Şıxıyeva
Olaylar.- 2020.- 18-22 yanvar.- S.1.5