Bir ömür
sənətin fövqündə
Sənət adamlarının istedad və peşəkarlıqla bərabər yüksək mənəvi dəyərlərə malik olması, nümunəvi fərdi keyfiyyətləri də yaradıcılıq meydanındakı mövqeyini müəyyənləşdirir, onlara minlərlə insanın sevgisini qazandırır. Azərbaycanın görkəmli kinooperatoru, Əməkdar incəsənət xadimi Teyyub Axundov (1920-1991) da ustalıqla çəkdiyi filmlərdə istər kadr tutumunda, istərsə də personajların (müxtəlif planlı) təqdimatında fikir və duyğularını ifadə etməyə nail olub. İlk baxışda asan görünən, lakin çətin və məsuliyyətli işin öhdəsindən bacarıqla gələn sənətkar Azərbaycan kinosunda özünəməxsus dəst-xətti ilə seçilib, məşhurlaşıb, sevilib. Teyyub müəllim 50-yə yaxın filmə (sənədli, bədii filmlər, “Mozalan” kinosüjetləri) peşəkarlıqla (operator kimi) quruluş verib. Onun həyata baxışı, insanları duyma, anlama qabiliyyəti çəkdiyi filmlərin kadrlarında əksini tapıb, işinə həssaslıqla yanaşması isə kino estetikasının gerçəkliyini, tamlığını təmin edib.
Kiçik yaşlarından fotoqrafiya və kinoya böyük həvəs göstərən istedadlı gənc 14 yaşından kinostudiyada əmək fəaliyyətinə (“Almaz” filminin operator assistenti kimi) başlayıb. Böyük Vətən müharibəsi başlayanda (1941) o da cəbhəyə gedib. Müharibədə əlinə fotoaparat keçən Teyyub Axundov ön cəbhədə gördüyü dəhşətli mənzərələri fotolentə köçürməklə həm döyüşçü, həm də fotoqraf kimi müharibənin salnaməsini yaradıb.
“Ən böyük tərbiyəçi çətinlikdir” deyirlər. Ağ-qara zolaqlı ömür payını şərəflə yaşamaq, uğura çatmaq üçün həyatın kələ-kötür yollarından keçmək taleyinə yazılan gənc operatorun müharibədə iştirakı ona həyat və sənət təcrübəsi qazandırıb. 1946-cı ildə ordudan tərxis olunaraq vətənə qayıdan gənc kinematoqrafçı elə həmin ildə kinostudiyanın bir neçə işçisi ilə birlikdə Moskvaya, Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutuna təhsil almağa göndərilib. Kinostudiyanın rəhbərliyi tərəfindən atılan bu təqdirəlayiq addımı Teyyub müəllimin həyat uğurunun başlanğıcı da adlandırmaq olar.
İnsan aid olduğu yerdə dəyərlidir. Teyyub Axundovun düzgün istiqamətləndirilmiş sənət
təlimatı onun vətəninə, xalqına,
cəmiyyətə lazımlı
vətəndaş kimi
yetişməsinə, örnək
timsallı ömür
yaşamasına səbəb
olub. O, ali
məktəbdə kino
sənətinin sirlərinə
dərindən bələd
olmaqla və peşə bilgisini yaradıcılığında tətbiq etməklə Azərbaycan kinosunda operatorluq sənətinin peşəkar məktəbini
yaradanlardan birinə çevrildi. Moskvada məşhur Rusiya
kinooperatorları Anatoli
Qolovnya və Mark Magitsondan operator sənətinin
sirlərini öyrənən
gənc Bakıya qayıtdıqdan sonra arzularını, sözün
əsl mənasında,
yaradıcılıq uğuruna
çevirdi.
Teyyub müəllim
filmlərin kadrlarını
dəqiq effektiv planlarda məsuliyyətlə
işləyəndə bəlkə
də məşhurlaşacağını
fikirləşməyib, sadəcə
olaraq həyatda gördüyü, müşahidə
etdiyi vacib nüansları qabartmağa
və göstərməyə
çalışıb. Onun eyni zamanda yaradıcılıq
mühitinin məhsuldar
və qaynar olması isə iş təcrübəsinin
artmasına, zənginləşməsinə
səbəb olub.
Yaradıcılığı təzadlı, böhranlı,
ağrılı illərə
təsadüf edən
operator ona tapşırılan
hər bir işə diqqətlə yanaşaraq mövzuları
həyatın inikasına
çevirib, məsləyinə
olan sevgisi, məsuliyyəti sayəsində
filmlərin ümumi kompozisiyasının tamlığını
təmin edib. Elə buna
görə də peşəkar kinorejissorlar
onunla işləməkdən
zövq alıb, janr və mövzusuna
görə seçilən,
milyonların rəğbətini
qazanan filmlərdə
işləməsinə imkan
yaradıb. İl-ildən
sənətini püxtələşdirən
Teyyub Axundov operator kimi 11 sənədli, rejissor kimi 12 sənədli, operator kimi
17 bədii film və
8 “Mozalan” kinosüjeti
çəkib.
Rəngin kinoda mövcud olduğu bir vaxtda ağ-qara çəkilən filmlərdəki
işıq effektindən
dəqiq istifadə etmə bacarığı,
müxtəlif rakurslu
çəkilişlərin hədəfli görüntüləri
operatorun yaradıcılıq
prinsipini bəyan edib. Cəbhəyə getməzdən
əvvəl kinostudiyada
işıqçı kimi
çalışan operatorun
bu sahədəki iş təcrübəsi sonralar ona operatorluq
sənətində işıq
effektindən ustalıqla
işləməsinə kömək
edib. “Dağlarda döyüş” hərbi-vətənpərvərlik,
“Şərikli çörək”
dramatik-lirik-psixoloji, “Tütək
səsi” dramatik-lirik-psixoloji,
“Mahnı belə yaranır” (operator Cavanşir
Məmmədovla birgə)
tarixi-bioqrafik, “Onu bağışlamaq olarmı?”
lirik-psixoloji, “Qatır
Məmməd” (operator Şərif
Şərifovla birgə)
tarixi-inqilabi, “Görüş”
(operator Cavanşir Məmmədovla
birgə) komediya-məhəbbət,
“Sehrli xalat” fantastik-macəra və digər janrlı filmləri xatırlamaq kifayət edir ki, operatorun işıq effektindən bacarıqla istifadə etdiyi maraqlı, məzmunlu kino planlarını xatırlayaq.
Yuxarıda adları çəkilən
filmlərin kadrları
həmçinin onu sübut edir ki, Teyyub müəllim
kinokamera ilə mövzunun ahənginə uyğun ritm yaratmağı bacaran, iri planlı portret çəkilişləri
ilə aktyor ifasını qabardan, ümumi planları (natura və yaxud pavilyon çəkilişləri) mövzunun
mahiyyətinə çevirən,
fikir tamlığını,
ideya bütövlüyünü
çatdıran operator idi.
Bu mənada onun iş təcrübəsi həmin illərdə kinostudiyaya gələn gənc kinematoqrafçılar
üçün nümunəvi
sənət məktəbi
idi.
Əməkdar incəsənət xadimi,
tanınmış kinooperator
Kənan Məmmədov
ustad sənətkarla
1971-ci ildə tanış
olduğunu deyir: “Onda mən Ümumittifaq Kinematoqrafiya
İnstitutuna daxil olmağa hazırlaşırdım.
İmtahandan əvvəl fotomüsabiqə
keçirilirdi. Bu müsabiqədən keçdikdən
sonra qəbul imtahanına buraxıla bilərdik. Mən 30 ədəd fotoşəkli
yazıçı-dramaturq, kinossenarist İmran Qasımova göstərdim.
O, şəkillərə baxdı,
bəyəndi və dedi ki, bu
şəkillərə Həsən
Seyidbəyli də baxsın. Dəstəyi qaldırıb Həsən
Seyidbəyliyə zəng
etdi. Həsən müəllim də
onun yanına, Kinematoqrafçılar İttifaqına
getməyimi bildirdi.
Mən şəkilləri götürüb
Həsən müəllimin
yanına getdim. Otağa daxil olanda yanında
iki nəfər gördüm. Bunların biri
kino rəssamı Məmməd Hüseynov, digəri isə kinooperator Teyyub Axundov idi. Onlar çəkdiyim şəkillərə
baxdılar, çox bəyəndilər. Teyyub müəllim
müsabiqəni mütləq
keçməli olduğumu
tapşırdı. Hətta gülümsəyərək
əlavə də etdi ki, kinooperatorluq
sənəti fotodan başlayır.
Şəkillərdən birini İçərişəhərdə,
formal üslubda çəkmişdim. Onu daha çox bəyəndilər.
Hətta Məmməd
müəllim dedi ki, “olar bu
şəkil məndə
qalsın?”. Dedim, buyurun, məndə neqativi var, özüm üçün nüsxəsini
çıxardaram. Beləcə, səmimi söhbət əsnasında onlar işlərimdən razılıq
edərək sanki mənə xeyir-dua verdilər. Mən şəkilləri müsabiqəyə göndərdim,
on gündən sonra Moskvadan yazılı xəbər gəldi ki, fotomüsabiqəni keçmişəm, iyun ayında sənəd qəbuluna dəvət olunuram. Mənim Teyyub müəllimlə
ilk görüşüm belə
oldu.
Kinematoqrafiya İnstitutunu bitirdikdən
sonra kinostudiyada işləyəndə də
Teyyub müəllimlə
tez-tez görüşüb
söhbətləşirdik. Onunla bir
məkanda çalışmaq
mənim üçün
fəxr idi. Biz ona klassik
üslubda çalışan
peşəkar operator kimi
çox hörmət
edirdik. Onunla nə vaxtsa
bir filmdə işləyəcəyimi isə
ağlıma belə gətirmirdim. Həmin vaxtlarda
kinorejissor Arif Babayev “Birisigün, gecəyarısı” filmini
(1981) çəkirdi. Filmin quruluşçu operatoru Teyyub Axundov
idi. Bir gün kinostudiyaya
girəndə mənə
dedilər ki, Arif Babayev səni
görmək istəyir.
Getdim Arif müəllimin otağına. Görüşdükdən
sonra mənə dedi ki, təcili
bir çəkilişimiz
olmalıdır, amma Teyyub müəllim xəstələnib, çəkilişlərə
gələ bilmir: “Onunla məsləhətləşdim
ki, hansı operator lazım olan kadrları çəkə
bilər, Teyyub müəllim səni məsləhət gördü”.
Mən əvvəl tərəddüd etdim ki, axı Teyyub
müəllimin öz
üslubu, dəst-xətti
var. Arif müəllim
dedi ki, sən heç narahat olma, bircə
mənə de görüm
sənə nə lazımdır. Dedim mənə montajı göstərin, bilim ki, çəkəcəyim
epizoddan əvvəl hansı epizod olacaq və çəkdiyim epizoddan sonra nə olacaq.
Materiallara baxmaq istəyirəm.
Rejissor icazə verdi, montaj
otağına getdim çəkəcəyim kadrlardan
əvvəlki və sonrakı səhnələrə
baxdım. Ertəsi günü çəkiliş
qrupu ilə Şirvanşahlar sarayına
yola düşüb lazımlı kadrları çəkdim. Arif müəllim
çəkdiyim materialları
çox bəyənmişdi.
Teyyub müəllim də işə çıxanda
materiallara baxdı və mənə təşəkkür etdi.
Bildirdi ki, “Kənan, çox sağ ol, sən
mənim üslubumu elə həssaslıqla
hiss etmisən ki, baxıram elə bil o epizodları mən çəkmişəm”.
Beləliklə, o filmdə balaca
bir əməyim oldu və Teyyub
müəllimin işimdən
razılığını da ikinci xeyir-duası
kimi qəbul etdim.
Teyyub Axundov klassik operator sənətinin
üslublarını öyrənib. Onun operator kimi
quruluş verdiyi dörd (“Şərikli çörək”, “Onu bağışlamaq olarmı?”,
“Birisigün, gecəyarısı”,
“Tütək səsi”)
filmin çəkilişini
operatorluq sənətinin
mahiyyətini göstərən
məktəb hesab etmək olar. Bu filmlərdəki çəkilişlər vasitəsilə
o, yaradıcılığının üslub zənginliyini, dəst-xəttini, təsvirə
olan münasibətini,
kadrı işıqlandırma
bacarığını göstərib.
Filmlərdəki personajlara yanaşma
tərzi həssas, hadisələrin şərhi
dəqiq, ələlxüsus
da “Şərikli çörək” filmində
uşaqların iri planda olan təsvirləri
çox təsirlidir.
Ümumiyyətlə, Teyyub müəllimin
operator kimi çəkdiyi
filmlərə baxanda onun dəst-xətti hiss olunur”.
Onu da əlavə edək ki, Teyyub Axundovun
işıq effektini, kadrın planını dəqiq qurma bacarığı ekran əsərlərinin kompozisiyasının
tamlığını təmin
edib, filmlərin emosionallığını, baxımlılığını
artırıb. Məsələn,
“Tütək səsi”
filmində istər ümumi, iri, istərsə də fon və
natura (taxıl yığımı, Cəbrayılın
torpağı şumlaması
kadrları) çəkilişlərinin
məzmunla uzlaşması
kadrların dinamikliyini
artırıb, məntiqini
çoxaldıb. Beləcə,
bir ömür sənətin fövqündə
duran görkəmli
operator ekran qəhrəmanlarının
hiss və həyəcanlarını
dəqiq, dolğun planlarda təqdim etməklə, ekran personajlarının daxili iztirablarını, məqsəd
və məramlarını
həssaslıqla göstərməklə
əsl sənətkarlıq
nümayiş etdirib, işıqlı düşüncəsini,
həssas duyğularını
yaradıcılıq məhsuluna
çevirməklə də
sənətini həyatının
mənasına çevirib.
Şəhla
ƏMİRLİ
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2020.- 31
yanvar.- S.7.