Dünyəvi ekran ustadı
Son təltifatda
təşəkkürə belə heyi çatmırkən,
salondan: “Maestro, Siz filmlərinizlə hər şeyi demisiz!”
pıçıltısıyla da dəyərləndirilən
Federiko Fellini…
Bu
dahi kino-azmanı “son mənzil”ə Romadan Riminiyə
(doğulduğu şəhərə) qədər misilsiz matəm
korteji, yolboyu qaynaşan izdiham uğurlayıb. Sabahısı,
dünya kinosunun ən məşhur isimləri onu “bu yüzildə
ən böyük itki” ağrısı ilə anıb,
“Kino tarixi “Felliniöncəsi-Fellinisonrası”
dönəmlərə ayrılacaq”, “Bütün yollar Romadan,
ən yaxşı filmlərsə Fellini “Yol”undan keçir”
kimi fikir-qənaətlərlə dəyərləndirib...
O matəm
çağlarında çox səviyyəli hesab etdiyim bir
dostum bütün bunları “nə var, noolub, kinoçudur də”
ritorikası ilə qarşılamış və mənim əsəbi
reaksiyamı Sokratın “İlk baxışda vurulmamaqçün
ikinci dəfə daha diqqətlə baxmaq lazımdır”
deyimilə yumşaltmağa çalışmışdı.
Sonralar “Yol” filminə elə ilk baxışdan vurulub-tərbiyələnən
o “biləndər” bir gün, tək elə bu dahinin fenomenliyi
haqda yox, onun həmkarlarının böyük kino sənətilə
bağlı fikirlərindən nümunələr də səsləndirdi:
“Foto gerçək, kino isə saniyədə 24 dəfə
gerçəkdir”, “Cinayətkarlar və kino adamları həyatı
olduğu kimi qəbul etmirlər” və s.
Bəli,
İtaliya bu dahini cismən itirdikdən sonra ikiqat sevməyə
başlayıb. Vəfatını milli matəm kimi qeyd edib;
Romada küçə hərəkətləri, tele-radio
yayımları dayandırılıb, ölkənin hər
yerindən paytaxta axışan insan sel-silsiləsi doğma
Rimini şəhərilə Romanı birləşdirib...
Bütün bunlar bir “yana”, hələ bu ümumdünya dəyərli mərhumun 50 il+1 gün birgə yaşadığı xanımının – elitanın hüzn-şəfqət dolu diqqətindən, onu hələ də “Yol”dakı fağır Celsomino kimi təsəvvür edən kütlələrin sadədil-sadəlövh baxışlarından usanmış, elə hey “Federikosuz mən yoxam” monoloq-monotonunu təkrarlayan Cülyetta Mazinanın şəxsi matəm əhvalı!...
Bu dəm bu xanımın “Kabiriyanın gecələri” filmindəki məşhur “vida təbəssümü”nü də xatırlayaq...
Və... bu tür canlı itkidən, mahiyyətində heç bir rəsmi-rəyasi hürkü simptomu olmayan “dahi qurtarışı”ndan sonra –
Nə (və necə)
yazasan?...
Yazasan ki, onun çəkdiyi 24 filmin əksəriyyəti yüksək, yarıya qədəri ən baş mükafatlara (xüsusən də 5 “Oskar”a!) layiq görülüb? Yaxud, “Amarkord”, “Kazanova” filmləri İtaliya hiss-həyəcanlarında “9-cu bal” yaradıb, BBC-nin “Tarixin ən möhtəşəm 100 xarici filmi” sorğusuna 4 filmilə düşüb və sair?...
“Noolsun”? Axı... bir çox epizodunda bəşəriyyətçün qlobal ideyalar verən, hər xırda detalında insan cəmiyyətləri üçün gərəkli sifarişlər edən, saysız kiçicik-incəcik nüanslarıyla seyrçi önündə qeyri-adi düşüncə mənzərələri yapan bu qurucu ki... daha yoxdur!
Real “yox”luğu bədiilərdən (ekranlarda gördüyümüz “batal” səhnələrdən) də kütləviləşdirmiş bu dahi o “anşlaq” ziyarət ünvanınadək hardan, necə, nə sayaq gəlmiş?
20 yanvar 1920-də, tez-tez sirk və vodevillər göstərilən Riminidə doğulub.
Həmin tamaşaları heyranlıqla seyr edən və bir gün (valideynlərindən xəbərsiz) qoşulub getdiyi sirkçilərin böyük müsibətlə geri qaytara bildiyi bu uşaq bütün gördüklərini filmlərində əks etdirəcəkdi...
Bu sentimental gənc “kino sevgilisini” tapanadək bir xeyli sənət
dəyişib.
“Ailə könlünü xoş etməkçün”
Roma Universitetinin Hüquq fakültəsinə daxil olsa da,
başarılı sığorta agenti, istedadlı
karikaturçu, müxbir, ssenarist kimi ad qazanıb. Amerika
komikslərinə o dərəcədə vurğunmuş ki,
adi Hollivud reportyorluğuna can atıb. “Uzun sözün
qısası”na varsaq, hədsiz
hazırcavab, “məzəli əhvalatlar mahiri” kimi tanınan,
maraqlı komedik ssenarilər yazan bu 20 yaşlı oğlan “qəflətən”
kino işinə vurulub: “Artıq başa düşdüm ki,
kino mənim həyatımmış!”.
Bu qədər
maraq-peşə pərakəndəliyinə baxmayaraq, bu adam həm də çox şöhrətpərəstmiş;
ağlı kəsəndən “paytaxtı fəth” arzusuyla
yaşayırmış.
Və...
Ötən əsrin ortaları. İtaliya (əslində,
dünya) kinosu tarixində “Yeni dalğa” illəri. “Yenilər” artıq bütün dünya filmlərini
“atamın kinoları” (“Sinema dü Papa”) adlandırır, “kino
– insanı tək elə əyləndirməməli, fəaliyyətə
də ruhlandırmalıdır” fikrini yürüdürlər.
Tənqidçilərin “ikinci kinorenessans”
adlandırdığı bu dalğanın baş
fiqurlarından biri Federiko Fellini olur.
Tale onu italyan neorealizminin banisi Roberto Rosselini ilə
qarşılaşdırır və bu işbirliyi hadisələrin
gedişatını daha da sürətləndirir. Rosselini “Roma –
açıq şəhər” filminin (1945) ssenarisini Federikoya təklif
edir və bu ekran işi Kann festivalının baş
mükafatını qazanır. Üç il sonra onun ssenarisilə “Eşq” filmi də
ekrana çıxır. İki il
ötmüş özü ilk müstəqil rejissor işi
olan “Varyetenin işıqları”nı çəkir.
Bu dahi böyük uğurları fonunda girli gərginliklər
də yaşayıb. Əsasən də maliyyə sarıdan.
Məsələn, çəkiliş xərcləri
ucbatından “Kabiriyanın gecələri” filmindən 11,
“Şirin həyat”dan 7 prodüser imtina edib.
Bəli,
bu milli-mental problemlər çözücüsünə əl
tutanlar çox az olub. Hətta onun
ideyalarını dəstəkləyənlər
danışıb-yazırdılar ki, İtaliya
imkanlıları doğma Romamızda əxlaqsızlığın
baş alıb getdiyini etiraf etmək istəmirlər...
Bu
azmış kimi, çoxlarında qeyri-adi heyranlıq
yaratmış “Şirin həyat” bəzilərində kəskin
etiraz hissləri doğurub, qəzet-jurnal, hətta parlament
müzakirələrinə səbəb olub; deputatlar
senzuranın ayağa qalxmasını, təcili olaraq, filmdəki
“çirkabların kəsilib-götürülməsini” tələb
ediblər.
Bu anca qeyd edək ki, müasir medianın tez-tez işlətdiyi
“paparassi” termini də Fellinidən (“Şirin həyat”dakı
fürsətçil fotoreportyor Paparattso obrazının
adından) yadigardır.
Bu əfsanəvi sənətkarın filmlərində
M.Mastroyanni, K.Kardinale, D.Sazerlend kimi dünya ulduzları çəkilib. Onlardan birinin – təkrarsız
Marçello Mastroyanninin bircə deyimini xatırladaq: “Deyəsən,
mən, Fellininin ruhunun vizual təcəssümü idim; bu nəhəngin
alter-eqoya – öz ali “zəiflik”lərini
yükləyə biləcəyi personaja ehtiyacı
vardı...”
Bu da
1954-cü il və... nəinki İtaliya,
ümumən o dövr dünya kinosu qarşısına tamamilə
bənzərsiz sənət magistralı kimi açılan –
“Yol”!...
Bəri başdan deyək ki, bu film Venesiya
Kinofestivalının mükafatı və “Oskar”la
yanaşı, dünənəqədərki bu “İtaliya
ulduzu”na qeyri-rəsmi “dünya şöhrəti”
laureatlığı da qazandırıb.
Dahiliyə
doğru marafona başlamış bu gəncin “Yol” taleyi,
öncə, tezliklə ailə quracağı Cülyetta Mazina
ilə tapışmasından asılıymış...
Bu filmdəki
rolundan sonra Cülyetta Mazina inanılmaz dərəcədə
məşhurlaşır və ona “Hollivud təklifləri” ara vermir. Cavabsa bir olur: “Yox!”
“Yol”dan sonra bu rejissora verilən dəyərlərin əyarı
daha da yüksəlir. Çoxusu da, bu işin cikinə-bikinə
yaxşı bələd olan həmkarlarına məxsus.
Qarşılarında təzə cığır
açdığı yeni nəsil nümayəndələrindən
yalnız birinin – M.Skorsezenin bir fikrinə işıq tutaq:
“Fellini fenomenindən sonra qaranlıq kinoteatr salonlarına bilet
alan bizlər daim yeni baxış-izləmə
tərzilə üzləşəcəyimizin fərqində
oluruq. O, elə bir fərdi, sehrli, möcüzəvi
kino-üslub yaradıb ki, planetimizi belə gözümüzdə
kiçildib...”
Bu film
kadr-kadr, epizod-epizod belə bir sübut-isbatdadır ki, başqa
heç bir rejissor kədərlə sevinci bu qədər incəlik,
zəriflik, əkizlikdə qaynaq edə bilməz!
Bax bu anlar ilk baxışda (və kadrlarca davam edən)
yalnız kobud, pəzəvəng təsiri
bağışlayan Zampanonun qəlbindəki qəribə (“məxfi”)
incəliklərin, canında-qanındakı ədalət,
halallıq keyfiyyətlərinin sehrində deyilmisiz? İlk dəfə dəniz
görərkən Celsominonun necə riqqətə gəldiyinin,
kilsədə gecələrkən “Zampano, yəni sən məni
azacıq da olsa sevmirsən” sualının, onun, məlum qətl
epizodundan sonra, tonqal kənarında dünyanın ən məsum
yazıqlığıyla yuxuya getdiyinin, sonda paltarsərən
xanımın ifasında səslənən “dünya”vari
mahnı sədasının fərqindəsənmi, əziz (və
hal əhli) oxucum?!...
Bu təsvir,
bu məqam belə bir nağıl diktə edir: –
Cülyetta və Federiko...
Nə
vaxtsa məşhur aktrisa olacağını ağlına belə
gətirməyən bu “balaca qızcığaz”la “paytaxtı
fəth” arzulu nəhəngin birgəlik xoşbəxtliyi 50 il
+ 1 gün sürüb…
Gimnaziyanı
bitirib, arxeologiya istəyilə universitetə daxil olan, tələbə
teatrında rollar alan bu qızcığazın radiotamaşadakı
səsini eşidən Fellini ağlını itirir; “bu qız
lap su pərisi səsilə oxuyur ki!...”
Hələ
yalnız səsiylə sehrləndiyi bu qızı həm də
olduqca gözəl təsəvvür edən Federiko yeniyetmələrtək
balaca və çox da cazibədar olmayan Cülyettanı görəndə
çaşıb qalır. Amma onun “İçimdə
həmişə aktrisa olmaq arzusu yaşayıb və
yalnız özümü oynamaq istəmişəm;
maskasız, qrimsiz... Daha böyük arzum isə
sevgidən ölməkdir!” sözlərini eşidəndə,
dünyanın ən gözəl və ən maraqlı
xanımı ilə rastlaşdığı qərarına gəlir.
Fellini isə Cülyettanı dərhal ovsunlayır və
elə ilk gündən anlayır ki, bu ipə-sapayatmaz
sentimentalın qurduğu dünyanı uçurmaq olmaz.
Cülyetta sevgi-sədaqət dərsini hələ
öz valideynlərindən alıbmış; qonşu
pıçı-pıçılarından öyrənibmiş
ki, çox istedadlı violonçelist atası öz sevgisi
naminə (gələcək qayınanasının “ciddi qazanc
işin olmayınca, qız da olmayacaq!”) çox sevdiyi
musiqiçilikdən imtina edərək zavodda kassirliyə
başlayıb.
Atasının
bu fədakarlığından vəcdə gələn
Cülyetta hələ yeniyetməliyindən öz həyatını
məhz bu tip fədakar kişiyə bağlamaq arzusuyla
yaşayıb və “dəlicəsinə sevgi, layiq övlad,
şəxsi ev” “obraz”ını Federikoda
görüb. Elə ilk günlərdən də anlayıb ki,
bu istedad və qəribəliklər mücəssəməsinin
öz aləmində qurub-yaratdığı özəl
dünyanın bircə naxışına da toxunmaq olmaz!
Sevimli ərinin uşağına bənzərsiz ana olmaq
istəyilə yaşayan, hamiləliyini bildiyində qeyri-adi
sevinc hissləri keçirən bu xanım bir gün qəflətən
pilləkəndən yıxılıb... uşağı
itirir.
İkinci hamiləliyində eyni yaşantılar və hələ
doğulmamış körpənin adını diləgətirmə:
“Federiko! Sevimli həyat yoldaşımın adını (və
bəlkə şöhrətini də) daşıyası
sevimli oğul!...”
Lakin doğuş uğurlu keçsə də, körpə
ikicə həftə yaşayır.
Bu
azmış kimi, həkimin dəhşətli diaqnozu: “Daha
uşağınız olmayacaq”!
Bir müddət
sonra Fellini övladlığa uşaq götürməyi məsləhət
görsə də, xanımından bu sözləri eşidir:
“Mənim uşağım var – Federiko Fellinim var!...”
İtaliyada
tez-tez deyilən “Bu bir həqiqətdir ki, Mazinanı
bütün dünyada məşhurlaşdıran Fellinidir”
sözləri, adətən, belə bir qənaətlə
qarşılanır: “Bu da həqiqətdir ki, Mazina Fellinini
yaratmış qadındır”.
Əslində, Cülyettanın xəstəliyi Federikodan
çox əvvəl başlayıbmış (ərini narahat
etməməkçün ambulator müalicə
alırmış). Ancaq Felliniyə baş çəkməyə
gəlmiş dostlardan biri təsadüfən Cülyettanın
ciyər xərçənginə tutulduğunu ağzından
qaçırır. Əməliyyatdan yenicə
çıxmış Federiko təcili maşın tələb
edib, arvadının yanına gəlir. Uzun
gərginliklərdən sonra qonşu palatalarda yatırlar.
1993-ün oktyabrında “qızıl toy” istəyilə xəstəxanadan
çıxırlar və Federiko onu “ilk sevgi
görüşü restoranı”na
aparır. Mazina təsirlənib ağlayarkən Fellini ona
“Yol”dakı adıyla müraciət edir: “Ağlama, Celsomina...
Son görüşə hələ var...”
Ancaq, sən demə, bu sözlərin özü son
imiş.
Federikonun bu dünya üçün vəd etdiyi “son
görüş” isə, cəmi altı ay sonra “o dünya”da
ilk görüşə çevrilir. Özü də – düz əlli il hər ad gününə yaşının
sayı qədər gül ilə gələn aşiqinin
portretini qucaqlamış halda...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2020.- 31
yanvar.- S. 6.