Musiqili ömür
Oqtay Rəcəbov-80
Filmlərin emosional təsirini artıran musiqilərin ekran hadisələrini həyatın inikası kimi qəbul etməyimizdə rolu böyükdür. Epizodların mənasını, kadrların mahiyyətini musiqi dili ilə zənginləşdirən bəstəkarların kino sənətində xüsusi əməyi var. Tanınmış bəstəkar, Əməkdar incəsənət xadimi, professor Oqtay Rəcəbovun sənədli, bədii, animasiya kinosuna yazdığı musiqilər də filmlərin bədii mahiyyətini, baxımlılığını artırıb. Musiqili ömür payının səksəninci ilini tamamlayan ustad sənətkara ən xoş arzularımızı çatdırır, çoxşaxəli yaradıcılığına nəzər salırıq.
Zirvəyə gedən yol
1941-ci il aprelin 5-də Bakıda müəllim
ailəsində dünyaya göz açan gələcəyin
bəstəkarının bəxti onda gətirir ki, anası
Gülsaba xanım oğlunun musiqiyə həvəsini duyub onu
musiqi məktəbinə qoyur. Orta məktəblə
paralel olaraq musiqi təhsili də alan Oqtay Rəcəbov
könlünün bağlı olduğu məkana üz
tutduqca hər ötən gün bu sənətə daha
çox bağlanır, həyatının məhz bu sahəyə
aid olduğunu yəqinləşdirir. Hələ məktəb
illərində musiqi yazmağa başlayır, iki il görkəmli
bəstəkar Fikrət Əmirovun evində musiqi ilə məşğul
olur. Orta məktəbi bitirdikdən sonra (atasının təkidi
ilə) 1958-ci ildə Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Fizika və
istehsalatın əsasları fakültəsinə daxil olur. Ali təhsilini
bitirib, Elmi-Tədqiqat Fizika İnstitutunun aspiranturasına qəbul
olur (1963). Amma musiqiyə bağlılığı onu bu sənətdən
uzaqlaşmağa qoymur. Bir müddət sonra Üzeyir
Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının (indiki BMA) Bəstəkarlıq
fakültəsinə, professor Cövdət Hacıyevin sinfinə
daxil olur. 1970-ci ildən Cəfər Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” Kinostudiyasında musiqi redaktoru vəzifəsində
çalışır.
Oqtay Rəcəbov 500-dək mahnı, 7 simfoniya, 3
oratoriya, kantata, bədii və animasiya filmlərinə musiqilər,
simfonik orkestr üçün konsertlər, uşaq
operaları, musiqili komediyalar və xor əsərlərinin
müəllifidir. 1992-2001-ci illərdə Respublika İncəsənət
Gimnaziyasına rəhbərlik edib, həmçinin gənc nəslin
estetik tərbiyəsində böyük rol oynayan mahnı
kitabları, dərsliklər yazıb. Mahnı
janrı yaradıcılığında önəmli yer tutan
bəstəkar uşaq mahnılarına daha çox yer
ayırır. Bəstəkarın pedaqoji sahədə fəaliyyəti
də layiqincə qiymətləndirilib, “Əməkdar müəllim”
fəxri adına, həmçinin
Prezidentin fərdi təqaüdünə layiq
görülüb.
Kino və
musiqi
Qeyd
etdiyimiz kimi, Oqtay Rəcəbovun bəstəkarlıq fəaliyyəti
sənədli (“Kəndimizin qəhrəmanı”, “Azərbaycan
SSR” və s.), animasiya (“Sehrlənmiş küpə”, “Toplan və
kölgəsi”, “Göyçək Fatma” və s.) və bədii
(“Ağ atlı oğlan”, “Tərsinə çevrilən
dünya”) filmləri əhatə edir. Daha
çox animasiya kinosuna yazdığı mahnı və melodiyalar
alleqorik personajların məqsədini aydın, əhatəli
şəkildə izah edir. Mövzuya
uyğunlaşdırılmış musiqilər kompozisiya
tamlığı yaradır, tematik materiallara,
illüstrasiyalara aydınlıq gətirir. Ədəbi mətn və kadr təsviri ilə vəhdətdə
filmin ümumi dramaturgiyasının mahiyyətini
açır. Azərbaycan animasiya kinosunda
uşaq mahnısı ənənələrinin
yaradıcılarından olan bəstəkarın bu əsərləri
üslub zənginliyi, rəngarəngliyi,
obrazlılığı baxımından diqqət çəkir.
“Toplan və kölgəsi”, “Şahzadə-qara
qızıl” və digər animasiya filmlərində mahnı
janrına daha çox müraciət edən bəstəkar
hadisələrin inkişafını, personajların
münasibətini, epizodların təsvirini musiqi dili ilə
şərh edir. “Şah və xidmətçi”,
“Humayın yuxusu” və digər animasiya filmlərində musiqi
parçaları təsvirlərin məntiqi mənasını
dəqiqləşdirir. Yüksək mənəvi,
estetik dəyərləri, insani keyfiyyətləri təlqin edən
mövzulara bəstələnən bəzən kövrək,
bəzənsə baməzə nəğmələr bilavasitə
hisslərə təsir göstərir, hadisələrin məzmununun
ciddiliyini yumşaq tonda balaca izləyicilərə təhlil
edir. Aydın melodiyalar obrazların
xarakterini izahlı şəkildə tanıdır, ciddi
mövzular musiqinin müşayiəti ilə əyləncəli
şəkildə təhlil olunur.
Oqtay Rəcəbovun qəlbləri fəth edən
mahnılarına müxtəlif nəslin nümayəndələrindən
olan müğənnilərin müraciət etməsi,
repertuarlarını zənginləşdirməsi faktdır. Bəstəkarın
animasiya filmlərinə yazdığı mahnıları məşhur
müğənnilərdən Yalçın Rzazadə, Flora Kərimova
və başqalarının səsləndirməsi isə
uşaq filmlərinin məntiqi mənasının ifadəli
şəkildə çatdırılmasına və
yaddaşlarda iz salmasına səbəb olub.
Kinorejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Ənvər
Əbluc quruluş verdiyi iki filmdə (“Ağ atlı
oğlan”, “Tərsinə çevrilən dünya”) Oqtay Rəcəbovla
birgə çalışıb. Rejissor bəstəkarla işbirliyindən
bəhs edərkən deyir: “Mən Oqtay Rəcəbovla işləmək
qərarına gələndə o, artıq tanınmış
bəstəkar idi. “Ağ atlı oğlan”
filminin rejissor ssenarisini tamamlayıb oxumaq üçün ona
verdim və bəstəkar kimi film üzərində işləməyi
təklif etdim. Filmin mövzusu onu cəlb
etdi və razılaşdı. Beləliklə,
uğurlu işbirliyimiz yarandı. Bu
işbirliyi həm də qarşılıqlı anlaşma ilə
meydana gəldi. Çünki rejissor
ssenarisinin sağ tərəfində epizodun təsir qüvvəsini
artıra biləcək musiqidən istifadə ediləcəyi
qeyd olunur. Oqtay Rəcəbov kimi istedadlı
bəstəkarın həmin işin öhdəsindən gələcəyinə
heç bir şübhəm yox idi. Əlbəttə,
iş prosesində axtarışlar da olurdu. Görkəmli
şair Ramiz Rövşənin film üçün
yazdığı “Ey ağ atlı igid, gəl”
şeirinə bəstələnən mahnı çox
güclü emosional təsir qüvvəsinə malik səviyyədə
alınmışdı. Mənim fikrimcə,
mahnı filmin qəhrəmanının arzusu, istəyi,
çağırışı kimi səslənməli idi.
Biz həmin mahnını bir neçə
uşağın ifasında lentə aldıq. Təəssüf ki, bu zaman mahnı emosional təsir
gücünü itirdi. Belə olan halda
şairin, bəstəkarın və mənim
razılığımla Xalq artisti Flora Kərimovanı dəvət
etdik. Beləliklə, “Ağ atlı
oğlan” filmində səslənən həmin o məşhur
mahnı yarandı”.
Ənvər
müəllimin sözlərinə əlavə olaraq qeyd edək
ki, “Ağ atlı oğlan” filmində səslənən “Gəl
ağlama” mahnısı da obrazların istək və niyyətini,
həmçinin dövrün reallığına uyğun əhval-ruhiyyəsini
ifadə edir. Bununla yanaşı, filmin
ayrı-ayrı epizodları üçün
yazılmış musiqilərdə cəmiyyətin
narahatlığını, torpaq nisgilini göstərən,
bütün bunlara baxmayaraq, daxilən sınmamağı, qırılmamağı
tövsiyə edən mesajlar da var.
Sənət
missiyası
Yaradıcılığında daha çox uşaq
dünyasını, psixologiyasını xarakterizə edən
Oqtay Rəcəbovun sənət missiyası məsuliyyətli
olduğu qədər də çətindir. Animasiya filmlərində
bəstəkarın musiqilərinin müşayiəti ilə
həyat haqqındakı təsəvvürlərini dəqiqləşdirən,
bilgilərini çoxaldan kiçikyaşlı
tamaşaçılar üçün həmin nəğmələr
onlara bəxş olunan ən gözəl hədiyyədir.
Uşaq
yazıçısı Sevinc Nuruqızı Oqtay Rəcəbovla
olan dostluq və yaradıcılıq münasibətlərini onun
müsbət cəhətləri, insani keyfiyyətləri ilə
əlaqələndirir: “Oqtay Rəcəbovla 2007-ci ildən
orta ümumtəhsil məktəbləri üçün
“Musiqi” dərsliyi üzərində işləyirik. Onunla ilk görüşümüz “Təhsil” nəşriyyatında
olub. O, musiqi dərsliyinin müəllifi idi. Mən isə dərsliyin redaktoru kimi onunla işləməyə
başladım. Şən, səmimi,
zarafatcıl olmağı diqqətimi çəkdi. Xırda narazılığı olanda da, xəstələnəndə
də pozitivliyini qoruyub saxlayırdı. Bu
kimi xüsusiyyətlərini görüncə
öz-özümə fikirləşdim ki, yəqin belə
gözəl cəhətlərə sahib olduğuna görə
mahnıları şirin, duzlu, məzəli alınır.
Hətta onun sevilən mahnılarından biri “Zəfəran”
mahnısını dinləyəndə necə enerji, həyat
dolu insan olduğunu, Azərbaycan mədəniyyətinə
böyük diqqətlə yanaşdığını, ənənələrimizi
hörmətlə tərənnüm etdiyini
görürük. Uzun illər bir yerdə
işlədiyimizə görə son illərdə mənim
sözlərimə mahnılar yazır. Bunların
içərisində, uşaq mahnıları ilə
yanaşı, böyüklər üçün olanları
da var. Məsələn, “Sevgi valsı”, “Toyunuz mübarək”
və s. “Novruz gəldi”, “Qız qalası”, “İçərişəhər”
mahnıları 5-6-7-ci sinif dərsliklərində yer alıb.
O, daim
yenilik axtarışındadır. Bir dəfə mənə
dedi: “Vurma cədvəlini uşaqlara öyrədəndə
görürsən necə çətin olur. Gəl,
onu asanlaşdıraq. Nəğməli,
şəkilli riyaziyyat hazırlayaq və uşaqlara vurma cədvəlini
əyləncəli şəkildə öyrədək”.
Biz layihəni işlədik. Vurma cədvəli sırasını mən əyləncəli
tərzdə, şeirlə yazdım, Oqtay Rəcəbov
mahnı bəstələdi. Hazırladığımız
kitab “Nəğməli, şəkilli riyaziyyat” adı
altında “Təhsil” nəşriyyatında çapdan
çıxdı. Kitabda hər
bölümün sonunda tapmaca şəklində, baməzə
xarakterli bir riyazi misal da vermişdik. Mən uşaqlarla
görüşlərimdə bəzən həmin
tapmaca-şeirləri deyirəm və görürəm ki, bu,
uşaqların necə
xoşuna gəlir.
Oqtay müəllim uşaq dünyasının çox
gözəl bələdçisidir. Musiqi əsərlərində
milli notlar güclüdür. Vətəninə,
torpağına çox bağlıdır. Onun hər yeni əsəri bunu bir daha sübut edir.
Bir dəfə mənə “Gəl, baharın gəlişini,
Novruz adət-ənənələrimizi incələyəcək
əsər yazaq. Sən librettosunu, mən musiqisini… Bu da
olsun xalqa Novruz töhfəsi...”, – dedi. Maraqlı süjeti olan əsər üzərində
birlikdə işlədik. Əsərdə
meydan oyunları, milli rəqslərimiz, adət-ənənələrimiz
müxtəlif notlarla vurğulanıb. Novruzun
yurda gəlişinin ən əlvan çalarları yer
alıb. Librettosunu mən
yazdığım əsərə Oqtay müəllim gözəl
bir opera yazdı. Beləcə, hələ
də tam səhnə həllini tapmamış “Bahar qız əfsanəsi”
operası yarandı. İncəsənət
Gimnaziyasının şagirdləri musiqi müsabiqəsinə
təqdim etmək üçün operadan 20 dəqiqəlik
parça hazırladılar, amma operanın tam səhnələşdirilməsi
çox böyük əmək və vəsait tələb edir.
Oqtay Rəcəbov həm də uşaqlar üçün musiqi nəzəriyyəsinin əsasını qoyan sənətkarlardandır. Müxtəlif musiqi dərslikləri və orta ümumtəhsil məktəblərinin ikinci sinifdən başlayaraq “Musiqi” dərslikləri onun müəllifliyi və mənim redaktorluğum ilə hazırlanıb. Musiqi sahəsində araşdırmanı çox sevdiyinə görə hətta ona sənətşünas da demək olar. Oqtay müəllimin bu yaxınlarda başa çatdırdığı və redaktoru olduğum musiqi ensiklopediyasında Azərbaycan musiqisinin böyük bir dövrü əksini tapıb.
O, həmçinin uşaqlar üçün irihəcmli musiqi əsərlərinin müəllifidir. 6 operasının 5-i uşaqlar üçün yazılıb. Bunlardan Əjdər Ağayevin librettosu, Abdulla Şaiqin əsəri əsasında hazırlanan “Tıq-tıq xanım” operası xüsusi diqqət çəkir. Son illərdə ərsəyə gətirdiyi uşaq operalarından biri də mənim librettom əsasında yazdığı “Dınqır sazım (Sərçəcik)” operasıdır. Opera “Sərçə” xalq nağılı əsasında yazılıb. Bəstəkarlar İttifaqının səhnəsində göstərilib”.
Qeyd etdiyimiz kimi, Oqtay Rəcəbovun yazdığı 500-dən artıq mahnının böyük əksəriyyəti uşaqlar üçündür. Onun yaradıcılığı uşaqlar üçün böyük xəzinədir. Bu sənət xəzinəsinin mühüm bir qismi həm də animasiya filmlərimizdə yaşayaraq gələcək nəsillərə çatacaq...
Şəhla ƏMİRLİ
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2021.- 7 aprel.- S.7.