Sənət “CƏNNƏT”i...
Yetmiş iki il səhnə-ekran səltənətimizin
bənzərsiz sənət məharəti...
Səksən səkkiz sənəlik həyatı ilə şəcərəsinin şəxsiyyət fəxarəti, cürbəcür siyasətlər yaşatdırılmış xalqının əhval-ruhiyyə məlahəti...
“Sənət və Xalq” tandemində ən kütləvi, ən munis, ən doğma sevgi-rəğbət banisi...
Millətin
fitri istedad bağrından qopmuş halal-doğal Xalq artisti...
Tamamən
gerçək, büsbütün real ki, bu dünyada qədri
gurdan gur və ehtimal ki, o dünyada qəbri nurdan nur – Nəsibə
xanım Zeynalova...
Bəs bu
sayaq bir BÜTÖV haqda nə yazasan ki, üstəgəl
olsun?...
Belə
bir korifey barədə nə deyəsən ki... (xəyali “müdaxilə”sini eşidirəm) “trofey” kimi çıxmasın?...
Əslində, belə bir məşhurdan-məşhur,
aydından-aydın sənətkarın yaratdığı
obrazlar haqda danışmağa nə ehtiyac? Ancaq, hər halda...
Bəlkə xəyalatımı buraxım
başlı-başına – başına nə gələr-gələr,
– necə ki, bir vaxt belə bir hal yaşamış ədiblərimizdən
biri deyib; “Darıxma, ey kədər! O mövzu doğmadırsa,
qayıdıb gələr”...
Şairlərimizdən
biri isə buyurub: “Ölüm sevinməsin qoy...”
Aha, bu
deyim mənimçün verimli oldu; –
Qoy
Ölüm də sevinsin...
Güdüyündə
olduğum bu nüansla bağlı bir az
“dolangəl”lik...
Belə
ki, axı bu zalım Ölüm olayının özü də,
gözəlimiz Olum kimi, Allah əmri! Onun yaratdığı
bu kainatdasa, heç nə “elə-belə”dən deyil! Hələ məsələnin bu üzü də
var ki, əgər canlılar əbədi yaşayardısa,
sığışardımı bu əbədi dünyaya?!
Bu halda nədən axı, elə bir
“nizamçı”nın heç olmasa, “qanuni”ləri də
sevinməsin? Bu “iş”də söhbət yalnız ondan
gedə bilər ki, hər şeyin SONu olan bu olayın da sevinməsi
üçün necə yaşayıb-yaratmalı?...
Hə, elə
bayaqdan “aranı dağa, dağı arana” daşıyan fikir-xəyalımın
məqsəd-məramı da məhz gəlib bu suala
çıxmaq idi: “necə yaşayıb-yaratmalı?”. Cavab: Ölümü ilə tarixi-ənənəvi
dəfn mərasimini – vay-şivən ritualını belə
rövnəqləndirib “toy-nişan”laşdıran Zeynalova Nəsibə
Cahangir qızı kimi!...
O dəfndəki
alqış-əlçalmaları mərhumun yaşı ilə
(“əşi, yaşını yaşayıb,
dövranını sürmüşdü də”) əlaqələndirənlərin
məntiqinisə, başqa bir şairimizin (R.Rza)
tele-çıxış zamanı toxunduğu (o çağ
“nekroloq”larındakı “vaxtsız ölüm” ritorikası ilə
bağlı) bir qənaətlə təkzib edim: “Heç kim
vaxtında ölmür; yüz bir il yaşamış insan
yüz ikinci ilin bir gününü də yaşamaq istərdi”...
Nəysə...
“Qocamanlar” dövranı söhbətindən keçirəm
“yeddi-səkkiz yaşlılar” aləminə.
Öncə
–
Bu qız kimin qızı?
Azərbaycan
milli realist aktyor məktəbi yaradıcısı, yazılarımdan
birində “kültür qaranlığında tacir
aydınlığı”, “milli mədəniyyət mərdi”
kimi təqdim etdiyim Cahangir Zeynalovun!
Deməli,
ata – sənət məktəbi banisi, övlad –
büsbütün ümumxalq məhəbbəti banisi!
Hə,
“ixtisas”ca ticarətçi olmuş o ata, müasir tacirlərin
qulaqlarından iraq, qazancının əksər
faizini (öz zehni, canı-qanıyla birgə) sənətə
sərf edib. 1916-cı il aprelin 20-də doğulan bu yeganə
övladı ilə bağlı yaxın ətrafına
söylədiyi özünəməxsus “monoloq”unu isə belə
bitirib: “Bu qız mənim sənət yolumu davam etdirməlidir...”.
Ancaq, qızının iki yaşını qeyd etməyə
hazırlaşırkən, ermənilərin Bakıda törətdiyi
kütləvi qırğınlar ucbatından, ailəsilə
İrana getməli olub.
Bir azdan
“sakit-samitlik” xəbərləri eşidən bu “zorənmühacir”də
hər şeydən çox “səhnə xiffəti” baş
qaldırıb və qayıtmaq qərarına gəlib.
Yazda gedib, payızda dönməli olan bu mədəniyyət
xadimi çirkab dolu gəmidə yatalaq xəstəliyinə
tutulur. Erməni talanlarından viranəyə
çevrilmiş Bakını görəndə isə tam
sarsılır. Ailəsinin başsız qalacağı,
qızının teatr peşinə qoşula bilməyəcəyi
fikirlərindən üzülür və az
müddət keçmiş dünyasını dəyişir...
Bu “sənətkar ata-övlad” haqda oxuduqlarım,
müasirlərindən eşitdiklərim iri bir kitablıq, bu
yazı isə bir qəzet səhifəsində müəyyən
bir guşəlik. Bu səbəbdən, keçirəm, bir
vaxtlar bu övladın 72 yaşının tamamı münasibətilə
hazırladığım birsaatlıq tele-verilişin çəkilişi
zamanı gözlənilmədən baş verən bir epizoda.
Sözümə
həmin o epizodadaxil yeddi-səkkiz yaşlı bir qızın
dediyi (əslində, Nəsibə Zeynalova fenomeninə məxsus
“Qayınana Obrazı” ecazının dedirtdiyi!) bir cümləlik
dastanın son kəlmələrilə başlayıram: –
“...yaxci gəlin
olacağam!”
...Hə,
bu Sənət Xanımının ad günü ilə
bağlı veriliş üçün küçələrdə
statik “natura-plan”lar çəkirik. Operatorumuz kadra müdaxilə edən “kənar şəxslər”
əlindən lazımi planlar çəkməyə macal, Nəsibə
xanım isə – “əlçəkməzlər” əlindən,
kamera qarşısında həyati bir sir-sifət
nümayiş etdirməyə (özü demişkən) mafal
tapa bilmir. İnadcıllıqla anasının əlindən
yapışmış həmin o yeddi-səkkiz yaşlı
qızcığazsa, yorulub-usanmadan bizim arxamızca gəlməkdə
(sonradan öyrənəcəyik ki, hər dəfə Nəsibə
xanımı tele-kinoekranlarda görəndə “mənim bu
yazıq nənəyə bir sözüm var” deyər, “nə
sözdü o elə” kimi suallara cavabındasa söylərmiş:
“özünü görəndə özünə deyəcəm”).
Nəhayət, qızcığaz fürsət edib, Nəsibə
xanıma yaxınlaşır və həyəcanla deyir: “Nəsibə
nənə, ay Nəsibə nənə, vallah mən... mən...
böyüyəndə yaxci gəlin olacağam!...”.
Bu
ümumxalq Nənənin “yad” nəvələrindən biriylə
bağlı bu epizod ardınca doğma nəvəsi (və
adaşı) Nəsibə xanımın müsahibələrin
birində: “-Yəqin ki, tez-tez uşaqlarınıza nənənizin
şan-şöhrəti, necə məşhurluğu haqda da
danışırsız” sualına verdiyi cavabı
xatırladım: “Məncə, buna ehtiyac yoxdur. Hər dəfə
adı çəkiləndə (yaxud, onun nəvəsi
olduğumu biləndə) insanların üz-gözündəki
sevinci, işıltı-parıltını uşaqlarım da
görür və bilirlər ki, kimin nəticəsidirlər!
Və təbii ki, özlərini bu kimlik daşıyıcısına
layiq aparmağa çalışırlar...”.
Və...
–
Ay səni,
tale!
Bu nidam
yubilyarımızın yeddi-səkkiz yaşıyla
bağlı bir xatirəsindən yanadır: “Mənim yeddi-səkkiz
yaşım vardı, evimizdə isə sandıq kimi qocaman bir
qutu – içərisində də atamın proqramları,
afişaları, məktubları... Bir gün qohum-əqrəba
arasındakı xoflular gəlib onları yandırdılar,
söyə-söylənə də bildirdilər ki, bəs,
bunlar ələ keçsə, sizdi-bizdi hamını Sibirə
sürəllər!...
Nəysə,
bir gün də “axtaranlar” gəldilər, evimizi ələk-vələk
elədilər, siqaret çəkməyə çıxanda,
xalaqızı Leyla ilə o “qutu”dan 5-10 proqram
“oğurladıq”. “Gələcək” üçün yox aa, qız uşağıydıq də; öyrənmişdik
ki, onları suya qoyanda kraxmalı gedir, içindən də əl
yaylığı tikməsiyçün təmiz “batis”
çıxır. Sonralar, anamın qorxusundan, heç
onları da ortalığa çıxara bilmədik...”.
Kaş, o qızlar o vaxt tək elə o “batis”i yox,
bolşeviklərin bais olduğu milli-mədəni
keçmişimizə dair daha bir nümunə olası o sənət
sənədlərini də “oğurlamış” olaydılar. Ki… onlar, otuz-qırx il öncələrədək
çağdaşlarının minbir hekayətlə
xatırladığı Cahangir Zeynalovun fədakarlığına,
sənət təəssübkeşliyinə dilsiz şahidlik
edəydilər…
Bu
ümumxəlqi sevgi öndərinin 105 yaş
qutlanışı günündə bunu da xatırlayıram
ki; –
Bir kərə
yığcam bir yığıncaqda yüksək elmi titullu bir
qadın böyük ictimai-siyasi tutumlu bir yubilyar haqda çox
səmimi sözlər dedikdən sonra, “çox-çox təəssüflər
ki, Sizin kimi bir insan haqda bəd-niyabət danışanlar da
var...” – deyib, susdu və məclisin də ağır bir
sükuta qərqindən kövrəlib, ağladı. Səbəbkar
isə (dodağında süslənən təbii bir təbəssümlə):
“Professor, professor! – dedi. – Siz bu adi məsələyə bu qədər
təəccüb-təəssüfkeşliklə
baxırsızsa, bəs onda məni sevənlər içərisindəki
sadədillər neyləsinlər? Xahiş edirəm,
özünüzü ələ alın. Mən pul deyiləm
ki, hamı sevsin”...
Bəli,
bu dünyada puldan savay heç nə birmənalı
qarşılanmır...
Ancaq,
axı, Nəsibə xanımı (sağlıq
çağlarındakı paxıl həmkarları istisna)
hamı sevib, sevir və sevəcək!...
Özü
də kimi, kimi, – bütün yaradıcılığı
boyu əksərən mənfi obrazlar yaratmış bir artisti!
Və
indi necədir (xalqımızın dünən-srağagünkü
mental münasibətinə rəğmən) desəm ki, adam bu “artist” ifadəsini Nəsibə xanıma
yansıtmaqda çətinlik çəkir (axı, bu
Xanım o qədər təbii, oxəntərə doğal,
oğədə özgür idi!)...
Deyim ki,
bu Xanıma qədər də xalq içərisindən “təbii
seçmə yolu”yla çıxmış aktyorlarımız
az olmayıb. Lakin o xoflu
dövrün susdurulan elitarlarıyla coşdurulan
proletarları arasındakı təbii və süni zövq
(sənətə baxış) fərqlərinin
azaldılması məsələsində Nəsibə
Zeynalova istedadında ikinci bir aktyor olmayıb, zənnimcə.
Xüsusən, əlahəzrət sənətin
ömürartıran, qəşşetdirən, hərdənbir
də qırmanclayan gür-gülüş motiv-müstəvisində!
Bu ovqat mücəsəməsinin
–
şəxsi həyat “marşrut”larında da təbəssümləndirici
dayanacaqlar var ki, biri də orta məktəbdə rəqqasəlik
etməsi...
Təsəvvür
edirsizmi, Nəsibə xanım hansısa rola girmədən,
hansısa bir obrazı oynamadan – rəqqasəlik edir! Yəni,
bu qədər istedadlı, bacarıqlı, qabiliyyətli adam və adicə rəqs?! Kimisə
yamsılamadan, hansısa tipoloji rəqqasəninsə şəbehini
çıxarmadan?! Amma bu balaca
qızın böyük teatr-kino azmanı Rza Təhmasibin dram
dərnəyinə böyük məmnuniyyətlə üzv
edilməsinin özü də xoş nüanslı bir təbəssüm
doğurur.
Beş il sonra adıgülməli bir teatrda (“Kolxoz və
Sovxoz Teatrı”) peşəkar aktrisa kimi işə başlayan
Nəsibə doqquz ay keçməmiş, yenicə yaranan
Musiqili Komediya Teatrına “birinci dərəcəli aktrisa”
götürülür. Kim? İnstitut-universitetlər
bitirmiş bir çox “zorəntəb”lilərlə müqayisədə
adi bir təhsil ocağını – Bakı Teatr Məktəbini
bitirmiş bir gənc! Hələ tələbə
ikən ona çox ciddi rollar üçün ehtiyac duyulur və
dərslərdən çox, ağır-ağır rol mətnləri
oxumalı olur bu yeniyetmə.
Bu an
ozamanlarkı “peşəkar dialoqlar”dan:
–
“Şıltaq qızın yumşaldılması”... Peşəkarların
belə dad döydüyü dəymədüşər
Katarina roluna kimi?..
– Əlbəttə,
tələbə Nəsibəni!
– Bəyəm
o hazırda Şillerin “Mariya Stüart”ında Yelizavetanı
oynamır?
– Elədir,
amma tələsmək lazımdır; onu “Don Juan”ndakı
Elvira roluna da dəvət edəcəklər!...”.
Hələ ilk gəncliyində ona “ayrıca” diqqət
yetirilir, onun müəllimi olmaq fəxarəti
yaşanırmış. Qeyri-adi qabiliyyətinə təəccüb
etməmələrinin səbəbi isə, təbii, bu
qızın, yaxşı tanıdıqları bir atanın
varisi olmasıyla bağlıymış.
Deməli,
onların söhbətlərindəki: –
“Ay səni,
istedad!”
kimi
nidalar hər iki dünyaya aid imiş; biri – canlı
alqışlar hədəfi Nəsibə Zeynalovanın, o biri
– məhəbbət və xiffət dolu rəhmətlərlə
yad edilən Cahangir Zeynalovun simasında.
Bəs sonralar tək elə Cahangir kişinin yox,
bütün Azərbaycan cahanının övladı hesab edilən
bu fenomenin yaratdığı obrazlardan hansı birindən daha
çox, daha məxsusi bəhs etməli? Axı
onların “ən yaxşı”, “ən əla” olmayanı
yoxdur. Hansı daha zəifdir ki, buna göz
yumub, keçəsən o birinə?
Hələ sanballarını demirəm, sayını dəqiq bilən varmı? “Ögey ana”dakı “...soyuqdəyməni bıçaq pendiri kəsən kimi xırrıpıt kəsir!” sözlərinin ifadəsi zamanı onun dil-üslub və sir-sifət sinxronizmini xatırlayırsızmı? Yaxud, “Həmişəxanım” komediyasında yaratdığı özündənrazı xanımların müştəbehlik portreti! “Dörd divar arası” teatrdan fərqli (ümumauditorial) kinodakı (“Ulduz”da Züleyxa, “Bizim Cəbiş müəllim”də möhtəkir və s.) təkrarsız obrazlarından əhatəli danışıb, bütün millətin yekdil fikrini təkrarlamağa, büsbütün mənfi, “küpəgirən”, qəbahət-qərəmətli obrazlar “oyunçusu”na bu dərəcəli tamaşaçı məhəbbəti, bu miqyaslı ümumxalq vurğunluğu həqiqətini dübarələməyə nə ehtiyac?...
Bir az da –
“Rəsmi”
sevgidən
“Xalq
artisti”...
Yaxın keçmişin mətbu, xəlqi-ictimai
müzakirə (hətta rəsmi müşavirə) mövzusu
olmuş və ən azı “ikili” münasibət bəslənmiş
bir məsələ. “Niyə Avropada, Amerikada belə adlar, titullar yoxdur, bəyəm Tom Cons, Çelentano,
Jerar Depardye, Al Paçino... xalq artistləridir?!” kimi xitablar...
Çox
söz deyilir, əmma-dilemmalar qurulur, ancaq bunun bir vaxtlar
“yuxarı” Politbüronun “aşağı” proletarla
qaynayıb-qarışma qurğularından biri olduğu barədə
danışılmırdı. Yeri gəlmişkən,
yaxşı ki danışılmırdı. Nədən ki, bu ad, zaman-zaman, bir çox
daşıyıcılarında xalqın nəfinə,
ovqatına işləyib. Hələ o rəhmətlik
sovetin “ruhu”na alqışlar ki, bunlara “Sosializm artisti”,
“Bolşevik incəsənət xadimi” kimi yarlıqlar
yapışdırmayıb...
Və hələ
bu da var ki, kim bilir, bu xalqın ayrı-ayrı oğul-qızlarına
ərməğan etdiyi təntənəli “ad”larla bahəm,
bütöv millətin başına olmazın “iş”lər
açan o hökumət gəlməsəydi, Nəsibə
xanım Zeynalova bu kimi adi yazıların növbəti, Azərbaycan
mədəniyyətininsə əbədi Qəhrəmanı
olaraq yaşayacaqdı, ya növbəti bir real gəlin-Afət,
yaxud həyati bir qayınana-Cənnət olaraq?...
Bir daha –
Xəlqi
sevgidən
Yəqin ki, kimsə hansı aktrisanısa Nəsibə
xanıma nisbətdə daha çox sevir. Olsun.
Amma məncə, hamı tərəfindən sevilmək məsələsində
bu son dərəcə kolorital, bütün keçənəklər
qədər qədimi, gələnəklər qədər
müasir, hər kəsimizə doğma anası,
bacısı, qızı qədər yaxın, bu dünyada
necə yaşamaq gərəkliyini əla dərk, sənət
zirvələrinin intəhazsızslığını öz
təvazö-mütəvazölüyü ilə görk edən
bu sənətkarın “dublyor”u yox...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2021.- 16
aprel.- S.5.