60 ilin
“Leyli və Məcnun”u
Tarixi əsərlərə
müraciət edən
filmlərdə müxtəlif
dövrlər təsvir
olunduğuna, fərqli
zamanlar əksini tapdığına görə
kinonu tarixin salnaməsi də adlandırırıq. Bu mənada
yaxın və uzaq keçmişi ekranlaşdırmaq zaman və insanlar qarşısında böyük
məsuliyyət tələb
edir. Görkəmli
kinorejissor Lətif Səfərov dahi söz ustadı Məhəmməd Füzulinin
bütün Şərq
poeziyasında məşhur
olan eyniadlı əsərinin motivləri
əsasında “Leyli və Məcnun” (1961) filmini ekranlaşdırmaqla,
yüz illərlə yaşayan qədim rəvayətin vizual təsvirini, dillərdə
dastan obrazların surətini yaratdı. Poetik ekran əsərində baş qəhrəmanların
daxili aləmi ilə ətraf mühitin tərs mütənasibliyi, köhnə
dünyanın köləlik
prinsipi qınaq hədəfinə, saf, ülvi hisslərə
sahib olan cütlüyün
sosial fırtınalara
qarşı durması
filmin leytmotivinə çevrildi.
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
məhdud imkanları çərçivəsində ərsəyə gələn
filmdə yaradıcı
heyətin əsərə
sevgi və hörmətlə yanaşması
hiss olunsa da, ümumi ekran kompozisiyasındakı (təsvir
və məzmun) uğursuzluq təlaşı
heç də nəzərdən yayınmır...
Yaradıcılıq nigarançılığı...
“Leyli və Məcnun”
filmində operator assistenti
kimi çalışan,
sonrakı yaradıcılığında
40-dan çox sənədli,
bir neçə bədii filmin operatoru olan Fəramiz Məmmədov kinorejissor Lətif Səfərovun son ekran işində keçirdiyi
nigarançılığın səbəbini belə açıqlayır: “Əvvəla,
onu deyim ki, bu film Lətif
Səfərovun quruluş
verdiyi digər iki filmi kimi
uğurlu olmadı. Filmin çəkilişlərini 60-cı ilin yanvar ayında
başladıq, dekabr ayında yekunlaşdırdıq.
Çəkilişlər çox ağır
gedirdi. Bu bilavasitə Lətif Səfərovun əhval-ruhiyyəsi
ilə bağlı idi. Həmin vaxtlarda onun
birinci nikahından olan, Moskvada yaşayan uşaqlarından
məktub gəlmişdi.
Məzmunundan tam xəbərimiz olmasa da, bilirdik
ki, Lətif müəllim uşaqların
taleyindən narahatdır.
Buna görə də çox vaxt kədərli olurdu. Lətif müəllimin uşaqlığı
ağır keçdiyinə
görə o, uşaqlarının
alimentini kəsmirdi, onlara həmişə maddi yardım edirdi. Ancaq uşaqların anası
ikinci dəfə ailə həyatı qurduğuna görə onların baxımsız qalması onu narahat edirdi. Bu barədə heç
nə deməsə də, əzab çəkdiyini hiss edirdik.
O, rejissor kimi tələbkar olsa da, insan kimi
üstün cəhətləri
çox idi. İndi də onun mənə
və işçilərə,
aktyorlara olan mehriban münasibətini xatırlayıram. Hər
dəfə də düşünürəm ki,
elə bil heç məşhur adam deyildi.
Necə səmimi, xoşrəftarlı
idi.
Lətif müəllim çəkiliş
prosesində, film hazırlıqlarında
həmişə qətiyyətli
olur, aktyorları özü seçir, fikirlərini açıq-aydın
bildirirdi. Bu filmin
çəkilişlərində isə onu tanıya
bilmirdik. Kim nə deyirdisə razılaşır, aktyorların
seçiminə müdaxilə
etmirdi. Filmin baş qəhrəmanları
roluna Nodar Şaşıqoğlunun (Qeys-Məcnun),
Kima Məmmədovanın
(Leyli), həmçinin
Qriqori Tonunsun (İbn Səlam) çəkilməsini Bədii
Şurada təklif etmişdilər. O da
razılaşmışdı. Ancaq çəkiliş vaxtı hiss edirdik ki, aktyor seçimi
onu qane etmir. O, dəfələrlə
kinostudiyanın texniki
bazasının zəif
olması haqqında açıq-aydın fikrini
bildirdiyinə görə
rəhbərlik də
onu sevmir, hətta Bədii Şura üzvləri bu filmi Lətif
Səfərovun çəkməsini
istəmirdi. Bu haqsızlıqlar, təbii
ki, onu üzürdü.
Yadımdadır, Məcnun roluna Gündüz Abbasovu və Müxlis Cənizadəni də sınaq çəkilişinə
dəvət etmişdi. Nodar Şaşıqoğlu
həmin vaxtlarda məşhur olduğuna və Bədii Şurada təsdiqləndiyinə
görə onu çəkdi. Xalq artistləri
Ələsgər Ələkbərovu,
Əli Zeynalovu, Adil İsgəndərovu və digərlərini böyük məmnunluq hissi ilə çəkirdi. Qəribədir ki, bəzi gərginliklər
elə bil üst-üstə düşürdü.
Lətif
müəllim üçün
çətin olan belə bir məqamda
Ələsgər Ələkbərov
da onu tələsdirirdi.
Deyirdi, roluma aid olan epizodları tez çək, böyrəklərimdə
daş var, əməliyyata girəcəyəm,
çıxmaya da bilərəm. Ələsgər Ələkbərov filmin aparıcı qüvvəsi
olduğuna görə
Lətif müəllim
onun çəkilməsini
çox istəyirdi.
Buna görə də istəklərini yerinə yetirirdi. Çəkiliş prosesində tələskənlik
və nigarançılıq
bir-birini əvəzləyirdi.
Belə gərgin iş rejimi və şəxsi həyatındakı problemlər
onu çox yorurdu”.
Çəkiliş məkanları
Fəramiz müəllim deyir ki, Lətif Səfərov film üçün
lazımlı məkanları
operator Arif Nərimanbəyov
və rəssam Cəbrayıl Əzimovla birgə gedib seçirdi. Filmin dekorasiya çəkilişləri
əsasən Bakıda,
Ramana qəsəbəsində
yerləşən (filmin
əvvəlində dostların
görüşdüyü məkan) XIV əsrə
aid olan qalada, kinostudiyanın (bazar səhnələri) pavilyonunda
çəkilib: “Keçmiş
“Bakı” univermağının
yaxınlığında (Xaqani
və Üzeyir Hacıbəyli küçələri,
Azadlıq prospektinin sağ və sol tərəfindəki ərazi)
o vaxt kinostudiyaya məxsus sahə vardı. Dekorasiyaları orda rahat qururduq. Natura çəkilişləri isə
(səhra çəkilişləri,
Məkkənin ərazisi,
Şeyx Əmiri və Şeyx Haşiminin çadırları)
Türkmənistanın Nebit-Dağ
şəhəri yaxınlığında
(indiki Balkanabad), Bakı-Şamaxı yolundan
8 km aralıda yerləşən
Cəngi (döyüş
səhnələri və
Məcnunun Leylinin kəcavəsini apardığı
yer) kəndində, montaj vaxtı lazım olan əlavə epizodlar (Zeynəblə Zeydin dialoqları) indiki Şabran rayonunda aparılırdı. Kütləvi
səhnələrdə iştirak
edən insanlara 3 rubl, atlı
süvari roluna çəkilənlərə isə
7 rubl 50 qəpik məbləğində qonorar
verilirdi. Türkmənistanda çəkilən səhnələrin hazırlıqlarına
(kütləvi səhnələrin
çəkilişinə adamlar
cəlb etmək, atlar gətirmək və s.) “Türkmənfilm”
kinostudiyasının işçiləri
də köməklik edirdi”.
Filmdə
Zeynəb rolunu canlandıran Əməkdar
incəsənət xadimi,
Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının professoru
Firəngiz Qurbanova çəkilişlə bağlı
maraqlı məqamlardan
bəhs edir: “Yadımdadır, çəkilişlər
Şabran rayonunda qumlu səhrada aparılırdı. Ekranda qırx
dərəcə yay istisi təsiri bağışlayan Ərəbistan
çöllüyü təsvirləri
dekabr ayında lentə alınmışdı.
Nazik ağ
geyimdə soyuqdan titrəyərək çəkilməyimi
heç vaxt unutmaram. Belə soyuq havada kamera qarşısında durmaq, bir neçə
dubla çəkilmək
heç də asan deyildi. Çəkiliş vaxtı bərk
soyuqlamışdım, hərarətim
də qalxmışdı.
Çəkiliş bitən kimi
anam məni maşına qoyub Bakıya evimizə apardı.
Zeynəb roluna çəkiləndə orta məktəbi yenicə bitirmişdim. Aktyorluq sənətinə böyük həvəsim var idi. Atam (Xalq artisti Ağadadaş Qurbanov – Ş.Ə.) sənətə olan meylimi görüb bir gün məni kinostudiyaya apardı. Həmin dövrdə “Leyli və Məcnun” filminin sınaq çəkilişləri gedirdi. Çəkilişləri Lətif Səfərov şəxsən özü aparırdı. Çəkilişin ikinci dublunda Lətif müəllim “kifayətdir, çəkilməsinə razıyam” dedi. Baxmayaraq ki, 17 yaşım var idi, kinostudiyanı birinci dəfə idi görürdüm, bununla belə, kamera qarşısında çox sərbəst idim, bütün çəkilişlərdə də belə oldum.
Lətif Səfərov qara gözləri, gur, qara saçları olan ortayaşlı, ağbənizli, boyu çox da hündür olmayan, ciddi, təmkinli bir insan kimi yadımda qalıb. İşində çox tələbkar idi. Çəkiliş zamanı bəzən daxili gərginliyini gizlədə bilmirdi. Ancaq yaradıcı heyət tələbkarlığını ümumi iş üçün olduğunu anlayır, onunla razılaşırdı.
Filmin geyim rəssamı (Cəbrayıl Əzimovla birgə) Bədurə Əfqanlını yaxşı xatırlayıram. Çox nəcib, xeyirxah xüsusiyyətə malik bir xanım idi. Kostyumların eskizlərini peşəkarlıqla hazırlamışdı. Əlbəsələr tarixi dövrə aid olan dəqiq ştrixlərlə tikilmişdi”.
Yaradıcı heyətin iş prinsipini Fəramiz Məmmədovun xatirələrindən izləməyə davam edək: “Filmdə təsvir olunan Kəbə binasının tikilməsi üçün kinostudiyanın dekorasiya sexinin işçiləri Aşqabada getmişdi. Onlar içiboş kartonlardan inandırıcı dekorasiyalar yaradırdılar. Tikinti işi günlərlə vaxt aparsa da, Lətif müəllim Cəbrayıl Əzimovla tez-tez gedib onlara nəzarət edir, göstərişlərini verirdi. Rekvizitlər kinostudiyanın sexindən götürülmüşdü. Kostyum sexindən lazım olan geyimlərdən istifadə olunsa da, Bədurə xanımın eskizlərinə və istəyinə əsasən əlbəsələrin çoxu (baş və aparıcı rol iştirakçıları üçün) Volodarski fabrikində (indiki Bakı Tikiş Evi) tikildi. Döyüş səhnələri üçün lazım olan atlar (məşqçilərlə birlikdə) Bakı Cıdır meydanından gətirilirdi. Məşqçilər idmançı olduğuna görə atları məharətlə idarə edirdilər”.
“Filmimi tamamlamamışam...”
Müttəfiq respublikalardakı kinostudiyaların maddi-texniki bazasına nəzarət edən Moskvadakı Dövlət Kino Komitəsi filmlər üçün ayrılan lentləri məhdudiyyətlə verirdi. Bu da yaradıcı heyətin imkanlarını məhdudlaşdırırdı. Fəramiz müəllimin bu barədə olan fikirləri diqqət çəkir: “Səkkiz dubldan artıq kadr çəkməyə icazəmiz yox idi. Lətif müəllim çox istedadlı olduğuna görə üç dubldan artıq çəkmirdi. Moskvadan peşəkar montajçı Bajenovanı dəvət etmişdi. Çəkilən lentlər qüsursuz olaraq montaj olunur, lazım olan əlavə epizodları Arif Nərimanbəyov çəkib gətirirdi. 500 min rubl büdcəsi olan filmin çəkilişləri (hazırlıq dövrü iki, montaj prosesi üç ay) on iki aya yekunlaşdı.
Filmin bəzi kadrları üçün quraşdırma səhnələrdən istifadə edirdik. Montaj prosesində Mirzə Mustafayevə (quraşdırılmış səhnələrin operatoru) təklif etdim ki, Məcnunun Kəbə divarı qarşısında dua etdiyi kadrda daşın üzərində Leylinin təsvirini canlandıraq. Daha inandırıcı təsir bağışlasın. Təklifim Mirzə müəllimin xoşuna gəldi. Fikrimin əyani təzahürü filmə əlavə olundu.
Filmin ssenari müəllifi olan yazıçı Ənvər Məmmədxanlı savadlı və təcrübəli insan idi. Mətnin tərcüməsinə (film rus dilində istehsal olunub – red.) özü nəzarət etmişdi. Dövlət Kino Komitəsi filmləri təhvil alarkən hər respublikaya aid olan redaksiya şöbəsi bilavasitə iştirak etdiyinə görə, Ənvər müəllim təklif etdi ki, mətni həmin redaksiya heyəti dublyaja getməmişdən əvvəl redaktə etsin. Mətn redaktə olunduqdan sonra film “Mosfilm” kinostudiyasında rus dilində dublyaj (Lətif Səfərovun nəzarəti altında) olundu. Yerli tamaşaçılar filmin zəif çəkilməsini qeyd edir, əsasən də Kima Məmmədovanın Leyli roluna çəkilməsinə narazılıqlarını bildirirdilər.
Lətif müəllim “Leyli və Məcnun” əsərini çox sevirdi. Əsərə müraciət etmə səbəbi də bu idi. Təəssüflər olsun ki, səhhətinin pisləşməsi, həyatının və iş rejiminin gərgin olması, yaradıcılığındakı müəyyən maneələr filmin zəif alınmasına səbəb oldu. Bədii Şura “film zəif çəkilib” deyərək filmi qəbul etmək istəmirdi. Nəticədə film üçüncü kateqoriyada qəbul olundu. Lətif müəllim özü də “filmi tamamlamamışam” deyirdi...”.
Şəhla ƏMİRLİ
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2021.- 30
aprel.- S.7.