Nizami Gəncəvinin həyat və
yaradıcılığının səhnə inikası
II yazı
Nizami Gəncəvi yaradıcılığı Azərbaycan mədəniyyətində – teatrda, musiqidə, təsviri sənətdə daim əsas yerdə olub. Təsadüfi deyil ki, dahi şairin əsərlərinə bəstələnən və obrazına ithaf olunan musiqi əsərləri Azərbaycan mədəniyyətinin qiymətli inciləridir. Nizami yaradıcılığı hər zaman Azərbaycan bəstəkarlarının diqqətini cəlb edib, bu mövzuda fərqli janrda onlarla əsər yazılıb. Onların arasında Niyazinin “Xosrov və Şirin” operası, Əfrasiyab Bədəlbəylinin “Nizami” operası, Qara Qarayevin “Leyli və Məcnun” simfonik-poeması, “Yeddi gözəl” baleti, Fikrət Əmirovun “Nizamiyə xatirə” simfoniyası, “Nizami” baleti, Soltan Hacıbəyovun “İsgəndər və çoban” uşaq operası, Tofiq Bakıxanovun “Xeyir və Şər” baleti, eləcə də Üzeyir Hacıbəylinin “Sənsiz” və “Sevgili canan”, Fikrət Əmirovun “Gülüm”, Şəfiqə Axundovanın “Nə gözəl”, Cahangir Cahangirovun “Gül camalın” və “Nazənin”, Ədilə Hüseynzadənin “Vəslin həvəsi”, Məmməd İsrafilzadənin “Hüsnün gözəl” romanslarını, Firəngiz Əlizadənin “Gottes ist der Orient” kantatasını və başqa nümunələri qeyd edə bilərik.
Musiqi sənətimizdə Nizami irsi ilə bağlı əsərlərin mühüm bir qismi şairin 800 illiyi münasibətilə ərsəyə gəlib. 1939-cu il mayın 3-də Azərbaycan SSR Xalq Komissarları Soveti Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında qərar çıxarır. Bununla da, bütün yaradıcı insanlar kimi, bəstəkarlar da bu işə böyük həvəslə qoşulurlar.
Yubiley ərəfəsində verilən yaradıcılıq hesabatlarında Üzeyir Hacıbəyli Süleyman Rüstəmin Nizamiyə həsr olunan şeirinin sözlərinə xor, solist və simfonik orkestr üçün kantata üzərində işlədiyi göstərilir. Səid Rüstəmov, Fikrət Əmirov, Ağabacı Rzayeva və Andrey Babayevin Nizami mövzusunda xalq çalğı alətləri orkestri, Süleyman Ələsgərov və Adil Gərayın mahnı və rəqs ansamblı, Cahangir Cahangirov və Hökümə Nəcəfovanın xor üçün repertuar hazırladıqları qeyd edilir. Qara Qarayevin Nizamiyə həsr olunmuş simfonik orkestr üçün təntənəli uvertüra, Midhət Əhmədovun “Yeddi gözəl” mövzularında, Boris Zeydmanın kvartet üçün süita üzərində işləmələri də nəzərə çatdırılır. Bir faktı da qeyd edək ki, təşkil olunan yubiley komissiyasının qərarı ilə qapalı müsabiqəyə aşağıdakı əsərlər buraxılır: Ü.Hacıbəyli. “İsgəndərnamə” operası (librettosu müəllifə məxsus idi, mənzumələr şair Əliağa Vahidə həvalə olunmuşdu); S.Rüstəmov. “Hind gözəli” baleti (librettosunu Maksimoviç yazmışdı); Ə.Bədəlbəyli. M.S.Ordubadinin librettosu əsasında şairin həyatı mövzusunda opera; Niyazi. R.Rzanın librettosu əsasında opera; B.Asafyev. “Xosrov və Şirin” baleti. Librettosu M.Rəfilinin idi; Q.Qarayev və C.Hacıyev. “Nizami və müasirlik” mövzusunda opera. Librettosu S.İvanova və İ.Oratovskiyə məxsus idi.
Lakin 1941-ci ildə başlanan müharibəsi yubileyin keçirilməsini təxirə salır, yaradıcılıq işlərinə təsir edir. Nəzərdə tutulan əsərlərdən yalnız Əfrasiyab Bədəlbəylinin “Nizami” operası tamamlanır. Niyazı “Xosrov və Şirin”, Boris Asafyev isə “Yeddi gözəl” poeması əsasında “Slavyan gözəli” operalarını yazır. Üzeyir Hacıbəyli Nizaminin “Yeddi gözəl” poeması ilə səsləşən yeddi musiqili qəzəl yazmağı nəzərdə tutsa da, yalnız “Sənsiz” və “Sevgili canan”ı gerçəkləşdirir.
Ümumiyyətlə, şairin yubileylərinin qeyd olunduğu illəri haqlı olaraq Azərbaycan musiqisinin “Nizami dövrü” adlandırırlar. Həmin illərdə 70-ə yaxın bəstəkarımız Nizaminin sözlərinə mahnı və romanslar yazıb, poemalarının qəhrəmanlarını və eləcə də onun özünün obrazını musiqi dili ilə ifadə etməyə çalışıblar. Bu əsərlərin ərsəyə gəlməsində şairin zəngin bədii irsi, şəxsiyyəti və həyat yolu müstəsna əhəmiyyət daşıyıb. Nizaminin “Xəmsə”si, qəzəlləri və obrazı əsasında yazılan əsərlər, demək olar ki, klassik musiqinin bütün janrlarını (opera, balet, müzikl, simfoniya, simfonik poema, süita, kantata, poema, oratoriya, xor, vokal-instrumental, instrumental, mahnı və romans) əhatə edir.
Bu yazıda mövzuya teatr sənəti estetikasından yanaşaraq opera və balet nümunələrinə nəzər salacağıq.
Operalar
Nizami yaradıcılığına dair bu janrda ilk əsər 1910-cu ildə Aleksandr Oqenezaşvili və Mirzə Cəlal Yusifzadə tərəfindən “Xosrov və Şirin” poeması əsasında yazılmış “Fərhad və Şirin” operası (libretto: M.C.Yusifzadə) olub. Operanın ilk tamaşası 6 mart 1911-ci ildə Nikitin qardaşlarının sirkində baş tutub. Tamaşanın dirijoru isə Aleksandr Oqenezaşvili olub. İlk nümayişin ardınca müəyyən düzəliş və fasilədən sonra tamaşa bir də 1914-cü ildə yeni quruluşda (rejissor P.Araksi) izləyici ilə görüşüb.
Nizami yaradıcılığına opera janrında ikinci töhfəni maestro Niyazi verib. O, müəllifin eyniadlı əsəri əsasında “Xosrov və Şirin” (1941) adlı 4 pərdəli lirik-romantik operanı ərsəyə gətirib. Libretto müəllifi Mikayıl Rəfili olan operanın rejissoru İsmayıl Hidayətzadə, dirijoru Niyazi, rəssamı A.Y.Filippov, xormeysteri Y.A.Qrossman olub. Musiqi tariximizdə müstəsna yeri olan operanın ilk nümayişi 1942-ci ilin 7 mayında Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında gerçəkləşib. Müəyyən fasilədən sonra tamaşaçılar 1944-cü ilin 14-16 aprel tarixində onu yeni redaksiyada izləyə biliblər.
Zülfüqar Hacıbəyov
da yaradıcılığında Nizami irsinə yer
ayırıb. O, “Nüşabə” adlı
opera (1946) yazıb. Operanın librettosunu
Abdulla Şaiq (Nizaminin
“İsgəndərnamə” poemasında təsvir edilən İsgəndərin
Bərdə hakimi Nüşabə ilə görüşü əsasında
yazdığı eyniadlı
pyesin əsasında) qələmə alıb.
Uvertüra və əsərin
qəhrəmanı Nüşabənin
bir ariyası yazılsa da, opera tamamlanmayıb. Bəstəkarın arxivində əlyazması
şəklində (153 vərəq)
operanın klaviri, partiturası və orkestrləmə saxlanılır.
Soltan Hacıbəyov
isə “İskəndər
və çoban”
(1947) adlı birpərdəli
opera yazıb. İlk milli uşaq
operası hesab olunan bu əsər
Bakı Pionerlər Evinin sifarişi ilə yazılıb.
Librettosunu Nizaminin “İsgəndərnamə” poemasının
“İqbalnamə” hissəsinin
əvvəlində verilən
iki novella (“İsgəndərin
başqırxan qulam ilə əhvalatı” və “İsgəndər ilə çoban dastanı”) əsasında
Mirmehdi Seyidzadə yazıb. Operanın ilk tamaşası 1947-ci ildə olub. Əsəri M.Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında
Bakı musiqi məktəblərinin 100-ə yaxın
şagirdi səsləndirib.
Nizami Gəncəvi yaradıcılığından
bəhrələnərək yazılan musiqi əsərlərindən danışarkən Ramiz Mustafayevin “Şirin” adlı (1957) birhissəli operasını da qeyd etməliyik. Bəstəkarın diplom işi
olan opera Səməd Vurğunun “Fərhad və Şirin” dramı əsasında yazılıb və Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında konsert ifasında Niyazinin dirijorluğu ilə səslənərək musiqi
bilicilərinin rəğbətini
qazanıb.
Bəstəkarlıq məktəbimizin sonrakı
nəsil yetirmələri
də Nizami yaradıcılığına yer
veriblər. Bu mənada
Oqtay Rəcəbovun “Xeyir və Şər”
(1991) ikipərdəli operasını
qeyd etməliyik.
Əsərin librettosunu Nizami
Gəncəvinin “Yeddi
gözəl” poemasındakı
hekayə əsasında
Mirvarid Dilbazi yazıb.
Rəşid Şəfəqin yaradıcılığında
da “Bayquşların söhbəti” (1992) üçhissəli
nağıl-opera var. Nizami
Gəncəvinin 850 illiyinə
həsr olunan operanın librettosu Hikmət Ziyanındır. Əsər “Sirlər
xəzinəsi” poemasında
verilən “Ədalətli
Nuşirəvan və
vəzirin hekayəsi”
əsasında yazılıb.
Eldar Mansurovun
“Yeddi gözəl”
(2005) rok-operası da yeni üslublu maraqlı musiqi axtarışlarından hesab
olunmalıdır. Əsər simfo-rok-muğam janrında
yazılıb.
Baletlər
Nizami Gəncəvi
yaradıcılığına müraciət edən böyük bəstəkarımız
Qara Qarayev bir-birindən zəngin musiqi əsərləri yaradıb. Bu mənada “Yeddi gözəl” baleti (libretto: İsmayıl
Hidayətzadə, Yuri Slonimski,
Sabit Rəhman) ən yaxşı nümunələrdəndir. 1952-ci ilin 7 noyabrında Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrında ilk dəfə
nümayiş etdirilən
4 pərdədən ibarət
tamaşanın quruluşçu
rejissor və baletmeysteri Pyotr Qusev, məsləhətçi
və ayrı-ayrı
rəqslərin quruluşçusu
Qəmər Almaszadə,
rəssamları Ənvər
Almaszadə, Fyodr Qusak, dirijoru Kamal Abdullayev olub.
1959-cu ildə Moskvada
keçirilən Azərbaycan
incəsənəti ongünlüyü
ərəfəsində baletin
yeni musiqi-səhnə
redaksiyası işlənilib. Əvvəlki dörd pərdəlik kompozisiya librettoda bəzi süjet dəyişikləri, musiqinin
ixtisarı hesabına
üç pərdəyə
endirilib. Lakin əsərin
mərkəzində qoyulan
ideya, əsas dramatik xətlər qorunub saxlanılıb.
1964-cü ildə balet yenidən redaksiya edilib, əsərin fabulasında
və musiqi dramaturgiyasında əhəmiyyətli
bir dəyişikliyə
yol verilməsə də, bu redaksiya
xarakterlərin daha aydın və qabarıq verilməsinə
şərait yaradıb.
Bəstəkara böyük şöhrət
gətirən bu əsərin ardınca o,
“Leyli və Məcnun” baletini yazır. Birpərdəli xoreoqrafik nümunə
bəstəkarın eyniadlı
simfonik poeması əsasında ərsəyə
gəlir. İlk
tamaşası 1969-cu ilin
15 mayında
Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrında gerçəkləşən
səhnə əsərinin
baletmeysteri Nailə Nəzirova, rəssamları
Ənvər Almaszadə,
Toğrul Nərimanbəyov,
dirijoru Rauf Abdullayev olub.
Görkəmli bəstəkarımız Fikrət
Əmirovun yaradıcılığında
da Nizami mövzusu özünə
yer tapıb. Bəstəkar
üçpərdəli “Nizami”
(1984) baletini (libretto: Nailə
Nəzirova və Altay
Məmmədov) yazıb.
Baletin quruluşçu
xoreoqrafı Vadim
Budarin, dirijoru Kazım Əliverdibəyov,
rəssamları Toğrul
Nərimanbəyov (dekorasiya),
Tahir Tahirov (geyim eskizləri) olub. Fikrət Əmirovun vəfatından
sonra bəstəkar
Musa Mirzəyev müəllif
musiqisinin xüsusi yazılışı – direksionu
əsasında əsərin
klavirini, sonra isə partiturasını tərtib edib. Balet Nizami Gəncəvinin 850 illik yubileyi münasibətilə 1991-ci ilin
noyabr ayında Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının səhnəsində, sonra isə Moskvada nümayiş etdirilib.
Tofiq Bakıxanovun balet əsərləri arasında
“Xeyir və Şər” adlı (1990) birpərdəli nümunə
də var. Nizaminin “Yeddi gözəl” poemasında Çin gözəlinin söylədiyi
hekayə əsasında
yazılan əsər
şairin 850 illiyinə
həsr olunmuş müsabiqədə mükafata
layiq görülüb.
Libretto müəllifi, quruluşçu baletmeyster
və rejissoru Rəşid Əhmədov,
rəssamı Tahir Tahirov olan baletin
süjet xəttini Xeyirlə Şərin qarşıdurması təşkil
edir.
Ümumilikdə Nizami Gəncəvi yaradıcılığı, onun
bəşəri ideyaları
çağdaş dövrün
musiqiçiləri üçün
də aktualdır. Bu xüsusda klassik nümunələrin müasir
səhnə-sənət formalarında
təqdimatı, yeni nəslə onların diqqətini cəlb edəcək üslubda təqdimatı da vacib məqamlardandır.
Bu mənada ilk nümunə kimi 2011-ci ildə təqdim olunan “Leyli və
Məcnun” müziklini
qeyd edə bilərik. Şairin
870 illiyinə həsr
olunan müzikl 2011-ci ilin 17 dekabrında Heydər
Əliyev Sarayında nümayiş olunmuş və maraqla qarşılanmışdı.
Həmidə NİZAMİQIZI
Qeyd: Yazıda bir sıra faktlar Səadət
Abdullayevanın “Nizamidə musiqi, musiqidə
Nizami” və Fərman Rzayevin
“Nizami Gəncəvi və teatr”
kitablarından götürülüb.
Mədəniyyət.- 2021.- 30
aprel.- S.6.