Azərbaycan xalçaları əcnəbi
filmlərdə
Şöhrəti dünyaya yayılan Azərbaycan xalçalarının məşhur muzeylərin eksponatları sırasına daxil olduğu, şəxsi kolleksiyalarda yer aldığı və məşhur rəssamların əsərlərində təsvir olunduğu artıq bizə məlumdur. Bununla yanaşı, XX əsrin 2-ci yarısından etibarən bir sıra əcnəbi filmlərdə Gəncə, Qazax, Quba, Şirvan, Qarabağ, Təbriz xalçalarını görmək mümkündür. Azərbaycan xalçaları rənglərinin al-əlvanlığı, ornamentlərinin bolluğu, simvolik mənası ilə Avropa ölkələrində, həmçinin digər ölkələrdə məşhurlaşmış, insanların sevimli məişət əşyasına çevrilmişdir. Bunun nəticəsidir ki, biz əcnəbi filmlərdə xalçalarımıza tez-tez rast gəlirik.
Bu filmlərdən ilk olaraq “The dead zone” (“Ölü
zona”, ABŞ, 1983) filmini
qeyd etmək olar. Yazıçı Stiven Kinqin eyniadlı əsəri əsasında ekranlaşdırılmış
filmin rejissoru David Kronenberqdir. Filmdə biz dəfələrlə Azərbaycan xalçalarının
təsvirini görürük.
Onlardan biri “Çıraqlı” xalçasıdır. Xalça adını
Gəncə şəhərindən
35 km cənubda yerləşən
Çıraqlı kəndinin
adından almışdır.
“Çıraqlı” xalçası təkcə
Gəncə deyil, Şirvan xalçaçılıq
məktəbində də
toxunurdu.
Filmdə
təsvir olunmuş xalçanın göy yerlikli ara
sahəsində bu xalçalara xas olan şaquli formada bir-birinin ardınca düzülmüş
düzbucaqlı formalı
medalyonlar təsvir olunub. Xalçanın şəkəri rəngli ana haşiyəsində isə
“Beşik” adlanan
element təsvir edilib.
Bu element altıbucaqlı və yaxud da
romb formada olur, aşağı və yuxarı tərəfdən qoç
buynuzuna bənzər motivlə birləşir.
Ortaq türk damğası hesab olunan bu
elementə xalçalarımızda
tez-tez rast gəlinir. Onlardan əsasən xalçaların
haşiyə zolaqlarında istifadə
olunur.
Növbəti film rejissor Kventin Tarantinonun “İnglourious Basterds” (“Şərəfsiz
əclaflar”, ABŞ, 2009) filmidir. Məşhur filmin elə ilk səhnələrində Qubanın
“Zeyvə” xalçasını
görürük. “Zeyvə” xalçaları
qədim və zəngin tarixə malikdir. Xalçanın adı Qubadan
30 km cənub-şərq istiqamətində
yerləşən kəndin
adından götürülüb.
Bu kompozisiya, həmçinin
Qazax, Gəncə, Şirvan xalçaçılıq
məntəqələrində də toxunub.
Filmdə
gördüyümüz kiçikölçülü
“Zeyvə” xalçasının
ara sahəsində
bir-birinin ardınca yerləşdirilmiş ulduz
formalı göllər
təsvir olunub. Qırmızı yerlikli ara sahədə
boş qalan hissələr doldurucu elementlərlə tərtib
olunub. Ana haşiyədə
isə “Məşəl”
haşiyə bəzəyindən
istifadə edilib.
Digər bir ekran əsəri
rejissor Robert Zemeckisin
“What lies beneath” (“Yalan nəyi
gizlədər”, ABŞ, 2000) filmidir. Filmdə Qubanın “Bilici”
xalçasını görürük. Xalçanın
sürməyi rəngli
ara sahəsində
kətəbələr və
kiçik göllər
təsvir olunub. Ana haşiyədə isə, “Çıraqlı”
xalçasında olduğu
kimi, “Beşik” adlanan simvolik ornament var.
Çoxseriyalı filmlərdə də Azərbaycan xalçalarına
rast gəlmək mümkündür. Buna misal
olaraq “Freud” (Avstriya-Almaniya,
2020) teleserialını göstərmək
olar. Psixoanalizin banisi Ziqmund
Freydin həyatından
bəhs edən serialda Təbriz xalçaları təsvir
olunub. Təsadüfi deyil ki, Z.Freydin Ev-Muzeyində də Təbriz xalçalarına rast gəlinir. Freyd xəstələri qəbul etdiyi otağı hər zaman xalçalarla döşəyərdi. Bu xalçalar içərisində
Təbriz xalçaları
üstünlük təşkil
edirdi. Freydə görə, bu
xalçalar xəstələrə
rahatlıq, ruh yüksəkliyi gətirirdi.
Azərbaycan xalça ornamentlərinə
də rast gəlinən ekran əsərlərinə misal
olaraq “Angel Heart” (“Mələk
qəlbli”, ABŞ, 1987; “Qoşabuynuz”
elementi), “Good will hunting”
(“Can dostum”, ABŞ, 1997; “Qarmaqlı”
elementi) filmlərini
də göstərmək
olar. Belə filmlərin sayı
çoxdur. Bu filmlər Azərbaycan xalçalarının şöhrətindən
xəbər verir.
Əminliklə deyə bilərik
ki, Azərbaycan xalçaları və xalçalardakı simvolik
ornamentlər dünyanın
bir çox ölkələrinin incəsənətinə
təsir edib və bu təsir
hələ də davam edir.
Laçın ASLANOV
Mədəniyyət.- 2021.- 2 iyul.-
S.7.