Saz-söz
sənətinin Dədə Ələsgəri
Aşıq
Ələsgər (1821-1926) Azərbaycan aşıq sənətində
Dədə Ələsgər kimi də tanınmaqdadır.
Onun Dədə, haqq aşığı olaraq belə yüksək
titullarla tanınması sənətkarın kamil
ustadlığının göstəricisidir.
“İstəsən
ki, Ələsgəri görəsən, Göyçə
mahalımdı, mahalım mənim” – yazan ustad Göyçə
mahalının Ağkilsə kəndində Alməmmədin
ailəsində doğulmuş, uşaq yaşlarından Kərbəlayı
Qurban adlı bir var əhlinin nökəri olmuşdur. Elə
nökərçilik illərində könül dolusu, dəli
sevdayla aşiq olsa da, sevgi kamına çatmayan Ələsgər
sözdən-şeirdən kam almağa üz tutmuşdur. Bəlkə
də sevgisiylə baş-başa ola bilmədiyindən Tanrıdan
əvəzində yeniyetmə Ələsgərə
saza-sözə tuş olmaq taleyi yazılıbmış.
Saz-söz
arifinin bir də bəxti onda verib ki, o, Aşıq Alı kimi
sanballı ustad aşığa tuş gəlmişdir. Məhz
özünün təkrarsız ifaçılığa malik
olması və Aşıq Alının yanında bu ulu sənəti
dərindən mənimsəməsi onu zaman keçdikcə Dədə
Ələsgər səviyyəsinə
qaldırmışdır. Aşıq Ələsgərin Dədə
Ələsgərliyi onun bu sənətə sadəcə
çalıb-oxumaq kimi yox, “pürkamal, mərifət elmi” kimi
dəyər verməsindən və bunu əməlində də
göstərməsindən bilinirdi:
Aşıq
olub diyar-diyar gəzənin,
Əvvəl,
başda pürkamalı gərəkdir.
Oturub-durmaqda
ədəbin bilə,
Mərifət
elmində dolu gərəkdir.
Aşıq
Ələsgər nədən hər sənətkara deyilməyən
Dədə aşıqdır? Əvvəla, o, ustadı
Aşıq Alının etimadını, həyatın
insanlıq görkünü qazanmışdı. Ələsgər
“Bir şəyird ki, ustadına kəm baxa, Onun gözlərinə
ağ damar, damar” deyərək ustadlığın uca mərtəbəsini
dolğunluqla əks etdirir. O, əvvəlki ustadların sənət
cərgəsində sinədəftər, bədahətən
söz qoşan, saz-söz dəryası, poetik zənginliyi ilə
də özünə layiqli yer tutduğuna, sənət
boğçasını yeniliklərlə zənginləşdirdiyinə
görə Dədə sənətkardır. O, sevgidə kam
görmədən yaşamağı, yanmağı
bacardığı kimi, sözü ilə
yandırmağı da bacaran, sevgiyə söz
qoşmağı ilə bərabər, sözə də sevgi
gətirən məhəbbət aşığıdır.
“Üzü ondan dönsə” də, “yar yanında günahkar”
olsa da, “qadasın alan” aşiqdir:
Səhər-səhər
bağda gəzən nazənin,
Dəstinlə
qönçəni üz, qadan alım.
Süsəndən,
sünbüldən, lalə, nərgizdən,
Siyah
tellərinə düz, qadan alım.
O,
bir söz sərrafı, söz vaqifi idi. Təbiəti qəlbən
duyan, onun özünəməxsusluğunu böyük həssaslıqla
oxucuya, dinləyicilərə duyuran sənətkarın bu
mövzuda şeirləri maraqlıdır. Aşıq Ələsgərin
dədəlik yazı-yozu fəhmində yaylaq seyrəngah kimi
gözəlləşir, dağ təpəsindəki qar xəstə
üçün dərmana çevrilir:
Axşam-sabah,
çeşmə, sənin başına,
Bilirsənmi
necə canlar dolanır?
Büllur
buxaq, almayanaq, ay qabaq,
Şahmar
zülfü pərişanlar dolanır...
Aşıq
Ələsgər səmimiyyəti, həssaslığı,
böyük ürəyi, qayğıkeşliyi, təəssübkeşliyi,
yurdsevərliyi ilə seçilən sənətkardır. O,
yaxşılığı və yamanlığı aydın
sezən, yeri düşdükcə aydınladan ozandır:
Can
deməklə candan can əskik olmaz,
Məhəbbət
artırar, mehriban eylər.
Çor
deməyin nəfi nədir dünyada?
Abad
könlü yıxar, pərişan eylər...
Kamil
ustaddan dərs alan sənətkarın özü də ustad
olaraq neçə-neçə şəyirdinə ulu
ozan-aşıq dünyasının sirlərini öyrətmişdir.
Aşıq Alıdan qazandığı təcrübəni
zaman-zaman cilalayan Dədə Ələsgər Aşıq Nəcəf,
Aşıq Qurban, Aşıq Yusif, Aşıq Ağayar,
Aşıq Əsəd, Aşıq Qiyas və
başqalarını sənətkar kimi yetişdirmiş, bu sənətin
yaşamasına öz töhfəsini vermişdir. Bunu o,
“Adım Ələsgərdi, mərdi-mərdana, On iki şəyirdim
işlər hər yana” deməklə də təsdiq
etmişdir.
Böyük
sənətkar ömrünün son vaxtlarında ailədaxili
faciələrlə üzləşərək
sıxıntılı, əzablı həyat
sürmüşdür. Eyni zamanda 1918-ci ildə ermənilərin
digər yaşayış məskənlərimiz kimi
Göyçə mahalını da viran qoymaları hamı
kimi Aşıq Ələsgəri də köçkün həyatı
yaşamağa məcbur etmişdir. O, əvvəlcə Kəlbəcərin
Yanşaq kəndində yaşamış, sonra Tərtərə
köçərək bir müddət burada qalmalı
olmuşdur. Sovet hökuməti qurulandan sonra Ələsgər
yenidən doğma yurduna qayıtmışdır.
1980-ci
illərin sonlarında erməni şovinizmi yenidən baş
qaldıranda Ermənistan (Qərbi Azərbaycan) ərazisində
öz ata-baba yurdlarında yaşayan soydaşlarımız
el-obasından didərgin salınır. Bədnam ermənilər
xalqımızın maddi mədəni irsini yerlə yeksan edir,
böyük sənətkarın ocağı, qəbirüstü
abidəsi də bu vandalizmin qurbanına çevrilir.
Azərbaycan
ədəbiyyatının zənginliyi yazılı və
şifahi sözün qoşa qanad kimi birgəliyindən ibarətdir.
Bu birgəlikdə Qurbani, Abbas Tufarqanlı, Xəstə
Qasım, Sarı Aşıq, Aşıq Alı kimi
böyük ustadlar kimi Aşıq Ələsgər də el
sənətkarı olaraq ellə, yurdla birgə şənlənib
qəmlənmişdir. O, məhz bu sadəliyi ilə alilik
qazanmışdır.
Dədə
Ələsgər aşıq şeirinin bütün
biçimlərində yaddaqalan, diqqətçəkən,
müdrik kəlamlı nümunələr
yaratmışdır. Aşıq-şairin dilinin rəvanlığı,
oynaqlığı, sözlərinin musiqi köklü
olması bəstəkarlarımızın da diqqətini
çəkmişdir. Bir sıra bəstəkarlar şeirləri
əsasında çoxsaylı mahnılar yazmışlar və
bu nəğmələri tanınmış müğənnilərimiz ifa
etmişlər. Aşıq Ələsgər aşıq sənətinin,
sazın-sözün dədəlik nümunəsidir. O
özündən əvvəlki və sonrakı klassikləri
bir araya gətirən, birləşdirən sənət
körpüsüdür. Məhz o körpüdə
aşıq sənətinin dünənini, bu gününü
və sabahını görmək mümkündür.
Aşıq Ələsgərin zəngin irsi sözlə incəsənətin
birliyinin təcəssümüdür. Ustadlar ustadı dil
olaraq türklüyün, din olaraq İslamın
görküdür.
Aşıq
Ələsgər yazan-yozan ustad olaraq bütün zamanlarda
insanların diqqətində qalacaq ozandır...
Etibar ƏLİYEV
Mədəniyyət.-
2021.- 16 iyul. S. 5.