Dünyanı
dolaşan rənglər səltənəti
XX əsr
təsviri sənət tariximizdə iz qoyan tanınmış
sənətkarlardan biri də Xalq rəssamı Vidadi Nərimanbəyovdur.
Fırça ustasının parlaq tabloları ölkəmizdə,
həmçinin xaricdə bir sıra muzey və qalereyaları
bəzəyir.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin xaricə təhsil almağa göndərdiyi
gənclər arasında Qarabağın tanınmış
şəxslərindən şuşalı Əmir bəy Nərimanbəyovun
oğlu Fərman da var idi. O, Fransanın Tuluza Universitetinin
mühəndis-elektrik ixtisasına qəbul olunur. Təhsil
aldığı müddətdə fransız dilini mükəmməl
öyrənir. Təhsilini başa vurduqdan sonra İrma Lya Rude
adlı fransız xanımla ailə qurur. 13 iyul 1926-cı ildə
onların oğul övladı dünyaya gəlir.
Adını Vidadi qoyurlar. 1929-cu ildə ailə Bakıya
köçür. 1930-cu ildə ailədə ikinci oğul – gələcəyin
daha bir böyük rəssamı Toğrul Nərimanbəyov
doğulur.
Avropa
təhsilli valideynlərinin zəngin mənəvi aləmi
Vidadinin təlim-tərbiyəsinə müsbət təsir
edir. O, erkən çağlardan təsviri sənətə
maraq göstərir. Bu arzu-xəyalla yaşayarkən vətən
göylərində qara buludlar sıxlaşmağa
başlayır, 30-cu illərin repressiya yelləri əsir. Fərman
Nərimanbəyov da Cümhuriyyət tərəfindən
Avropada təhsil almağa göndərilən digər azərbaycanlılar
kimi repressiyaya məruz qalır. Həbs olunur və Sibirə
sürgün edilir. 1941-ci ildə Fransa vətəndaşlığından
hələ çıxmayan İrma Lya Rude də Bakıda həbs
olunur. Onu övladlarından ayıraraq Özbəkistanın Səmərqənd
şəhərinə sürgün edirlər. O, 1961-ci ilə
qədər bu şəhərdə yaşamağa məcbur
olur. Bu çətin və məşəqqətli illərdə
inamını itirməyən Fərman Nərimanbəyovun ailəsi
hər cür çətinliyə qatlaşır.
Vidadi
1943-cü ildə orta məktəbi bitirib Ə.Əzimzadə
adına Bakı Rəssamlıq Texnikumuna qəbul olunur. Lakin
burada bir il oxuyur. 1941-1945-ci illər müharibəsinin
qızğın çağı idi. O da bir çox həmyaşıdları
kimi cəbhəyə yollanır.
Müharibədən
sonra təhsilini Vera Muxina adına Sankt-Peterburq Ali Rəssamlıq
Sənaye Məktəbində və Tbilisi Rəssamlıq
Akademiyasında davam etdirən V.Nərimanbəyov
dövrünün böyük sənətkarlarından dərs
alır.
Müharibənin
od-alovunu görmüş rəssam yaradıcılığında
daim bu mövzuya müraciət edib. Rəssam II Dünya
müharibəsinə həsr etdiyi tablolarda sovet əsgərinin
döyüşkən və qorxmaz obrazlarını
yaratmağa çalışıb. Sözügedən tablolar
həm də sərt üslubda işlənməsinə
görə seçilir. Obrazların üzlərində, əllərində,
hətta geyimlərin qırışlarında dərin bir sərtlik
görünür. Rəssam bəlkə də savaşın
ağrı-acısını daha qabarıq vermək
üçün sərt üsluba müraciət edib. Müəllifin
“1941-ci il”, “Bakılıların xatirəsinə”, “Yolda”,
“Müharibə yollarında”, “1945-ci ilin baharı”, “Müharibə
uşaqları”, “Adsız yüksəkliklərdə”,
“Yolasalma”, “Xatirə”, “Bayraq” əsərlərində insanda
müharibəyə qarşı dərin nifrət,
döyüşə çağırış məqamları
daha qabarıqdır. Əsərlərdə qara və
qırmızı rənglərin üstünlüyü
aydınca sezilir. Bu rəsmlər həm də onu göstərir
ki, V.Nərimanbəyov sovet dönəminin bir çox
yaradıcı insanları kimi ideologiyanın yalan təbliğatına
ürəkdən inanaraq onun yolunda öz istedadını sərf
edib.
V.Nərimanbəyov
hələ tələbə ikən “Düşmənin
sevinci...” tablosu ilə tanınmışdı. O, bu əsərdə
açıq səmada, günəşin fonunda qara bulud
layları təsvir edib. Tablonun qarşısında isə iki
insan obrazı görünür. Onlardan biri yağış,
digəri quraqlıq arzulayır. Müəllif bu mənzərəni
inandırıcı, gələcəyə inam və ümid
həvəsi ilə işləyib. Seyrçilər əsərə
yaradıcı əməyin məhsulu kimi yox, həyat həqiqətlərinin
rəmzitək baxır. Müəllifin fikri isə çox
asanlıqla başa düşülür. Tanınmış rəssamın
1963-cü ildə ərsəyə gətirdiyi “Yolda” adlı
monumental, irihəcmli tablosu sənətsevərlər tərəfindən
böyük maraqla qarşılanıb. Əsərin süjet
və kompozisiya quruluşu çox sadə olsa da,
düşündürücüdür...
Araşdırmalarda
V.Nərimanbəyovun səmimi, mehriban və
qayğıkeş bir insan olduğu vurğulanır. O, zəhmətkeş
olmaqla yanaşı, işinə böyük məsuliyyətlə
yanaşıb. Daim mövzu axtarışlarında olub. Əsərlərində
zəhmət adamlarının müxtəlif anları və
ovqatları sənətkarlıqla işlənib. Onun qəhrəmanlarının
çöhrələrində sevinc, fərəh və kədər
duyulur.
Rəssamın
“Xatirələr” əsərində isə gərginlik və həyəcan
yaşadan cizgilər aydın sezilir. Ömür-gün
yoldaşı müharibəyə gedən qadının
intizardan qəddi əyilib. Həyatdan küskün, insanlardan
narazı günlər yaşayır. Atasının nə vaxt
qayıdacağını soruşan balasına nə cavab verəcəyini
bilmir. Ananın gözləri, baxışları həyat
yoldaşının getdiyi yollara dikilir. Sənətkar bu
duyğuları olduqca inandırıcı cizgilərlə verərək
insanlarda müharibəyə nifrət oyada bilib. Əsər
100-dən çox ölkənin sərgi salonlarında
uğurla nümayiş olunub.
Rəssam
ölkəmizin milli problemlərinə də biganə
qalmayıb. Görkəmli təsviri sənət
ustasının 20 Yanvara həsr etdiyi “Qatillər” əsəri
bir çox ölkələrdə nümayiş etdirilib.
Əsər insanlarda amansız sovet rejiminə qarşı nifrət
oyadır. Ermənilərin ölkəmizə qarşı
apardığı işğalçılıq müharibəsinə,
ərazilərimizin işğalına əsərləri ilə
münasibət bildirən rəssamın Azərbaycanın
müstəqilliyini tərənnüm edən “Vətən
bayrağı altında” rəsmi də maraq doğurur.
İrihəcmli əsərdə üçrəngli
bayrağımızın altında döyüşkən Azərbaycan
əsgərləri təsvir olunub.
Görkəmli
sənətkarın əsərləri içərisində
portret janrında yaratdığı nümunələr
ayrıca yer tutur. “İnteryerdə qız”, “Qaçaq Nəbi”,
“A.Semyonovun portreti”, “Briqadir S.Məmmədovun portreti”, “Ana
portreti”, “Tutqun üz” əsərləri yüksək
ustalıqla işlənib. Özəlliklə “Tələbə
qız”, “Nəzifənin portreti” əsərləri
seyrçini öz qarşılarında daha çox
dayanmağa, obrazın ovqat və daxili dünyasını
duymağa məcbur edir.
Rəssamın
keçmiş SSRİ məkanı ilə yanaşı,
Macarıstan, Çexiya, Bolqarıstan, Rumıniya, Finlandiya və
digər ölkələrdə də fərdi sərgiləri
keçirilib.
Əməyi
yüksək qiymətləndirilən fırça ustası
1982-ci ildə “Xalq rəssamı” fəxri adına layiq
görülüb, 2001-ci ildə isə “Şöhrət”
ordeni ilə təltif edilib.
Əsərləri
Moskva Dövlət Tretyakov Qalereyasında, MDB və bir sıra
Avropa ölkələrinin muzeylərində saxlanılan Xalq rəssamı
Vidadi Nərimanbəyov 13 dekabr 2001-ci ildə Bakıda vəfat
edib.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.-
2021.- 16 iyul. S. 5.