Bir yay günü soyuq arxivdə
Könül Nəsibova: “820-dən artıq fondda 120 mindən
çox nümunə xüsusi temperatur rejimində
saxlanılır”
Ədəbiyyat, mədəniyyət və incəsənət nümunələrimizin saxlanc yeri olan məkanlardan biri də Salman Mümtaz adına Azərbaycan Respublikası Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət Arxividir. 1966-cı ildə fəaliyyətə başlayan arxiv ilk vaxtlardan öz məqsəd və məramına layiqincə xidmət edib.
Təbii ki, ölkəmizdə ədəbi-mədəni irslə bağlı bu arxiv işinin təşkilində görkəmli alim, repressiya qurbanı Salman Mümtazın (1884–1941) müstəsna yeri var. Elə buna görə də 1996-cı ildə arxivə bu mərhum mətnşünasın adı verilib.
İsti yay günlərinin birində arxivə yollanıb soyuq (qorunan materiallarla bağlı temperaturun tənzimlənməsi bunu tələb edir) fondlarında gəzişdik. Arxivin direktoru Könül Nəsibova ilə müəssisənin fəaliyyəti barədə söhbət etdik. Həmçinin burada qorunan nadir əlyazmalar, qəzet və jurnal nömrələri ilə də tanış olduq.
– Könül xanım, arxivin missiyası nədən ibarətdir?
– Arxivimiz Milli Arxiv İdarəsinin sisteminə daxildir və
ona tabedir. Biz milli arxiv fondu haqqında qanuna uyğun olaraq
hakimiyyət orqanlarının, ölkənin mədəni, ədəbi,
ictimai-siyasi həyatında mühüm əhəmiyyət kəsb
edən idarə və təşkilatların, eləcə də
görkəmli mədəniyyət və incəsənət,
elm xadimlərinin sənədlərini toplayır, onların
mühafizə və istifadəsini təşkil edirik.
– Bizim
üçün də, oxucularımız üçün də
maraqlıdır: siz nələri və necə
toplayırsınız?
– Arxivdə
orijinal əlyazmaları, foto və tərcümeyi-hal sənədlərini
toplayır, siyahısını hazırlayırıq. İlkin olaraq onları ekspertizadan keçirib sistemləşdiririk.
Hər hansı ədəbiyyat, elm, mədəniyyət
xadiminin şəxsi arxivini bağlama şəklində
alırıq. Bu zaman həmin materiallar
arxiv qaydalarına uyğun olaraq işlənib
qruplaşdırılır. Biz ilk olaraq
ekspertizadan keçən materialları toplayırıq. Əlyazmaların, foto və digər materialların
ilkin, orijinal, nadir nüsxələrini saxlayırıq. Bu, bəzən sadə müqayisədən bəlli
olur, bəzən də uzun-uzadı mütəxəssis
araşdırmasına ehtiyac duyulur. Hər
şəxs və ya onun materialları arxivimiz
üçün maraqlı olmaya bilər.
– Sənədlərin
qəbul prosesindən danışaq. Bizdə bu
istiqamətdə ümumən maarifləndirmə işi zəifdir.
– İllərdir bu sahədə çalışıb,
hər dəfə yeni fondlar qəbul etsək də, hər
yeni fond, xüsusən çoxdan arzusunda olub, arxivini ala bilmədiyimiz
adları görəndə mən də sizin kimi həyəcanlanıram. Çünki ola bilər o görkəmli şəxs və
ya ailə üzvləri onun sənədlərinin gələcək
nəsillər, tədqiqatçılar üçün nə
dərəcədə önəmli olduğunun fərqində
olmasın. Bunu o arxivi qəbul edərkən hiss edirik. Elələri var çox səliqəli şəkildə
təqdim olunur, bəziləri da dağınıq, səliqəsiz.
Bəzən bir fond üzərində günlərlə
işləyib səliqəyə salırıq.
– Arxiv
fonduna kimlər və hansı nümunələr
düşür? Təqdim olunan və sizin
meyarlara uyğun olmayan nümunələrin geri
qaytarılması necə olur? Hansısa
aidiyyəti muzey və fondlara göndərirsiniz?
– Arxiv
fondu haqqında mövcud qanuna əsasən, buraya yalnız hər
hansı dövlət orqanı tərəfindən təltif
olunan şəxslər, yəni kino, teatr, musiqi, incəsənət,
elm, ədəbiyyat sahəsində fəxri adları olan şəxslər
düşə bilərlər. Bizim müəyyən
olunmuş siyahımız var və yalnız o nümunələri
qəbul edirik. Qalan nə varsa – bu foto, video, rəsm əsəri,
kitab və bu kimi materiallar da ola bilər
ki, onları da müvafiq qurumlara yönəldirik.
Bu barədə arxivi təqdim edən şəxslərə
də əvvəlcədən məlumat veririk. Bəzən,
sadəcə, bizə təqdim edəcəklərini deyirlər
və götürməyəndə də yenidən evlərinə
aparırlar.
– Siz daha
çox nələri qəbul edirsiniz? Onların
əhəmiyyətlilik dərəcəsi hansı meyarla təyin
edilir?
– Biz əlyazmaları,
cızma-qaraları, məqalələri, məktubları və
s. qəbul edirik. Arxiv qaydalarına uyğun
olaraq elmi əhəmiyyət kəsb edib-etmədiyini, gələcəkdə
tədqiqat obyekti olub-olmayacağını təyin edib
seçirik. Fond içərisində
fondlar da yığıla bilir.
– Bir
neçə il əvvəl sosial şəbəkələrdə
görkəmli şairlərimizdən birinin əlyazma və
şəxsi arxivinin tullantı yerlərinə atılması
ilə bağlı fotolar yayılmışdı. Bu fakt göstərir ki, bəzən o şəxslərin
ailə üzvləri əzizləri dünyadan
köçdükdən sonra arxivlərinin taleyinə biganə
yanaşırlar. Bu sahədə maarifləndirmə
işi aparırsınızmı?
– Bəli,
siz deyən və başqa bir neçə fakt
eşitmişik. Buna görə təəssüflənmişik.
Laqeydlikdən başqa, bizi ağrıdan digər
məqam da arxivə təqdim olunacaq materialların evlərdə
itib-batması, şəraitsiz otaq və uyğun olmayan
dolablarda, zirzəmilərdə, qarajlarda saxlanılıb
yararsız hala salınmasıdır. Bu barədə
sizə saysız ürək ağrıdan fakt da deyərəm.
Təcrübəmdə valideyninin, yaxud hər hansı ailə
üzvünün arxivi müəyyən pul müqabilində fonda verə biləcəyini deyənlər də
görmüşəm. Təbii ki, biz hər kəsin
qərar və fikrinə hörmətlə
yanaşırıq. Amma onu da qeyd edim ki,
arxiv fondu xalqın milli-mənəvi dəyəridir və
orada arxivi olmaq heç də hər kəsə nəsib olmur.
Amma bizimlə illərlə əməkdaşlıq
edən və arxiv işinin önəmini anlayan insanlar da
çoxdur.
–
Yaradıcı şəxslərlə, onların ailə
üzvləri ilə işbirliyiniz həmişə uğurlu
alınırmı? İnsanları əmanət
etdikləri materialların etibarlı qorunacağına
inandıra bilirsinizmi?
– Xalq
yazıçısı və şairlərinin, demək olar
ki, əksəriyyətinin fondu bizdədir. Çoxu
da hələ sağ ikən təqdim edib. Biz o fondların zənginləşməsi və yeni
nümunələrin təqdimatı üçün ailə
üzvlərinə zəng edirik, saxlanma və mühafizə
şəraitindən o nümunələrə olan ehtiyacadək
bəzən bir şəxslə günlərlə, aylarla
söhbət aparırıq.
– Necə
düşünürsünüz, arxiv mədəniyyət və
incəsənətimizi yetərincə əhatə edə
bilirmi? Məlumdur ki, fəxri adı olmayan, lakin
mədəniyyət sahəsində mühüm xidmətləri
olmuş sənət adamları da var. Onların tədqiqat, gələcək
üçün vacib hesab olunacaq materialları harada
toplanır?
–
Sualınızın birinci hissəsi ilə bağlı deyim
ki, bəli, demək olar ki, əhatə edir. Vaxtilə
bu arxivi yaradanlar və ona maraq göstərənlər
yaxşı ənənələr qoyublar və biz də onu
davam etdirməyə çalışırıq. Hazırda 120 mindən çox saxlama vahidimiz, 820-dən
artıq fondumuz var.
Sualınızın ikinci hissəsi ilə maraqlı məqama
toxundunuz. Elə insanlar var ki, onların heç bir fəxri
adı yoxdur, amma dövlət üçün, sənət
üçün xidmətləri, yaradıcılıq işləri
var. Biz bu istisnaları nəzərə alırıq və
onları da qəbul edirik. Düzdür, əvvəllər
belə bir meyar yox idi. Amma yeni qaydalara
uyğun olaraq əhəmiyyət kəsb edən sənədləri
qəbul edir və ümumi toplulardan (ədəbiyyat, incəsənət,
fotoşəkillər və s.) birinə daxil edirik. Zaman-zaman fondlarda yerdəyişmələr,
sıxlaşdırmalar edirik. Çalışırıq
ki, mühafizə şəraitimizin imkanları daxilində
daha çox nümunə toplayıb və qoruyaq.
– Fonda
daxil edilən ilk sənəd hansı təşkilat və ya
şəxsin adı ilə bağlıdır?
– Bir
nömrəli fond görkəmli alim və yazıçı
Mir Cəlal Paşayevindir. Ona müraciət edərkən
sənədlərini düşünmədən təqdim
edib. Tanış olarkən özünüz də gördünüz
ki, o həm özü, həm də arxivində
saxladığı digər ədəbiyyat, mədəniyyət,
elm xadimlərinin əlyazmalarına,
məqalələrinə, fotolarına, məktublarına necə
səliqə ilə yanaşıb, qoruyub saxlayıb.
– Arxiv
hansı dövrləri əhatə edir və sadə vətəndaşlar
ondan necə istifadə edə bilərlər? Saxlama
vahidlərinin elektron kataloqu varmı?
– Arxiv
fondu XIX əsrin sonundan bu günümüzə qədər
olan dövrü əhatə edir. Hazırda bizdə
siyahıların elektronlaşdırılması işi davam
edir. Bu yaxınlarda elektron siyahılar
sistemə oturdulacaq. Amma sənədlərin
elektronlaşdırılması uzun vaxt apara bilər.
– Arxivdən
istifadə qaydaları necədir?
– Bizə
istər təşkilatlar, istərsə də fərdi şəxslər
rəsmi qaydada məktub əsasında müraciət edirlər.
– Bir qədər
öncə əməkdaşlarınızın iş prosesi
ilə tanış olarkən qovluqların
üzərində “Mehdi Hüseyn” yazısını oxudum. Onun fondu indi yığılır?
– Təəssüf
ki, bəli, indi yığılır. Çox çətinliklə
buna nail olduq. Akademik Teymur
Bünyadovun sayəsində bu fond yaranır. Əlimizdə, sadəcə, onda olan arxiv var. Hələ
də oğlu özündə olan sənədləri təqdim
etmək istəmir, bizimlə əməkdaşlıqdan imtina
edir. Bu problem bununla bitmir. Hələ
də görkəmli bəstəkarlarımız Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun
sənədləri arxivimizdə yoxdur və tədqiqatçılar
onlarla bağlı çoxsaylı müraciətlər edirlər.
Son olaraq Arif Məlikovu qeyd etməliyəm.
Görkəmli bəstəkarımızla hələ
sağlığında sənədlərini, not
yazılarını arxivə təqdim edəcəyi ilə
bağlı razılığa gəlsək də, əfsus
ki, dünyasını dəyişdi. Ailə
üzvləri isə hələ ki, müsbət cavab vermirlər.
Hazırda Xalq şairləri Nəriman Həsənzadə
və Zəlimxan Yaqubun sənədlərini toplamaqla məşğuluq.
Bu məqamda “Mədəniyyət” qəzeti vasitəsilə
ədəbiyyat, mədəniyyət və elm xadimlərimizə
müraciət edərək deyirəm, vaxtında arxivlərini
bizə təqdim etsinlər ki, onların irsi uzun illər
yaşamış olsun. Bu günlərdə bir mədəniyyət
xadiminə arxivini təqdim etməklə bağlı
müraciət edərkən “Mənim hələ ölmək
fikrim yoxdur” kimi cavab eşitdim. Əzizlərim,
hər kəs bilməlidir ki, bura təkcə ölülərin
deyil, dirilərin də arxividir.
– Muzeylərlə
necə, əlaqələriniz varmı? Yəqin daha çox mənzil-muzeylərlə
əməkdaşlıq edirsiniz...
– Bəli,
birgə sərgilər təşkil edirik, müraciətlərə
daim müsbət cavab veririk. Amma, təəssüf
ki, muzeylər, xüsusən mənzil-muzeylər özlərinə
aid olmayan materialları da saxlamağa
çalışırlar. Bu, doğru
deyil. Yeri gəlmişkən, bir
narazılığımı da dilə gətirmək istəyirəm.
Respublikada arxiv fondu yalnız təyinatı
üzrə müvafiq quruma həvalə olunub və orada
toplanır. Belə olduğu halda niyə
ayrı-ayrı təşkilatlar şəxsi əlyazmaları,
şəxsi arxivləri qəbul edirlər? Hərçənd onların əsasnaməsində
bu məqam yoxdur. Əlyazmaların, sənədlərin
saxlanma yeri buradır. Kino və foto lentləri
qorumalı olan təşkilatın yazı, əlyazma arxivini
saxlaması mənasızdır.
– Bayaqdan
saxlama vahidləri arasında gəzirik, saysız adlar göz
önündən keçir. Oxucular üçün
maraqlı ola biləcək hansı şəxs və nümunələrin
adlarını çəkə bilərsiniz?
– “Molla Nəsrəddin”
jurnalının ilk nüsxəsi məhz bizdə
saxlanılır. Ümumiyyətlə, xüsusilə əhəmiyyətli
materialların saxlanıldığı 11 mühafizə
yerimiz var. Ədəbiyyatşünas Əziz Şərifin
fondu zənginliyi baxımından xüsusilə seçilir.
Bilirsiniz ki, o, Moskvada yaşayıb-yaradıb. Özü
sağlığında bütün şəxsi arxivini bura təqdim
edib. Zəngin fondlarımızdan biri də Xalq şairi
Mirvarid Dilbaziyə aiddir. Onun da bütün əlyazmaları
arxivimizdədir. Eləcə də Həsən bəy Zərdabi,
Mirzə Ələkbər Sabir, Əliağa Vahid, Cəlil Məmmədquluzadənin
əlyazmaları tədqiqatçılar üçün
maraq doğurur.
Gördüyünüz kimi, mədəniyyətimiz, ədəbiyyatımız,
incəsənətimiz üçün xidmətləri olan
şəxslərin külliyyatı necə yüksək səviyyədə
mühafizə olunaraq bizdən sonrakı nəsillərə
miras kimi ötürülür. Arzu edirəm ki, mədəniyyət,
ədəbiyyat xadimlərimiz bu arxivin həqiqi əhəmiyyətini
anlasınlar və zamanında bizimlə əməkdaşlıq
etsinlər.
Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.-
2021.- 23 iyul. S. 7.