Müasir
sənətdə Nizami mövzusu
Ötən
əsrlərdə olduğu kimi, təsviri və dekorativ-sənətin
müxtəlif sahələrində fəaliyyət göstərən
müasir rəssamlar da vaxtaşırı qüdrətli
söz ustadımız Nizami Gəncəvinin poetik irsinə
müraciət ediblər. “Xəmsə”nin
aşıladığı duyğular rəssamların
müxtəlif nəsillərinin ilhamını
qanadlandırmış, nəticədə rəngkarlıq,
heykəltəraşlıq, qrafika və dekorativ-tətbiqi sənət
sahəsində bir-birindən baxımlı əsərlər
yaradılmışdır. Onların bir qismi şairin anadan
olmasının 800 illik yubileyinin qeyd olunduğu dövrdə –
ötən əsrin qırxıncı illərində ərsəyə
gəlmişdir.
1939-cu
ildə Azərbaycan SSR Xalq Komissarları Sovetinin qərarı
ilə respublika İncəsənət İşləri
İdarəsi Nizami Gəncəvinin obrazını yaratmaq
üçün ümumittifaq miqyaslı açıq
müsabiqə elan etmişdi. Çünki şairin bizim
dövrə gəlib çatmış portreti yox idi.
Müsabiqəyə 1940-cı
ilin sonlarında yekun vuruldu. Həm Azərbaycan, həm də
digər müttəfiq respublikaların rəssamlarının
iştirak etdiyi sənət yarışında Qəzənfər
Xalıqovun yağlı boya ilə yaratdığı Nizami
obrazı birinci mükafata layiq görüldü. İndi
hamıya yaxşı tanış olan portret həmin
müsabiqənin nəticəsi idi.
Elə
həmin ildə respublika hökumətinin qərarı ilə
Bakıda və Gəncədə ucaldılacaq Nizami abidələrinin
layihəsi üçün də müsabiqə elan
olunmuşdu. Bu müsabiqədə də SSRİ-nin
tanınmış tişə ustaları iştirak etdilər.
Altmışa yaxın layihənin içərisində gənc
heykəltəraş Fuad Əbdürrəhmanovun
hazırladığı iki variant daha uğurlu hesab olundu.
Sonralar onlardan biri şairin vətəni Gəncədə
(1947), digəri isə Bakıda (1949) ucaldıldı.
Nizamiyə
həsr olunmuş heykəltəraşlıq əsərləri
arasında T.Məmmədovun ağacdan yonduğu portret
özünün romantik biçimi ilə diqqəti cəlb
edir. C.Qaryağdının “Fərhadın Bisütun
dağını çapması”, İ.Zeynalovun “Fərhad
qayada Şirinin portretini yaradır”, Q.Sücəddinov,
A.Rüstəmov və A.Mustafayevin birgə
hazırladıqları “Bəhram Gurun əjdaha ilə
vuruşu” kompozisiyalarında Nizami süjetləri obrazlı
ifadəsini tapmışdır.
Şairin
yubileyi ilə əlaqədar çap olunmuş “Xəmsə”nin
akademik nəşrinə çəkilən müxtəlif
biçimli illüstrasiyaları qrafika sənətimizin
uğurlu səhifələrindən hesab etmək olar.
Q.Xalıqov, İ.Axundov, K.Kazımzadə, Ə.Hacıyev,
Ə.Məmmədov və M.Vlasovun əsərlərində
ayrı-ayrı poemaların əsas qayəsi, ədəbi qəhrəmanların
daxili aləmi yaddaqalan təfsirlərlə
açıqlanmışdır. Rəssamların “Sultan Səncər
və qarı”, “Kərpickəsən qoca və gənc”,
“Ənuşirvan və bayquşların söhbəti”, “Fərhadın
dağ çapması”, “Xeyir və Şər” və “Bəhram
Gur Fitnə ilə ovda” kimi məşhur motivlər
üçün tapdıqları real və şərti ifadə
vasitələri onların bədii təsir gücünü
artırmışdır.
Sonrakı
illərdə M.Rəhmanzadə, O.Sadıqzadə, T.Nərimanbəyov,
N.Məmmədov və A.Hüseynov şairin ayrı-ayrı
kitablarına verdikləri tərtibat və
illüstrasiyalarında Nizami poeziyasının
aşıladığı duyğular müasir
forma-biçimdə əks etdirilmişdir.
Nizami
mövzusu görkəmli fırça ustası, akademik
Mikayıl Abdullayevin yaradıcılığında
mühüm yer tutmuşdur. O, “Xəmsə” motivlərinə
həsr etdiyi ilk əsərini – “Vəsiyyət” tablosunu 1941-ci
ildə tamamlamışdı. “İsgəndərnamə”
poeması əsasında çəkilmiş kompozisiya Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin
açılışı münasibətilə işlənmişdi.
Sonralar o, dəfələrlə bu mövzuya
qayıtmış, rəssamlığın müxtəlif sahələrində
uğurlu əsərlər yaratmışdır. Onun Bakı
metrosunun “Nizami” stansiyasını bəzəyən
çoxsaylı mozaik pannoları bu məkanı “yeraltı
saray”a çevirmişdir. Rəssamın Nizami Gəncəvi
ünvanlı yeni əsərləri şairin 850 illik yubileyi
qeyd edilərkən (1991) nəfis kitab şəklində
çap olunmuşdur.
Nizaminin
həyatı və yaşadığı təzadlı
dövr bir çox süjetli tabloların leytmotivini təşkil
edir. S.Şərifzadə və B.Mirzəzadənin birgə
işlədikləri “Nizami Qızıl Arslanın yanında”,
N.İsmayılovun “Nizami və Xaqani”, B.Əliyevin “Nizami xalq
arasında”, V.Hüseynovun “Nizami işığında”
tabloları tarixilik baxımından maraq doğurur. “Nizami
işığında” əsəri həm də şairin 800
illik yubileyinin keçirilməsinin təxirə
salınmasına baxmayaraq, onun blokada şəraitində olan
Leninqradda qeyd olunmasını əks etdirdiyindən
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
“Xəmsə”
motivlərinə yağlı boya ilə çəkilən
süjetli tablolar rəssamların şairin poetik
dünyasında qərar tutan müxtəlif məqamları dərk
etmək, onlara münasibətini bildirmək istəyindən
irəli gəlmişdir. B.Mirzəzadənin “İki
bayquşun söhbəti”, G.Mustafayevanın “Leyli və Məcnun”,
Ə.Kazımovun “İsgəndərin Midiya ordusu ilə
vuruşu”, S.Şərifzadənin “Şapur və Şirin”
lövhələri bu qəbildəndir.
Heykəltəraş
Həyat Abdullayevanın çinidən
hazırladığı “Yeddi gözəl və Bəhram
şah” adlı çoxfiqurlu kompozisiyanı dekorativ-tətbiqi
sənət sahəsində Nizami mövzusunda
yaradılmış uğurlu əsərlərdən hesab etmək
olar. Müəllif taxtda oturmuş şahla onu dövrələyən
gözəllərin obrazlarını vahid kompozisiyada cəmləşdirə
bilmişdir.
R.Xələfovun
“Bəhram Gur əjdahanı öldürür” dekorativ fiquru və
O.Şıxəliyevin “Xosrov və Şirin” vazası (hər
ikisi çini), H.Ələsgərovun “Məcnun ahu ilə”,
C.Əyyubov və F.Seyidovun “Xəmsə” dekorativ dövrələri
(mis), Ə.Bayramovun “Yeddi gözəl” dekorativ lövhələri
və gəncəli rəssam S.Məmmədovun “Nizami və
Afaq” bədii nimçəsi (hər ikisi çini) əsərlərində
humanist ideallar, romantik arzular, nakam məhəbbət
duyğuları özünün uğurlu ifadəsini
tapmışdır.
Dahi
şairin 800 illik yubileyi ilə əlaqədar yaradılan sənət
əsərləri arasında Azərbaycanda toxunan beş
xalça həm də özündə çağdaş ənənələri
yaşatması ilə maraq doğurur. Görkəmli
xalçaçı L.Kərimovun, habelə rəssamlardan
Q.Xalıqov, K.Kazımzadə, M.Şirinov və Ə.Hacıyevin
eskizləri əsasında hazırlanan süjetli xalçalar
“Xəmsə”nin poemalarına həsr olunmuşdur. “İki
bayquşun söhbəti”, “Fərhadın Bisütun
dağını çapması”, “Məcnun səhrada heyvanlar
arasında”, “Bəhram Gur Fitnə ilə ovda”, “İgkəndər
və Nüşabə” süjetləri bu xalçalarda
özünün real bədii həllini tapmışdır.
Bütün xalçaları şux rəngli nəbati və
həndəsi naxışlar haşiyələndirir.
K.Əliyevin
“Nizami” xalçasında məna-məzmun yükünü
real biçimli portretlə yanaşı, labirintəbənzər
naxış örtüyü daşıyır.
İstedadlı xalça ustaları E.Mikayılzadənin “Xəmsə”,
A.Kərimovanın isə “Xosrov və Şirin”
xalçalarını isə ənənə və
müasirliyin vəhdəti səciyyələndirir.
Əsrlərin
qovşağında təsviri sənətimizdə miniatür
üslublu əsərlərin yaradılmasına marağın
genişlənməsi, onun yeni bədii tapıntılarla zənginləşməsi
sayəsində maraqlı axtarışlar aparılması diqqətçəkən
əsərlərin yaradılmasını şərtləndirmişdir.
E.Aslanov, S.Qurbanov, R.İsmayılov, Ə.Bayramov, R.Hüseynov
və başqalarının bu qəbildən olan əsərlərində
Nizami mövzularının obrazlı təsviri bu mənada
özünəməxsus bədii həlli ilə göz
oxşayır.
Gəncədə
də Nizami ünvanlı əsərlər kifayət qədərdir.
Q.Sücəddinovun “Nizami dünyası”, Ş.Şərifovun
“Xəmsə”, A.Həsənovun “Şairin sələfləri
və xələfləri”, M.Rüstəmovun “N.Gəncəvi”
kimi müxtəlif materiallarda ərsəyə gətirilmiş
plastika nümunələrində şairin ömür yoluna
yaddaqalan münasibət bildirildiyini görmək
mümkündür.
Dünyanın
ayrı-ayrı guşələrinə səpələnmiş
sənət nümunələri də göstərir ki, Nizami mövzusunun
təsviri sənətdə özünəməxsus yeri var.
Bu da, hər şeydən əvvəl, mövzunun bədii-estetik
dəyərini, təsir dairəsinin genişliyini, ən nəhayət,
Nizami ideyalarının bəşəriliyini və
ucalığını təsdiqləyir.
Ziyadxan ƏLİYEV
Əməkdar
incəsənət xadimi, professor
Mədəniyyət.-
2021.- 28 iyul. S. 7.