50+1-in “gənclər”i
Birinci pərdə, ilk səhnənin
sonuncu mizanı
İstədim bu dəfə belə başlıq qoyum. Özümü
də, onları da, necə deyərlər, motivasiya edim.
Zarafat deyil, düz 1 il 2 aydır ki,
teatrın da, onların çıxardıqları oyunun da
tamarzısıyıq. Bu zülmkar pandemiya
onların da yubileylərini it-bata, yox e,
qarışıqlığa saldı. Sosial
şəbəkələrdə təbriklərə cavab
smaylikləri ilə, “Yel qayadan heç nə aparmır”
ovqatlı fotolarıyla yüzün yarısını səssiz-səmirsiz
yola verdilər.
Bu günlərdə Teatr Xadimləri İttifaqı bir
neçə teatr təmsilçisi ilə birlikdə
onları da təltif etdi və sükut pozuldu. Mən də fürsəti fövtə verməyib
onların ikisini birdən söhbətə çəkmək
istədim. Aktyor-aktrisa, tərəf-müqabil,
teatrın kulis arxası söhbətlərini eşitmək
üçün bundan yaxşı fürsətmi
tapacaqdım?
Vədələşdiyimiz kimi redaksiyada
görüşdük. İki səhnədaşla söhbətimiz
xeyli çəkdi. Qəşş eləyənədək
güldülər də, qəhərlənib gözlərini
sildilər də. Arabir
üstüörtülü gileylərini, indi əlçatmaz
görünən xəyallarını da masaya tökdülər.
Yumor dolu söhbətə cüzi əl gəzdirməklə
sizi də ümumi ovqata kökləməyə
çalışacağam...
Beləliklə, həmsöhbətlərim Azərbaycan
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının
aktyorları, Əməkdar artistlər Gülər Nəbiyeva
və İlham Əsədovdur.
– Bu dəfə
də ənənəvi başlayım da... 50 yaşlı
adama heç oxşamırsız?
Gülər
Nəbiyeva: – İnsan hansı yaşında qalıbsa, elə
o yaşındadır.
İlham
Əsədov: – Yaxşı tez-tez yadıma salıb kefimi
pozursunuz e...
– Narahat olmayın, siz də
dövrümüzün “50 yaşında cavan”ısız.
G.N. – Mənə elə gəlir ki, tez qocalmaq indi daha
çətindir. Təbii ki, söhbət fiziki yaşdan
gedirsə. İnsan əhval-ruhiyyəsini
yaxşı saxlayacaqsa, cavan qalacaq. Yox, əgər
həyatının ağırlığını
üstünə dartsa, özü də yaşlanacaq, ruhu da.
İnsan var ki, durmadan şikayət edir, dramatizm
səhnələri qurur, üsyan qaldırır. İnsan da var ki, hər gününə, hətta
ağrısına da, dərdinə də gülür, onunla
barışmağı bacarır, mübarizəsində qalib
tərəf axtarmır, sadəcə, yaşayır. Mən də o insanlardanam. Həm
həyat zatən çətindir. Niyə
dərd-sərimi sizin üstünüzə töküb,
qanınızı qaraldım?! Bu hamıya
aiddir. Həyatdan ləzzət almaq
lazımdır.
İ.Ə. – Şikayət etməklə həm itirirsən,
həm də düşməni sevindirirsən.
– Yaman
düşməni çox olan adamlar kimi
danışdınız. Bir yana baxanda
haqlısınız. Siz də “Ay dost, vay düşmən”
deyirsiniz həmişə?
G.N. – Dost
var sözün düzünü deyib səni yanlışdan
çəkindirir, dost da var... Düşünürəm
ki, düşməni də sevməlisən. O sənə
hər şeyin həqiqətini deyir. Ümumən
düşmənim yoxdur və kimisə özümə
düşmən hesab eləmirəm. Bu mənim
xasiyyətimdə də yoxdur.
İ.Ə. – Nə bilim, vallah, sənətdə
düşmənçilik də siz deyən qədər dərin
və amansız olmur. Sadəcə, arabir çəkişmə
yaşanır da. Hamısı da rola
görə, teatra, səhnəyə görədir. Düşmənim yoxdur, amma qısqanclıqlar olur və
çoxları bunu düşmənçiliyə gətirib
çıxara bilirlər. Sənətdə,
aktyorluqda düşmənçilik yalnız irəli getmək
üçün olur. Əslində, bu, rəqabətdir
və bəzən onun həddini gözləməyənlər
üçün düşmənçiliyə çevrilir.
Söhbət yaxşı mənada rəqabətdən
gedir və təəssüf ki, indi bu, demək olar ki, yoxdur.
Bu və əvvəlki
iki sualımda da İlham Əsədov danışmağa
başladıqca Gülər Nəbiyevanın müdaxilələri ilə
sözünü kəsib həmkarına qıyqacı baxmaqla
kifayətlənirdi. Deyəsən, o da bunun fərqinə
vardı və söhbəti özünəməxsus
emosiyası ilə dəyişdi.
G.N. –
Vallah, pandemiyadan əvvəl çoxdanışan deyildim. Evdə qalandan ağzım da açılıb elə
bil. Durmadan danışıram, kimi
tapıramsa söhbətə tuturam. Yəqin evdə
qalmaqdan, səhnəyə çıxmamaqdan, içimdəki
emosiyaların qalaqlanmasındandır...
İ.Ə.
– Əslində, sən heç əvvəl də az danışan deyildin. Düz deyirsən,
pandemiya sənə də düşmədi,
danışmağa aman vermirsən...
Gülürük və mən yenidən sözü
İlham Əsədova verirəm.
İ.Ə.
– Yox-yox, Gülər danışdı hamısını, əslində,
düşündüyümü dedi. Təkrar
edim?
– Yox, sadəcə
bilin ki, oxucu sizin müsahibəni həm də təsdiq və
inkar nidaları ilə xatırlayacaq.
İ.Ə. – Nə danışırsınız, yox, elə
şey eləməyin. Axı danışmağa imkan vermir.
Söz verirəm, o danışıb qurtaran kimi
mikrofonu mən alacam (gülürük).
– Sənətin
özünəməxsus çılğınlıqları olur
və aktyorlar bunu xarakterlərinə də yansıda bilirlər.
Ümumən, insan anadangəlmə artist olur,
yoxsa?
İ.Ə. – Anadangəlmə artist olur. Bu, birmənalı
belədir. Sonra püxtələşir.
Əslində, mən bu sənətə gələrkən
çox utancaq, müxtəlif kompleksləri olan adam idim. Sonra sənət sayəsində
özümü ifadə edə bildim.
– Hər
ikinizin oyun üslubuna baxarkən keçdiyiniz məktəb,
yetişdirən müəllimlərinizin üslubunu da
asanlıqla göstərirsiniz. Kamera və
Miniatür teatrları, iki müxtəlif üslublu teatr olmaqla
yanaşı, həm də aktyor, insan kimi xarakterinizə
yön verib. Yanılmıram ki?
G.N. – Əlbəttə, bu olmalıdır. Bilirsiniz, rejissor müəllim,
aktyor müəllim, pedaqoq müəllim var. Bu
üçünün tələbələr yetirməsi, aktyorla iş üsulları çox müxtəlifdir.
Bizdə bunların hər üçü var
idi. Beləcə, onların əsəri
kimi çox fərqlənirdik. Bircə oxşar
cəhətimiz sənəti sevməyimiz idi.
İ.Ə. – Mən də “İlham” Miniatür
Teatrından gəldim və istər-istəməz üslubu, o
teatrın ifadə formalarını oyunumda bu teatra da gətirə
bildim. Bütün hallarda biz gələn kimi bir orqanizmə
çevrilib, o teatrın mərkəzinə düşə
bildik. Sevgimiz teatrdır, səhnədir.
–
Üç teatrın birləşmə dövrünü siz
necə keçdiniz, o bir qazanda qaynamaq məqamında hamı
bişə bildi?
G.N. –
Müəyyən zamanlar bu fərqlilik daha qabarıq hiss olunsa
da, öz həllini tapdı. Teatr sevgisi olanlar
buna daha tez alışdı və teatrın üzvünə
çevrilə bildi.
İ.Ə. – Normal düşüncəli insan,
bacarıqlı aktyor öz üzərində işləyərkən
həm də teatrının mənafeyini, maraqlarını
güdməlidir. Bir teatrın aktyor potensialı nə qədər
geniş olarsa, truppa bir o qədər yaxşı işlərə
imza ata bilər. Həm də biz bir-birimizi
teatrlar birləşənədək də tanıyıb,
dostluq edirdiksə, niyə bir truppada toplaşandan sonra
düşmən olaq? Teatr orada çalışan
heç kəsin şəxsi malı deyil
ki? Bir səhnədən yüzlərlə
aktyor keçir. Yadda qalanlar istedadlı və
bacarıqlıları, sənətə peşəkar
yanaşanları olur. Söz-söhbət,
münaqişə sabun köpüyü kimi bir şeydir.
G.N. – Hər aktyor öz potensialına, imkanlarına, üslubuna, ifa maneralarına uyğun rolları arzulasa və ona təqdim olunan, rejissorun onda gördüyü rolu ustalıqla ifa edə bilsə, siz deyən hallar da yaşanmaz. İnsan gərək kənardan özünə baxa bilsin. Mən indi istəsəm də, 18-20 yaşlı gənc qızın obrazını canlandıra bilmərəm. Etsəm də, gülməli alınar. Buna görə dava eləməyim də absurd alınar. Lap elə götürək Kamera Teatrında çalışdığım vaxtları. O teatrda əksər gənc qadın qəhrəmanlarını, baş rolları mən oynayırdım. Durub burada da köhnə yaşımın davasını edim? Öz həddimi bilirəm və özümü rejissordan da əvvəl səhnədə görürəm. Artıq mənim sənətdəki o yerim keçib yaşlı obraza – anaya, xalaya, nənəyə.
– Yeri gəlmişkən, o yaş səddini, yaşlanmağı qəbul etmək baryerini asan keçdiniz? Təbii ki, söhbət səhnə yaşından gedir...
G.N. – Vallah, mən hələ də elə bilirəm 18 yaşındayam.
İ.Ə. – Mən əslində 50 yaşdan çox qorxurdum. Ümumən qocalmaqdan çox qorxurdum. Gənclik illərimdə oturub 50 yaşımı, ondan sonrakı dövrü təsəvvür edəndə vahimə basırdı. Bilsəydim 50 yaşında da belə qalacam heç dərdə düşüb, fikirdən özümə xəstəliklər yığmazdım. İndi özümü daha xoşbəxt sayıram və bu yaşı yaşamağı mənə qismət etdiyinə görə Rəbbimə təşəkkür edirəm.
– Deyir, insan yaşlandıqca kamilləşir. Emosionallıq, aktyorlara xas çılğınlıq da 50 yaş qapıdan girən kimi çıxdı?
İ.Ə. – Hə, sorğu-sualsız (gülür). Hiss edirəm, kamilləşirəm, ağırlaşıram. Əvvəl çox çılğın, emosional idim. İndi xeyli sakit olmuşam. Düzdü, səhnədə çılğınlıq qalıb və yaxşı aktyorun səhnə işartısı çılğınlığıdır. Amma həyatda, yox, artıq özümə nəzarəti saxlaya bilirəm.
G.N. – Siz deyən o çılğınlığı çox vaxt həyatda da edirəm və birdən özümə kənardan baxıb “Yox, Gülər, bir az yavaş, sən 20 yaşında deyilsən” deyirəm. Düzdü, arada daxildəki çılğın Gülərlə xaricdəki qadın arasında söz-söhbət olur, sonra razılığa gəlirik.
İ.Ə. – İndi heç əvvəlki qocalıq da yoxdur indi. Nə əvvəlki nənələr, nə babalar, nə qırışmış üzlər, nə ağarmış saçlar var...
– Siz deyən cavanlığı kosmetik-cərrahi müdaxilələr həll edir, mən ürəyin yaşından danışıram. Məncə, aktyorları ruhən daha çox son bir il – teatrsızlıq, səhnədən uzaq olmaq qocaltdı. Sizi bilmirəm, mənə çətin gəlir.
İ.Ə. – Görün, biz nə həyəcan keçirdirik. Haqlısınız, çox uzun fasilə oldu və əksəriyyətimiz formasını itirdi. Adlarını çəkməyəcəm, bir neçə aktyor var ki, konkret olaraq repertuardakı bir neçə tamaşada oynayırdı və onlar indi elə yaşlanıb, elə formadan düşüblər ki, çətin həmin rolları ifa edə bilsinlər. Sizə zarafat gəlməsin, biz aktyorlar teatrların mövsümdən mövsümə keçidini çətin adlayırdıq, nəinki belə uzun fasiləni.
– Yaxşı məqama toxundunuz. Ümumən aktyor plastilin kimidir və yaxşı rejissorun əlində universal, mükəmməl formalı fiqura çevrilə bilir, deyirlər. Necə düşünürsünüz, hər plastilindən, işlənmədikcə daşlaşan materialdan da yaxşı fiqur alınar?
G.N. – Aktyor həmişə formada olmalıdır və təhsili, yüksək peşəkarlığı, illərinin təcrübəsi ilə kifayətlənməməlidir. Bütün bunları özü üçün həll edən aktyorun sonrakı məsuliyyəti rejissorun üzərindədir. Rejissor istəsə, ondan möhtəşəm əsər də yaradar, yaxud əksinə.
– Düşünürəm ki, rejissora haqsızlıq edirsiniz və aktyorun yükünü də onun üzərinə yıxırsınız. Bizdə zatən oturuşmuş düşüncə var: pis tamaşa rejissorun, yaxşı tamaşa aktyorun əsəridir.
G.N. – Aktyor hazır olmasa, rejissor istəsə də ondan heç nə yarada bilməz.
İ.Ə. – Yox, vallah, elə hər zaman yükün ağırlığı aktyorun üzərində olur. Yaxşı tamaşa alınırsa rejissora təriflər yağır, pis tamaşa alınırsa aktyorlar qınanıb, bacarıqsız hesab olunur. Rejissor onsuz da bir bəhanə tapıb özünü təmizə çıxardacaq. Yük yenə də yazıq aktyorun çiynində qalacaq. Təbii ki, istisnalar da olur.
– Tamaşanın hakimi-mütləqi rejissordur və rol bölgüsünü də əsas etibarilə o edir. Bu, öz yerində. Bir də aktyorun özünü o obrazda görüb-görməməyi var.
İ.Ə. – Siz deyən məsuliyyətli aktyordur və onun bu etirafını da heç də hər rejissor anlamır. Mən əvvəllər, teatra yeni gələndə ciddi rollardan qorxurdum və bunu hiss etdirməsəm də, çətinliklə öhdəsindən gəlirdim. Roldan imtinanı isə daha çox televiziya seriallarında edirəm. Bəzən elə rollar təklif olunur ki, orada görünüb populyarlaşmaqdansa, elə evimdə oturmaq daha yaxşıdır. Bu yaşdan sonra özümü gözdən sala bilmərəm. Həm mən heç əvvəldən baş rolda oynamağı sevməmişəm. Elə bir ehtirasım yoxdur. Yaxşı aktyor kimi ikinci, üçüncü dərəcəli rolu da ifa edəndə tamaşaçı sənə baxır.
G.N. – Aktyorun potensialını duyan rejissor heç vaxt
yanılmır. Üstəlik, vacib məqam baş rolun, əsas
qəhrəmanın kölgəsində gizlənmək deyil.
Yaxşı aktyor xarakterik obrazı təqdim edəndir.
– 50
yaşınızı necə qeyd elədiniz?
G.N. – Pandemiyadan sonra özümü yazı-pozuya
vermişdim. Xeyli esse yazdım. Onlardan da bir
neçəsi tamaşalarımla, teatrla bağlı idi.
Sırf yubileyimə oynadığım qəhrəmanların
iştirakı ilə bir səhnələşdirmə də
qurdum. Elə bu günlərdə daha iki
essemi yazdım. Hətta evdəki əşyaların
köməyi ilə mizan da qurub, tərtibat da verdim. Teatr ehtiyacımı belə ödəməyə
çalışdım.
Gülər xanım cavabını esselərinin bir
neçəsini səsləndirməklə, şeir deməklə
genişləndirdikcə tərəf-müqabil yenidən
narahat olmağa başladı və öz cavab nitqini deməyə
çalışdı. Emosional xanım bu dəfə də onun
arzusunu ürəyində qoydu.
İ.Ə. – Mən də özüm üçün
yubileyimə hazırlaşmışdım. Müharibə,
şəhidlərimiz məni başqa ovqata köklədi.
Ordumuza, Ali Baş Komandanımıza təşəkkür
edirəm, şəhidlərimizin ruhu qarşısında
baş əyirəm. Onlar bizim
başımızı ucaltdı, sınmış
qürurumuzu bərpa etdi.
G.N. –
Bizim ən böyük hədiyyəmizi ordumuz, Ali Baş
Komandanımız verdi, biz qalib olduq. Hə, yaxşı yadıma düşdü, bir
essemi də Suqovuşana aid yazdım. Qoyun,
bir neçə cümləsini oxuyum. Bilirsiniz,
nə qədər qeydlər eləmişəm. Durmadan yazıram.
İ.Ə. – Hə? Yəqin sən
çox bekarsan. Sənin başqa
işin-gücün yoxdur (gülür)?
– Deyəsən,
İlham müəllim artıq əsəbiləşir.
İ.Ə. – Yox, əksinə, xoşuma gəlir. Qoy oxucular da
bilsinlər ki, biz kişilər qadınlardan nə çəkirik.
Yaxşı oldu, Gülər danışdı,
mən istirahət elədim. Siz imkan olsa,
onun dediklərindən bir-ikisini də mənim adıma
yazarsınız, rahatlaşarıq (gülürük).
G.N. – İlham, pandemiya vaxtı bir neçə serialda,
sosial layihədə çəkildim, bekar olmadım. Sadəcə,
mən də belə dincəlirəm də.
İ.Ə. – Pandemiyada fürsət tapıb mən də
bir neçə serialda oynadım. Bu mənada pandemiyaya o
qədər də acıqlı deyiləm. Bir növ bəxtim açıldı (gülür),
televiziya ekranlarında daha çox görünməyə
başladım.
– Vaxtilə kinomuzun qızıl dövrü illərlə səhnədə külüng çalsa da, kütləvi tanınmayan aktyorlarımızı da bir-iki filmlə məşhur etdi. İndi də aktyorları televiziya məşhurlaşdırır...
İ.Ə. – Burada kəmiyyətlə keyfiyyət məsələsi arabir uzlaşmır. İndi kanallar çox olsa da, tanınmaq çətindir. Bu tanınmaq istəyi də qəribədir, vallah. Elə gənc aktyorlar var ki, tanınmaq istəmirlər və tanınırlar. Məndə isə, əksinə. Ömrü boyu məşhur olmaq istəmişəm və təəssüf ki, hələ buna nail olmamışam.
G.N. – Əsas enerji mübadiləsidir. İstər səhnədə,
istərsə də ekranda tamaşaçı ilə aktyor
arasında rabitə yaranmalıdır. Olmasa,
çətin.
İ.Ə. – Tamamilə düzdür. Biz aktyorlar səhnəyə
tamaşaçı üçün çıxırıq,
onlardan ilham alırıq. Ona görə də
tamaşaçı az gələndə
gözümüz zaldakı boş yerlərə ilişib
qalır, bütün enerjimiz tükənir. Doğrudur,
10 nəfər tamaşaçı gəlsə də, biz onlar
üçün oynamalıyıq. Amma,
dolu zal, diqqətlə sənin hər hərəkətini izləyən
tamaşaçı daha gözəldir.
G.N. – Ən zəif aktyoru da səhnədə qiymətləndirmək
lazımdır. Burada həmkarların bir-birinə
münasibətindən söhbət gedir. Çünki
sən onunla birlikdə o səhnənin tozunu udur, o
tamaşaçının yaddaşında qalırsan.
Teatr, tamaşaçının ona münasibətindən
səhnə arxasına keçidə qədər daha bir
neçə mizanlıq söhbətimizi səhnədə
görüşmək həvəsi ilə bitirdik. Son tamaşaları və
yarımçıq məşqlərindən də bir-birinə
aman vermədən, uşaq həyəcanı ilə
danışdılar 50-ni adlamış gənclər...
Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2021.- 4 iyun.-
S.5.