Ağacoymanın möcüzələri
Ustad Seyfəddin Mənsimoğlunun yubiley portreti
Sənət aləmində bədii proseslərin duyulası dərəcədə mürəkkəbləşdirilmiş
rəmzlərlə dolu
bugünkü xaotik axarında bəzən elə bir sadə
və cazibədar bədii qaynaq tapılır ki, özünün ovsunlayıcı
məziyyətlərinə görə tamaşaçısını
heyrət və düşüncələr burulğanına
sala bilir. Yaradıcılığı
əsasən son qırx
ili əhatə
edən Seyfəddin Mənsimoğlunun (Məmmədvəliyev)
təxəyyülünün nəticəsi olan ağacoyma işləri məhz belə sənət nümunələrindəndir.
Özündə ağacoyma ilə
xəttatlığı birləşdirən
bu nümunələr
zaman çərçivəsinə
sığışmayan və
məşhur “El sənəti
el şöhrətidir” deyimini
təsdiqləyən sənət
möcüzələridir, desək, yanılmarıq.
Bu günlər 85 yaşını
qeyd edən Seyfəddin Mənsimoğlunun
bir qərinəlik yaradıcılıq yolunun
başlanğıcı 1981-ci ilə təsadüf edir. Məhz həmin ildə
o, ilk dəfə “Rəsmli
türk ədəbiyyatı”
kitabında xəttatlıq
nümunələrinin sənətkar
əlində hansı
ecazkar görkəm aldığını görəndən
sonra onda kağız üzərində
olan və nəbati naxışları
andıran bu ritmik xətt nümunələrini ağac
üzərinə köçürmək
istəyi yaranıb.
Bir neçə ay ərzində o, Qurani-Kərimdən
götürülmüş bir kəlamı qoz ağacından hazırlanmış lövhə
(plaket) üzərində
oyaraq, gözəlliyi
ilə insanı valeh edən simmetrik bir kompozisiya
yaratmışdır. Kompozisiyanın
sağ tərəfini
kəlamın ustalıqla
yazılmış və
ona ayrılan sahədə zərgər
dəqiqliyi ilə yerləşdirilmiş orijinal-əsli,
sol tərəfini isə
onun tərsinə yazılmış güzgü
əksi təşkil edir. İlk dəfə ictimailəşən
bu əsər tamaşaçılar və
sənət xiridarları
tərəfindən böyük
maraqla qarşılandı
və Seyfəddin Mənsimoğlu haqqında
orijinal bir janrın yaradıcısı
kimi yüksək fikir söylədilər.
İlk uğur
bu sahədə böyük təcrübəsi
olmayan Seyfəddin Mənsimoğlunun mənəvi
dəstəyi oldu və onu yeni
yaradıcılıq axtarışlarına
həvəsləndirdi. Bu nümunənin
ardınca onun XVI əsrin görkəmli miniatürçü rəssamı
Sultan Məhəmmədə, Azərbaycan poeziyasının
korifeyləri Nizami Gəncəvi, Xaqani Şirvani, Məhsəti Gəncəvi, İmadəddin
Nəsimi və Məhəmməd
Füzuliyə, müdriklər
müdriki Dədə
Qorquda, eləcə də Nəsirəddin Tusi, Üzeyir Hacıbəyli, Əlişir
Nəvai, Mirzə Cəlil, Hüseyn Cavid, Aşıq Qurbani, Şəms Təbrizi, Cəlaləddin
Rumi, Şah İsmayıl Xətai və başqa görkəmli şəxsiyyətlərə
həsr etdiyi ağac lövhələr
yarandı.
Ağacoyma sahəsində yaradıcılığa
dini kəlamın yazılışı ilə
başlayan Seyfəddin
Mənsimoğlu bütün
yaradıcılığı boyu dəfələrlə
Qurani-Kərimdən götürülmüş
müqəddəs kəlamlara
bədii görüntü
vermişdir. Etiraf edək ki, ustad məhz dini məzmunlu işlərində kəlamların
tutumuna müvafiq qeyri-adi, şaşırdıcı
incəlik nümunəsi
sərgiləməyə nail olmuşdur. Doğrudan da, belə işləri görəndə
bir daha inanırsan ki, axıcı ritmli, dərinliyi ilə özünün işıq
kölgəsini, təzadlı
görüntüsünü yaradan bu ağac
lövhələr dəmirlə
yox, qəlbin istisi və sevgisi ilə kəsilib, bədii görkəm alıb.
Bunun həqiqət olmasını isə həmin əsərlərin
tamaşaçı ağlını
ovsunlaması şərtləndirir...
Bütün yaradıcılığı boyu o, demək olar ki, əksər ağac növlərini “sınağa” çəkib. Qırmızı ağac, fıstıq
və qoz ağaclarında düşündüklərini
ifadə etməyə
nail olub. Əlavə edək
ki, ağaclarda maddiləşən bu ecazkar yazıların kağız üzərində
ilkin variantlarının
yaranmasında tanınmış
xəttat Müzafəddin
Əzizov ustad Seyfəddinə yardımçı
olub.
Seyfəddin Mənsimoğlunun adlarını
çəkdiyimiz əsərlərində
görkəmli şəxsiyyətlərin
təkcə adları
deyil, eyni zamanda onların yaradıcılıq aləmi
ilə səsləşən
elementlər və rəmzlər, eləcə
də müxtəlif atributlar da verilir
ki, bu da
oyma nümunəsini daha da dolğunlaşdırır. Bu məsələdə rəssamlıq
təhsili alması onun çox köməyinə çatır,
desək, yanılmarıq.
Təsvirlə yazının
qovşağı olan
bu işlər heyrətamiz zərifliyi, gözoxşayan axıcı
ritmi, özünəməxsus
ifadə tərzi və bədii novatorluğu ilə seçilir...
“Dədə Qorqud”
əsərinin kompozisiyasını
yazı ilə təsvirin uğurlu vəhdəti təşkil
edir. Qoz ağacından hazırlanmış
çevrə formasının
mərkəzini yazı
təşkil edir.
Onun sağ yarısında nəfis xətlə yazılmış
“Dədə Qorqud” sözü sol tərəfdə
güzgü əksində
də təkrarlanmışdır.
Bu yazılar mərkəzdə
görüntüyə gətirilmiş
qopuzu əhatələyir.
Kompozisiya çevrə formasının
üzərindəki on üç
medalyon-təsvirlə tamamlanır.
Belə ki, onların mərkəzini Dədə
Qorqudun, ətrafını
isə eposu təşkil edən on iki boyun qəhrəmanlarının
görüntüləri təşkil
edir. Medalyonların
arasındakı sahələrin
döymə üsulu ilə işlənməsi
təsvirlərin qabarıqlığını
şərtləndirmişdir...
Ustadın Nizami Gəncəvi ünvanlı bir neçə əsəri də bədii həllinə görə bir-birindən fərqlənir. Onların birində
– ellipsşəkilli qoz
ağacının üzərində
Nizami Gəncəvinin
adı yazılmışdır.
Güzgülü formada olan yazı açıq kitab üzərindədir.
Sağ və sola açılmış kitabın
aşağı hissəsinə
qamışdan hazırlanmış
qələmin əlavə
olunması bu işin görünüşünü
daha da maraqlı
edir. Yazıların yuxarı hissəsini
tamamlayan böyük şairimizin yan görünüşlü portreti
isə qabartma üsulu ilə işlənmişdir. Ellipsin kənarında
şairin hər bir əsərinə iki medalyon kəsilib
dərinə salınmaqla
miniatürlərdən fraqmentlər
döymə üsulu ilə işlənmişdir.
Dahi söz xiridarına həsr olunmuş digər oyma nümunəsi isə ümumi formasına görə çevrə şəklindədir. Müəllifin ilk işlərindən olan bu əsər nisbətən sadə, güzgülü yazıdır.
Fıstıq ağacı üzərində
işlənmişdir. Hərflərin düzülüşü göz oxşayır.
Bütün yaradıcılığı boyu əsərlərinin bədii-texniki həllinin təkmilləşdirilməsinə xüsusi diqqət yetirən ustadın bu oyma nümunəsində
əldə etdiyi ovsunlayıcı tutumu ilk növbədə yüksək
icra sənətkarlığı
şərtləndirmişdir. Xətt axıcılığından qaynaqlanan
ritmin bütün kompozisiyaya oynaqlıq bəxş etməsi görünəndir.
Seyfəddin Mənsimoğlunun görkəmli
şairə Məhsəti
Gəncəviyə həsr
etdiyi kompozisiya da belə nümunələrdəndir.
Qoz ağacından
hazırlanmış “Gəncəvi”
sözü musiqi aləti udun üzərində, “Məhsəti”
sözü isə aşağı hissəsində
yarımdairəvi formada
yazılıb. Udun yuxarı uzanan qolunun sol tərəfində
Məhsətinin, sağ
tərəfində isə
həyat yoldaşı
Əmir Əhmədin
qabartma üsulu ilə portreti işlənmişdir. Kompozisiyanın
həm də haşiyəsini təşkil
edən bir qədər hündür ellipsvarı formanın üzərində isə şairənin rübailərindən
biri həkk olunub...
Sənətkar dahi şairimiz Məhəmməd
Füzuliyə formaca bir-birindən fərqli beş əsər həsr edib. Bu kompozisiyalarda şairin adından, portretindən və heyvan təsvirlərindən, eləcə
də onun dərin məzmunlu kəlamlarından geniş
istifadə olunub, son nəticədə çox
dəyərli sənət
əsərləri yaranıb...
Əcəmi Naxçıvaniyə həsr
olunmuş əsərin
ümumi formasını
dahi memarın şah əsərlərindən
olan onüzlü Möminə xatın türbəsinə yuxarı
hissədən baxış
təşkil edir. Başqa sözlə
desək, güzgülü
formada yazılmış
“Əcəmi Naxçıvani”
sözünü məhz
bu çoxüzlü
forma əhatələndirir. Kənar hissələrdə
isə qurub-yaratmağı
təqdir edən bayatı yazılmışdır...
Ustadın Mövlanə Cəlaləddin
Rumi ünvanlı əsəri də maraqlı bədii həllə malikdir. Kompozisiya təkcə
ellipsşəkilli formanın
daxilində dahi filosofun adının tuğra şəklində
yazılması ilə
məhdudlaşmır. Bunu üzərində “Yallı” oynayanların siluetləri əks olunmuş ellipsin iç xəttinin hər iki tərəfdən
çevrə əmələ
gətirməsi şərtləndirir.
Elə əsərin əsas məna-məzmun tutumu da məhz bu
sahədə gerçəkləşdirilmişdir.
Bunu çevrənin sağ tərəfində
Mövlanənin portretinin
və məqbərəsinin,
sol tərəfində isə
neyçalan musiqiçinin
təsvirləri əyaniləşdirir...
Dahi miniatürçü Sultan Məhəmmədə həsr olunmuş kompozisiya da formaca maraq doğurur. Günbəzvarı qoz ağacı üzərində bir neçə dəfə təkrarlanan “Sultan Məhəmməd” sözləri aşağıdan başlayaraq zirvəyə doğru yüksələrək bir nöqtədə birləşir. Yazı arasındakı sahələri rəssamın işlərinin döymə üsulu ilə təqdim olunmuş fraqmentləri tamamlayır. Bu əsər Almaniyanın paytaxtı Berlindəki İslam Mədəniyyəti Muzeyinin Azərbaycan bölməsində saxlanılır...
Seyfəddin Mənsimoğlu bir çox əsərlərində ağacoymanın bədii-texniki imkanlarını genişləndirməyə də nail olmuşdur. Onun yazı nümunəsini avarlı qayığa bənzətməsi və bəzək elementləri ilə əhatələndirməsi, Şah İsmayıl Xətai dünyasını açıq vərəq üzərində portreti və qılınc-qələmlə təqdim etməsi, doğrudan da, çox təsirli və bədii məziyyətlərlə zəngin ağac görüntüləridir...
Sənətkarın hazırladığı bir neçə rəhil isə, ilk növbədə, konstruksiyalarının orijinallığı və naxış elementlərinin incəliyi ilə göz oxşayır. Rəhillərin birinin üzərinə kitab qoyulanda çevrəvarı konstruksiya sayəsində ağırlıqdan onun istiqaməti aşağıya doğru dəyişir və nəticədə onun maili vəziyyət almasına görə masa arxasında oturmaqla da, kitabı oxumaq olur. Ustad Seyfəddinin yaradıcı təxəyyülünün nəticəsi olan belə rəhillərdən biri hazırda Berlin İslam Muzeyinin Azərbaycan bölməsində, digəri isə uzun illər çalışdığı AMEA-nın Əlyazmalar İnstitutunda saxlanılır.
Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü, respublikanın Əməkdar mədəniyyət işçisi Seyfəddin Mənsimoğlunun sənətkarlığını mütəxəssislər çox yüksək qiymətləndiriblər. O, dəfələrlə müxtəlif müsabiqələrin qalibi olub, əsərləri sərgilərdə müvəffəqiyyətlə nümayiş etdirilib. Bütün bunlar onun sənətinə və təmsil etdiyi xalqa həm də beynəlxalq şöhrət gətirib. Onun əsərlərinin Bakı, İstanbul, Berlin muzeylərində və neçə-neçə nüfuzlu şəxsi kolleksiyalarda saxlanılması da bunun təsdiqidir...
Ziyadxan
ƏLİYEV
Əməkdar incəsənət xadimi,
professor
Mədəniyyət.- 2021.- 7 may.-
S.7.