Qədim tariximizə
güzgü tutan xalça
Çox-çox qədimlərdən el sənətinin
el şöhrətinə çevrilməsini şərtləndirən
milli xalçaçılığımızın
estetikası zamanın axarında nə qədər
klassik-kanonlaşmış görkəm alsa da, onun ötən
yüzilliyin ikinci yarısına təsadüf edən
inkişafında ənənəviləşən bu tutuma yeni
– özünəməxsus “müdaxilə”lərin baş
verdiyinə şahidlik etmək mümkündür.
Bu sahənin görkəmli nümayəndəsi Lətif
Kərimovun başladığı bədii irsə
yaradıcı münasibət daha sonra Cəfər Müciri tərəfindən
davam etdirilib.
Zamanında ali təhsil ocağında
milli xalça elmimizin yaradıcısı L.Kərimovdan dərs
almış gənc xalçaçı-rəssamlar isə
son bir qərinədə sələflərinin
başladıqları bu işə duyulası töhfələr
vermişlər. Bu mənada görkəmli
xalçaçı Eldar Mikayılzadə ilə
yanaşı, Kamil Əliyev, Arif İsmayılov, Aydın Rəcəbov,
Taryer Bəşirov, Məmmədhüseyn Hüseynov, Afaq Kərimova
və başqalarının ərsəyə
gətirdikləri süjetli-ornamental sənət nümunələrinin
adını qeyd etmək istərdik.
Bir qayda
olaraq zəngin kompozisiya formalarına malik olan
xalçalarımızın daşıdıqları sirr
qatına görə həm də “gələcəyə göndərilmiş məktub”a
bənzədilməsi ənənəsinin yeni
yaradılmış dekorativ-tətbiqi sənət nümunələrində
müşahidə olunmasını, yəqin ki, müasir Azərbaycan
xalça sənətinin səciyyəvi bədii-estetik
xüsusiyyəti hesab etmək olar. Belə
nümunələrin bir çoxunun genetik informasiya
daşıyıcılarına çevrilməsi isə, ilk
növbədə, həm də onların müəlliflərinin
qədim və qürurverici tariximizə nüfuzetmələrinin
görüntüləridir. Bunun respublikanın Əməkdar
rəssamı Taryer Bəşirovun
yaradıcılığında müşahidə olunması
da, heç şübhəsiz, xalçanın
estetikasını təşkil edən və mənəvi-fəlsəfi
dəyər daşıyıcısı olan “naxış məcmusu”ndakı
ornamentlərin bilavasitə dərin məna-məzmunda təzahür
etməsinin nəticəsidir.
Taryer Bəşirovun
hələ gəncliyində yaratdığı çətənlərdə
naxış örtüyünün cəlbediciliyinə
çeşnini təşkil edən ornamentlərin
çoxqatlı məna-məzmun yükünü qata bilməsi
həm də bədii-texniki ənənəsi unudulmaqda olan qədim
toxuculuq sahəsinə yeni nəfəs verilməsinin göstəricisi
idi. Odur ki, onun yaratdığı süjetli
xalçalarda düşündürücü genetik
informasiyanın geniş yer alması təbii qəbul olunmaqda
idi. Bu mənada xalçaçı-rəssamın
2016-cı ildə Azərbaycan Milli Xalça Muzeyində təqdimatı
baş tutan “Türkün inancı, tarixin qazancı” əsəri
müəllifin
çoxqatlı milli dəyərlərimizə
yaradıcı nüfuzetməsinin uğurlu nəticəsinin
nümayişi oldu.
Bu unikal xovlu xalça nümunəsinin bədii-estetik məziyyətlərini
dəyərləndirməli olsaq, ilk növbədə, onun
çox mürəkkəb çeşniyə malik olduğunu
qeyd etməliyik. Naxış örtüyünü təşkil edən
rəmzi-şərti ornamentlərin məna-məzmun
daşıyıcılığına tapınan müəllif
türk tarixi və mənəviyyatına tutduğu “bədii
güzgü”də qədimlərdən bu günümüzə
kimi hər birimizə qürurvericilik bəxş edən dəyərləri
bədii tutumla ifadə etməyə nail olub.
Başqa
sözlə desək, bu xalça türk xalqının Tanrı
sevgisini və ona inamını, təbiətə sıx
bağlılığını, təbii hadisələr
münasibətini, yaşam tərzini, fikir və
düşüncələrini, inanclarını, həmin
inancların simvollaşmış mənasını, müqəddəsliyini
“naxış dili” ilə əyaniləşdirən
dekorativ sənət nümunəsidir...
Dediklərimizə bir qədər də aydınlıq gətirməli
olsaq, qeyd etməliyik ki, müəllifin xalçada əski
tariximizə baxışının ilk görüntüsü
türkün tapındığı “Göy Tanrısı”
(Tenqri) inancında əsas yer tutan üç
varlığın – yerin, göyün və insanın
simvollaşdırılmış təqdimatıdır. Onların rəsm və
naxış dili ilə simvollaşdırılmasının
kökündə Tanrının yaratdığı bu
varlıqları insanların müqəddəs qəbul etmələri
durur...
Xalçanın ümumi naxış örtüyünə
daxil edilmiş qayaüstü rəsmlər isə hələ
əlifbanın mövcud olmadığı zamanlarda əcdadlarımızın
öz fikir və düşüncələrini piktoqrafik
yazılar – rəmz və işarələr vasitəsilə
ifadə etmələri kimi qəbul olunur. Bir müddət sonra bu
qayaüstü rəsmlərin estetikasına özünəməxsus
və zəngin tutumlu yazı mədəniyyətimiz
qovuşacaqdı...
Qeyd edək
ki, Oğuz türklərinin 24 boyunun damğaları, 38 hərfdən
ibarət olan qədim türk əlifbası, doqquzbucaqlı
ulduz və aypara, doqquzbudaqlı həyat ağacı, Günəşin,
Ayın, ulduzların, Yerin, illərin və ayların stilizə
olunmuş simvolları, bu gün də türklər
yaşayan ərazilərdə xalça və tətbiqi sənətin
digər növlərində geniş istifadə olunduğu
üçün bu müqəddəs simvol və
naxışlar, elə haqqında söz
açdığımız xalçanın da naxış
örtüyünün ana xəttini təşkil edir.
Bundan əlavə,
qayaüstü rəsmləri, türklərin adət və ənənələrini,
məşğuliyyətini, yaşam tərzini,
inancını, Tanrıya və təbiətə
inamını və sevgisini, təbiət hadisələrini
müşahidələrini göstərən rəmzlər,
gecə-gündüz bərabərliyi, dörd fəsil və
dörd ünsür, xeyir-bərəkət rəmzləri,
mifik obrazların təsvirləri, bu
günümüzdə də işlənən simvol və
naxışlar xalçada yer almışdır...
Naxış
örtüyü vasitəsilə ifadə olunmuş dərin məna-məzmun
daşıyıcılığının konkret olaraq
xalça kompozisiyasındakı yerlərini əyaniləşdirməli
olsaq, öncə xalçanın sol tərəfdən birinci
zolağının aşağı hissəsində Azərbaycanın
qədim Qobustan və Gəmiqaya qayaüstü rəsmlərinin
təsvir olunduğunu vurğulamaq istərdik.
Zolağın
orta hissəsində Azərbaycanın xovsuz xalça nümunəsi
olan “Zili”nin həyat ağacını
simvolizə edən ənənəvi naxışlarından
istifadə olunub. Zolağın sonu isə
“Pazırık gülü’’ elementi ilə tamamlanır.
Soldan
ikinci, ağ yerlikli zolağın
aşağı hissəsində Özbəkistan ərazisində
yerləşən Sarımışqayadakı qayaüstü
rəsmlərdən istifadə olunub. Bu
qayaüstü rəsmlərdəki insan fiqurları çoxhərəkətli
və reallığa uyğun işlənmişdir.
Orta hissədə Özbəkistan
xalçaçılıq məktəbinə xas ənənəvi
qarmaqlı xalça naxışlarından istifadə olunub. Bu
naxışlar Günəşin stilizə olunmuş təsvirləridir
və gecə-gündüz bərabərliyini bildirir. Diqqətlə baxsaq görərik ki,
naxışın fonu ilə həmin naxış bir-birinin əksidir.
Bu simvoldan bütün türk xalqlarının
dekorativ-tətbiqi sənət nümunələrində, o
cümlədən xalçalarında geniş istifadə
olunub. Naxışların rəng həlli
də Özbəkistan xalçaçılıq məktəbinə
uyğundur.
Üçüncü zolağın fonu sürməyi rəngdədir
və aşağı hissəsində
Qırğızıstan ərazisində yerləşən
Saymalıtaşda aşkarlanan qayaüstü rəsmlərdən
istifadə olunub. Xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, təkcə
Saymalıtaşdakı qayaüstü rəsmlərin sayı
91 minə yaxındır. Ümumiyyətlə,
Qırğızıstan ərazisi qayaüstü rəsmlərlə
zəngindir.
Yuxarıya doğru qırğız xalqının ənənəvi
xalça naxışlarından istifadə olunub. Buynuzu
xatırladan bu qarmaqlı naxışlar Günəşi
simvolizə edir. Qədim türklərin
inancına görə, buynuzlu heyvanlar Günəşin
övladlarıdır. Belə
naxışlar bütün türk xalqlarının
xalçaçılıq sənətində geniş
yayılıb.
Kompozisiyanın tam ortasında yerləşən mavi
yerlikli zolaq Oğuz boylarına həsr olunub. Türklüyün
simvolu sayılan mavi rəng, həm də kənar hissənin
rəngi olub, xalçanın dörd tərəfini əhatə
edir.
Zolağın aşağı hissəsində
uzunömürlülük və əbədiyyət rəmzi
sayılan tısbağanın stilizə olunmuş təsviri
işlənib.
Bu cür tısbağa təsvirlərinə həm
də Orxon-Yenisey mədəniyyətinə aid yazılı
daş abidələrin oturacağında rast gəlinir.
Bu təsvirin yuxarısına bitişik hissədə
stilizə olunmuş ‘’Həyat ağacı’’ işlənib. Ağacın budaqları
arasında 24 Oğuz boyunun damğaları ağacın meyvələri
kimi təqdim olunub. Ağacın yuxarı hissəsində
güllərin arasında ‘’ana gül’’ adlanan rombun içində
Ay və türklüyün simvolu olan doqquzbucaqlı ulduz,
habelə qədim türk əlifbası ilə
yazılmış “Oğuz” sözü toxunub.
Beşinci zolağın aşağı hissəsində
Qazaxıstan ərazisindəki Tamğalısay, Mangizdağ,
Tanrıdağı qayaüstü rəsmləri təsvir
olunub. Bu qayaüstü rəsmlərin süjeti digər
türk xalqlarına aid qayaüstü rəsmlər ilə, o
cümlədən Qobustan qayaüstü rəsmlərindəki
“Yallı” rəqsinin təsvirləri ilə bənzərlik təşkil
edir. Bu rəsmlərdə buynuzlu at təsviri
xüsusilə diqqəti cəlb edir və bu cür təsvirlərə
türklər yaşayan digər ərazilərdə də
rast gəlmək mümkündür.
Qayaüstü rəsmlərdən yuxarıda qazax
xalqının ənənəvi xalça
naxışlarından istifadə olunub. Qeyd etmək
lazımdır ki, buynuzu xatırladan qarmaqlı xaçşəkilli
bu elementlərin sxemi “Pazırık” xalçasındakı
gülün sxeminə oxşayır.
Altıncı
ağ yerlikli zolaqda Türkmənistan mədəniyyətindən
nümunələr verilib. Aşağı hissədə
Qaraqum və Butentau qayaüstü rəsmlərindən istifadə
olunub. Bu təsvirlər digər türk
xalqlarının qayaüstü rəsmlərindən fərqlənsə
də, ümumi məzmunu eynidir. Türkmənistan
ərazisində qayaüstü rəsmlərin sayı nisbətən
azdır, lakin arxeoloji qazıntılar nəticəsində
aşkarlanan dekorativ-tətbiqi sənət nümunələri
kifayət qədərdir. Maraqlı cəhət
isə odur ki, həmin nümunələr üzərində
olan təsvirlərin məzmunu da qədim türk
qayaüstü rəsmlərində olan inanclarımızla
eynidir.
Yuxarıya doğru türkmən xalqına xas ənənəvi qarmaqlı xalça naxışları işlənib. Naxışlar və rəng həlli Özbəkistan xalçaçılıq məktəbi ilə, demək olar ki, eynidir. Bu, coğrafi cəhətdən ərazilərinin yaxın yerləşməsi ilə əlaqədardır.
Xalçanın yeddinci, qırmızı fonlu zolağında Türkiyə ərazisində yerləşən Hakkari, Amanos (Beşbarmaq) qayaüstü rəsmlərindən nümunələr təsvir edilib. Bu təsvirlərin yaşı 8-10 minillik tarixi əhatə edir.
Zolağın ortalarında türk xalçaçılıq ənənəsinə aid, xovsuz xalça nümunəsi olan kilim naxışlarından istifadə olunub. Bu yerdə qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan və Türkiyə xalçaçılıq ənənələri həm naxış, həm də rəng çalarları baxımından bir-birinə çox oxşardır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, ortadakı zolaqdan başqa bütün digər zolaqların yuxarısında “Pazırık gülü” elementi işlənib...
Yekun olaraq demək lazımdır ki, Taryer Bəşirovun Azərbaycan xalça sənəti xəzinəsinə sanballı töhfə olan “Türkün inancı, tarixin qazancı” toxuculuq nümunəsi türk xalqlarının yüksək yaradıcılıq qabiliyyətini, düşüncəsini, zövqünün zənginliyini, tarixə və insanlığa, bir sözlə, dünya mədəni irsinə və xəzinəsinə böyük töhfələr verdiyinin naxışların dili ilə ifadəsidir. Xalça sənətinin sırf türk xalqlarının birgə mədəni və mənəvi irsinin incisi olduğu, ayrı-ayrı bölgələrdə yaşayan, eyni soy-kökə, eyni ruha və düşüncəyə, ortaq mədəniyyətə sahib olan türklərin birliyi və bərabərliyi, tarixinin çox qədim və zəngin olduğu bu xalçanın timsalında bir daha bədii vasitə ilə təsdiqlənib...
Ziyadxan
ƏLİYEV
Əməkdar
incəsənət xadimi, professor
Mədəniyyət.- 2021.- 28 may.-
S.7.