Bəxtimizə düşən söhbət
Vidadi Həsənov: “Şükürlər
olsun ki, teatrlar açılır, deməli, teatrlar komadan
çıxır, teatrda çalışanlar isə
uzunmüddətli məzuniyyət dövrünü başa
vururlar”
Əslində, xeyli əqdəm söhbətləşmək niyyətim var idi... Gah, onun tamaşa, kino, serialdakı işləri, gah da pandemiyanın “evdə qal”ı imkan vermirdi. Elə indi də: maşallah, festivallardan, çəkilişlərdən, müəllifi olduğu kitabın imza günündən başı açılmır. Nəhayət, Kazan Beynəlxalq Müsəlman Kinosu Festivalından qayıdandan sonra görüşdük. Beləliklə, həmsöhbətim Xalq artisti, Yuğ Dövlət Teatrının aktyoru, rejissor, ssenarist, şair, tərcüməçi, ADMİU-nun dosenti Vidadi Həsənovdur. Söhbətimiz Yuğ-un məkan tapdığı Kukla Teatrının binası ətrafında, bulvarın sakit bir guşəsində baş tutdu.
– Səfəriniz necə keçdi, Vidadi müəllim?
– Həm uğurlu, həm də yaddaqalan. Üç nəfər idik: Əməkdar incəsənət xadimi, Kazan festivalının münsiflər heyətinin sədri, kinorejissor Elçin Musaoğlu, festivalın qısametrajlı filmlər müsabiqəsində təqdim olunan “Bastard” filminin rejissoru Daniel Quliyev (bu müsabiqədə Elvin Adıgözəlin “Biləsuvar” filmi də var idi), bir də, bəndəniz – həm müsabiqədənkənar nümayiş olunan “Daxildəki ada” (rejissor Rüfət Həsənov) filmində əsas rollardan birinin ifaçısı kimi, həm də festivalın fəxri qonağı olaraq – ölkəmizi bu nüfuzlu tədbirdə təmsil etdik. “Bastard” filmi münsiflər heyətinin xüsusi mükafatına layiq görüldü. Mən festivalın təntənəli açılışında gitarada “Qapı” (söz: Ramiz Rövşən) mahnısını oxudum. Qeyri-təvazökarlıq olmasın, yaxşı qarşılandı. İki gün sonra isə, “Rodina” kinoteatrında mənim “yaradıcılıq gecəm” oldu... Bu səfərlə bağlı bütün məlumatları sosial şəbəkələrdə mütəmadi paylaşıram...
– Şükür ki, nəhayət, teatrlar açılır. “Teatrlar açılsın” deyə etiraz səsini ucaldanlardan biri idiniz. Bəs teatrsız necə idi?
– Niyə teatrsız? Mən demək olar ki, hər gün teatra gəlib-gedirdim.
– Hə,
hər danışanda “teatrdayam” deyirdiz. Bu teatr
üçün darıxmağı “öldürmək” idi,
yoxsa prosesdə olmaq kimi görünmək?
– Nə mən
teatr üçün əldən-ayaqdan gedirəm, nə də
teatrın məndən ötrü ürəyi gedir. Bu yaşda romantik-poetik “izhari-qəlb” kənardan
gülünc görünə bilər. Sadəcə
olaraq, arada gəlirdim, bir az teatrın, bir
az da bulvarın təmiz havasını alırdım...
–
Yaxşı edirsiz, onsuz da səhnə, teatr yox idi, ən
yaxşısı bulvarda təmiz hava almaq idi...
– Bilirəm
e!... Siz məndən
hansı cavabı almaq istəyirsiz (gülürük). Məsələ heç də elə deyil. Vəziyyəti süni şəkildə dramatikləşdirmək
lazım deyil. Nə bilim, “Ay mənim teatrsız nəfəsim
çatmır!”, ay nə bilim, “Teatrsız
ölürəm!...”. filan. Hamının
şükür, nəfəsi də çatdı və
heç bir ölüm-itim də olmadı.
Özümüzdən də hoqqa çıxartmalı
deyildik ki?... Məşhur bir
filmdə deyildiyi kimi, hökumətlə hökumətlik eləməyəcəksən
ki?! Həyat və mühit şərtləri belə
idi: deyirdilər bu olar, bu olmaz... Bizə
qalırdı, ancaq etirazımızı ifadə etmək.
Demokratik ölkədə yaşadığımız
üçün nə qədər istəsək, etiraz edə
bilərik... Şükür, bəlli oldu ki, belə
uzun zaman davam edə bilməz. Hətta
virusun yeni ştamları daban-dabana gəlsələr belə,
biz şəraitə uyğunlaşıb yaşamağı
öyrənməliyik.
–
Yaşamağı, yoxsa işləməyi?
– İşləmək fəaliyyətdir, fəaliyyət
isə yaşamaqdı. Sizə bir şeyi deyim: pandemiyanın bizdən də
qat-qat artıq tüğyan etdiyi bəzi ölkələr
teatrlarını mövcud vəziyyətə
uyğunlaşdıraraq onların fəaliyyətini
dayandırmadı. Necə ki, restoranlar, şadlıq evləri,
ticarət məkanları işlədi, eləcə də
teatrları açmaq olardı... Bəzən “məbəd”
deyilən bu təsisatın işləməsi, həm də
ona görə lazımdır ki, teatr mənəvi dəyər
yaradır və bu dəyərlər olmasa, toplum əvvəl-axır
qaragüruha çevrilə bilər.
–
Pandemiyanın doğurduğu fasilə bir çoxlarına – məsələn,
özü teatrda, ruhu başqa yerdə pərvazlananlara
teatrın lazımsız olduğunu deməyə imkan da
yaratdı. Hətta, necə deyərlər, topu teatr təmsilçilərinin,
ələlxüsus da aktyorların üstünə ataraq,
onsuz da işləmədən maaş
alırsınız deyənlər oldu...
– Teatrda həmişə
iki qisim sənətçilər olub: başını
aşağı salıb işləyən əsl sənətçilər,
bir də teatrdan özləri üçün faydalanan psevdosənətçilər.
Yəni, var peşəkarlar, sözün əsl
mənasında, özlərini işinə, sənətinə
həsr edənlər, bir də var hər şeydə mənfəətini
güdənlər. Onlar həmişə
elə bağırırlar ki, “doğruların bağrı
çatlayır”. Belələrinə qətiyyən
fikir vermək lazım deyil...
– Belə
fikirlər daha çox gənclərdən eşidilir...
– Həə,
bax bu, tamamilə başqa məsələdi... Gənc belə
də, hərdənbir deyə bilər... Deyim
niyə. Gənc olan kəs elə belə
olmalıdır də – barışmaz, tələbkar, dəliqanlı...
Onlar özlərindən qabaqdakılara: “Sən artıq
köhnəlmisən!” və ya “İndi başqa zamandı!”
deməlidirlər də. Qoy desinlər, dünya
dağılmayacaq ki... Qoy bir az
“inqilabçılıq” eləsinlər. Axı,
biz də bir vaxtlar belə olmuşuq.
U.Çörçillin bir sözü var, dəqiq yadımda
deyil, təxminən belədi: “Əgər, sən otuz
yaşına qədər inqilabçısansa, demək, gəncsən,
yox əgər, qırx yaşından sonra da
inqilabçılıq edirsənsə, demək, axmaqsan!...”. Cavanlarımızla bağlı bir az həssas, bir az da səbirli olmalıyıq. Zaman hər şeyi sahmanlayacaq. Zaman gələcək
yaşlaşacaqlar, müdrikləşəcəklər, hərdən
düzün bir balaca əyriş-üyrüş, əyrinin
heç vaxt dübbədüz olmadığını biləcəklər...
Onların da arxasınca çaparaq gələn, onları da
daban-dabana haqlayan gənclik, elə özləri kimi,
inqilabçı və barışmaz olacaq... O ki qaldı
teatrı özlərində deyil, özlərini teatrda sevənlərə...
Onların əxlaqi və mədəni səviyyəsinə
enmədən, gərəkdir ki, əndazədən
çıxırlarsa, həddlərini qandırasan...
– Sosial
şəbəkələrdə də çox aktivsiz, mütəmadi
ironik, satirik paylaşımlarınızı oxuyuruq. Görəsən, sözünüz ünvanına
çatır?
– Dədələrimiz
deyir ki, sən sözünü de, yiyəsi özü
götürəcək. Rəngimin qara
olmağına baxmayın, mən çox qırmızı
adamam. Düşündüyümü deməkdən
heç vaxt çəkinməmişəm. Dediklərim də, sərrast güllə kimi, həmişə
hədəfinə çatıb. Hədəf
sahiblərinin bəziləri cavab verməyə cəsarət
etməyib, bəziləri cavab verəcəyi təqdirdə
öz bəsitliyini büruzə verəcəyindən qorxub, bəziləri
də yəqin yaşıma hörmət edib susub, fikirləşiblər
ki, qoca kişidi də, yəqin xərifləyib. Hərdən eləsi də tapılır ki, cavab
qaytarır, hətta həyasızlıq edir. Onda sən də başlayırsan onun öz dilində
danışmağa.
– Son
zamanlar daha çox teatrdan bu və ya digər şəkildə
uzaqlaş(dırıl)mış və
kinini teatra ünvanlayan adamların səsi bərk
çıxır. Elə bil incidikləri adamların
intiqamını teatrdan alırlar...
– Vallah,
bundan teatra heç bir zərər dəymir. Axı,
teatr ayrı-ayrı fərdlərin yaratdığı bir
şey deyil ki, onlarla da məhv olub getsin. Teatr
əbədidir – o öz sehri və tilsimi ilə çoxdan
insanların həyatına girib və orada özünə əbədi
yer tutub. O, elə bil, yerdən göyə ucalmış
almaz sütundur. Əsrlərlə yol gələn
bir şeyi məhv etmək üçün əsrlər gərəkdir.
–
Günümüzdən boylanaraq milli teatrımızı
analiz edənlərdən bəziləri “Teatrı zaman və
mühit yaratmışdı, inkişaf etdirmişdi, indi isə
teatr tənəzzül dövrünü yaşayır” deyirlər.
– Teatr
ictimai aləmdən, sosial mühitdən kənarda, uzaqda olan,
əlahiddə bir şey deyil axı... O, həyatın bir
parçasıdır. İqtisadiyyatda, sənayedə,
səhiyyədə, təhsildə, bir sözlə, ictimai
mühitdə, cəmiyyətdə nə baş verirsə,
teatrda da oxşar şeylər baş verir. Zaman-zaman yüksəliş də olur, tənəzzül
də. Lap insanın ruh halı kimi.
Kardioqram kimi: gah yuxarı, gah da aşağı. Teatr prosesi
düz xətlə gedən – daim yüksəlişdə və
ya daim enişdə olan proses olmayıb heç vaxt. Əslində, biz elə bundan – yəni, hər
şeyin düzxətli getməsindən qorxmalıyıq,
çünki bu, koma vəziyyətidir.
– Teatr
indi hansı dövrünü yaşayır?
– Şükürlər olsun ki, teatr, kino zalları,
konsert salonları açılır, deməli, teatrlar da
komadan çıxırlar, teatrda çalışanlar isə
uzunmüddətli məzuniyyət dövrünü başa
vurdular. Qocalı-cavanlı, hamımız sanki təqaüdə
çıxmışdıq. Deyirdilər: “Evdə qal!”
– kirimişcə evdə qalırdıq,
deyirdilər “şənbə-bazar qapanın!” – dinməz-söyləməz
qapanırdıq... Nə isə!... Qayıdaq mətləb üstə. Teatr indi postpandemiya dövrünə başlayır.
Bəli, asan olmayacaq. Müəyyən
zaman lazım gələcək. Bəzi bədgümanlardan
fərqli olaraq, inanıram ki, həyatını teatra həsr
etmiş əsl sənət fədailəri bu
müşkül kimi görünən işin öhdəsindən
tez bir zamanda gələcək və teatrsevərlər yenidən
istədikləri teatrda, istədikləri tamaşalara baxa biləcəklər...
Bu məqamda xirtdəyimə tıx kimi ilişib
qalan bəzi sözləri də deməsəm olmaz.
Baxın, mədəniyyət müəssisələrinin
açılması ilə bağlı qərar çıxan
kimi, bəzi dönüklər, bəzi əlləri teatra
çatmayanlar haman başladılar ki: “Nə
teatr, teatr yoxdu!” və yaxud, “Nə tamaşa, tamaşa var
ki?”... Teatrları “yıxıb-sürüyürlər”, amma,
ürəkləri yenə soyumur və haman
da keçirlər kinoya. Bəs, deməzsənmi, kino da lap
çoxdan ölüb, bunlardan başqa heç kimin bundan xəbəri
yoxdu... Əslində, bu natamamlığın da
səbəbi eynidi, əlləri çatmır. Halbuki bütün çətinliklərə rəğmən,
Azərbaycan kinosunun uğuru göz qabağındadır.
Son illər beynəlxalq səviyyədə keçirilən
hansı festivalın proqramına baxsan bir deyil, bir neçə
filmimizin adına rast gələrsən və
onlar müxtəlif mükafatlara layiq görülürlər...
Hərdən istedadlı insanlara qarşı, iliyinəcən
paxıllıqla dolu bu natəmiz, mənəviyyatsız məxluqlara
üzünü tutub ağzına gələni demək istəyirsən,
amma, ”Lənət şeytana!” – deyib, susursan, baş qoşmursan...
– Gəlin,
söhbətə başqa yöndən davam edək. Bu
teatrsızlıq zamanı yeni teatr formaları haqqında
çox danışıldı...
–
Yalnız danışılmadı, məsləhət
külliyatlı fikirlər söylənildi (məsləhət
verməkdən asan nə var?), hətta yenidən Amerikanı
kəşf etmək istəyənlər də oldu. Yeni ifadə formaları – performanslar, interaktiv
tamaşalar, onlayn nümayişlər, küçə
göstəriləri və s. Belə baxanda niyə də
olmasın? Əgər teatr “Dionis
bayramı” olaraq meydanda, yəni kütlə arasında
yaranıbsa, niyə də yenidən zamanın və
mühitin tələbi olaraq meydana qayıtmasın? İlk baxışdan hətta çox cazibədar səslənir.
Məsləhət verənlər sağ olsunlar, amma onu da demək
lazımdır ki, teatr bu günə gəlib çatana qədər
dondan-dona girib, bir biçimdən min biçimə girib,
“izm”lərin və cərayanların burulğanlarından
çıxıb. Əslində, bu müxtəlif
teatr formaları çoxdan olmalı idi. Küçə
teatrı? Onlayn nümayiş? Və nələr, nələr? Niyə
də olmasın? Teatrların sayı
çox olmalıdır. Akademik, musiqili, yuğ, kukla,
pantomima, zirzəmi, book-kafe, küçə, dəhliz,
çardaq və s. və i. a. Belə olanda hara getmək, nəyə
baxmaq hər kəsin zövqündən,
dünyagörüşündən, sadəcə, istəyindən asılı olur.
Əgər bu teatrlar olsaydı, bizə “Gedin,
küçədə teatr çıxardın da!” deyən
olmazdı. Təsəvvür
edə bilirsiz, akademik və ya musiqili teatrın hansısa bir
tamaşasını – bütün dəm-dəsgahı ilə
parkların birində göstəririk?...
Yaxud Yuğun hansısa bir tamaşasını onun hücrəsindən
çıxardıb uyğunlaşdıra biləcəyiniz bir
məkan necə?... Təsəvvür
edə bilirsiz?
– Yox.
– Əlbəttə, yox. Bu, artıq tamaşa
yox, teatr yox, başqa bir şey olacaq.
– Bəlkə
bizə o funksiyanı yerinə yetirməyən, yüklü
dekorasiya, tərtibatı olmayan, qalaqlanmış mətndən
azad, hərəkət, birbaşa ünsiyyət, maneəsiz
tamaşaçı aktyor rabitəsi lazımdır?
– Əgər, sizə belə bir şey lazımdırsa,
ora gedin. Yox, əgər
“ora”, haman o siz deyən yoxdursa, axtarın
tapın. Bizdə tapmazsız, xaricdə taparsız – gedərsiz...
Əsrlərdir teatrda yeni formalar, yeni üsullar
və yeni ifadə vasitələri axtarırlar. Amma bunu
heç vaxt tarixi və ənənəvi olanı məhv etməklə
həyata keçirməyiblər, əksinə, “unudulmuş təzəni”
həmişə illərin sınağından
çıxmış “etibarlı köhnə”nin
üstündə bərqərar ediblər. Dədələrimiz
demişkən: “Keçmişinə təpik atsan, gələcəkdə
uzunqulaq olarsan!...”. Özü
də Azərbaycan teatrı bir neçə cür və bir
neçə dəfə bu yeniliklərdən keçib.
Götürək elə ötən əsrin
90-cı illərini. Görün, ölkəmizdə
nə qədər yeni teatrlar yarandı. Həyat
və mühit şərtlərinin indikindən də çətin
olmasına baxmayaraq.
–
Pandemiyadan əvvəl bu proses yenidən canlandı. Siz də daxil, bir neçə yaradıcı şəxs
müstəqil teatrlar yaratdılar. Hətta bir müddət
tamaşa nümayişləri üçün ödənişsiz
məkanlarla da təmin olundular...
– Bilirsiz
ki, Mədəniyyət Nazirliyi yanında İctimai Şura
yaradılıb. Şuranın bu yaxınlarda
keçirilən iclasında mən – ekspert qrupunun üzvü
olaraq, müstəqil teatrlarla bağlı öz təkliflərimi
irəli sürdüm. Bu təkliflər
hamı tərəfindən bəyənildi, qəbul olundu.
Düşünürəm ki, bu il müstəqil
teatrların yaranması və inkişafı üçün
çox əhəmiyyətli bir il olacaq.
– Vidadi Həsənov son illər daha çox kino çəkilişlərində olur, səsi-sorağı kinofestivallardan gəlir. Teatr aktyorunun səhnə sevgisi kinoya paxıllıq eləmir?
– Son beş ildə dörd filmə çəkilmişəm.
Sevinirəm ki, onların hamısının
quruluşçu rejissorları artıq ölkəmizdə, hətta
beynəlxalq aləmdə kifayət qədər
tanınmış gənc sənətkarlardır. Rüfət Həsənovun “Daxildəki ada”
tammetrajlı filmi ilə bu yaxınlarda Serbiyada, Paliç
kinofestivalında və Kazanda festivalda oldum. Hər iki festivalda Azərbaycan kinosuna olan
marağı və münasibəti görmək qürurverici
idi. Zənnimcə, Emil Quliyevin “Sonuncu pərdə”, eləcə
də Əli-Səttar Quliyevin “Olimpiya” filmləri də bu
çətin dövrdə kinomuzun böyük uğurudur.
Hazırda çəkildiyim filmlə bağlı isə
yaxın vaxtlarda söhbətləşərik, inşaallah...
O ki qaldı sizin dediyiniz paxıllıq məsələsinə...
Mənim diplomumdakı ixtisasımın adı belədir:
“Teatr və kino aktyoru”. Mən teatrı kino qədər,
kinonu da teatr qədər sevdiyim üçün onlar da yəqin
bir-birilərinə “günü” kimi baxmırlar.
– Sizdən
uzun illərin pedaqoqu, eləcə də gənclərlə
yaxşı işbirliyi, ünsiyyət quran təcrübəli
bir sənətkar kimi soruşmaq istəyirəm: onlarda sizi
qane edən və etməyən nədi?
– Hər
şey!... Heç nə!...
Qane edən – hər şey! Qane etməyən – heç nə!
Söhbətləşdi:
Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2021.- 1
oktyabr.- S.5.