Nizami
yaradıcılığında xalq oyun və mərasimləri
Dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvi öz parlaq ideyaları ilə bu gün dünyanın yüzdən çox ölkəsində tanınır, qəbul olunur. Səkkiz əsrlik zaman kəsiyi Nizami əsərlərinin təravətini soldura bilməyib. Onun müasir günümüzlə səsləşən əsərləri aktuallığını həmişə qoruyub saxlayacaq.
Nizami Gəncəvi əsərləri farsca qələmə alınsa da, bu nümunələrin mayası Azərbaycan xalqının ruhu ilə yoğurulub. Bu əsərlərdə doğma yurdumuzun keçmişi, zəngin təbiəti, əcdadlarımızın yaşam tərzi, mədəni irsi ilə bağlı çoxsaylı bilgilər verilir. Aforizmlər, xalq yaddaşından süzülüb gələn deyim-duyumlar şairin əsərlərinin əsasını təşkil edir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas, nizamişünas alim, akademik Həmid Araslı bu barədə yazır: “Nizamidə yalnız Azərbaycan xalqına məxsus ifadə xüsusiyyətləri vardır ki, sonrakı şərhçilər üçün aydın olmamışdır. Bu xüsusiyyətləri anlamaq üçün Azərbaycan xalq dilinin incəliklərini bilmək lazımdır. Nizaminin yaradıcılığında olan sözlərin əsas hissəsinə biz “Dədə Qorqud” dastanında rast gəlirik. Nizami yaradıcılığında bu hala tez-tez rast gəlinməsi onun dastanı sevərək dinləməsinə sübutdur”.
Nizami poemalarının başlıca mövzusunu keçmişin mühüm hadisələri, habelə Şərq mühitinin əfsanə və rəvayətləri təşkil edir. Lakin bu hadisələr və əfsanələrlə əlaqədar olaraq təsvir edilən həyat, adət və ənənə, toy, yas mərasimləri Azərbaycan xalqının həyatından götürülərək bədii surətdə ifadə edilib. Şairin əsərlərində təsvir edilən bir çox məsələlər bu gün də xalqımızın həyat və məişətində yaşadıldığını görə bilərik. Buna misal olaraq toy mərasimlərini qeyd etmək olar. “İsgəndərnamə” poemasından bir nümunəyə diqqət yetirək:
Barbədin nəğməsi, Nəkisanın səsi,
Zöhrənin alnını torpağa sürtürdü.
Gah rudun nəğməsi saqiyə deyirdi:
Bir cam ver, yaşasın bu eyş!
Gah mey camdan Barbədə
deyirdi:
Çal
ki, bu ili xoş başa vurasan!
Nizami Gəncəvinin
poemalarında toy məclislərinin
Xosrovun Məryəm və Şirinlə, İbn Səlamın Leyli və İsgəndərin
Rövşənəklə evlənməsi münasibətilə
keçirildiyi qeyd edilir. Toy səhnələrinə,
xüsusilə “Xosrov və Şirin” poemasında daha geniş yer verilib. Toy gününün
başlanğıcı münəccimlər
tərəfindən müəyyən
edilir. Mərasimin
bütün mərhələləri
(qız seçmə,
qız bəyənmə,
elçilik, nişan
– üzük taxma, kəbinin kəsilmə qaydası, xına yaxma, qız evinə toy hədiyyələrinin
göndərilməsi, gəlin
bəy evinə yollananda onun başına xəzinə
tökülməsi) bu
əsərdə maraqlı
boyalarla təsvir edilir. Toy günü
çalğıçıların müşayiəti ilə
müğənnilərin mahnı
oxumalarına, rəqs
musiqisinə geniş yer verildiyini görə bilirik. “Xosrov və Şirin” poemasındakı
bu adət-ənənənin
bənzərinə Ü.Hacıbəylinin
“Arşın mal alan” operettasında Əsgərin xalasının
simasında rast gəlirik. “Leyli və Məcnun” poemasında Məcnunun atası ümidsiz bir halda Leyligildən
qayıtdıqdan sonra
oğlunu qüssədən
qurtarmaq üçün
ona etdiyi nəsihətdə belə
deyir:
Qarşında yüz tanış ola-ola sən
Nədən yad qızına könül verirsən.
Gəl bu gözəllərə,
cananlara bax,
Səninçün nazəndə bir qız alaq...
Bu kiçik parçada
Azərbaycan xalq məişətindən alınmış
ata-ananın qız bəyənməkdəki rolu
açıq gözə
çarpır.
Nizami yaradıcılığında
ayin və dəfn mərasimləri ilə bağlı məqamlar da diqqətçəkəndir. “Xosrov və Şirin” poemasında Şirin Fərhadı böyük hörmətlə
dəfn etdirir, türbəsi üzərində
günbəz ucaldır,
onu ziyarətgaha çevirir. Cahan Pəhləvanın
vəfatı vaxtı
nəfir, təbil və kusun sədaları
hər tərəfə
yayılırdı. Vida
mərasimi təbilin səslənməsi ilə
başlanırdı. Dəfn günündən
sonra yas mərasimində rudun və sazın müşayiəti ilə
ağılar deyilir.
Leyli Məcnunun atasının ölümünə yas saxlayır, matəm paltarı geyinir, Xosrov Bəhram Çubinin ölümü
ilə əlaqədar
üç gün yas saxlayır, onun özünü isə məqbərədə
qızıla, zərə
tutulan tabutda dəfn edirlər. Müəllifin yaradıcılığında
yas mərasimləri Fərhad, Xosrov, Leyli, İsgəndər, Məhinbanu, Bəhram və Daranın ölümü ilə əlaqədar səhnələrdə
təsvir edilib.
Ədəbiyyatşünas alim Məmməd Ələkbərovun
1947-ci ildə nəşr
olunmuş “Nizami
yaradıcılığında xalq mərasimləri” məqaləsində qeyd olunur ki, şair
öz dövründə
xalq arasında yaşayan adətləri böyük ustalıqla və özünəməxsus
məharətlə qələmə
alıb. Qeyd edək ki, sonralar M.Ələkbərovun
“Nizami Gəncəvi və Azərbaycan xalq yaradıcılığı”
monoqrafiyası çap
olunub.
Professor Səadət Abdullayevanın
“Nizamidə musiqi, musiqidə Nizami” kitabında qeyd edilir ki, şairin
dövründə toy və
bayram günlərində
keçirilən xalq oyun-tamaşalarında çoxlu
sayda mütrüb, rəqqas, oyunbaz və hoqqabazlar iştirak edirdi. O vaxt löbət (gəlincik, oyuncaq) tamaşası daha çox yayılmışdı. Bu tamaşa müəyyən
vaxtlarda keçirilirdi.
On rəngdə paltar geyinən oyunbaz pərdənin arxasında çoxlu sayda löbəti düzərdi. Hamı səbirsizliklə
pərdə arxasından
kimin çıxacağını
gözləyirdi. Adətən, oyunbazlar pərdə arxasında müxtəlif
yaşlı gəlinciklərlə
qəribə oyunlar çıxarır, cürbəcür
hərəkətlərlə tamaşaçıları əyləndirirdilər.
Sonralar löbət tamaşası
Azərbaycanda “Kilimarası”
adı ilə yayılıb. Nizami dövründə “Xəyal
oyunu” adlı tamaşa da göstərilib:
Bu qədim pərdənin hiylələrindən
Xəyala döndüm, necə xəyalla oynamayım?!
Pərdə arxasında müxtəlif
təsvirləri işıqlandırılaraq,
onların kölgələrini
hərəkətə gətirirdilər. Tamaşanı başqa iştirakçılarla
yanaşı, müğənni
və iki çalğıçı müşayiət
edirdi. Əl cəldliyi ilə
cürbəcür oyunlar
göstərən hoqqabazların
– gəzərgi fokusçuların
“Hoqqa” oyunu haqqında da şairin əsərlərində
söz açılır.
Toy və el şənliklərində
“Məsxərə” komik
oyunu göstərən
məsxərəbaz, “Şəbəd”
tamaşası isə
istehza, təqlid üzərində qurulurdu.
“Üzük-üzük” oyunu, adətən, Novruz bayramında icra edilirdi. Şair Novruzu “İsgəndərnamə”,
“Leyli və Məcnun” və “Xosrov və Şirin” poemalarında təsvir edib. Dahi mütəfəkkir Novruz bayramını əfsanəvi
İran şahı Cəmşidin taxta əyləşməsi günü
ilə əlaqələndirir.
Deyilənə görə, həmin
gün martın 22-nə,
yəni gündüzlə
gecənin bərabərləşdiyi
vaxta düşüb.
Bu zaman o, xalqın
toplantısında onların
şikayətlərinə baxaraq
ehtiyaclarını təmin
edib və hamını ədalətə
çağırıb. Bununla da xalqın güzəranı yaxşılaşıb.
Nizami Novruz bayramına üstünlük verən Zərdüştilərin bu mərasimlə bağlı görüşlərindən söz açır. İnsanlar bayrama böyük həvəslə hazırlaşırdılar. Əlləri xınalı, üzlərinə bəzək verən gəlinlər, qızlar gül dəstələri ilə evlərindən çıxaraq meydana yığışırdılar. Muğ adəti üzrə muğların, yəni atəşpərəstlərin kahininin sağlığına al şərab qaldırar, əfsanə söyləyər, rəqs edib əl çalardılar. Sonra hər biri öz məclisini keçirərdi.
“İsgəndərnamə” poemasında göstərilir ki, İsgəndər İrana və Azərbaycana qədəm qoyduğu zaman, orada Novruz bayramı keçirilirdi. Belə ki, onu qarşılayan Nüşabə tonqal qalatdırır, süfrəyə müxtəlif növlü meyvə, şirniyyat düzdürür. Şair Novruzu ən böyük bayram günü sayır.
Nizami Gəncəvi “Xosrov və Şirin” poemasında öz dövründə geniş yayılan atüstü oyun – çövkən barədə də söz açıb. Müəllif Bəhram şahın çövkən oyununda mahir olmasını göstərir, hətta qadınların da bu oyunda iştirakını qeyd edir.
Şairin əsərlərində adını çəkdiyi oyun-tamaşaların bir çoxu indi də xalqımız tərəfindən yaşadılır. Belə ki, dövrümüzdə zurnaçılar ansamblının müşayiəti ilə ənənəvi çövkən yarışları keçirilir. Xatırladaq ki, 2013-cü ildə “Qarabağ atüstü oyun ənənəsi – çövkən” nominasiya faylı UNESCO-nun Təcili qorunmaya ehtiyacı olan qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilib.
Nizami yaradıcılığında xalq oyunları və mərasimlərindən gətirdiyimiz bir neçə nümunə böyük şairin xalq yaddaşına nə qədər bağlı olduğunu deməyə əsas verir.
Lalə AZƏRİ
Mədəniyyət.- 2021.- 29 oktyabr.- S.6.