Lətif Kərimov dühası –
xalçaçı rəssam, sənətşünas alim
“Bəzi jurnalistlər
sözün qədrini
bilmirlər. Yerli-yersiz hara gəldi
səpələyirlər. Xahiş edirəm mənim haqqımda dəbdəbəli
sözlər, cümlələr
işlətməyəsiniz” – deyirdi o. “Azərbaycan dekorativ və tətbiqi sənəti sahəsində
ən çox nə ilə fəxr edirsiniz” sualına isə – “Azərbaycan Xalçası və Xalq Tətbiqi Sənəti Muzeyi ilə” deyə cavab verirdi.
Bu yazıda Azərbaycan xalça sənətinin mahir bilicisi, ömrünü həsr etdiyi bu qədim
sənətimizin “pasport”unu
yaratmış, dünyada
ilk dəfə Azərbaycanda
Xalça Muzeyinin
(1967) yaradılmasında fədakarlıq
göstərmiş, ölkəmizdə
UNESCO-nun xətti ilə
ilk beynəlxalq xalça
simpoziumunun (1983) təşkilində
bilavasitə iştirak
etmiş dünya şöhrətli xalçaçı
rəssam, sənətşünas
Lətif Hüseyn oğlu Kərimovdan (17.11.1906
– 9.9.1991) söhbət açmaq
istərdim.
Lətif Kərimov Azərbaycanın
qədim mədəniyyət
mərkəzi Şuşada
anadan olmuşdu. Rəssam
özü haqqında
deyirdi: “Torpaqdan irəli xalça görmüşəm. Anam Telli
Hacınəsib qızı
xalçaçı idi.
Onun toxuduğu “Ləmpə”,
“Dəryanur”, “Saxsıda
güllər” çox
adlı-sanlı olub.
Mən o
xalçaların üstündə
iməkləmişəm, dil
açmışam, yerimək
öyrənmişəm. Təkcə anam deyildi xalçaçı.
Bu sənət bizim Allahverənlər tayfasının çörək
ağacı sayılırdı”
(“Sovet kəndi” qəzeti. 10.7.1979).
O, 1911-ci ildə ailəsi ilə İranın Məşhəd şəhərinə
köçmüş, orada
xalçaçı Mirzə
Ələkbər Hüseynzadədən
xalça sənətinin
sirlərinə yiyələnmişdi.
1929-cu ildə Bakıya dönən Lətif Kərimov 1930-cu ildən “Azərxalça”
İstehsalat Birliyinin bədii-texniki rəhbəri
olmuş, AMEA-nın Memarlıq və İncəsənət İnstitutunda
şöbə müdiri
işləmiş, 1960-cı ildən indiki Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində
pedaqoji fəaliyyət
göstərmişdir. Onun eskizləri əsasında və rəhbərliyi ilə “Əfşan” (1931, 1957), “Qonaqkənd”
(1939), “Ləçəkturunc” (1952, 1982),
“Şuşa” (1953), “Göygöl”
(1958), “Qarabağ” (1960), “İslimi”
(1964), “Butalı” (1965), “Bahar”
(1967, 1977), “Ağaclı” (1974) “Şəbi-hicran” (1975), “Heyvanlar
aləmində” (1976), “Zərxara”
(1977), “Xətai” (1981), “Əsrlərin
nəğməsi” (1985), “Əcəmi”
(1985), “Mehrabi Əcəmi”
(1987) ornamental xalçaları, “Firdovsi” (1934), Nizami “Xəmsə”sinin motivləri
əsasında toxunmuş
5 məşhur xalça
(1940-41), “S.Vurğun” (1956), “Avtoportret” (1956), “N.Nərimanov”
(1959), “M.P.Vaqif” (1967), “M.Füzuli”
(1972), “İ.Nəsimi” (1974), “S.Urməvi” (1975), “M.Əcəmi”
(1976) və başqa süjetli xalçalar toxunmuşdur. Sənətkar
həmçinin Nizami
adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyi və Moskvada Ümumittifaq Xalq Təsərrüfatı
Nailiyyətləri Sərgisinin
Azərbaycan pavilyonunun
portalları, tağları
və interyerlərini
bəzəyən müxtəlif
memarlıq ornamentlərinin
müəllifi olmuşdur.
L.Kərimov incəsənət tariximizdə
çox nadir şəxsiyyətlərdəndir
ki, yaradıcılığında
praktika ilə nəzəriyyə paralel olaraq inkişaf etdirilib. Görkəmli xalçaçı rəssam və xalçaşünas alim dekorativ-tətbiqi sənətimizin
ən qədim növlərindən biri olan xalça sənətinin tarixini mükəmməl səviyyədə
bilirdi. O, Şərq
mədəniyyətinin, İslam
sənətinin ən
incə mətləblərindən
xəbərdar idi, Şərq ornament sənətinin
simvolikasını, fəlsəfəsini
elmi əsaslarla tədqiq edib, araşdırıb, fundamental elmi
əhəmiyyətə malik
monoqrafiyalar nəşr
etdirmişdi. Onun üçcildlik
“Azərbaycan xalçası”
adlı kitabları, xüsusən də birinci cildi nəşr
olunandan qısa müddət sonra bütün dünyaya yayılmış və sənət biliciləri arasında yüksək rəğbət qazanmışdı.
Avropa, Amerika, Şərq ölkələrindən məşhur
xalçaşünas alimlər
və ekspertlər ona çoxsaylı məktublar göndərərək
kitab haqqında qiymətli fikirlərini bildirmişdilər.
L.Kərimovun xalq sənətimizdən qaynaqlanan dərin bilik və bədii
zəkası nəticəsində
toxunmuş xalçalar
özünün kompozisiya
quruluşu, rəng həlli, bədii-estetik əhəmiyyəti və
texniki işlənilmə
xüsusiyyətlərinə görə XX əsr Azərbaycan incəsənətinin
qiymətli xəzinəsi
hesab olunur. L.Kərimov həm
xalça sənətimizin
tarixi ilə məşğul olur, bu istiqamətdə elmi araşdırmalar aparır, həm yeni xalça çeşniləri hazırlayır,
xalça sənəti
ilə bağlı təşkilati işlərlə
də ciddi məşğul olurdu.
Onun təşəbbüsü və
fədakar əməyi
nəticəsində Bakıda
Xalça Muzeyi yaradılmış, həmçinin
dünya xalçaşünas
alimlərinin iştirakı
ilə xalça simpoziumu təşkil olunmuşdur. Xalçaçı rəssamın Moskva (1954),
London (1986), Bakı (1987) və
başqa şəhərlərdə
fərdi sərgiləri
keçirilmişdi. Rəssamın
Moskvada təşkil olunmuş sərgisi ilə bağlı “Kommunist” qəzetində
(17.8.1954) SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının baş
elmi işçisi, sənətşünaslıq elmləri
namizədi S.Temerin “Moskvada Lətif Kərimovun əsərlərinin
sərgisi” adlı məqaləsi dərc olunmuşdu. Məqalədə
oxuyuruq: “Sərgiyə
tamaşa edənlər
arasında Moskvaya qonaq gəlmiş Çin, Hindistan, Koreya, Polşa, İslandiya və başqa ölkələrin
nümayəndələri də
olmuşlar. Çinli İon-Tek “Mən
bu sərgiyə üç dəfə tamaşa etmişəm və hər dəfə Kərimovun milli ənənələrdən
bacarıqla istifadə
etməsindən çox
şey öyrənmişəm”.
İslandiyalı Tora və Kristin Anderson yazırlar:
“Hazırda Moskvada olan biz – islandıyalı qonaqlar bu sərgiyə
heyran qaldığımızı
bildirmək istəyirik.
Sərgi
Moskva səfərimizi
daha da maraqlı
etdi”.
L.Kərimov 1950-ci ildə xalça sənətimizlə bağlı
apardığı fundamental elmi tədqiqat və araşdırmalarına
görə sənətşünaslıq
namizədi elmi dərəcəsi almışdı. Əhatəli
elmi və bədii yaradıcılıq
fəaliyyəti yüksək
qiymətləndirilən sənətkar
SSRİ Dövlət mükafatı
(1950), respublikanın Əməkdar
incəsənət xadimi
(1955), Xalq rəssamı
(1960), “Xalqlar Dostluğu”
ordeni (1986) kimi yüksək mükafat və təltiflərə
layiq görülmüşdü.
Müstəqillik illərində Prezident
İlham Əliyevin sərəncamı (27.10.2006) ilə
xalçaçı rəssam
və sənətşünas
alimin 100 illik yubileyi qeyd olunmuşdu.
L.Kərimov “Kommunist” qəzetində
(4.9.1983) dərc olunmuş
məqaləsində yazırdı:
“Uzun illərdən bəri görmək arzusunda olduğum məşhur “Şeyx Səfi” xalçasının
qarşısında dayanıb
gözümü ondan
çəkə bilmirdim.
XVI əsrdə Təbrizdə toxunmuş bu nadir xalının hər bir xırda
detalını, ilməsini
gözdən keçirdikcə,
onu yaradan virtuoz rəssamın ustalığı, bu bədii əsərin toxucularının məharəti
qarşısında öz
heyrətimi və sevincimi gizlədə bilmirdim. Təbriz rəssamlarının bu ölməz işini davam etdirmək üçün
həmin rəssamların
xatirələrinə yeni
bir Şeyx Səfi xalçası yaratmağı qərara aldım”. Bu sətirləri nəzərdən
keçirərkən, rəssamın
xalqına, millətinə
necə bağlı sənət xadimi olduğunu bir daha duymaq olur.
Lətif Kərimovun həyat və yaradıcılığı
haqqında tanınmış
sənətşünaslar, rəssamlar, eyni zamanda dünyanın sənət adamları yüksək fikirlər söyləyiblər, haqqında
yüzlərlə məqalə
dərc olunub, bədii və elmi yaradıcılıq fəaliyyətinə dair kitab və monoqrafiyalar
nəşr olunub.
“Xalçaçılıq elmində o, nadir istedaddır. Rəssam,
xalça ustası keçmişdə də
olmuş, indi də az deyil,
lakin bu sənətin tarixini, elmi-nəzəri rəssamlıq
və texniki ifaçılıq cəhətlərini
özündə birləşdirən,
indiyə qədər
bağlı qalan “düyünlərin” sirlərini
açan alim, sənətkar isə yəqin ki, olmamış, yoxdur və olmayacaq” – AMEA-nın müxbir üzvü, sənətşünas
alim Kərim Kərimov fikirlərini belə qeyd edirdi.
SSRİ
EA-nın müxbir üzvü, sənətşünaslıq
doktoru B.V.Veymar yazırdı: “...Ölkəmizdə
hələ də sənətin müxtəlif
sahələrində Lətif
Kərimov kimi hərtərəfli istedada
malik bir sənətkar yetişməyib...
L.Kərimov zəngin xalq
yaradıcılığından bəhrələnən novator
rəssamdır”.
Tanınmış İngiltərə sənətşünası
Levi Kepati isə fikirlərini belə qeyd edib: “Hər
bir xalçanız öz-özlüyündə bir
incəsənət əsəri,
onların ornamentləri
isə nadir və zəngindir. Doğurdan da, bu xalçalar dahiyanə sənət əsəridir”.
Almaniyanın Köln şəhərindən xalçaçı alim U.Şurman ona yazırdı: “Bu qiymətli
kitabı (“Azərbaycan
xalçası”, I cild.
1961) Moskvada və
Leninqradda tapa bilmədim. Bunun üçün Vaşinqtona getməli oldum”.
Xalq rəssamları Mikayıl Abdullayev və Böyükağa Mirzəzadə sənətkarın yaddaqalan portretlərini yaratmışlar. M.Abdullayev L.Kərimov haqqında yazır: “Bir şəxsin özünü, sənətini sevmədən portretini işləmək, məncə, mümkün deyil. Lətif Kərimov mənim üçün kimdir? Respublikamızın ən görkəmli dekorativ sənət ustası. Yeganə xalçaçı Xalq rəssamımız. Qızıl, gümüş, fil sümüyü üzərində ən zərif işlər işləyən mahir zərgər. Sənəti, respublikamızın, xalqımızın adını uzaq-uzaq ölkələrdə tanıdan ellim”.
Sənətşünas alim Kübra Əliyeva müəllimi L.Kərimovun anasının və bacısının yüz ildən artıq yaşadıqlarını qeyd edərək yazır: “O, inanırdı ki, azı 100 il yaşayacaq. Bəlkə də xalqımızın başına gələn bu bəlalar olmasaydı, o, yaşayardı. Ölümünə bir ay qalana qədər yazan, yaradan bu sənətkarın ölümünə səbəb həmin 20 Yanvar gecəsi oldu. O, gecə İnşaatçılar prospektindəki eyvanından Bakıya yağan gülləbarana, insan qırğınına baxan sənətkar mənən məhv oldu”.
Bu il xalçaçı rəssam və alim Lətif Kərimovun anadan olmasının 115-ci, vəfatının 30-cu ildönümüdür. Onun üçcildlik “Azərbaycan xalçası” adlı elmi fundamental əhəmiyyətə malik kitablarının doğma ana dilimizdə və nəfis tərtibatda nəşr olunmasını arzu edərdik. Bu, incəsənət dünyamıza ən gözəl töhfə olardı. Mənalı ömrünü Azərbaycan incəsənətinə, xalçaçılıq sənətimizə həsr etmiş, sənət xəzinəmizi yeni-yeni incilərlə zənginləşdirmiş L.Kərimov özünün bədii və elmi yaradıcılıq fəaliyyəti ilə incəsənət tariximizdə əbədi qalacaq.
Əsəd QULİYEV
sənətşünas, AMEA-nın
dissertantı
Mədəniyyət.- 2021.- 8
sentyabr.- S.7.