Şair, xəttat, tacir
Qarabağ xanlığında (1747-1822) ədəbiyyat və sənətin inkişafına yaradılan münbit şərait xanlıqdan sonrakı dövrdə də mədəni tərəqqi üçün möhkəm təməl olmuşdu.
Hakim dairələrin sözü, sənəti yüksək qiymətləndirməsi Qarabağ elində, xüsusilə də Şuşa şəhərində yaradıcılıq mühitinin daha da zənginləşməsinə rəvac vermişdi. “Məclisi-üns” və “Məclisi-fəramuşan” ədəbi məclislərinin sorağı Qarabağın hüdudlarını aşmışdı. Şuşa artıq mədəni cazibə mərkəzinə çevrilmişdi. Qafqazın, İranın yaxın və uzaq şəhərlərindən istedadlı gənclər Şuşaya üz tuturdular.
XVIII əsrin ikinci yarısında Şuşaya gələn, sənəti ilə diqqəti cəlb edən ziyalılardan biri də Mirzə Əliyar bəy Tahirzadə idi. O, gənc yaşlarında saraya dəvət olunur. İbrahimxəlil xanın böyük oğlu Məhəmmədhəsən ağanın saray mirzəsi olur. Ömrünü Qarabağ xanlığının inkişafı və çiçəklənməsinə həsr edir.
1787-ci ildə bu tanınmış ziyalının ailəsində bir oğlan uşağı dünyaya göz açır. Adını Bəybaba qoyurlar. Əliyar bəy oğlunun təlim-tərbiyəsi ilə ciddi məşğul olur. Ona ərəb, fars dillərini mükəmməl öyrədir. Bəybaba yeniyetməliyindən atasının yolunu davam etdirir. Qısa vaxtda sarayda hörmətli şəxs kimi tanınır. O, eyni zamanda poeziyaya maraq göstərir, xəttatlıqla məşğul olur. Daha çox usta xəttat kimi bütün Qafqazda şöhrət qazanır.
Araşdırmalarda göstərilir ki, Bəybaba atası vəfat etdikdən sonra dövlət idarələrində katib kimi çalışıb. Məhz buna görə də ona “Mirzə” deyə müraciət ediblər. O, sonra xəttatlıqla müntəzəm məşğul olub. Şuşa şairlərinin bir neçə kitabının üzünü köçürüb.
Mirzə Bəybaba həm də şair olub. Maraqlı bədii yaradıcılığı ilə Qarabağın poeziya mühitində özünəməxsus iz qoyub. “Fəna” təxəllüsü ilə qələmə aldığı şeirlər maraqla qarşılanıb.
Elə ağ gərdəni fil sümüyütək saf olan,
Qara xalın
Hind şahından xərac
alar.
Əzəl gündən qaşların
aşiqlərə səcdəgahı
olub,
Gözəl gözlərin Çinü-Maçinə
bacü-xəracı tərgidib.
...Hicridən Fəna çox mehnət görüb, heç sorma,
Ya Rəb, rəhm et, vəslinə çatdır, əlac et!
Mirzə
Bəybabanın şair
kimi formalaşmasında
dövrün tanınmış
qələm sahibləri,
sənət adamları
Qasım bəy Zakir, Cəfərqulu xan Nəva, Molla Zeynalabdin Safəri, Mirzə Həsən Vəzirov və başqalarının
böyük təsiri
olub.
“Şuşa” qəzetinin
baş redaktoru, yazıçı-jurnalist Vasif
Quliyev Mirzə Bəybaba Fəna ilə bağlı araşdırmasında yazır
ki, şair uzun illər dövlət idarələrində
işlədiyi üçün
maddi imkanı yaxşılaşır. Şuşada mülklər tikdirir.
Daha sonra ticarətlə məşğul olur.
Yolu tez-tez Cənubi Qafqazın iri şəhərlərinə, o cümlədən
Tiflis şəhərinə düşür. Səmimi və
sədaqətli olduğu
üçün özünə
dəyərli dostlar tapır. Həmin dostlardan biri
Qasım bəy Zakirin məsləhəti ilə Tiflis şəhərində
yaşayan Mirzə Fətəli Axundzadə idi. Hər dəfə də
səfərdən qayıdanda
Qasım bəy Zakirə Tiflis mühiti, Mirzə Fətəli barədə təəssüratlarını
danışır. Sonralar
böyük dramaturqun
yeni əlifba uğrunda mübarizəsinə
Mirzə Bəybaba da qoşulur, onun ideyalarını Şuşada təbliğ
edir... Qasım bəy Zakir şeirlərində Mirzə
Bəybabanın bir neçə dəfə adını çəkir,
bizi onun həyatının bəzi
səhifələri ilə
tanış edir. Mirzə Fətəliyə göndərdiyi
“Gözüm yolda qaldı, könül intizar” adlı mənzum şeirində onların dostluğuna işarə edərək yazıb:
Tək yaradıb səni vahidi-yekta,
Əxlaqına, ətvarına mərhəba.
Neyləmisən, Molla Səfi, Bəybaba
Məmnundu, əzizim, bu qədər səndən?
Mirzə Bəybaba ticarətlə məşğul olduğundan tədricən poeziyadan uzaqlaşır. Ədəbiyyat onun üçün ikinci plana keçir. Qasım bəy Zakir Qarabağda ictimai-siyasi ədalətsizliklər barədə Mirzə Fətəliyə göndərdiyi “Vilayətin məğşuşluğu haqqında” mənzuməsində bu məsələyə də toxunur, dostundan razı qalmadığını diqqətə çatdırır. Həm də Mirzə Bəybabanın onun ədəbiyyat aləmində rəqibi Cəfərqulu xan Nəva (Böyük xan) ilə yaxınlıq etdiyini bildirir:
Bəybaba halətin etsən istifsar,
Şükr olsun Xudayə, yaxşı nəfi var.
Özü ucuz alıb, bahaya satar,
Böyük xana həm gərəkdi,
həm yaraq.
Araşdırmalardan məlum olur ki, Mirzə Bəybabanın şeirləri
pərakəndə halda
qalıb. Ancaq Mir Möhsün Nəvvab
şairin bir neçə şeirinə
özünün “Təzkireyi-Nəvvab”
əsərində yer
ayırıb.
Mirzə Bəybaba Fəna 1867-ci ildə, 80 yaşında vəfat edib. Onun yaradıcılıq
yolu qızı, tanınmış şairə
Fatma xanım Kəminə (1841-1898) tərəfindən
davam etdirilib. Görkəmli ədəbiyyatşünas Firidun bəy Köçərli “Azərbaycan
ədəbiyyatı” kitabında
F.Kəminənin şəxsiyyətini
və yaradıcılığını
yüksək qiymətləndirərək
onu “Qarabağın üçüncü şaireyi-möhtərəməsi”
adlandırıb.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.- 2021.- 15
yanvar.- S.6.