Köhnə nömrələrlə təzə
“Sehrbaz”lıq
Söhbəti bir az
uzaqdan başlayacam. Çünki xüsusən son zamanlar teatr, sənət mühitində
yüngülvari tənqidə,
adi rəyə, tamaşaçı fikrinə
də ətrafında
söhbət gedən
yaradıcı məhsulun
təqdimatçılarından elə təpkilər gəlir ki, qalırsan kəsilə-kəsilə.
Belə olduqda da bəzən
susmağa məcbur olursan. Amma bu məcburiyyət qətiyyən polemikadan
qaçmaq ilə əlaqəli deyil. Sadəcə, yaradıcı
əməyə sayğı
göstərərək...
Əgər bunu etməsən, mütləq kimsə sənin qərəzli olduğunu, zəhməti yerə vurduğunu düşünüb, duyğular,
hisslər üzərində
uzun mükalimə açacaq. Bu mənada düşünürəm ki,
həm sağlam tənqid mühiti formalaşmalı, həm də ona münasibətdə
dözümlülük olmalıdır...
Fəlsəfi düşüncənin ədəbi
mətnə təsirli
və sadə sintezi məqamında tanınmış nasir, dramaturq, Əməkdar incəsənət xadimi Firuz Mustafa dövrümüzün
ən maraqlı müəlliflərinfəndir. Bu yazıda müəllifin teatr səhnəsinə yol tapan növbəti
əsəri – “Sehrbaz”
ətrafında danışacam.
Əsərə səhnə yozumunu
Xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov
verib.
Uzun fasilədən
sonra seyrçisini yenidən ətrafına səsləyən Bakı
Bələdiyyə Teatrının
aprelin 1-də baş tutan premyerasında xeyli tamaşaçı var idi. Dəvət əsasında
olsa da, zal tamamilə dolmuşdu.
Onu da əlavə edim ki, tamaşanın
quruluşçu rəssamı
Əməkdar mədəniyyət
işçisi İlham
Əsgərov, musiqi tərtibatçısı Əməkdar
mədəniyyət işçisi
Nazim Əbidov, illüziya məsləhətçisi
Elmar İbrahimov, dizayn işləri üzrə tərtibatçısı
Elnur Əliyevdir. Səhnə əsərində İsmayıl
Atakişiyev, Tural Əhməd, Zülfiyyə
Qurbanova, Aynur Abbasova iştirak edirlər.
İlk görüşdə bir-biri
ilə tanış
olmayan, yad, özgə adamların qəribə taleyindən söhbət açılan
pyesdə hadisələrin
gedişi prosesində
məlum olur ki, bu adamlar
əslində bir-birlərinə
yad deyillər, həyat “xətləri” nə zamansa bir nöqtədə kəsişib.
Bir-birini
əvəz edən gərgin, bir az da isterik
hadisələr fonunda
vaxtilə baş vermiş müdhiş hadisələrin, sirlərin
üstü açılır.
Əsərdə sevgi,
nifrət, xəyanət
səhnələri obrazların daxili aləminin açılmasında
mühüm rol oynayır. Hadisələrin əsas “aparıcısı”
olan sehrbaz digər qəhrəmanların
keçmişinə işıq
salır və bu işığın fonunda tamaşaçılar
qəhrəmanların israrla
gizlədiklərini görürlər.
Psixoloji-dram
janrlı tamaşada konkret olaraq hadisələr nə zamansa istintaq mövzusu belə olan fakt üzərindən
inkişaf edir: həkim-xəstə münasibəti
və onun nəticəsi. Hərçənd biz bu nəticəyə
elə də asan çatmırıq.
Sehrbaz (İsmayıl Atakişiyev)
səhnədə illüzionist
üçün bəsit
və köhnə, aktyor üçün yeni bir-iki nömrə
göstərir və ardınca salondan, tamaşaçılar arasından
seçdiyi şəxsləri
(aktyorları) bir-bir səhnəyə, bir növ ittiham kürsüsünə, fakt
ilə qarşılaşmaq
tribunasına dəvət
edir. Həqiqət də tanış
və aktualdır. Övladı
olmayan Şəhla (Zülfiyyə Qurbanova) ana olmaq, müalicə
almaq üçün
qonşu qadının
məsləhəti həkim
qəbuluna gedir.
Xəstəsini qəbul
edən Samit (Tural Əhməd) isə şəfa vermək kimi ali və
sadə həkim keyfiyyətindən uzaqdır.
O, qadına dərman verərək içməsini
istəyir və sonra yuxuya gedən
xəstəsi ilə yaxınlıq edir. Nəticədə qadın bilmədən
hamilə qalır və bir qızı
dünyaya gəlir.
Amma az
sonra guya körpə ölür və bu işdə
qadın illərdir ki, həkimi ittiham edir. Şəhlanın artıq gözəl gənc qıza çevrilmiş naməlum
qızı Aysu (Aynur Abbasova) da həkimə, əslində, bioloji atasına aşiqdir.
Amma o hər vəchlə bu qızı yaxına buraxmaq istəmir. Ona gah “qızım
yaşındasan”, gah da “bizim münasibətimiz
xəstə-həkim münasibətindən
o yana keçə bilməz” kimi qəti etiraz edir.
Nəticədə Sehrbazın zaman
üzərində “əməliyyatları”
ilə hər şeyin üstü açılır və həqiqət zəfər
çalır... Amma necə? Birdən-birə səhnədə müqəddəs Məryəm
təsviri (monitorda) görünür və Şəhla ilə Məryəm, körpə
ilə müqəddəs
ruh, ümumən kainat ilə ilahi varlıqlar arasında bir bağ, əlaqə yaradılmağa çalışılır.
Ən maraqlısı da sonda sehrbaz da
qiyafəsini çıxarıb,
funksiyasını dəyişir
və hər şey bitir. Elə bil insanlıq müqəddəs hadisəyə
işarə ilə öz günahı, bəlkə də günahsızlığı ilə
qarşı-qarşıya qalır.
Beləcə biz adi faktdan,
əslində, aktual mövzudan, baxımlı alınacaq problematikanın
səhnə yozumundan və çox yəqin ki, müəllifin ideya axınından kənarda qalırıq. Əvəzində tamaşaçıya təqdim
olunan quruluş üzərində baş sındırmaqla məşğul
oluruq.
Etiraz eləmirəm, sındıraq,
amma birbaşa, rəvan yol olduğu halda və mətnin bədii təsvir xətti buna şərait yaratmışkən
niyə kələ-kötür
yolda yıxılıb
dizimi çapaq ki?!. Axı, müasir
tamaşaçın buna
nə istəyi, nə də marağı var. Maksim Qorki məhz belə vəziyyətlər
üçün “Bədii
əsərdə sözlər
üçün darısqallıq,
fikir üçün
genişlik var” kimi təyin də verib. Beləcə
tamaşaçıya, oxucuya
fikir üçün
geniş meydan istəyib, onu yükləmək üçün
yox.
Əslində, dramaturji materialda bu prinsip öz
həllini tapıb və hətta müəyyən ifadələri,
ağırlaşdırılmış təkrarçı (yəqin
rejissor tələbidir)
söz yükünü
çıxsaq, effektiv
alınmışdı. Xüsusən tamaşada nəzmlə nəsrin vəhdəti.
Bu mənada forma da maraqlı seçilmişdi. Bir obraz
– Sehrbaz nəzm, digər üç personaj isə nəsr formalarını birləşdirmişdi.
Tamaşanın tərtibatı da sadə idi. Səhnədə bir neçə oturacaq – ittiham kürsüsü funksiyasında
stul var idi. Dekorasiyanı ekran əvəzləmişdi.
Səhnələrin effektivliyini artırmaq
üçün mizan
və dialoqlara uyğun ekranda qalaktika, təbiət, dəniz, qürub, sonsuzluq ilə bağlı təsvirlər
görünür və
bu, daha çox texno-musiqilərlə
müşayiət edilirdi.
Bu məqamda tamaşanın
təsir dairəsini genişləndirməyə xidmət
edən bəzi detalların əksinə işlədiyin də qeyd etməliyəm. Məsələn, nədənsə fokusçu
oyuna – yəni işinə əylənmək
kimi yanaşmır və bizim onun
sehrbazlığı haqqındakı
fikirlərimizi pərən-pərən
salırdı. İlk replikalarından
gərgin və ziyadə həyəcanlı
görünən aktyor
bunu “səxavətlə”
salona da ötürürdü. Bəlkə də
bu, rejissorun tələbi idi, amma bütün hallarda biz əslində xilas üçün peyda olan sehrbazın
heç bir nömrəsindən təsirlənə
bilmədik.
Xəstəsinə qarşı bütün ağlagəlməz əclaflıqları
edən həkim də eyni səhnə
aqibətini yaşadı. Səhnədə
hər an “İndi sizə bir şeir oxuyacam”
vəziyyətində olan
aktyor qəhrəmanının
xarakterik keyfiyyətlərini
hiss edə bilmədi.
Hərçənd həm obrazının
tələbi, həm də rejissorun onun oyunu üzərindən
etdiyi şaxələnməni
fürsətə çevirə
bilərdi.
Gələk təcavüzə məruz qalan, istəmədiyi halda ərini aldatmış olan, buna görə illərdir əzab çəkən, üstəlik də övladını itirən, tapan və bütün faciəvi məqamların fonunda taqətdən düşən Şəhlaya. Tamaşanın əsas fiquru – baş qəhrəmanı olan bu rolun ifaçısı səsi və plastikası ilə tamaşaçı ilə yaxşı oynayan, zala təsir edən aktrisadır. Xüsusən bir çox həmkarlarına xas nitq, danışıqda ifadəsizlik qüsuru ona yaddır. Bütün məqamlarda tamaşaçı onu eşidir və nə dediyini anlayır. Di gəl ki, biz bu oyunda onu yalnız isterik vəziyyətləri, təsir gücünü itirən fəryadları və bir an belə olsun onu tərk etməyən qışqırtıları ilə gördük, duyduq. Hətta körpəsini ovutmaq, yatırmaq məqamlarında da “bağıran” pıçıltılarını eşitdik...
Rejissorun çılğınlıq və dinamika istədiyi gənc Aysunun ifaçısı da bunun öhdəsindən gələ bilmədi.
Beləcə sehrbazlıq nömrələri ilə başlayan tamaşa maskalı bal ilə bitdi və cavabsız sualları özü ilə kulisə “daşıdı”...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2022.- 6 aprel.-
S.5.