Ömrünü teatra bağlayıb, səhnədən
incik gedən sənətkar
Azərbaycan kinosunda axund, molla obrazları deyilincə ilk ağıla gələn mərhum sənətkar, Əməkdar artist Hacıməmməd Qafqazlı (1898-1982) olur. Uzun illər Akademik Milli Dram Teatrında çalışan aktyoru müasir tamaşaçı daha çox filmlərdəki rollarından tanıyır.
Hacıməmməd Qafqazlının qızı, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Nəzakət Qafqazlı ilə söhbətimizdə aktyorun ömür və sənət yoluna nəzər saldıq.
– Nəzakət xanım, söhbətimizə atanızın uşaqlıq, gənclik dövrü ilə başlayaq...
– Hacıməmməd Qafqazlı 1898-ci il martın 24-də Lənkəranda anadan olub. Bəri başdan onu da deyim ki, atam haqqında yazılan bir çox yazılarda, “Vikipediya”da da martın 22-də doğulduğu qeyd edilib, amma doğum tarixi 24 martdır. Atamın babası Əliqulu bəy Lənkəranın tanınmış zadəganlarından, Qulubəyzadələr nəslindən olub. Əliqulu bəy oğlu Ələkbəri həkim kimi görmək istəyirdi. Ona görə də oğlunu, yəni babamı Tehranda oxutdurur. O illərdə babam Ələkbərlə Abbas Səhhət bir yerdə həkimlik təhsili alırlar. Təhsillərini bitirdikdən sonra babam Lənkərana, Abbas Səhhət isə Şamaxıya qayıdır. Babam Lənkəranda həkim kimi işləməklə yanaşı, “Səburi” təxəllüsü ilə şeirlər yazıb. Lənkəranda “Fövcül-füsəha” ədəbi məclisinin fəal üzvlərindən olub.
Babamın övladları olub, amma bir müddət
sonra vəfat ediblər. Yeganə sağ-salamat qalan atam olub. Hacıməmməd
Ələkbər oğlu Qulubəyzadə. Sovet dövründə bəy nəslindən olanlara
təqiblər başlayanda Qulubəyzadə soyadı Quliyev
olub. Atam balaca olanda anası rəhmətə
gedir. Babam Ələkbər yeganə
oğluna Lənkəranda mollaxanadan başqa təhsil
imkanı yarada bilməyəcəyini görərək
Bakıya köçür. Bakıda ikinci
dəfə ailə həyatı qurur. Atamın
13 yaşı olanda babam rəhmətə gedir. Körpə yaşında anasız qalan atam, bu dəfə
də atasız qalır. Analıqla birlikdə
yaşayır. Get-gedə
dolanışıq çətinləşir. Analıq da atamı yola vermir. Deyir
ki, evin böyüyüsən, evi, uşaqları
dolandırmaq lazımdır. Atam 14
yaşından Orucovların mətbəəsində işə
başlayır.
Orucov qardaşlarının mətbəəsi indiki
İstiqlaliyyət küçəsindəki Əlyazmalar
İnstitutunun zirzəmisində yerləşib. Atam mətbəədə
əvvəlcə şagird, sonra isə mürəttib kimi
çalışmağa başlayıb. Mürəttib
işlədiyi dövrdə mətbəədə Seyid
Hüseyn, Əliqulu Qəmküsar, Nəriman Nərimanovla tanış olub. Nərimanovla
görüşünü həmişə xoş xatirə ilə
yad edərdi. Deməli, “Bahadır və
Sona” əsəri çap ediləndə Abuzər Orucov ilk
nüsxələri atama verib deyir ki, apar bunu doktora ver. Atam Nərimanovun
evində kitabın ilk nüsxələrini ona təqdim edib.
O da kitabın bir nüsxəsini imzalayaraq atama
bağışlayıb. Sonralar atam Nəriman Nərimanovla
tanışlığının şərəfinə,
övladlarına Bahadır və Sona adını qoymuşdu.
Biz ailədə beş uşaq olmuşuq:
Bahadır, Adil, Sona, Nəzakət, Ələkbər.
–
Atanız sənətə necə gəlib?
– Babam
teatr həvəskarı olub. Atamı tez-tez
teatra apararmış. Atam
danışırdı ki, ilk dəfə Hüseyn Ərəblinskini
“Ağa Məhəmməd şah Qacar” obrazında səhnədə
görüb. O tamaşada
Tiflisin yandırılma səhnəsi var. Ərəblinskinin
“Yan, yan, ey Qafqaz” monoloqunu eşidən atam onun timsalında səhnəyə,
sənətə vurulub. Uşaqlıq
dövründən səhnənin sehrinə düşüb.
Atamın mətbəədə
çalışdığı dövrdə ciyərlərində
problem yaranıb. Həkimlər ona məsləhət
görüblər ki, təmiz havada olmalı, piyada gəzməlisən.
Atam da Maştağada fəhlə-kəndli klubu
yaradır və klubun nəzdində dram dərnəyi təşkil
edir. Hər gün Sabunçu
vağzalından piyada Maştağaya gedirmiş. O
vaxtlar Sabunçu vağzalından elektrik qatarı
təzə hərəkət edirmiş. Atam da
elektrik qatarından düşüb Maştağaya qədər
yolu piyada qət edərmiş. Maştağadakı
dram dərnəyində Ə.Haqverdiyevin, N.Vəzirovun əsərlərini
tamaşaya qoyub. Atamın xətrini kənd
camaatı çox istəyib. Atam ərəb dilini
bildiyinə görə islam adət-ənənələrinə,
dini qaydalara hörmətlə yanaşan, Quranı bilən
adam olub. Bu səbəbdən də o illərdə, çətin
olsa da, kənd camaatını inandıra bilib ki, teatrla məşğul
olmaq heç də küfr iş deyil. Gənc
olsa da, söhbətləri kənd camaatını qane edib.
Ona görə də atama “Həci qədeş” deyə
müraciət ediblər və məşqlərdə bal, nehrə yağı gətirib, atama qulluq
göstərirmişlər.
– Abbas Mirzə Şərifzadə ilə
tanışlığı oradan başlayıb?
– Bəli.
Atam günlərin birində A.M.Şərifzadəni
“Dağılan tifaq” tamaşasına baxmağa dəvət
edib. Abbas Mirzə atamın oyununu bəyənib
və onu indiki Akademik Dram Teatrına dəvət edib. Qeyd edim ki, 1926-cı ildə Teatr Texnikumunun ilk məzunlarından
biri də atam olub.
– Hacıməmməd Qafqazlının həyatında Cəfər
Cabbarlı ilə dostluğu xüsusi yer tutur. Bu dostluq necə başlayıb?
– Babam Lənkərandan
köçüb Bakıya gələndə keçmiş
Sovetski, indiki Nəriman Nərimanovda ev
alıb. Cəfər Cabbarlı ilə ilk
tanışlıqları və sonradan yaranan dostluq əlaqələrinin
təməli elə yaşadıqları küçədən
başlayıb. Atamla Cəfər
Cabbarlının arasında bir yaş fərq vardı. Onun 1934-cü ildə vaxtsız vəfatı atama
çox təsir edib. Hər zaman
danışardı ki, Cabbarlının dəfninə bəlkə
də Bakının yarısı
yığılmışdı. Deyirdi ki,
eyni izdihamı Ərəblinskinin dəfn mərasimində də
görüb. Sonralar da atam
C.Cabbarlının ailəsini unutmazdı. Hər
zaman hörmətlə yad edərdi. Novruz
bayramında birinci Sona xanımı təbrik edərdi. Bayramlaşmaq üçün əvvəlcə
onların evinə gedər, sonra isə bütün
qohumları ziyarət edirdi.
– Nəzakət
xanım, atanız 39 yaşında ailə həyatı qurub.
Belə gec ailə qurmağının səbəbi nə idi?
– Ailənin
yükü atamın üzərinə tez düşüb. Analığı evlənməsinə imkan verməyib.
Baxmayaraq ki, ögey ana babamdan sonra, onun köməkçisi
ilə ailə qurub. Amma buna baxmayaraq, ailənin
əsas yükü yenə də atamın üzərində
olub. Atam 39 yaşında qohumlarının
təkidi ilə ailə qurur. Analığı
atama babamdan qalmış qızılları belə verməyib.
Vəziyyəti belə görən atamın qohumlarından
biri özünün nişan
üzüyünü barmağından çıxararaq atam
üçün bəyənib elçi getdikləri
qızın, yəni anamın barmağına taxır.
–
Ananız da lənkəranlı idi?
– Bəli,
lənkəranlı idi. Atamla ailə quranda 16
yaşı olub. Amma aralarındakı
böyük yaş fərqinə baxmayaraq, anam atamı
altıncı övladı kimi sevirdi, bəsləyirdi. Onun yeməyi, qulluğu hamıdan əvvəl
olardı. Atam ailəcanlı adam
olub. Evlənəndən bir il sonra atama
indiki Adil İsgəndərov küçəsindən ev
veriblər.
–
Hacıməmməd Quluzadəyə “Qafqazlı” təxəllüsünün
verilməsinin yəqin maraqlı tarixçəsi var.
– Atam mətbəədə
çalışdığı illərdə Daşkənddən
bir neçə adam Bakıya gəlir. O
zamanlar Daşkənddə hələ qəzet çap
olunmurmuş. Gələn adamlar bir neçə
çap maşını alırlar. Sonra
fikirləşirlər ki, bu maşınları Daşkənddə
işlədəcək mütəxəssis yoxdur. Mətbəədəki
mürəttiblərə müraciət edirlər ki kim bizimlə Daşkəndə gəlmək
istəyər. Atam deyir ki, mən gedərəm.
Onsuz da ögey ana himayəsində
yaşayır və düşünür ki, mühiti dəyişmək
onun üçün daha yaxşıdır. Beləliklə, Özbəkistana gedir. Atam Daşkənddə Turan Tərəqqipərvərlər
Cəmiyyətində “Turan” adlı qəzet nəşr etdirməyə
başlayır. Dram dərnəyi
yaradır. Dram dərnəyində
hazırladığı tamaşanın afişasını
yazmaq istəyirlər. O zamanlar aktyorlar özlərinə
təxəllüs götürərdilər. Atamdan
soruşurlar ki, sizi necə yazaq. Atam da “Siz
hamınız mənə özbək şivəsi ilə “Kəfkəzli
bəradərim” deyirsiniz. Elə təxəllüsümü
də Qafqazlı yazın” deyir. Ondan sonra
atam Hacıməmməd Qafqazlı kimi tanınır. Atam özbək dilini də bilirdi. Orada ilk dram dərnəyini yaradıb. Özbəklər qədirbilən xalqdır. “Özbək teatrının tarixi” adlı ikicildlik
kitab var. Həmin kitabda qeyd ediblər ki, Özbək
teatrının bünövrəsini Bakıdan gələn
Hacıməmməd Qafqazlı və Sidqi Ruhulla qoyublar.
Atam iki ilə yaxın Daşkənddə qalıb, sonra
Bakıya gəlib. Maştağadakı dram dərnəyini
Daşkənddən qayıtdıqdan sonra
yaratmışdı.
–
Atanız Akademik Dram Teatrında uzun illər
çalışıb. Amma ona baş rollar verilməyib.
– Atamın baş rollar oynamamasına
ilk səbəbkar Rusiyadan gələn rejissor A.Tuqanov olub. Atam o zamanlar teatrda həmkarlar
ittifaqının sədri olub. Bütün
aktyorların dərdinə yanırdı. Məsələn,
İsmayıl Dağıstanlı Şəkidən təzə
gələndə qalmağa yeri olmayıb. Atam onun üçün evdən
yorğan-döşək, balış aparıb. Bir müddət teatrda qalıb. Rza
Əfqanlıya da kömək edib. Çoxlarına
belə köməkliyi olub. Teatrın ictimai işləri
ilə yanaşı, sənəti ilə də yüksək səviyyədə
məşğul ola bilirdi. Bir
gün Tuqanovun yanına gedərək “Yoldaş Tuqanov, niyə
mənə böyük rollar vermirsiniz” deyə soruşur.
Tuqanov isə “Yoldaş Qafqazlı, sən ictimai
işlərdə fəalsan. Sənin
böyük rollar oynamağa vaxtın çatmaz” deyərək
atamın ümidlərini puç edir. Bu
işin də təməli necə qoyulursa, elə də davam
edir. Çətini odur ki, sənətkarın
yolunu bir dəfə kəssinlər. Sonradan
gələnlər də yola o şəkildə davam edirlər.
– Bizim nəslin
nümayəndələrinə Hacıməmməd
Qafqazlını səhnədə görmək qismət
olmayıb. Sadəcə, filmlərdə çəkildiyi
epizodik obrazlarla tanımışıq.
– Atam
filmlərdə az çəkilib. Teatrda 200-dən çox irili-xırdalı rollar ifa
edib. Cəfər Cabbarlının
bütün pyeslərində çıxış edib. Təkcə “Yaşar”da oynamayıb. “Solğun çiçəklər”də Axund rolunu
elə oynamışdı ki, görmək lazım idi. C.Məmmədquluzadənin “Ölülər”ində
də. Ümumiyyətlə, hansı əsərdə
ərəb-fars tərkibli sözlər, monoloqlar çoxluq təşkil
edirdi, atam həmin obrazların öhdəsindən məharətlə
gəlirdi. Atam ilk təhsilini mollaxanada
aldığına görə fars dilini
öyrənmişdi. Ərəb dilini də
Qurana görə bilirdi.
– “Yeddi oğul istərəm”, “Bir cənub şəhərində”,
“Qorxma, mən səninləyəm!” filmlərində axund,
molla obrazlarını canlandırıb.
–
Rejissorlar bilirdilər ki, atam Quranı yaxşı bilir. Ona görə də din xadimi obrazlarını ona həvalə
edirdilər. “Yeddi oğul istərəm”
filminin çəkilişləri zamanı maraqlı hadisə
baş verib. Filmdə Çalpapaq Kərəmin
dəfn səhnəsi Buzovnada çəkilib. Həmin epizodda
atam (kənd sakini)
komsomol Bəxtiyara yaxınlaşıb: “Oğul,
elimizin adəti var. Mərdi torpağa tapşıranda, gərək
Allah kəlamı oxunsun. Axund Şirəli gəlib
çıxmadığına görə, izn ver Allah kəlamını
mən oxuyum” deyir və “Yasin” surəsini avazla oxumağa başlayır.
Bu səhnənin çəkilişi
başlamazdan əvvəl Buzovna kəndinin ağsaqqalları
etiraz edirlər ki, hər oyundan çıxmısınız,
indi də “Yasin” surəsini ələ salacaqsınız.
Elə ki atam “Yasin”i avazla oxumağa
başlayır, hamı diqqətlə dinləyir. Görürlər ki, sözləri düzgün tələffüz
edir, avazı gözəldir. Onda
anlayırlar ki, dindən başı çıxan adamdır.
Çəkiliş bitdikdən sonra kənd
ağsaqqalları atama yaxınlaşıb minnətdarlıqlarını
bildirirlər. Atam 84 yaşında vəfat
etdi. Ömrünün sonuna qədər
namaz qılırdı, ibadət edirdi. Amma
teatrsız çox darıxırdı.
– Teatrdan
gedəndə neçə yaşı var idi?
–
Yaşı 70-i ötmüşdü. Amma
gümrah idi. Qüvvəsi var idi. Səhnədə oynamağa gücü
çatırdı. Həmin vaxt Akademik
Dram Teatrının baş rejissoru Tofiq Kazımov idi. Atamı və bir neçə aktyoru
çağırıb demişdi ki, gənclərə yol verməliyik.
Atam həmin dəqiqə ərizəsini
yazıb teatrdan evə gəlmişdi. Qürurlu adam idi. İstənilmədiyi
yerdə qalmayıb. Amma teatrdan getmək
ona pis təsir etmişdi ki, hər gün gəzmək adı
ilə evdən çıxar, teatrın ətrafında bir
neçə dəfə dolanıb qayıdardı. Premyeraları qaçırmazdı. Hər birinə gedib tamaşa edərdi. “Əməkdar artist” adını 45 yaşı olanda
almışdı. 70 yaşınadək səhnədə
oldu. Amma “Xalq artisti” adını vermədilər.
– Səbəbləri
nə idi?
–
Münasibətlər hər şeyi həll edirdi. Təqdimatı teatr etməlidir, teatr verməlidir.
Tuqanovla başlayan soyuq münasibət sonra da
davam etdi. 50-ci ildə teatr Özbəkistana
qastrola gedir. Səfər ərəfəsində
Sidqi Ruhulla xəstələnir. Tamaşada
da rolu varmış, dublyoru da olmur. Teatr
qalır çıxılmaz vəziyyətdə. Həmin vaxt atam teatrın rəhbəri Adil İsgəndərovun
yanına gələrək Sidqi Ruhullanın əvəzinə
oynaya biləcəyini deyir. İki günə
rolu əzbərləyir və gözəl də ifa edir.
Qastrol səfərindən qayıdandan sonra Adil
İsgəndərov tamaşanı çətin vəziyyətdən
qurtardığı üçün atama təşəkkür
edir. Həmin qastrol səfərində atamı yenidən
səhnədə gördükdən sonra Özbəkistan Dram
Teatrı ona iş təklifi etmişdi. Atama
deyiblər ki, ailəni də götür, buraya köç.
Sənə şəhərin mərkəzində ev verərik. Qısa müddətdən sonra isə
Özbəkistanın “Xalq artisti” adına
layiq görülərsən. Onlar atamın bir
zamanlar Özbəkistanda teatr sənəti üçün
etdiklərini unutmayıblar. Getməyib.
Vətəninə, qohum-əqrəbasına bağlı adam idi.
– Yəqin
eviniz sənət adamları sarıdan qonaq-qaralı olub.
– Atam
aktyor yoldaşları ilə evə gəlib, süfrə
arxasında oturmağı da çox sevərdi. Anam cənub mətbəxinin ləziz təamlarından
hazırlayardı. Xüsusən də
Novruz bayramı ərəfəsində atam dostları ilə
bizə yığışardı. Həsənağa
Salayev, Əliheydər Ələsgərov, sonra Əliağa
Vahid bizə tez-tez gələrdi. Bir rus
arvadı var idi. Həmişə onunla gəlirdi.
Atama deyirdi ki, bu rus arvadı mənə elə
yaxşı baxır, amma mənim fikrim, zikrim
uşaqlarımın anasının yayındadır.
– Əliağa Vahidin sizə bir misra şeir həsr
etdiyini eşitmişəm.
– Deməli,
bir dəfə Əliağa Vahid bizə gəlmişdi. Mən 6-cı sinifdə oxuyurdum. Məktəbdən evə gəldim. Ə.Vahidi qonaq otağında görüb
salamlaşdım və otağıma keçdim. O vaxt
uşaqlar böyüklərin yanında oturmazdılar. Yenidən otağa qayıdanda məni yanına
çağırdı. Soruşdu ki,
qızım, adın nədir? Dedim ki, Nəzakət.
Vahid atama hədiyyə gətirdiyi kitabın ilk səhifəsinə
bu misraları yazdı:
“Gözəlin
adətidir, sevgisinə nazlı olar,
Bu Nəzakətdə olanlar çoxu Qafqazlı olar”.
– Vahiddən
söz düşmüşkən, yadınızda necə
qalıb?
–
Çox sadə, istedadlı adam idi. Geyimi də sadə idi, danışığı,
üslubu da. Yaxşı insan, böyük
qəzəlxan idi. Heç təsadüfi
deyil ki, bu günə qədər onun qəzəlləri dillərdə
əzbərdir. Əliağa Vahid atamla gəncliyindən
dostluq edib. Hətta atamın toyunda səhərə
qədər meyxana deyib. Babam şair
olduğuna görə atam şeirə, qəzələ
bağlı idi. Hafizəsi çox
güclü idi. Hər dəfə əlimdən
tutub şəhərə gəzməyə aparanda Bakı
milyonçularının tikdirdikləri binaların tarixini mənə
danışardı.
– Hacıməmməd Qafqazlının adına küçə, mədəniyyət
evi varmı?
– Yoxdur.
– Heç Lənkəranda da adını əbədiləşdirməyiblər?
– Xeyr. Hacıməmməd Qafqazlı çox sadə həyat
tərzi sürüb. Ailəni saxlamaq üçün
gün ərzində üç-dörd yerə qaçırdı. Televiziyadan çıxıb dublyaja, dublyajdan
çıxıb radioya gedirmiş. Beş
uşağı dolandırmaq asan deyildi. Övladları
da deputat, yüksək vəzifə sahibi olmadı. Yəqin
olsaydı, adı tez-tez televiziyalarda çəkilərdi, adına küçə verilərdi.
Hacıməmməd Qafqazlını qiymətini almayan
istedadlı aktyor sayıram. Atam olduğu
üçün demirəm. İncəsənət sahəsindən
başı çıxan, kənardan tamaşaçı olan
bir adam kimi deyirəm. Aktyorun
mütaliəsi geniş olmalıdır. Onun
səsinin tembri, savadı, rola girməyi bir başqa idi. Sədinin, Füzulinin qəzəllərini əzbər
bilirdi. Əqidəli, Allahını, Peyğəmbərini
tanıyan adam idi. Sizə
maraqlı, həm də baməzə əhvalat
danışım. Atam Hüseyn Cavidin
“Şeyx Sənan” əsərində Şeyx Kəbir rolunda
çıxış etmişdi. Bir gün
atam eşidir ki, onun həmin tamaşadan çəkilən
fotolarını Təzəpir məscidinin
qarşısında satırlar.
– Kim
satırmış?
–
Tamaşadan şəkillər çəkən fotoqraf. Deməli,
Təzəpir məscidinin qapısında dayanıb gəlib-gedənə
atamın obrazdan olan fotosunu göstərərək, “bu adam Məkkədə yaşayan məşhur
üləmalardan, din alimlərindən biridir, çox
tanınmış şeyxdir” deyərək atamın
fotolarını satırmış.
– Sonralar
həmin fotoqraf satdığı şəkillərin
halallığını atanızdan almayıb?
– (Gülür) Yox, siz nə
danışırsınız? Nə halallıq almaq?
Elə düşüncəsi olsa, adamları
aldadaraq aktyorun fotosunu üləma adı ilə
satardımı? Atam bu hadisədən gec xəbər
tutdu. Artıq satan satmış, alan
da almışdı.
– Nəzakət xanım, atanızın son illərini necə xatırlayırsınız?
– Son
günlərinə qədər teatrdan
danışırdı. Amma çox incik idi.
1982-ci il sentyabrın 21-də
dünyasını dəyişdi. Dəfn mərasimi
izdihamlı oldu. Akademik Teatrdan çox adam
gəlmişdi. Cavan aktyorların hamısı dəfndə
iştirak edirdi. Atama teatrda hörmət edənlər
çox idi. “Hacı dayı”, “Həci qədeş”
deyə müraciət edərdilər. Atam
da sağlığında əlindən gələn köməyi
heç kimdən əsirgəməzdi. Bir
haşiyə də çıxım. Atam
“Ölülər” əsəri hazırlananda Şeyx Nəsrullah
obrazını ifa edən Məlik Dadaşova xüsusi dərs
keçmişdi. Əsərdə ərəb-fars
tərkibli sözlər, birləşmələr var.
Onların mənasını, deyilmə tərzini Məlik
Dadaşova başa salırdı. Özü
də həmin quruluşda Cəlalın müəllimi
obrazında çıxış edirdi. Atamın
ifa etdiyi obrazları indi Xalq artisti Hacı İsmayılov
oynayır. Atamın obrazları Hacı
İsmayılova çox uyğun gəlir.
– Zahirən
də bənzərlik var...
– Oyun tərzini
də çox bənzədirəm. Məsələn,
“Ölülər”də atamın oynadığı obrazı
hazırda Hacı İsmayılov ifa edir. “Almaz”da
Aftili atam da oynamışdı. Bu gün
isə Hacı İsmayılov ifa edir. Onun
oyun tərzi atama çox yaxındır. Ona
görə də Hacı İsmayılovun
çıxış etdiyi tamaşalara hər zaman baxıram.
–
Maraqlı söhbətə görə sizə minnətdaram.
–
Atamı xatırladığınıza görə, mən
sizə təşəkkür edirəm.
Söhbətləşdi: Ülviyyə Həsənqızı
Mədəniyyət.- 2022.- 8 aprel.-
S.6.