Bir sənətkar vardı...
Avqustun 21-i Lənkəran Dövlət Dram Teatrının aparıcı səhnə ustası, Əməkdar artist Təvəkkül Əliyevin xatirə günü idi. Yaşasaydı 71 yaşını qeyd edəcəkdi...
Onlar 13 nəfər idilər – Mirzağa Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun Kino və dram aktyorluğu fakültəsinin 13 məzunu. Azərbaycanın görkəmli teatr və kino rejissoru, aktyor və pedaqoqu Adil İsgəndərovun kursunu bitirən kimi onların hamısını təyinatla Lənkərana teatr açmağa, daha dəqiq desək, bu cənub şəhərində vaxtilə fəaliyyət göstərmiş Dövlət Dram Teatrının işini bərpa etməyə göndərmişdilər. İki-üç ildən sonra Lənkərana teatr açmağa gələnlərin əksəriyyəti əyalət şəhərinin çətinliklərinə dözməyərək Bakıya qayıtdı.
Üç nəfər – sədaqətli
ömür-gün yoldaşları olan Xalq artisti, Prezident
mükafatçısı Böyükxanım Əliyeva ilə
Əməkdar artist, “Tərəqqi” medallı Təvəkkül
Əliyev və bir də uzun müddət bu sənət
ocağına rəhbərlik edən Əməkdar artist
Elşad Zeynalov öz talelərini Lənkəranla
bağladılar. Onlar istər həyat yollarında, istərsə
də sənətdə əldə etdikləri nailiyyətləri
məhz Lənkəranda qazandılar. Buradaca ailə qurub,
ev-eşik və ad-san sahibi oldular. Elşad Zeynalov 2007-ci il
yanvarın 5-də, 56 yaşında dünyasını dəyişdi.
On bir il sonra, 2017-ci ilin 23 yanvarında isə
Təvəkkül Əliyev bu dünyanı tərk edərək
əbədiyyətə qovuşdu...
Təvəkkülü Lənkəranda hamı
tanıyır və sevirdi. O da qarşılıqlı olaraq bu
diyara qəlbən bağlanmış, özünə
çoxlu dost qazanmışdı. Söhbət düşəndə
bəzən zarafatyana dağları göstərib: “Odur ey,
oralıyam – Barzavuluyam”, – deyərdi (Barzavu – Lerik rayonunda
dağ kəndi – red.).
Onu teatrda aktyor kimi işə başladığı
dövrdən tanıyırdım. İndiki kimi
yadımdadır. 1973-cü il
dekabrın 6-da yenicə fəaliyyətə başlayan Lənkəran
Dövlət Dram Teatrının tamaşa zalına iynə
atsaydın, yerə düşməzdi. Kəndli-şəhərli
yüzlərlə insan teatrın ilk tamaşasına
baxmağa gəlmişdi. Onların arasında Bakıdan
dəvət olunan tanınmış sənətçilər,
ziyalılar, şair və yazıçılar, o cümlədən
“Yaxşı adam” əsərinin müəllifi
rəhmətlik Mirzə İbrahimovla onun ailə üzvləri
də vardı. Gənc aktyor Təvəkkül
Əliyev teatrın pərdəsini açaraq titrək
addımlarla səhnənin qarşısına
çıxdı və özünəməxsus gur səslə
Lənkəran Dövlət Dram Teatrının fəaliyyətə
başlaması münasibətilə
tamaşaçıları təbrik etdi. Sonra
sürəkli alqışlar altında tamaşa
başlandı.
Həmin gün gənc aktyorların hamısı
rollarının öhdəsindən layiqincə gəldilər. Təvəkkül
Əliyev isə Azər rolunun ifası ilə teatra parlaq fərdi
xüsusiyyətlərə malik olan qeyri-adi bir aktyorun gəldiyini
nümayiş etdirdi. İllər
ötdükcə aktyor xaraktercə bir-birindən fərqli
rollarda çıxış etdi,
tamaşaçılarını gah güldürdü, gah
düşündürdü, gah da göz yaşlarına qərq
etdi. Tamaşadan tamaşaya özü də
püxtələşdi, müdrikləşdi.
İş
elə gətirdi ki, günlərin bir günü Lənkəran
teatrında çalışmalı oldum və bundan belə Təvəkkül
Əliyevin yaradıcılığını daha yaxından
izləmək imkanı əldə etməklə
yanaşı, həm də onun iç dünyasını
tanımağa başladım. Son 5-6 ildə isə
bizi onunla mehriban dostluq telləri bağlamışdı.
Təvəkkül məsuliyyətli aktyor idi. Rolunun üzərində az qala əsirdi, yaratdığı obrazı,
sadəcə, səhnədə ifa etməklə işini
bitmiş hesab etmirdi. Hələ məşq prosesində qəhrəmanın
yaşadığı tarixi dövrü, mühiti və s.
öyrənib mənimsəyirdi.
Söhbət
düşəndə deyirdi ki, məni Lənkəranda saxlayan
tamaşaçı məhəbbəti və
qayğısı olub: “Bəzən Böyükxanımla
(aktyorun ömür-gün yoldaşı, Xalq artisti
Böyükxanım Əliyeva – A.B.)
bir neçə günlüyə
Bakıya getmişik, amma Lənkəran üçün, tələbkar
tamaşaçılarımız üçün
darıxdığımızdan müddətdən əvvəl
geri qayıtmışıq. Qürur hissi
keçirirəm ki, məhz Lənkəran teatrının səhnəsində
öz sözünü demiş, püxtələşmiş
aktyor səviyyəsinə ucala bilmişəm. İndinin özündə belə yolda, küçədə
tamaşaçılarla qarşılaşarkən onlar bizə
oynadığımız rolların adları ilə müraciət
edirlər. Belə
tamaşaçını necə sevməyəsən?
Belə şəhəri, belə teatrı necə tərk edəsən?”.
Doğrudan da, o, ömrünün sonuna kimi əhdinə
sadiq qaldı, Lənkəranı tərk edib heç bir yerə
getmədi.
Teatrın səhnəsində isə 100-dən artıq rolda
çıxış etdi: Aydın (“Aydın”, C.Cabbarlı),
İldırım Bəyazid (“Topal Teymur”, H.Cavid), Anton
Antonoviç (“Müfəttiş”, N.Qoqol), Ezop (“Ezop”,
Fiqereydo), Nəcəf bəy (“Dağılan tifaq”,
Ə.Haqverdiyev), Şeyx Nəsrullah (“Ölülər”, C.Məmmədquluzadə),
Azər (“Yaxşı adam”, M.İbrahimov), Zaur (“Təhminə
və Zaur”, Anar), Mahmud (“Mahmud və Məryəm”, Elçin),
Polya Luici (“Dəmir sinif”, A.Nikolai)...
Əlbəttə ki, bu obrazların hər biri
haqqında ayrılıqda bəhs etmək olar, amma bu bir
yazınının imkanları xaricindədir. Bununla belə,
aktyorun yaratdığı bir neçə rol üzərində
dayanmaq istərdik.
Təvəkkül Əliyevin Xalq şairi Nəbi Xəzrinin
“Sən yanmasan” əsərinin tamaşasında ifa etdiyi Eldar
obrazı barədə Lənkəranın yaşlı teatrsevərləri
bu gün də xoş xatirələrlə söz
açırlar. Onlardan filologiya elmləri namizədi, Prezident təqaüdçüsü,
qocaman pedaqoq Hacı Mirhaşım Talışlı hesab edir
ki, Təvəkkül Əliyev Eldar obrazının daxili aləmini
özünəməxsus cizgilərlə açaraq, onun təkcə
müsbət xarakterini deyil, eyni zamanda mənfi xüsusiyyətlərini
də göstərməyi bacarırdı. Aktyor
Eldarın simasında daxilən çürük, zahirən təmiz
olan, buqələmun kimi rəngdən-rəngə, dondan-dona
girən tiplərin ümumiləşdirilmiş
obrazını yaratmışdı.
Yazıçı Məmmədhüseyn Əliyevin “Ana fəryadı”
əsərinin tamaşası da Lənkəran teatrının
tarixində xüsusi yer tutur. İkinci Dünya müharibəsinin
xalqımızın həyatından izsiz ötüşmədiyini
və minlərlə ailəyə bədbəxtlik gətirdiyini
əks etdirən səhnə əsərində “qara”
kağızı gəlmiş İlyasın (Təvəkkül
Əliyevin) on beş ildən sonra doğma yurda qəfil
qayıdışı onun doğmalarının həyat tərzini
tamam alt-üst edir. Çünki İlyasın
arvadı onun anası Bəyimin təhriki ilə artıq
xalası oğluna ərə gedib. Mövcud
vəziyyətdən hamı çaş-baş qalıb.
Bütün ailə İlyasın yanında
özünü günahkar saydığından onun
gözündən qaçır. Belə məqamda
İlyas üzünü görmədiyi doğma qızı
Mirvari ilə söhbətləşib dərdləşir.
Daha sonra o, tənhalığa qapılır,
fonoqram ilə səhnədən onun daxili monoloqu ucalır.
Aktyor sözün həqiqi mənasında, bu
monoloqu yaşantılarla ifa edir. Onun sifətindəki
cizgilər qəhrəmanının müharibədə necə
böyük əzab-əziyyətlərdən keçdiyini, göz
yaşları isə acı taleyi üçün daxilən
vay-şivən qopardığını göstərir. Bu obraz ilə aktyor həm də sözsüz səhnələrin
mahir ifaçısı olduğunu sübuta yetirir.
Təvəkkül
Əliyev məhz belə ustalıqla “Aydın”
tamaşasında böyük arzularla yaşayan, lakin əli
heç bir yerə çatmayan Aydını, “Topal Teymur”da
başı eyş-işrətə qarışmış,
xalqın vəziyyəti ilə maraqlanmayan hökmdar
İldırım Bəyazidi, “Şəhərin yay günləri”ndə
(Anar) hər şeyi pulla həll etməyə
çalışan Ağarəfini, “Fərhad və Şirin”
dramında (S.Vurğun) öz sevgisi uğrunda Xosrovla baş-başa
gələn, bunun üçün hətta dağları
parçalayan Fərhadı və onlarla bu kimi müxtəlif
xarakterli obrazları yaradaraq tamaşaçı rəğbətini
qazanmışdı.
Teatrda son rolu isə Əli Vəlioğlunun “Əsrlərin
harayı” tamaşasında Midiya hökmdarı Astiaq oldu. Aktyor qanı-canı
bahasına bu obrazı yaratmış, istedadının
bütün coşqunluğu ilə Astiaqın ziddiyyətlərlə
dolu həyatını açıb göstərməyi bacara
bilmişdi. Ölümündən cəmi
üç gün əvvəl də bu obrazda səhnəyə
çıxmışdı. Yanvarın
23-də isə o, bir daha 43 ildən bəri canından da çox
sevdiyi səhnəyə qayıtdı. Amma
bu dəfəki – sonuncu tamaşanın müəllifi də,
ifaçısı da özü idi. Yenə də qədirbilən
dostları, pərəstişkarları onun yanında idilər,
onu
alqışlayırdılar. Amma bu
alqışlar göz yaşlarına
qarışmışdı. Tamaşaçılar
sevimli aktyorlarını son mənzilə yola
salırdılar...
Təvəkkül Əliyev “Azərbaycanın Əməkdar
artisti” fəxri ada layiq görülmüş, “Tərəqqi”
medalı ilə təltif olunmuşdu. Xalq artisti adını
almasa da, xalqın sevimli sənətkarı idi. Bu ada mənəvi haqqı da var idi. Bu barədə
söz düşəndə deyirdi: “Postsovet
dövrünün bəzi naqis xüsusiyyətləri
öz diktəsini etməkdədir. O vaxt belə bir qayda
vardı: ərlə arvad, yaxud da ata ilə övladları bir
idarədə, bir müəssisədə işləyə
bilməzdilər. Bizim işimiz də buna
oxşayır. Söz düşəndə
deyirlər ki, Böyükxanımla siz ər-arvadsınız,
ikinizə də eyni bərabərlikdə yerimək olmaz.
Əslində, belə şeylər gərək
yaradıcı insanlara şamil edilməsin. Belə çıxır ki, Böyükxanım Xalq
artisti olduğundan mən bu ada layiq görülə bilmərəm.
Əslində, bunun mənim üçün elə
bir əhəmiyyəti də yoxdur. Əməkdar artist
olsam da, Xalq artisti səviyyəsində
çalışıram...”.
Teatrda hazırlanan tamaşaların əksəriyyətində baş qəhrəmanı oynamaq Təvəkkülün qismətinə düşmüşdü. Ürəyində bir arzusu da var idi: Kral Liri oynamaq. Amma ömür ona bu arzusunu gerçəkləşdirməyə imkan vermədi.
Son illər o həm də kino aktyoru kimi
tanınmışdı. Bir
sıra bədii filmlərdə, teleseriallarda maraqlı rollarda
çəkilmişdi. Ümumilikdə isə Təvəkkül
15 ekran əsərində müxtəlif səpkili rolları
ifa edib. Kinoda axırıncı işi “Əli və
Nino” filmində olub. Burada məşhur Azərbaycan
xeyriyyəçisi Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
obrazını yaradıb.
Qeyd edək ki, Təvəkkül Əliyev özünü həm də rejissura sahəsində sınayıb. Əsasən də uşaqlar üçün tamaşalar hazırlayardı. İş elə gətirmişdi ki, Təvəkkül mənim də üç əsərimə quruluş vermişdi. Bu prosesdə onun necə tələbkar sənətçi olmasının bir daha şahidi oldum. “Mən hər şeydən əvvəl aktyoram, həm də peşəkar aktyoram, – deyirdi. – Amma ara-sıra teatrda tamaşa hazırlamaq isə mənim təcrübəmdən irəli gələn bir işdir. Rejissor vəzifəsinin məsuliyyəti böyükdür və mən belə bir yükün altına girməyə cürət etmərəm. Ötən onilliklər ərzində çox rejissorlarla işləmişəm, hərəsinin dəst-xəttindən müəyyən qədər bəhrələnmişəm”.
Təvəkkül Əliyev həmçinin gənc aktyorların hamisi idi. Biliyini, təcrübəsini heç kimdən əsirgəmirdi. Gözünün qabağında onlarla gənc aktyorun püxtələşməsinə, sənətin sirlərini əxz etməsinə uşaq kimi sevinərdi.
65 illik ömrünün 43 ilini səhnə sənətinə həsr edən Təvəkkül Əliyev həm də gözəl ailə başçısı, sədaqətli ömür-gün yoldaşı, mehriban ata və baba idi. Nəvələrini özünün ən böyük var-dövləti hesab edirdi.
Heyf ki, ölüm onu aramızdan tez apardı. Lənkəran tamaşaçısı düz beş ildir ki, onsuz qalıb. Amma əziz xatirəsi unudulmur və illər, qərinələr keçsə belə, unudulmayacaq. Təvəkkül Əliyev bir-birindən gözəl, rəngarəng səhnə obrazları, filmlərdəki rolları ilə əbədi yaşayacaq.
Məzarın cənnətməkan olsun, əziz dost!
Ağaddin Babayev
yazıçı-teatrşünas
Mədəniyyət.- 2022.- 26
avqust.- S.6.