Uzaqdan düşən işıq
Xəbər verdiyimiz kimi, mayın 28-də Akademik
Milli Dram Teatrında
44 günlük Vətən müharibəsinə
həsr olunan “Zəfər yolu”
tamaşasının premyerası oldu.
Əslində, bu mövzuda
səhnə əsərini çoxdan
gözləyirdik. Hətta qısa müddət
öncə bu barədə geniş polemika da açıldı. Bu mənada
məşhur dramaturq, teatr
nəzəriyyəçisi Bertold Brextin “Yazıçılar hökumətlərin
döyüş etdikləri qədər
sürətli yaza bilməzlər, çünki yazmaq
düşünməyi tələb edir” fikri ilə qismən razılaşsam da, könül tarixi Zəfərimizin, qəlbimizdə qürur dağının zirvəsində dayanan İkinci Qarabağ savaşının səhnə, sənət
təzahürünü istəyir. Elə Akademik Milli Dram Teatrının premyerasına
da bu şövq
və emosional ruh halında getmişdim.
Müəllifi və quruluşçu
rejissoru Xalq artisti Azər Paşa Nemətov olan tamaşada Xalq artistləri Nurəddin Mehdixanlı, Əli Nur, Əməkdar
artistlər Hicran Nəsirova, Elxan Quliyev, Mətanət Atakişiyeva, Anar Heybətov, Ayşad Məmmədov, Elşən
Rüstəmov, Rəşad
Bəxtiyarov, Mirzə
Ağabəyli, Elnar Qarayev, aktyorlar Elçin Əfəndi, İlahə Həsənova, Xədicə
Novruzlu, Rada Nəsibova, İlyas Əhmədov, Afət Məmmədova, Elsevər
Rəhimov, Corc Qafarov, Tural İbrahimov, Ramin Şıxəliyev, Cümşüd
Zeynalov, Cavidan Novruz, Vüsal Mustafayev və başqaları çıxış
edirdilər. Musiqi tərtibatını Xalq artisti Siyavuş
Kərimi, səhnə
tərtibatını Azər
Paşa Nemətov və Əməkdar mədəniyyət işçisi
İlham Elxanoğlu verib, rejissor Emil Əsgərov verib.
Tamaşa foyedən başladı. Teatrın əsas
zalının foyesindən.
Foyedə bayaqdan var-gəl
edən, tamaşaçılara
qoşulan aktyorlar səsgücləndiricidən eşidilən
xəbər-elanı eşidən
kimi mərkəzə
toplaşdılar.
Dövlət başçısının 27 sentyabr 2020-ci il
tarixli çıxışından
bir parçanın səslənməsi ilə
tamaşa zaldan səhnəyə daşındı.
Səfərbərlik, hər
yerdən Vətənin
keşiyinə axışan
insanlar (aktyorlar) “Məni də siyahıya yazın”, “Ön cəbhəyə getməyə hazıram”,
“Şükür, qisas
zamanı yetişdi” kimi şüarlarla səhnənin mərkəzində
qoyulan masanın arxasında əyləşən
hərbçiyə yaxınlaşıb
savaşa atılmaq istəklərini bildirirdilər.
Səhnədə qurulmuş iri monitorda tez-tez mətnə, dialoq və ümumi dramaturji ardıcıllığa
uyğun olaraq foto və video kadrlar, ölkə başçısının çıxışlarından
parçalar verilirdi. Sağ və sol kulisi bağlayan iri xəritə hadisələrin
məkan və gedişini göstərmək
üçün fon effekti ilə işıqlandırılır,
bu isə tərtibçilərin maraqlı
həlli kimi diqqət çəkirdi.
Tamaşa boyu müharibəyə yollanan azərbaycanlı oğulların şücaəti,
ön cəbhənin həyəcanı, arxa cəbhədəkilərin nigarançılıq
və sevincini paralel yaşadıq. Xüsusən qalibiyyətlə bərabər
gələn oğul, qardaş, ər, ata itkisinin ağırlığını
– yaxın keçmişdə
şahidi olduğumuz hadisələri bu dəfə səhnədə
izlədik.
Düzdür, bu təbii və
bəzən statik təqdimatı təsirli qılan amil güclü idi. Vətən, müharibə, haqq savaşı, qisasın qiyamətə qalmamağının
sevinci və bunun fonunda tamaşaçı
olaraq həyəcanımızın
səhnə ilə tarazlığı. Amma, düşünürəm
ki, ədəbi materialı qüvvətləndirə,
səhnə əsərinə
bədii təxəyyülün
zənginliyi ilə istənilən qədər
təsirli məqamlar,
onların rejissor yozumunu qatmaq olardı. Özü də istənilən
halda o cəhdlər baxımlı alınacaqdı.
Çünki nüvəsində vətənpərvərlik, yeni
çağırış ruhu və əzm
var idi.
Tamaşanın xüsusilə musiqi həllini, eyni zamanda quruluşçuların
bu əzəmətli musiqi ilə səsləşən cəhdlərini
qeyd etməliyik. Amma yetərli idimi?...
Albert Eynşteyn deyir
ki, əksər insanlar səhv etməkdən qorxaraq yeni heç nə etmirlər, amma bundan qorxmaq
lazım deyil. Bu mənada tamaşanın yaradıcı heyəti döyüşə (özü
də sonunu düşünmədən) atılan
cəngavər timsalında
idi. Odur ki, səhnə
işinə, müəyyən
məqamları çıxsaq,
əslində, tamaşa-kompozisiyaya
fərqli rakursdan baxmaq məcburiyyətindəyik.
“Zəfər yolu”nun
ən təsirli və təbii səhnəsi Vaqif kişinin (Xalq artisti, şəhid atası Əli Nur) oğlunun şəhadət xəbərini
alması idi. Bu səhnədə tamaşa
salonundakı hər kəs müharibə zamanı oğlunun tabutu üzərinə sərilən bayrağı
öpüb, gözləri
üstünə qoyan
yüzlərlə atanın
ağrısını iliyinə
qədər hiss etdi.
Tamaşaçı göz
yaşlarına hakim ola bilmədi, Vətən müharibəsində
oğlunu itirmiş aktyor da hisslərinə.
Turan kişi (Nurəddin Mehdixanlı) isə haqq yoluna hamılıqla,
bir an belə düşünmədən ölməyə
hazır olmağımızın
qətiyyəti, dönməzliyi
idi. Aktyor qisas gününü həsrətlə gözləyən
və vüsalına yetişən sevdalı kimi roluna xoşbəxtlik, qıvraqlıq
və həyəcan qataraq tamaşaçısına
ötürdü.
Səhnə əsərində kövrək, həssas, qayğıkeş, fədakar, zərif və həm də güclü, dözümlü, mətin Azərbaycan qadını müxtəlif obrazların simasında maraqlı bir ansamblda təqdim olunmuşdu. Sadə evdar qadın Fatma xala (Mətanət Atakişiyeva), doğma torpağına qovuşmaq hissi ilə alışıb-yanan Səkinə ana (Hicran Nəsirova), oğlunu onu itirmək hissinin əzablı qanadlarında yola salan Mehriban müəllimə (Afət Məmmədova; onu da deyim ki, aktrisa bu truppada ilk dəfə çıxış etməsinə rəğmən səhnəyə və tamaşaya hakimliyi ilə diqqəti cəlb etməyi bacardı), eləcə də gözü yolda, qulağı səsdə olan digər qadınlar – bacılar, həyat yoldaşları...
Bu tamaşada teatrın nisbətən orta və yeni nəsil aktyorlarının bəzilərinin fiziki baxımdan yetərsiz (xüsusən Şuşanın sıldırım qayalarına qalxan xüsusi təyinatlıların səhnə obrazını yaradanlar) olduqları da aydın göründü.
Tamaşada savaş səhnələrinin hərəkətverici qüvvəsi təsirini yaratmaq üçün seçilən qərarverici personajların (Elşən Rüstəmov, Ayşad Məmmədov) təqdimatı da sönük təsir bağışladı.
Tərtibat məsələsində akademik teatrın səhnə imkanlarından, xüsusən təsvir çalarlarından bəhrələnmə gözə az dəydi. Tamaşaçı müharibə və Zəfər arasındakı zaman tunelində harmonik əvəzlənməni tam izləyə bilmədi.
Bu qəbil fikirləri davam etdirmək də olar. Amma tamaşanın əvvəlindən sonunadək birmənalı qarşılanmayan məqama toxunmaqla fikrimi tamamlamaq istəyirəm.
Qalibi olduğumuz bu haqq savaşı hamımızın idi və orada Azərbaycanın bütün bölgələrindən igidlər vuruşdular. Tamaşadakı personajların təqdimatında bunun dolğun səhnə həllini görə bilmədik. Odur ki, belə mövzulu əsər və səhnə işlərində bütün incə məqamları gözdən keçirməkdə fayda var...
H.Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2022.- 3 iyun.-
S.5.