“Nəbati, əl çəkən kimdir vəfadan...”
XIX əsr Azərbaycan poeziyasını yeni ideya-məzmun və bədii sənətkarlıq keyfiyyətləri ilə zənginləşdirən söz sənətkarlarından biri də Seyid Əbülqasım Nəbatidir. Görkəmli şair klassik poeziyadakı fəlsəfi-estetik axtarışları yeni dövr ədəbiyyatında uğurla davam etdirib. Şairi anadan olmasının 210 illiyi münasibətilə yada saldıq.
Seyid Əbülqasım Nəbati 1812-ci ildə Cənubi Azərbaycanın Qaradağ mahalının Üştibin kəndində ruhani ailəsində dünyaya göz açıb. İlk təhsilini atası Mir Yəhya Möhtərəmdən alıb. Klassik poeziyanı və Şərq təsəvvüf ideyalarını dərindən mənimsəyir. Atası ilə bərabər qələndərlik (dərviş, həqiqət axtaran filosof) edir. Azərbaycanın bir çox şəhər və kəndlərini piyada gəzir. Erkən çağlardan “Nəbati” (bitkiyə aid olan, bitkidən alınan) təxəllüsü ilə şeirlər yazır.
Qeyd edək ki, şairin “Nəbati” təxəllüsü Orta əsrlərdə Ərəbistan, İran və Turanda daha çox İslam ehkam və dəyərlərini təbliğ edən Nəbatilər tayfasının adı ilə bağlıdır. Əbülqasımın atası bu tayfanın tanınmış nümayəndəsi kimi Üştibində və yaxın mahallarda dərvişlik edib. Şair qoşmalarının birində bu haqda yazır:
Meydani-eşq içrə səyirtdim atı,
Müxəssər eylədim Rumu, Heratı.
Möhtərəm oğluyam, adım Nəbati,
Zatımız Haşimi, əslimiz ərəb.
Seyid Əbülqasım müridlər arasında nüfuz və hörmət qazanır. Üştibində mürşid olur və kəramət sahibi kimi tanınır. O, bundan sonra Əhər bölgəsinə gedir. Dövrünün görkəmli təriqətçisi Şeyx Mahmud Sihabəddinin məqbərə və ziyarətgahında guşənişinlik (zahidlik) edir. O daha sonra riyaziyyatla məşğul olur. Şair bir müddət dünya işlərindən kənarda qalır. Sufi həyatı keçirir, hücrədə tənha yaşamaqla haqq, həqiqət aləmində yetişərək gizli sirlərdən xəbərdar olmaq istəyir. Şair şeirlərinin birində guşənişinliyi belə ifadə edir:
Guşeyi-vəhdət nə əcəb ca imiş,
Sirri-nihan onda hüveyda imiş.
Yaradıcılığına diqqət yetirdikdə məlum olur ki, şair Şimali
Azərbaycanın Qarabağ
bölgəsində – Əsgəran,
Qırçın, Ağdam,
Hindarxda, həmçinin
Salyan və Lənkəranda da olub. Bu yerlərin ədəbi-mədəni həyatını
yaxından tanıyıb.
Çox səxavətli, mərd və nəcib bir insan kimi
xarakterizə olunan Əbülqasım Nəbati
Orta əsrlərin böyük mütəfəkkiri
Nemətullah Vəli təriqətinin davamçılarından
biri kimi tanınıb. Əsərlərində onun sufi-təriqət
ideyalarını təbliğ
edib. Nemətullahi təriqətinə görə Allaha çatmaq istəyən özünü (maddi aləmi) unutmalı, fənaya uğramalı və bu yolla
haqqa qovuşmalıdır.
Yalnız daxilən təmizlənib
saflaşan insan “ənəlhəqq” deyib özünü haqqa çatmış hesab edə bilər.
Əbülqasım Nəbati dünyagörüşü
və həyata baxışı etibarilə
ziddiyyətli bir insan olub. Bir dinə
qail olmayıb. Əvvəl İslamı, sonra da atəşpərəstliyi
təqdir edib. Bəzən də xristian olduğunu, xaça sitayiş etdiyini söyləyib. Şeirlərinin
birində yollar ayrıcında qaldığını,
gerçək həyatı
və varlığı
dərk edə bilmədiyini etiraf edib:
Gah ağıllı, gah divanə oldum,
Gah abad, gah viranə
oldum,
Gah xərabat içində sufi,
Gah da meyxanə süpürgəçisi oldum...
Nəbati ömrünün müdrik
çağlarında “Künci-vəhdətdə
təbah oldu əziz ömrüm, heyf”, – deyə sufiyanə ömür sürməsinə təəssüflənir. Şair həyatın
mənası, dünyanın
əvvəl-axırı haqqında
çox düşünür.
Ancaq yaradılışın gizli
sirlərindən xəbərsiz
qalır. Bunu özü də çox yaxşı başa düşdüyü
üçün bir şeirində yazır:
Yetdi ömrüm axirə, sən bir Nəbati
bilmədin,
Kimdi bu gözdən baxan, ya dildə bu
guya nədir?
Od tutub canım sərasər yandı, amma bilmədim
Dil nədir,
dilbər nədir, başımda bu sevda nədir?
Nəbati keşməkeşli həyatında
qarşılaşdığı çətinlikləri dəf
etməyə cəhd etsə də, gücü yetmir. Gücsüzlüyündən məyus olur
və kədərlənir.
Bu əhvalını lirik
qəhrəmanının dilindən
belə deyir:
Nə müddətdir məni-biçarə,
yarəb, yarsız qaldım,
Pozuldu rövnəqim, dağıldı
ev, pərgarsız
qaldım.
Kimə izhar edim dərdim,
hanı bir məhrəmi-əsrar?
Qəmim
çox, qəmküsarım
yox, əcəb qəmxarsız qaldım...
Şair klassik şeirlə yanaşı, heca vəznində, xalq ruhunda da bədii
nümunələr qələmə
alıb. Bu qəbildən
şeirlərinin əsas
ideya xəttini isə məhəbbət və gözəlin tərənnümü təşkil
edir. Müəllif
sevən gəncin hiss
və duyğularını
ustalıqla dilə gətirir. Onun lirik qəhrəmanı həqiqi məhəbbət
yolunda əzab-əziyyəti
təbii sayır:
Aşiq
olan xof eləməz bəladan,
İnciməz yar edən cövrü cəfadan,
Nəbati, əl çəkən kimdir vəfadan?
Qoymuşam başımı mən
bu meydanə!
Şair
bir çox qoşma və gəraylılarında gözəli
tərənnüm edərkən
bədii ifadə vasitələrindən ustalıqla
istifadə edir: “Yaradıb” rədifli gəraylısında gözəlin
sanki portretini çəkib:
Maşallah, qadir Allah
Gör necə dilbər yaradıb!
Gül üzündə əfşan-əfşan
Zülfi-müənbər yaradıb.
Ağzı qönçə, ləbi
püstə
Beli incə, boyu bəstə,
Tökülübdür dəstə-dəstə,
Nə gözəl tellər yaradıb!
Nəbati məşhur “Gəlsin, gəlməsin?” rədifli qoşmasını isə sevgilisindən ayrı düşən aşiqə həsr edib. Onun mənəvi aləminə işıq tutub. Şeir Səbaya (səhər mehinə) müraciətlə başlanır: özünü “hicran düşkünü”, “illər xəstəsi” adlandıran aşiq Səba vasitəsilə yarına xəbər göndərir. Onunla barışmaq istədiyini bildirir. Şeirin bütün bəndlərində aşiqin səmimiyyəti göz önünə gəlir. Şeirin möhürbəndində deyilir:
Nəbati istəməz onsuz dünyanı,
İzzəti, hörməti, şövkəti, şanı,
Bir zada qalmayıb daha gümanı,
Bu baş o meydanə gəlsin, gəlməsin?
Şairin “Gözlərin”, “Olur”, “Döndü”, “Ey sənəm”, “Məndən”, “Genə” rədifli qoşmalarında da təmiz məhəbbətlə sevən gəncin mənəvi dünyası, hiss və duyğuları həssaslıqla təsvir edilir.
Ana dili ilə yanaşı, fars dilində də yazıb-yaradan Seyid Əbülqasım Nəbatinin əsərləri hələ öz sağlığında divan şəklinə salınıb, Təbrizdə daşbasma üsulu ilə çap olunub. Şair 1873-cü ildə vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2022.- 8 iyun.-
S.7.