Yubilyar səs rejissoru
ilə söhbət
Əsəd Əsədov: “Hər kəs öz bacardığı işlə məşğul
olanda nəticə daha
yaxşı olur”
Kinonun vacib, həlledici sahələrindən biri də səs rejissorluğu sənətidir. Səs rejissoru yalnız səs ardıcıllığının keyfiyyətinə deyil, həmçinin filmin dramaturji ardıcıllığına, səs obrazlarının (ifadəli səslərin) dolğun yaranmasına, səs və təsvirin sinxronlaşmasına nəzarət etməklə yanaşı, səsin redaktəsinə də rəhbərlik edir. Səs rejissorlarının birinci növbədə sənətə olan sevgisi, intuisiyası və diqqəti ətraf aləmin səslərini həssaslıqla dinləməyə, onları olduğu kimi, inandırıcı, yüksəkkeyfiyyətli səslərlə filmə daxil etməyə də imkan verir. Bir sözlə, ədəbi əsərlərə can, ruh verən səs sistemi ilə işləmək istedadla bərabər, bacarıq da tələb edir. Onu da qeyd edək ki, kino sənətində filmin səs həlli vacib sahə olduğu üçün səs rejissorlarının işi festivallarda xüsusi mükafatlara, diplomlara layiq görülür.
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” Kinostudiyasında 150-dən artıq ekran işində (bədii, sənədli filmlər, “Mozalan” kinosüjetləri) çalışan, imzası olan hər bir filmdə peşəkarlıq nümayiş etdirən tanınmış səs rejissorlarından biri, Əməkdar mədəniyyət işçisi, Dövlət mükafatı laureatı Əsəd Əsədov martın 1-də 75 yaşını qeyd etdi. Bu ərəfədə yubilyarla görüşüb təbriklərimizi, xoş arzularımızı çatdırdıq və sənət həyatı, məsləyi ilə bağlı söhbət etdik.
– Keçmişə nəzər salanda həyat, yoxsa yaradıcılıq xatirələri çox olur?
– Həyatım və yaradıcılığım həmişə bir-biri ilə bağlı olub. İndi, şükürlər olsun, övladlarımla, nəvələrimlə nəfəs alıram. Keçmişimə də nəzər salanda fəxr edirəm ki, belə maraqlı, işgüzar həyat yaşamışam. 75 yaşa çatmışam, amma bilmirəm buna sevinim, yoxsa kədərlənim. Çünki 75 yaş sona yaxın bir həyatdır. Amma buna da şükür.
– Niyə məhz səs rejissoru peşəsini seçdiniz?
– Niyəsini heç özüm də bilmirəm. 1965-ci ildə sənəd vermək üçün Neft və Kimya İnstitutuna gəldim. Orda Leninqrad Kino Mühəndisləri İnstitutu üçün sənəd qəbulu da var idi. Respublika üzrə üç nəfər həmin instituta qəbul ola bilərdi. Sözün düzü, institutun adı xoşuma gəldi. Ərizə yazdım, imtahanlarımı verib qəbul olundum. Fəxr edirəm ki, beş il ərzində Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) kimi böyük, zəngin mədəni həyatı olan bir şəhərdə ali təhsil almışam.
1970-ci ildə kinostudiyaya gəlib işləyəndən sonra peşəmin nə dərəcədə gərəkli olduğunu bildim. Bir müddət burada mühəndis işlədim, sonra hərbi xidmətə getdim. 1974-cü ildə tərxis olunduqdan sonra kinostudiyaya qayıtdım və səs rejissoru kimi dublyaj şöbəsində işə başladım. Həmin illərdə “Azərbaycanfilm”də dublyaj şöbəsi çox aktiv fəaliyyət göstərirdi və il ərzində altmış film dublyaj olunurdu. Yadımdadı, ilk dəfə “Nənələr və nəvələr” adlı gürcü filminin dublyajında çalışdım. Ümumiyyətlə, dublyaj sənəti kinonun maraqlı bir qoludur.
– Sənət seçiminizə ailəniz müdaxilə etmədi?
– Yox, qətiyyən. Ümumiyyətlə, ailəmizə bu kimi hallar yad idi. Mən ziyalı ailəsində dünyaya gəlmişəm. Atam Fərrux kişi müstəntiq idi, anam Rəfiqə xanım isə uşaq həkimi. Onlar heç vaxt məslək seçimimizdə mənə, eləcə də qardaşıma və bacıma mane olmayıb, əksinə, dəyərli məsləhətlərini veriblər. Ailəmizdə həmişə xoş münasibət, qarşılıqlı sevgi hökm sürüb. Eynilə mən də uşaqlarıma bu və yaxud digər sənəti seçmələrinə qarışmamışam.
– Filmlərin titrlərində səs operatoru və səs rejissoru adlarına rast gəlirik. Bunların fərqini açıqlayardınız.
– İndi filmlərin sonunda səs rejissoru yazırlar, amma əvvəllər səs operatoru yazırdılar. Bir çox filmlərdə adım səs operatoru kimi gedib, buna da öyrəşmişəm. İşə gələndə isə mənim üçün bunların heç bir fərqi yoxdur.
– Böyük kinoda ilk uğurlu işiniz hansıdır?
– İlk uğurlu
filmim rejissor Vaqif Mustafayevin “Yaramaz” (1988) filmi oldu. Bu filmə görə yaradıcı
heyətlə birlikdə
mənə də Dövlət mükafatı
verildi. Amma bütünlükdə işlədiyim filmləri
uğurlu hesab edirəm.
– Quruluşçu rejissorların
əsas tələbi nədir?
– Onlar tələb etmirlər. Nə lazım olduğunu
bildiklərinə görə
səs rejissoruna səsləndirmənin icra
olunmasını deyirlər.
Onu da qeyd edim
ki, səs rejissorları quruluşçu
rejissorlarla film başa
çatana qədər
birlikdə işləyirlər.
– Səs rejissorunun kinoda rolundan bəhs edərdiniz...
– Səs rejissorluğu filmdə olduqca vacib sahədir. Bu sahənin özünəməxsus
maraqlı tərəfləri
var. Montaj prosesi bitdikdən sonra filmin səsləndirilməsi
başlayır. Filmdə çəkilən
aktyorların səsini
hansı aktyorun səsləndirəcəyini ölçüb-biçirik,
qərar veririk.
Bu iş prosesi zamanı həyata keçirilir. Kinoda birinci adam
filmin quruluşçu
rejissorudur. Onun dediyinə mütləq
əməl olunmalıdır.
Mən həmişə rejissorlarla
fikir mübadiləsi aparmışam, istəkləri
ilə də qarşılıqlı anlaşmamız
olub. Filmlərdə təkcə səs
yox, operator, montaj işi, ümumiyyətlə,
hamısı önəmlidir.
Səsləndirmə prosesi ən
axırda gedir. Həmişə çalışmışıq
ki, filmdə səslənən həm musiqi, həm kənar səslər, həm də aktyorların səsi maraqlı olsun. Bunun üçün də çalışqanlıqla yanaşı
böyük səbir tələb olunur.
– Daha çox hansı rejissorlarla işləmək sizə yaradıcılıq stimulu
verib?
– Peşəkar rejissorlarla işləmişəm. Hamısı mənim üçün maraqlı, istedadlı insanlardır. Buna görə də fərqləndirmək istəmirəm.
Onlarla işləmək mənim
üçün xoş
olub. İndi də onların
bir çoxu ilə görüşürük,
söhbətləşirik.
– Bədii, sənədli və “Mozalan” kino süjetlərində çalışmısınız. Kinonun səs sahəsinin fərqi varmı?
– “Mozalan”da uzun müddət işləmişəm. “Mozalan”da çəkilən
filmlərin, demək olar ki, səksən
faizində çalışmışam.
Orda işləmək mənim
üçün maraqlı
idi. Çünki orda operativ olmalısan və bir çox məsələni özün
həll etməlisən.
Bədii
filmlərdə belədir
ki, musiqini bəstəkar yazır, amma “Mozalan” süjeti üçün
gərək musiqini özün seçəsən.
Həmin
vaxtlar bizdə musiqi şöbəsi vardı. Tanınmış şair İsmayıl
Dadaşov orda musiqi redaktoru kimi çalışırdı.
Çox
savadlı, ağıllı
insan idi, onunla işləmək çox xoş idi. Biz onunla
süjet üçün
musiqiləri seçirdik,
baş redaktor və rejissor da qəbul edirdi.
Ümumiyyətlə, kino müştərək
sənətdir. Bir yerdə
işləyirik, çalışırıq,
yeri gələndə
mübahisə edirik.
Bütün bunlar hamısı
kadr arxasında qalan proseslərdir. Əsas odur ki, film başa
çatdıqdan sonra
görürsən ki,
əziyyətin hədər
getməyib.
– Peşənizi tədris etmisinizmi?
– Mən uzun müddət Dövlət İncəsənət İnstitutunda (indiki ADMİU) dərs demişəm. İnstitutun nəzdindəki “Sabah” studiyasının Rejissorluq fakültəsində peşəmin sirlərini gənclərə öyrətmişəm. Bu sahə ilə maraqlanan gənclər böyük həvəslə dərsə gəlirdilər. Hər bir sahədə müəyyən savad, bilik olmalıdır. Buna görə də bu sənətin incəliklərini bilmək vacibdir.
– 75 yaşlı kino veteranının gənc səs rejissorlarına tövsiyəsi və tamaşaçılara ürək sözü...
– Tamaşaçılara harda çəkilməsindən asılı olmayaraq daha çox filmlərə baxmağı, yaxşını pisdən ayırmağı arzu edirəm. Çünki özüm də həmişə fərqli janr və mövzularda filmlərə baxıram. O ki qaldı gənclərə olan tövsiyəmə, ümumiyyətlə, hər kəs öz bacardığı işlə məşğul olanda nəticə daha yaxşı olur.
Şəhla Əmi̇rli̇
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2022.- 2 mart.-
S.7.