Cavidin “Ana” əsəri və onun səhnə
taleyi
Hüseyn Cavid-140
Hüseyn
Cavid (1882-1941) Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizm
ədəbi cərəyanının
əsas nümayəndəsi,
milli romantik şeirin və mənzum faciənin banisidir. O, istedadlı şair, mahir pedaqoq, dərin elmi analitik təfəkkürə
malik ədəbiyyatşünas,
zəmanəsinin qəbul
edilən mütəfəkkiri
idi. Lakin Cavid ədəbiyyat
tariximizdə daha çox dramaturq kimi tanınıb. Cavid dramaturgiyası Azərbaycan
teatrının inkişafına
qüvvətli təsir
göstərib, Avropa ənənələrinin milli
teatra gətirilməsinə
səbəb olub.
Onun dramaturji istedadını və milli teatrımıza
xidmətini yüksək
qiymətləndirən ədəbiyyatşünaslar
məhz buna görə Cavidi “Şərqin Şekspiri” kimi xarakterizə ediblər.
Cavidin fəlsəfi,
tarixi faciələri,
ailə-məişət dramları
pyes yaradıcılığının
rəngarəng olduğunu
göstərir. Onun bənzərsiz üslubu,
yazı manerası Azərbaycan dramaturgiyasının
yeni mərhələsi
idi. Əbəs yerə tənqidçilər
bu üslubu “Cavid teatrı” kimi xüsusi terminlə səciyyələndirmirlər. Ədibin “İblis”, “Şeyx Sənan”, “Xəyyam”, “Topal Teymur”, ümumilikdə 10-dan çox
pyesinin hər biri özü-özlüyündə
bir sənət şedevridir.
Cavidin ilk dram əsəri
“Ana”dır. Daha çox mənzum
faciə kimi qəbul edilən əsər 1910-cu ildə qələmə alınıb
və ilk dəfə
1913-cü ildə Tiflisdə
“Gürcü şirkəti”
mətbəəsində kitabça
şəklində işıq
üzü görüb.
Əsərin yazılış tarixi Cavidin Gəncə həyatı ilə bağlıdır. O, 1909-cu ildə
İstanbulda təhsilini
yenicə bitirib Naxçıvana qayıtmışdı.
1910-cu ildə İstanbul Universitetindən
yaxşı tanıdığı
həmkarı, görkəmli
ədəbiyyatşünas və tənqidçi
Abdulla Surun (Abdulla Tofiq)
dəvəti ilə Gəncəyə gəlib
ruhani məktəbində
müəllim kimi fəaliyyətə başlamışdı.
İki ədib imkan tapdıqca ədəbiyyatdan
və teatr sənətindən söhbət
edirdilər. Elə bu
ərəfədə Cavid
Avropa teatrının Şərqlə vəhdətdə
yeni çalarının
meydana çıxan modelini milli səhnəmizə gətirmək
fikrinə düşür.
Bu niyyəti onu
“Ana” əsərini qələmə
almağa sövq edir.
Düzdür, bu vaxta qədər
Azərbaycan səhnəsində
M.F.Axundzadənin, N.Vəzirovun,
Ə.Haqverdiyevin, N.Nərimanovun
əsərləri kifayət
qədər oynanılmış,
özünə tamaşaçı
auditoriyası toplaya bilmişdi. 1909-cu ildə
C.Məmmədquluzadə məşhur
“Ölülər” tragikomediyasını
qələmə almışdı.
Lakin bu pyeslərdə Rusiya ədiblərinin təsiri güclü idi.
Namiq Kamal, Əbdülhəq Hamid Tarhan kimi
ədiblərin ənənəsini
mənimsəyən H.Cavid Azərbaycan
səhnəsinə Türkiyə
ab-havasını da gətirə bilərdi. Bu isə artıq
qeyd etdiyimiz kimi, Avropa ənənələrinin
Şərq modelinin milli teatrımıza tətbiqi olacaqdı.
Cavidin yaxın dostlarından Abdulla Şaiq
onunla bağlı xatirələrində ədibin
həyatının 1909-1910-cu illəri haqqında məlumat verərkən yazırdı: “Gənc Hüseyn ən çox Əbdülhəq
Hamidi bəyənmiş
olduğundan onun əsərlərini daha çox oxuyurdu”. Cavidin dramaturgiyaya gəldiyi yolun başlanğıcı
belə olmuşdu.
“Ana” Cavidin dramaturgiya
sahəsində ilk qələm
təcrübəsi olsa
da, həm ideya, həm fabula etibarilə heç də zəif əsər deyil. Mən deyərdim ki,
şair Gülçini
dramaturq Cavid edən əsər elə “Ana”dır.
Məlumdur ki, “Ana” faciəsinin mövzusu Dağıstan həyatından alınmışdır. Mütəxəssislər pyesin əsas süjetinin Orta əsr italyan novellasından götürülməsi
ehtimalını da irəli sürürlər.
Lakin əsərin baş qəhrəmanı Səlma
Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün xarakterik
olan, tipik ana obrazıdır.
Dağıstan xalqlarına, onların
temperamentinə xas əhval-ruhiyyənin hökm
sürdüyü əsərin
əsas xəttini Səlma ananın oğlu Qanpoladla onun rəqibi Orxan arasında olan eşq uğrunda
mübarizənin faciəvi
sonluğu dursa da, dramaturqun təbliğ etmək istədiyi əsas ideya Qafqazın müsəlman xalqlarına
məxsus qonaqpərvərlik,
aman istəyənə
sığınacaq vermək,
düşmənin belə
olsa, sənə sığınana mərhəmət
göstərmə kimi
mənəvi xüsusiyyətlərin
təbliğidir.
Əsərdə İsmət, onun qardaşı Səlim, Orxan, Qanpolad və başqa ikinci dərəcəli obrazlar səhnəyə gəlsə də, hadisələrin mərkəzində
baş qəhrəman
Səlma ana durur. Əsərin böyük bir
hissəsini ananın monoloqları təşkil
edir. Bəlkə də Azərbaycan
tamaşaçısı “Ana” dramına qədər bir obrazın səhnədə bu qədər dayanıb zal ilə dialoqa
girməsinə şahid
olmamışdı. Elə bunun
nəticəsidir ki, tamaşaçı əsər
boyu özünü hadisələrin iştirakçısı
hesab edir.
Ananın monoloqları sonralar ədəbiyyatımızda yeni
ana obrazlarının yaranmasına bilavasitə təsir göstərib. Məsələn, Səlma ananın oğlundan məktub gözləməsini dilə
gətirməsi Süleyman
Rüstəmin məşhur
“Ana və poçtalyon”
əsərindəki ananın
məktub intizarı ilə, demək olar ki, eynidir.
Hər iki əsərdə intizar hissini ifadə edən mənzum parçalarda böyük məzmun uyğunluğu, cüzi üslub fərqi var. Səlma ana Vidadi Babanlının “Ana intiqamı” dramındakı
ananın da bilavasitə sələfidir.
Hər iki əsərdə oğlunun vaxtsız ölümü ilə üzləşən, intiqam
atəşi ilə alışıb-yanan, əlinə
qisas almaq fürsəti düşəndə
isə bunun əvəzində düşməni
vicdanının hökmünə
buraxmağı üstün
tutan ana obrazı ilə qarşılaşırıq.
Cavidin “Ana”sında
qatil obrazı da mükəmməl işlənib. Sanki müəllif
ona öz günahını anlamaq fürsəti yaradır.
Əsərin final hissəsində
qatil Muradın:
Doğrayın məni riştə-riştə!
Əvət, doğrayın, məhv
olmalı zalım!
Ah, bir alçağa mərhəmət nə lazım?
Qanlı bir canavar sağ
buraxılmaz.
Mən bir xainəm, öldürün! – deyərək yalvarması
bunun təcəssümüdür.
“Ana” pyesinin nəzmlə
yazılması onu daha təsirli edib. Əsərin daha sevilən
olması onun heca vəznində, lakin məsnəvi formasında, həmçinin
sadə danışıq
dilinə yaxın tərzdə yazılmasıdır.
Nümunə üçün əsərin əvvəlindən
bir parça ilə sonundan bir hissəni nəzərdən keçirək.
Əvvəlində, ananın
uca Yaradana xitabından bir parça:
Ey mərhəmət kanı,
ey ulu tanrı!
Ey yerlərin, göylərin
hökmdarı!
İnayət qıl, yox başqa havadar,
Yalnız varım-yoxum, tək bir oğlum var.
Sonunda, ananın namərd qonağa son müraciətindən
bir hissə:
Get, namərd qonaq, get! Alçaq mürtəci!
Get, miskin hərif, get! Cəllad, yırtıcı!
Get, vicdansız, kəndini qurtar, yaşa!
Ancaq vicdansızları,
bəslər dünya.
Elə məhz
buna görə də Hüseyn Cavid bəraət alandan sonra onun
ilk nəşr edilən
əsərlərindən biri
“Ana” pyesi oldu.
Bu əsərin 1957-ci ildə ayrıca kitab halında nəşr olunmasının
başqa səbəbləri
də var idi. Belə ki, əsər
artıq 1913-cü ildə
ərəb əlifbasında
çap olunmuşdu.
Çapa hazırlayan Abuzər
İsmayılovun işi
onu transfoneliterasiya edib yeni redaksiyada
oxuculara təqdim etməkdən ibarət olacaqdı. Bundan əlavə, əsərdə
türkçülük, islamçılıq
ideyaları, tarixi və əfsanəvi şəxsiyyətlərin taleyi
deyil, azsaylı xalqlardan birinin məişəti, Qafqazda illərdən bəri tənqid olunan qan davasının pislənməsi təbliğ
olunurdu. Yəni bu əsər repressiyadan sonra bəraət almış ədibi xalqımıza qaytarmaq üçün
ideal başlanğıc, müharibədən
sonrakı dinc quruculuq illərində cəbhədə xain düşmənin gülləsinə
tuş gəlmiş oğullarını, nişanlılarını,
qardaşlarını itirmiş
həmvətənlərimizə təsəlli ola
bilərdi...
***
Hüseyn Cavidin “Ana” əsəri bir neçə dəfə səhnələşdirilib. Hər dəfə
də tamaşaçılar
tərəfindən maraqla
qarşılanıb və
uzun müddət repertuarda qalıb.
Əsər XX əsrin 80-ci illərində C.Məmmədquluzadə adına Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında səhnəyə qoyulub. 1991-ci ildə Azərbaycan Televiziyası tərəfindən lentə alınan tamaşanın rejissoru Əməkdar incəsənət xadimi Əliqismət Lalayev, bəstəkarı Xalq artisti Ramiz Mirişli, baş rolun ifaçısı isə Xalq artisti Zemfira Əliyeva olub.
2004-cü ildə Mingəçevir Dövlət Dram Teatrında tamaşaya qoyulan “Ana” klassik dramaturgiyanın uğurlu səhnə təcəssümünə görə Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının “Qızıl dərviş” mükafatına layiq görülüb. Tamaşanın rejissoru Xalq artisti Firudin Məhərrəmov, səhnə tərtibatçısı Əməkdar rəssam Rafael Zeynal, baş rolun ifaçısı Xalq artisti Ella Yaqubova olub.
Əsər 2018-ci ildə Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanovun quruluşunda da səhnəyə qoyulub. Teatrın 90 illiyində səhnələşdirilən tamaşada baş rolu həmin il 60 illik yubileyini qeyd edən Xalq artisti Nübar Novruzova oynayıb.
Teatrlarda pandemiya səbəbindən yaranan iki ilə yaxın fasilədən sonra “Ana” yenidən səhnəyə çıxdı. Bu dəfə Şuşa Dövlət Musiqili Dram Teatrının təqdimatında. Əsər Hüseyn Cavidin 140 illik yubileyi və 2022-ci ilin “Şuşa İli” elan olunması ilə əlaqədar teatrın cari repertuarına daxil edilib. Əməkdar artist Loğman Kərimovun quruluşunda hazırlanan tamaşanın (birhissəli mənzum dram) premyerası yanvarın 29-da baş tutdu.
Yeni səhnə yozumunda Səlma ana obrazını Bahar Həmzəyeva, Orxanı Mir Qabil Əkbərov, İsməti Sürahi Əliməmmədova, Səlimi Nihad Heybətov, Çərkəz Murad rolunu Rasəf Mehdiyev, Qanpoladı isə Əlirza Kənani canlandırdı. Tamaşada Bahar Həmzəyevanın ifasını xüsusi qeyd etmək lazımdır. Aktrisanın oyunu o qədər təbii, canlı idi ki, tamaşaçılar oğlunun ölüm xəbəri ilə sarsılan ananın halını onunla birgə yaşadılar...
Əzizağa Nəcəfzadə
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Mədəniyyət.- 2022.- 11 mart.-
S.6.