“Məclisi-fəramuşan”
–
Yaxud unudulanlardan miras qalan unudulmayanlar
Muğam-sənət beşiyi Şuşada ədəbiyyatın inkişafında
mühüm rol oynayan məşhur poetik məclislərdən
“Məclisi-üns” haqqında
məlumat vermişdik. Bu dəfə
“Məclisi-üns”dən səkkiz
il sonra
yaradılan “Məclisi-fəramuşan”
(“Unudulmuşlar məclisi”)
barədə söz açacağıq.
Bu ədəbi məclis
birinci yaradıcılıq
birliyi formalaşarkən
unudulmuş, yaxud diqqətdən kənarda qalmış söz adamları tərəfindən
təşkil olunub. “Məclisi-fəramuşan” həm
də “Məclisi-xamuşan”
(“Dinməz, sakit adamlar məclisi”) adı ilə tanınıb. 1872-ci ildə
Abdulla bəy Asi, Mirzə Əbülhəsən
Şəhid, Mirzə
Əbdül Şahin,
Fatma xanım Kəminə, Həsənəli
xan Qaradaği və başqaları Mir Möhsün Nəvvabın
rəhbərliyi altında
bu ədəbi məclisdə bir araya gəliblər.
Mənbələrdə başqa məclislər kimi “Məclisi-fəramuşan”ın
da üzvlərinin adları da tam əhatə olunmayıb. Onların
adı daha çox Şuşa
şairlərinin şeirlərindən,
digər şəhərlərdəki
şairlərlə məktublaşmalardan
müəyyən edilib.
Məsələn, M.M.Nəvvabın farsca “Divan”ında Məşədi Cəfərqulu
Kərbəlayı İbrahim
oğlunun, “Tarixi-Qarabağ”ın
müəllifi Mirzə
Camalın oğlu Mehdi bəy və Hacı Məşədi Əli oğlunun “Məclisi-fəramuşan”ın
üzvü olduğunu
bildirib. O, bu “Divan”da həmin şəxslərin vəfatını
da qeyd edib.
Nəvvab şeirlərində
Əbülbərəkat deyə
adını çəkdiyi
Məşədi Cəfərqulu
Kərbalayı İbrahim
oğlunun 1896, Mehdi bəy Mirzə Camal oğlunun 1887 və Hacı Əmir Məşədi Əli oğlunun 1887-ci ildə vəfat etdiklərini nəzmlə
diqqətə çatdırıb.
Araşdırmalarda “Məclisi-fəramuşan”ın iştirakçıları arasında
yuxarıda adları çəkilən söz-sənət
adamları ilə yanaşı, Məşədi
Əyyub Baki, Abdulla bəy Abış, Baxış bəy Səbur, Bəhram bəy Fədai, Mirzə Muxtar, Məşədi Məhəmməd
Bülbül, Molla Xəlil Şaki, Mirzə Məhəmməd
Katib, Həsən Qara Hadi, Xarrat
Qulu Yusifi, Mirzə Hüseyn Salar, Mirzə İsmayıl Məhzun, Mirzə Əli Aşiq, İbrahim bəy Azər, Məşədi İsi, Hacı Hüsü, Sadıqcan və başqalarının adı
çəkilir.
“Məclisi-fəramuşan”ın adı haqqında M.M.Nəvvab avtoqraf təzkirəsində də
yazıb: “Fəramuşan”
şairlərin və
zəriflərin toplandığı
Nəvvabın mənzilinin
adıdır”. Buradan belə
qənaətə gəlmək
olur ki, məclisin yığıncaqları
Nəvvabın mənzilində
keçirilib. Orada musiqiçi,
xanəndə və şairlərlə yanaşı,
Şuşanın arif
şəxsləri də
iştirak edib.
Mənbələrdə o da qeyd edilir
ki, əvvəllər
“Məclisi-üns”lə “Məclisi-fəramuşan”
arasında müəyyən
sərinlik olsa da, bu münasibət
sonralar aradan qalxıb. Hətta məclis üzvləri
bir-birinə qonaq gedib, yığıncaq və müşairələrdə
(şeirləşmə) iştirak
ediblər. “Məclisi-üns”ün üzvlərindən
Bəhram bəy Fədai, Mirzə Ələsgər Növrəs,
Mirzə Cəfər
“Məclisi-fəramuşan”ın da yaxın iştirakçıları
olublar. Nəvvab həmişə X.Natəvanın hal-əhvalını
sorub. Hətta onun səsi-sədası
gəlməyəndə xüsusi
məktub yazıb səbəbini xəbər
alıb. Başqa şəhərlərdən
gələn məktublar,
müzakirəyə ehtiyacı
olan məsələlər
hər iki məclisdə müzakirə
edilib.
“Məclisi-fəramuşan”da şairlər müşairə
zamanı deyilən qəzəli onun bəhr və təqtisinə müvafiq olaraq oxuyar və
həmin ahənglə
ayaqlarını yerə
vurub ona uyğun səs çıxardıblar. Məclisdə şairlərlə yanaşı,
musiqiçilər də
yaxından iştirak ediblər. Məşhur Qarabağ xanəndə
və tarzənlərindən
Xarrat Qulu, Mirzə Sadıqcan, Hacı Hüsü, Məşədi İsi məclisin şöhrətinə
şöhrət qatıblar.
“Məclisi-fəramuşan”ın nəzdində M.M.Nəvvab və Hacı Hüsünün rəhbərliyi altında “Xanəndələr məclisi” adlı bir musiqi məclisi də fəaliyyət göstərib. Məşədi İsi, Keştazlı Haşım, Hacı Hüsü, İslam Abdullayev, Mirzə Muxtar, Malıbəyli Həmid və digər xanəndələr həmin məclisin üzvləri olub.
Başqa ədəbi məclislərdə olduğu kimi, “Məclisi-fəramuşan”ın üzvləri də ancaq klassik üslubda-əruz vəznində yazmaqla məhdudlaşmayıb. Heca vəznində də gözəl şeirlər yaradıblar. “Məclisi-üns”ün üzvü olmasına baxmayaraq, “Məclisi-fəramuşan”la əlaqəsini kəsməyən M.Ə.Növrəslə M.M.Nəvvabın bir-birinə yazdıqları mənzum məktubların bir neçəsi heca vəznindədir.
“Məclisi-fəramuşan” şairlərinin əksəriyyəti M.M.Nəvvabın təsiri ilə yazıb. Odur ki, onların bir çoxunun şeirlərində ilahi, həm də dünyəvi eşqin tərənnümü kimi cəhətlər özünü göstərir. Bu şairlərdə həmçinin zəmanədən narazılıq, din xadimlərinin tənqidi kimi ictimai motivlərə də rast gəlinir. Ancaq bu, onların yaradıcılığı üçün o qədər də xarakterik olmayıb. Şairlər İslam ehkamlarını təhrif edən, dilində dua, qəlbində riya gəzdirən, din pərdəsi altında hər cür əməldən çıxan ruhaniləri tənqid edirdilər.
1910-cu ilədək fəaliyyət göstərən “Məclisi-fəramuşan” da Şuşanın ədəbi-mədəni həyatında mühüm rol oynayıb, ədəbi prosesin şaxələnməsinə öz töhfəsini verib.
Savalan
Mədəniyyət.- 2022.- 6 may.-
S.6.