Hansı işi
görürdüsə, mükəmməl edirdi...
Xalq artisti Rafiq Əliyev ömür-gün
və sənət yoldaşlarının xatirəsində
Sənətkarlıq missiyası, yaradıcılığın peşəkar təqdimatı həyata fərqli baxışın təsdiqidir. Fərdi istedadını çoxşaxəli yaradıcılığında əks etdirən Xalq artisti Rafiq Əliyev də maraqlı, koloritli teatr, kino obrazlarına əsasən geniş tamaşaçı auditoriyasının sevgisini qazanıb, yoxluğunda belə unudulmayıb...
“Azərbaycanfilm” Kinostudiyasında istehsal olunan 50-yə yaxın ekran işində çalışan sənətkar çəkildiyi, çəkdiyi, səsləndirdiyi filmlərdən əlavə, bir sıra beynəlxalq kino layihələrində ikinci rejissor, kastinq direktoru kimi də fəaliyyət göstərib, ömrünün sonuna qədər sənətin fövqündə durub.
Aktyor kimi “Bir ailəlik bağ evi” filmində debüt edən (Laborant) Rafiq Əliyevin adı çəkiləndə göz önündə xarakterik ekran qəhrəmanları (Müxbir – “Babamızın babasının babası”, Əli Terequlov – “Üzeyir ömrü”, Naçalnik – “Qəm pəncərəsi”, Psixiatr – “Əlaqə”, Rauf – “Cansıxıcı əhvalat”, Xəfiyyə – “Qara gölün cəngavərləri”, Ramiz – “Nə gözəldir bu dünya...” və s.) canlanır. Oynadığı rolların təfsirində təsdiqini tapan ekran hadisələrinin mahiyyəti düşüncələrə hakim kəsilir, rejissor ideyasını tamamlayan xarakterlərin məram və məqsədi bəyan olur. Obrazların səciyyəvi cəhətində mühitin ab-havasını çatdırmaq, hadisələrə münasibətini göstərmək böyük aktyorluq məharətidir, sənətkarlıq keyfiyyətidir.
Taleyinə yazılan ömrün (14.11.1949 – 16.4.2020) 45 ilini sənətə həsr edən, yaradıcılıqdan kənar təsəvvür etmədiyi dünyasını ömrünün 71-ci yazında dəyişən sənətkar haqqında ətraflı məlumatı ömür-gün yoldaşı Şəfəq Əliyevanın və həmkarlarının xatirələrində izləyərək xatirəsini ehtiramla yad edirik.
Sənətkar haqqında düşüncələr
Əməkdar artist Şəfəq Əliyeva: “Rafiq Füzuli rayonunun Merdinli kəndində anadan olub. 3 yaşı olanda ailəsi Bakıya köçüb. Ailədə 3-cü uşaq olan Rafiq 6 bacının bir qardaşı idi. Orta məktəbi bitirdikdən sonra Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq) Mədəniyyət İnstitutunun Mədəni-maarif fakültəsinin Rejissorluq bölməsinə daxil olub. İki il orada təhsil aldıqdan sonra seçdiyi fakültəni ixtisar edildiyinə görə Bakıya qayıdıb. Az sonra hərbi xidmətə çağırılıb, 3 il xidmət edib. Tərxis olunduqdan sonra Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun Musiqili komediya aktyorluğu fakültəsinə qəbul olub (1974). Mən də həmin il institutun Dram, kino aktyorluğu fakültəsinə qəbul olmuşdum. Biz Rafiqlə dostluq edirdik. Bir gün o, mənə evlənmək təklif etdi və mən tərəddüd etmədən razılığımı verdim. “Amma mənə aktrisa kimi işləməyə icazə verəcəksənmi? deyə ondan soruşdum. O isə “Bəli, icazə verəcəm” dedi. Biz ikinci kursun axırında evləndik.
Yadımdadır, ikinci kursda oxuyarkən Rafiqin kurs imtahanında münsiflər heyətində görkəmli sənətkar Adil İsgəndərov da oturmuşdu. Mən arxa sıralarda oturub tamaşaya baxırdım. Adil müəllim tamaşadan sonra komissiya üzvlərinə “bu oğlan var aaa, mən ona indidən “Əməkdar artist” fəxri adını verərdim, çox istedadlıdır” dedi. Bu sözlər Rafiqin yaradıcılıq həyatında stimul oldu. O, özünə bir daha inandı.
Rafiqin sənət müəllimlərindən biri də Əməkdar artist Həsən Əbluc idi. 3-cü kursda oxuyanda Həsən Əbluc onu Gənc Tamaşaçılar Teatrında hazırladığı tamaşada oynamağa, həmçinin teatrda qalıb işləməyə dəvət etdi. Rafiq həm işləyir, həm də oxuyurdu. İnstitutu bitirəndən sonra mən də təyinatımı bu teatra aldım, birlikdə işləməyə başladıq. Rafiq həmişə deyirdi ki, onun bu sənətdə söz deməyinə, parlamağına Xalq artisti Azər Paşa Nemətov səbəb olub. O, Gənc Tamaşaçılar Teatrında Rafiqlə bir sıra tamaşalar səhnələşdirmişdi. Azər Paşa müəllimin tamaşalarında Rafiq baş rolda çıxış edirdi. Sonralar Rafiq Akademik Milli Dram və Gənc Tamaşaçılar teatrlarında Azərbaycan və rus dillərində müxtəlif tamaşalara quruluş verdi...”.
Rafiq Əliyev haqqında xatirələrə Əməkdar incəsənət xadimi, kinorejissor Nizami Abbasla davam edirik: “Rafiq Azərbaycan dili ilə bərabər rus dilini də mükəmməl bilirdi. “Sürüşmə” sənədli filmimdə kadrarxası mətnləri oxuyub. Hətta filmin bəzi məqamlarında Kirovun vaxtilə dediyi sözləri personajın daxili monoloqu kimi obraza uyğun intonasiya ilə səsləndirib. Oxunuş qaydalarında özü mənə kömək edirdi.
Qiraətçi, aktyor, rejissor kimi mükəmməl sənətkar, işıqlı insan idi.
Onunla ilk dəfə “Afroditanın qolları” bədii filmində birlikdə işləmişik. Baş rolu (Cahid) canlandırırdı, aktyorluq ampluası geniş idi. Bəzən çəkiliş prosesində müəyyən gərgin anlar olurdu ki, Rafiq həmin gərginliyi çox həssaslıqla aradan qaldırırdı və “bəlkə belə oynasaq, belə etsək daha yaxşı olar” deyə təkliflərini verirdi.
“Narahat adam”
filminə görə
“Humay” mükafatı ilə təltif olundum. Xalq artisti
Yaşar Nuri, Rafiq Əliyev və mən (hərəmiz öz işimizə görə mükafat alırdıq) bir masada
əyləşmişdik. O, “həə, belə gənc adam,
gör bu pilləyə necə gəlib çıxdın...”
deyə gülümsəyərək
məni təbrik etdi. Həmişə xoş əhval-ruhiyyə
yaradırdı. Səmimi ünsiyyət
qurmağı bacarırdı.
Üçümüzün bir yerdə
şəklimiz də
var. Onu əziz xatirə kimi saxlayıram”.
Şəfəq Əliyeva: “Kino çəkmək
Rafiqin arzusu idi. 2015-ci ildə “Dərs” filminə (rejissor Cavid Təvəkküllə birgə)
quruluş verdi.
Uşaqlarla işləmək asan olmadığı üçün film çətinliklə
ərsəyə gəldi.
Nəvələrimiz kinonu sevdiklərinə
görə onları da filmdə çəkdi. Amma biz onlara
sənət seçimində
sərbəstlik vermişik.
Hansı
peşəni istəsələr,
onu da seçərlər.
Üç övladımız var, üçü də ailəlidir. Qızım rəssamlıq, iki oğlumuz isə rejissorluq ixtisası üzrə ali
təhsil alıblar. Onlar başqa sahədə çalışsalar da, qızım Ülviyyə
Zərbəliyeva rəssam
kimi fəaliyyət göstərir. Hətta atası
ilə bir neçə tamaşada işləyib, Rafiqin quruluş verdiyi nağıl tamaşaların
rəssamı olub.
Rafiqin dostları
yaradıcı insanlar
idi. Xalq yazıçısı
Rüstəm İbrahimbəyovla,
Xalq artisti Ramiz Fətəliyevlə,
Əməkdar incəsənət
xadimi Elçin Məmmədovla yaxın
dost idi. Onun həyatında Rüstəm
müəllimin də
böyük rolu olub. Hətta onun ssenarisi
əsasında “Qazaxıstanfilm”in
çəkdiyi “Köçərilər”
bədii filmində (kastinq üzrə) rejissor assistenti işləyib. Filmlərdə işləməklə yanaşı
“İbrus” teatrında
da çalışıb.
Həmçinin Teatr Xadimlər İttifaqı İdarə Heyətinin sədr müavini vəzifəsinə seçilmişdi,
ömrünün sonuna
kimi orda çalışıb...”.
Rafiq Əliyevin kinoda sonuncu rolu “Əlvida, Şmidt!” filmində həkim obrazıdır. Filmin rejissoru Əlisəttar Quliyevin qeydləri: “Rafiq Əliyevlə filmin çəkilişi zamanı yaxından tanış olduq. Həkim rolunda onu görürdüm deyə sınaq çəkilişi etmədən çəkdim. O, peşəkar aktyor, gözəl rejissor idi və ondan nə istədiyimi yaxşı bilirdi. Buna görə də rolunu peşəkar oynadı, tez də çəkildi. “Olimpiya” filmində də çəkilməsi haqqında danışdıq. Təəssüflər olsun ki, ömür vəfa etmədi. Filmdə müəllimlərin şəkli olan bir lövhə var. Rafiq müəllimin xatirəsini əziz tutaraq onun portretindən filmdə istifadə etdik. Böyük potensiala malik aktyor idi. Allah ona rəhmət eləsin...”.
Əməkdar incəsənət xadimi, kinorejissor Hüseyn Mehdiyevin sözlərində aktyor peşəkarlığının rejissor üçün böyük əhəmiyyət kəsb etdiyini bir daha anlayırıq: “Mənim üçün aktyor, ilk növbədə, rejissorla tamaşaçı arasında ünsiyyət yaradan sənətçidir. Əgər aktyor, rejissorun gördüyü, yaratmaq istədiyi obrazı duyub canlandıra bilibsə, deməli, o, filmin əsas, vacib elementi kimi öz funksiyasını yerinə yetirib. Digər elementlər – təsvir, montaj, səs, musiqi və s. aktyorun ifasına kömək edə, onu ancaq gücləndirə bilərlər. Aktyor ünsiyyət yarada bilməyibsə, digər elementlər nə qədər təsirli olsalar belə, harmoniya alınmayacaq və rejissor məqsədinə çatmayacaq.
Mən Rafiqlə həm təsvir rejissoru, həm də quruluşçu
rejissor kimi bir neçə filmdə işləmişəm,
yaratdığı obrazlarla heç bir problemim olmayıb. O, sadə, istedadlı,
optimist insan idi. Onunla ünsiyyətdə olanda özümü sərbəst,
rahat hiss edirdim. “Özgə vaxt”
filminin hələ ideya mərhələsində,
ssenari formalaşanda Qonşu obrazını Rafiqi nəzərdə tutub yazmışdım.
O, da bunu bilirdi və filmin çəkilişlərində
artıq obraz formalaşmışdı. Bilirdim
ki, Rafiqə arxayın ola
bilərəm. O, çəkilişlərdə
tərəf-müqabilinin vəziyyətini
nəzərə alacaq.
Elə şərait yaradacaq ki, son nəticədə əsas məqsədə
nail olacağıq. Düşünürəm ki, Rafiq həyatda
öz imkanlarının
az miqdarını realizə etdi və yarada biləcəyi tamaşaların,
obrazların “həsrətini”
bizə qoyub getdi”.
Şəfəq Əliyeva: “O, hansı
işi görürdüsə,
mükəmməl edirdi.
ADMİU-də uzun illər dərs dedi. Tələbələri hazırda telekanallarda
aparıcı, teatrlarda
aktyor işləyirlər.
Rafiq sənətinə heç
vaxt xəyanət etmədi.
Onun xəstəliyini
biləndə özünə
heç nə demədik. Heydər Əliyev Fondunun
dəstəyi ilə iki dəfə Türkiyəyə müalicəyə
getdi. İlk gündən dedilər
ki, ömrünə 8
ay qalıb, özünə
bildirmədik. Son günə qədər işə də getdi, yaradıcılıqla
da məşğul oldu. Yaşamaq həvəsi güclü
idi, incə yumor hissinə malik idi. Elə gün olmur ki, övladlarımla onu xatırlamayaq, sözlərini, cümlələrini
işlətməyək. Mən tək həyat yoldaşımı
yox, sənət dostumu itirdim...”.
Şəhla Əmirli
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2022.- 11
noyabr.- S.7.