“Humo”nun
səhnə sehrindən
Verdi musiqisinin vokal ecazına
Özbəkistanın balet və
opera sənətçilərinin Bakı qastrolundan yaddaşa köçənlər
Xəbər verdiyimiz kimi, ötən həftə Azərbaycan və Özbəkistan arasında
genişlənən mədəni
əlaqələr çərçivəsində
Əlişir Nəvai
adına Özbəkistan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrının kollektivi Bakıda qastrol səfərində oldu.
Vokal və balet truppaları, xor və simfonik
orkestrdən ibarət
heyət paytaxtımıza
teatrın repertuarından
iki əsər – “Humo” baletini və “Riqoletto” operasını gətirmişdi.
Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının
səhnəsində gerçəkləşən
hər iki tamaşa sənətsevərlər
tərəfindən maraqla
qarşılandı. İstər özbək
xalqının şifahi
xalq ədəbiyyatı
nümunəsinin balet
kimi unikal və zərif sənət növünə
inteqrasiyası, istərsə
də vətəni Avropa olan opera incisinin özbək vokalçıların ifasında
təqdimatı maraqlı
və fərqli zövqün nümunəsi
idi. Bu həm
də onun isbatı idi ki, sənətin, musiqinin, səhnənin imkanları və təsir gücü onun dinləyicisi, izləyicisi olan hər yerdə arzulanandır.
Qonaq kollektiv
noyabrın 16-da Özbəkistanın
Əməkdar incəsənət
xadimi, bəstəkar və dirijor Ənvər Erqaşovun
(1954-2021) “Humo” baletini
(dirijor Əzəmxan Əhmədov) təqdim etdi.
Qeyd edək ki, tamaşanın
quruluşçu baletmeysteri
Gürcüstanın Xalq
artisti Georgi Aleksidze, baletmeysteri Özbəkistanın Əməkdar
artisti Nazimə Həsənova, quruluşçu
rəssamı Özbəkistanın
Əməkdar mədəniyyət
işçisi Zubaydullo
Batırovdur. Premyerası 2005-ci ildə olan baletə görə bəstəkar Ə.Erqaşov
2007-ci ildə Özbəkistanın
I dərəcəli Dövlət
mükafatına layiq görülüb.
Tamaşada xeyirlə şərin mübarizəsindən bəhs
olunur. Xeyir şər qüvvələr
üzərində zəfər
çalır. Bir çox
Şərq xalqlarının
mifik təfəkküründə
olduğu kimi, özbəklərin folklorunda
da xüsusi yerə sahib Humo (Humay) quşu isə xeyirxahlıq və ədalət simvolu kimi bu
mübarizəyə yardımçı
olur.
İki pərdədən
ibarət romantik nağıl baletində bütün hadisələrin
mərkəzində o var
– Humo. Sehrli pəri-quş getdiyi
hər yerə gözəllik, xoşbəxtlik
və sevgi aparır. Axı, o, Yer üzünü
dolaşaraq sevgi və sülh üçün tüklərini
tökür və yenidən qol-qanad açana qədər aləm səadətə qərq olur. Günlərin bir günü
dağları dolaşıb,
uzun yolları qət edən mahir dulusçu Zərgər Humonun məmləkətinə gəlir.
Su sonası kimi
səf tutan pəri-qızlardan birinə
– Züleyxaya aşiq olur.
Gözəlliyi ilə bir çoxlarını
heyran edən, lakin kimsəyə könül verməyən
Züleyxa da Zərgərə aşiq olur. Amma onların vüsalı
qısa sürür.
Zalım
və tamahkar hökmdar Harun da ona göz
dikib. Odur ki, min cür
hiyləyə əl ataraq o gözəlliyi ələ keçirmək
istəyir. Buna görə bədxah ovçusu Mənsuru, həmçinin digər güclərini də işə qoşur. Onlar Züleyxanı oğurlayaraq
saraya aparırlar.
Amma ədalət
zəfər çalır. Dərvişin köməyi ilə sevgilisini azad edən Zərgər Humonun sehrli gücü ilə birləşib, səadətlərinə
qovuşurlar. Beləcə, o vaxtdan Humo firavanlıq
və ədalət simvolu kimi də
əfsanəyə dönüb,
bütün aşiqlərin
qəlbində özünə
yer tutur.
Musiqi ilə mövzunun mükəmməl
harmoniyası, özbək
milli rəqs və geyimlərinin baletin ayrı-ayrı pərdələrində incəliklə,
özü də müxtəlif vaxtlarda, həm də yerində həlli maraqlı, ecazkar bir mənzərə yaradırdı. Mürəkkəb
xoreoqrafik elementləri,
xüsusən eyni tarazlıqda hərəkət-ifadələrdə
qüsursuz sinxronluq,
minimalist yanaşma, xüsusən
kütləvi səhnələrdə
vahid nizama xələl gətirməyən
temp dəqiq xoreoqrafik
aktın sürəkli
alqışlanması ilə
nəticələndi.
Ümumilikdə balet nümunəsi zərifliyi, ifaçıların
ustalığı və
quruluşunda milli elementlərin çoxşaxəli
sintezi ilə tamaşaçıların rəğbətini
qazana və müasir özbək balet sənətinin səviyyəsini göstərə
bildi.
Özbəkistan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrı
kollektivinin paytaxtımızda
ikinci tamaşası da yaddaqalan oldu. İtalyan bəstəkarı
Cüzeppe Verdinin məşhur “Riqoletto” operasının (dirijor
Denis Vlasenko) tamaşası
da səfər proqramı üçün
uğurlu seçim hesab oluna bilər.
Əsas partiyaları Özbəkistanın opera ulduzları – Xalq artistləri Şükür Qafurov və Ramiz Usmanovun ifa etdiyi bu klassik opera nümunəsi (quruluşçu rejissor Ruslan Şerezdanov) özünün ənənəvi mövzusu ilə əslində, azərbaycanlı operasevərlərə çoxdan tanışdır. Sadəcə, bəlli mövzuya fərqli səs və ifa texnikalarında baxmaq müqayisə və fərqlərin analizi üçün də vacibdir.
“Riqoletto” Verdi yaradıcılığının zirvəsidir və bizim Opera və Balet Teatrının çoxsaylı tamaşaçıları tərəfindən ən çox sevilən operalardan biridir. Bu mənada Verdi musiqisinin gözəlliyi və əzəməti, müğənnilərin güclü və emosional təsirli səsləri, gözəl tərtibat və geyimlər tamaşanı unudulmaz edə bildi.
Sənətsevərlərə bəlli olduğu kimi, operanın əsasını Viktor Hüqonun “Kral əylənir” əsərinin süjet xətti təşkil edir. Bu, acınacaqlı sonluqla bitən romantik dramdır və o, Mantuanın əxlaqsız və həyasız hersoqundan bəhs edir. Zarafatcıl Riqoletto qızının namusunu təhqir etdiyinə görə ondan qisas almağa çalışır. Qəddar qisas planlaşdıran Riqoletto istəmədən qızının qatilinə çevrilir.
Tamaşaçılar bəlli hekayənin özbək vokalçılarının ifadə imkanlarında təsvirinə qapana və hadisələrin təsiri altına düşə bildilər. Bu işdə sözsüz ki, əsas partiya ifaçıları ilə yanaşı, ecazkar xorun (baş xormeyster Özbəkistanın Xalq artisti Süleyman Şadmanov) da payı az deyildi.
Qısacası, iki axşam Bakı səhnəsində sənətsevərlər özbək opera və balet sənəti təmsilçilərinin valehedici çıxış imkanına malik olduğunu gördülər və onların klassik irsə qatdıqları özəllikləri alqışladılar.
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2022.- 23
noyabr.- S.5.