Kədərin qüdrəti – melanxoliyaya boyanmış incəsənət...
Məşhur Norveç rəssamı Edvard Munk 1894-cü ildə düşüncələri arasında itkin düşən, ruhunda əskiklik hissi olan, çökmüş və qəmgin bir insanın portretini çəkir. Rəsmin adını belə qoyur: “Melanxoliya”.
Melanxoliya darıxdığımız zaman, geri dönüşü olmayan keçmişə həsrət qaldığımız anların bizi üstələdiyi duyğulardır. Melanxolik vəziyyətdən çıxmağa ruhən güclü şəxslər nail olurlar. Bu vəziyyətlə barışa bilməyənlər bəzən həyatdan qopmaq həddinə çatırlar. Belə zamanda insanın qoruyucu mələyi bədii yaradıcılıq olur. İncəsənət həqiqi mənada adətən katarsis rolunu oynayır. Viktor Hüqo “Melanxoliya kədərdən doğan xoşbəxtlikdir” deyir.
Qeyd etdiyimiz kimi, bu emosional vəziyyət həmişə yaradıcılıqla əlaqələndirilir. Bu söz yunan dilindən tərcümədə “qara hüzn” mənasını verir. Melanxoliyanı böyük şəxsiyyətlərin, dahilərin xəstəliyi, dərdi kimi qəbul edirlər. Melanxolik əsərlər dedikdə ağıla ilk gələnlərdən biri britaniyalı rəssam Con Everett Millais tərəfindən yaradılmış “Ofeliyanın ölümü” adlı kompozisiyadır. Bu tablo Şekspirin məşhur “Hamlet” əsərinin qəhrəmanı Ofeliyanın suda boğularaq iztirablarına son qoyan faciəsinin təsviri sənətdə təcəssümüdür. Ancaq Qərb dünyasının melanxolik sənətkarı deyiləndə, əlbəttə ki, ilk olaraq dahi Van Qoq yada düşür. Onun qədər şövqünü, kədərini, gərgin hisslərini portretlərində ustalıqla əks etdirən ikinci bir rəssam bəlkə də yoxdur...
Fransız şair və tənqidçi Şarl Bodler melanxoliyasız gözəlliyi çətin təsəvvür edə bildiyini vurğulayırdı. İşıqdan səmərəli istifadə melanxoliyanın mənəvi ölçüsü ilə izləyicilər arasında müəyyən əlaqə yarada bilən ən önəmli vasitədir. Sürrealist və metafizik tədqiqatlar aparan italyan rəssam Giorgio de Chirico mənzərə rəsmlərində işıqdan istifadə ilə əsərlərin melanxolik və sirli atmosfer yaratmasına nail olub. Bu rəsmlərdə rəssam günəşin doğmağa və ya batmağa başladığı anları işıq-kölgə effekti ilə elə təsvir edirdi ki, onlar rəsmin əsas elementlərinə çevrilirdilər.
Tarix boyu duyğuları melanxolik şəkildə daha yaxşı ifadə edə bilmək üçün həzin obrazlardan (xüsusən də qadın fiqurlarından) istifadə olunub. Monoxrom və ya soyuq çalarların hakim olduğu tablolar məhz bu qəbildəndir. Kubist rəsmləri ilə tanınan ispan rəssam Pablo Pikasso “mavi dövr” adlandırılan 1901-1904-cü illər arasında sadə insanları, evsizləri, sərxoşları və küçə qadınlarını məhz bu tərzdə kətana köçürürdü. Gündəlik həyatdan seçdiyi bu fiqurlarda həmişə kədər və həzinlik var idi.
Postimpressionist fransız rəssam Pyer Bonnarın fiqurlu rəsmlərində də
melanxolik elementlər
var. Bonnar 1925-ci ildə
modellərindən biri
Marta ilə evlənir. Rəsmlərində o, adətən həyat yoldaşını və özünü təsvir edirdi. 1942-ci ildə Martanın ölümü ilə rəssam özünü daha çox təsvir etməyə başlayır. O, vanna
otağının güzgüsü
qarşısında özünün
çoxlu kədərli
portretlərini çəkir.
Bu əsərlər portret və melanxoliyanın qarşılıqlı
əlaqəsi baxımından
olduqca əhəmiyyətlidir.
***
Azərbaycan incəsənətində, rəssamlarımızın
yaradıcılığında da melanxolik hisslərə,
izlərə rast gəlmək mümkündür.
Milli realist rəssamlığın
banisi və mahir fırça ustası Bəhruz Kəngərlinin yaradıcılığında
“Qaçqınlar” silsiləsi
mühüm yer tutur. Bu silsiləyə daxil olan hər
bir portretin simasında həsrət, qüssə və melanxolik hisslər ustalıqla əks olunub.
Orijinal üslubu
ilə seçilən,
sərt realizmi müasir aspektlərlə
birgə icra edən görkəmli rəssam Tahir Salahovun yaradıcılığında
tünd rənglər,
sərt cizgilər, kontrast hər zaman qabarıq istifadə olunurdu. Lakin rəssamın əsərlərinin
arasında bir az romantik, bir
az lirik, bir o qədər də melanxolik ab-havaya malik kompozisiyaları da var. Belə kompozisiyalardan biri “Xəzər gecəsi” isimli sənət nümunəsidir.
Bu əsərlə biz melanxoliyanın mənzərə
janrında təzahürünü
görməkdəyik. Eyni çalarların tünd və açıq rənglərindən məharətlə
istifadə olunması,
qalın, ifadəli və dolğun cizgilərin ritmi bu əsəri melanxolik göstərən
əsas xüsusiyyətlərdir.
Vidadi Nərimanbəyov əsərlərində
öz duyğularını,
fərdi baxışını
və xüsusən də tərzini qabarıq şəkildə
vurğulayan istedadlı,
usta rəssamlarımızdan
biri olub. Daxili aləmində gizlətdiyi
həzin duyğulardan
qidalanaraq onu bədii yaradıcılığa
çevirən fırça
ustasının “Yaddaş”
əsəri melanxolik ab-hava daşıyır.
Yaddaşın, xatirələrin müəmmalı tərəflərini
təqdim etməyə
çalışan sənətkar
mistik kolorit seçiminə malik kompozisiya ilə izləyicilərdə həzin
duyğu effekti yaradır.
Rəssam Fikrət İbrahimlinin yaradıcılığı avanqard
realizmin bünövrəsində
şaxələnərək parlaq və kamil bir bədii
yol keçib. İfadəli mənzərə nümunələri
olan rəssamın isti çalarların üstünlük təşkil
etdiyi “Sübh çağı” əsərində
melanxolik hissə qapılıb qeybə çəkilməmək mümkün
deyil. Bu əsərdə həzinliyin
gerçək səbəbi
bizə olduqca əlçatmaz görünən,
uzaq mənzərənin
sonsuz qüdrətidir.
Rəssamın cəsarətli və
isti rəng seçimi “ərköyün”
Xəzərin xarakterinə,
Bakının sübh
çağına çox
uyğundur. Gerçəkliklə təxəyyülün sintezindən
yaranan kompozisiya girintili, tünd və qarışmayan rənglərdəki fakturalar
vasitəsilə rəssamın
daxili aləmindəki
həzin hissləri özündə əks etdirə bilir.
Hafiz Məmmədovun professional və nümunəvi səciyyəyə malik yaradıcılıq dünyası
kamil kompozisiya quruluşu, obraz yaradıcılığı və
zövqlü kolorit həlli ilə milli rəngkarlığımızda
əhəmiyyətli yer
tutur. Sənətkarın kətan üzərinə
köçürdüyü “Qırılmış ümidlər”
adlı tablosu olduqca həssas və melanxolik atmosferə malikdir. Əsərin
əsas qəhrəmanı
tənha və dalğın görünən
skripka ifaçısıdır.
Melanxolik
görünən fiqura
küçə musiqiçisi
deməkdə tərəddüd
edirik. Rəssam boz rəngin
qeyri-müəyyən intensivliyindən
məharətlə istifadə
edib.
Realizmlə çağdaş sənətin
vəhdətindən bəhrələnən
rəssam Natiq Fərəcullazadə yaradıcılığı
melanxolik obrazlara xüsusi diqqətlə yer verən sənətkarlar arasındadır. Onun estetik
və zövqlü kolorit həlli ilə seçilən əsərləri arasında
“İstedad” tablosu xüsusilə fərqlənir.
Rəssamın hər zaman
istifadə etdiyi stilizə metodu bu əsərdə də harmonik bir şəkildə tətbiq olunub. Obrazın simasındakı kədərlə
həmin kədərdən
qalan boşluq rəssamın qeyri-adi təqdimatında xüsusi
xarakterə bürünür.
Burada rəssam istedadın, marağın basdırılması
ilə daxili dünyalarda yaranan yeri doldurula bilməyən çarəsizliyi
təsvir etmək istəyib.
Çoxşaxəli yaradıcılıq fəaliyyətinə
malik peşəkar kino rəssamı Elbəy Rzaquliyevin “Axşam” isimli peyzaj əsəri olduqca təsirlidir. İsti
tonlardan ibarət palitranın payız sayağı ifadə tərzi və tək qalan, qurumağa məhkum olan qocaman ağac...
Heyrətamiz rəng müxtəlifliyi
və rəssamın təxəyyülündəki həssas
dünyanı təmsil
edən axıcı fırça vuruşları
melanxolik baxışın
tamamilə fərqli formasını özündə
ehtiva edir. Narıncı və qəhvəyi
tonların üstünlük
təşkil etdiyi bu mənzərədə
biz olduqca tutqun, emosional ifadə tərzi ilə üz-üzə gəlirik.
Bu harmonik rəng
düzümü izləyiciləri
daha dərin, daha həzin hisslərə dəvət
edir.
Rəssam Qafar Sarıvəllinin “Aşıq Ədalətin
Kərəm yanğısı”
əsərində obrazın
melanxolik və bir o qədər də ehtiraslı simasını görürük. Bu əsəri daha da əhəmiyyətli edən bir məqam
melanxolik həzinliyin təkcə bədbəxtlik,
acizlik və itkidən ibarət olmadığını vurğulamasıdır.
Bu təsvirin istinad olunduğu hadisə itkidən, faciədən, kədərdən
doğulan yanğı
yüklü bir bəstənin ərsəyə
gəliş səbəbidir.
Rəngkarlıqla yanaşı, heykəltəraşlıqda da müraciət olunan melanxolik duyğu dəyişiklikləri maraq doğurur. Bu mənada usta sənətkar Fazil Nəcəfovun yığcam, dəqiq və müasir formaya sahib “Əzab” adlı plastika nümunəsinin adını çəkə bilərik. İlk baxışdan, sənətkarın xüsusilə qabartmağa çalışdığı emosiya, dəhşətli melanxoliya özünü büruzə verir. Obrazın gərgin duruşu, axıcı plastik həlli və emosional coşqunluğu təqdirəlayiqdir.
Bir başqa nümunə görkəmli heykəltəraş Cəlal Qaryağdının “Habil Əliyev, kamança ustası” əsəridir. Həzin və melanxolik hissləri baxışlarından süzülən böyük sənətkarın heykəlinə baxdığımız zaman sanki arxa fonda “Segah” təsnifinin könüllərə toxunan əsrarəngiz melodiyası səslənir. Kamançası dil açanda sanki dünya ilə dərdləşən Habil Əliyevin vətən həsrəti hər zaman gözlərindən oxunurdu...
Heykəltəraş Xanlar Əhmədovun “Leyli və Məcnun” adlı əl işi faciəvi eşq macərasının melanxolik duyğularını özündə daşıyan diqqətəlayiq nümunələrdəndir. Bu heykəl bir tərəfdən də ülvi eşqin simvolu kimi qiymətləndirilə bilər.
Son olaraq qeyd edək ki, melanxolik elementlər və simvollar daşıyan sənət nümunələri incəsənətə forma və məzmun baxımından gətirdiyi həssaslıq və individuallıqla hər bir sənətkarı daha yaxından tanımağa, yaradıcılığını daha dəqiq dərk etməyə imkan yaradan önəmli bir anlayışdır.
Nigar Hətəmova
Azərbaycan Dövlət Rəsm
Qalereyasının kiçik elmi işçisi
Mədəniyyət.- 2022.- 21
oktyabr.- S.7.