“Durnam,
gedər olsan bizim ellərə...”
Müəmmalar haləsinə bürünən Ağ Aşıq ömrü
Ağız ədəbiyyatımızın ünlü sənətkarlarından
biri də yaddaşlarda Ağ Aşıq kimi qalan Aşıq
Allahverdi olub. Haqqında mənbələrdə
səhih məlumat çox az olsa
da, ancaq onun XVIII əsrin
ikinci yarısında,
təxminən 1775-ci ildə
dünyaya göz açdığı bildirilir.
XVIII-XIX əsr Göyçə
aşıq mühitinin
yetirməsi olan Ağ Aşığın
həyatı və yaradıcılığı müəmmalar
haləsinə bürünüb.
Araşdırmalarda qeyd edilir ki, Allahverdinin anadangəlmə saçı,
qaşı və kirpiyi ağ
olub. Həyata baxışı və yaradıcılığı
da müasirlərindən
fərqlənib. Başqa bir
araşdırmada isə
deyilir ki, Ağ Aşığın
babası Şeyx Osman sufi-dərviş təkkəsinin mürşidi
olub. Müridləri
ilə quzeydən – Qazax-Şəmşəddil, yaxud
da həmin bölgəyə aid Qaraqoyunludan
Şərur bölgəsinə
gəliblər. Araz qırağındakı
Kosacan kəndində məskunlaşıblar. Şeyx Osman
və onun oğlu Qara Osmanoğlu musiqiyə, aşıq sənətinə
çox bağlı olublar. Aşıqlıq etməsələr də, gözəl saz çalıb-oxuyublar.
Ağ Aşıq Cənubi Azərbaycandan, Araz çayına yaxın bir kənddən Telli Cəfərin qızı Süsənbər
xanımla ailə qurur. Onun eşqinə “Süsənbəri”
adlı bir şeir də yazır. El şənliklərində,
toy-düyündə bu
şeiri aşıq havası üstündə
oxuyur. Aşığın bu nikahdan İsmayıl və Məhərrəm adlı
oğulları olub.
Aşıq Allahverdi 20-25 yaşında
ikən ailəyə bədbəxtlik üz verir. Atası qəflətən vəfat edir. Bu itkidən sarsılan
Allahverdi bir müddət özünə
gələ bilmir.
Xeyli vaxt elin toy-düyünündə
iştirak etmir. Demək olar ki, ürəkdən
sevdiyi, qəlbən bağlandığı eli-obadan
ayrı düşür.
Bir tərəfdən də ailənin ağır güzəranı onu üzür. Çox
çətinliklə özünü
ələ alan
aşıq Kosacandan köçür və Göyçə mahalında
məskun olur. İlk günlərdən el şənliklərində
yaxından iştirak edir. Təzə yurdda hörmət
və ehtiramla qarşılanır. Günü-güzəranı yaxşılaşır. Allahın verdiyinə şükür edir və deyir:
Qəm çəkmə, ey könül, fani dünyada,
Qılınc çəksən dərdə,
aha yaxşıdı.
İbadət et, leyli-nahar sal yada,
Şükür etsən, bir Allaha yaxşıdı...
Ağ Aşıq, elini etdilər talan,
Namərdlər mərd olub, mərdlərsə yalan.
Atalar ölərkən yurdunda qalan
Qeyrətli övladı daha yaxşıdı.
Xalq arasında
Ağ Aşıq haqda bir neçə
rəvayət formalaşıb. Günümüzə gəlib çatan həmin rəvayətlərin
birində deyilir ki, Ağ Aşıq
butalı, yəni, haqq aşığı idi. Onun ifası və
oxumasından sağalmaz
xəstələr şəfa
tapardı. Aşığın bu möcüzəsi-təbibliyi
Göyçə hüdudlarını
aşaraq Şərqi
Anadolu ellərinə qədər yayılır.
Həmin
vaxtlar Sərdar Hüseyn paşa bərk xəstələnir.
Yuxusuzluqdan əziyyət çəkir.
Onu sağaltmaq üçün
həkim soraqlayırlar.
Ağ Aşıqla görüşüb
xəstənin yanına
aparırlar. O, hər
gün 3-4 saat könülaçan ifaları
ilə xəstənin
ruhunu oxşayır. Bir gün “Ruhani” havası ilə xəstəyə yaxınlaşır.
İllərcə gözünə yuxu gəlməyən Sərdar Hüseyn paşa musiqinin təsiri altında qəflətən yuxuya dalır. Hətta elə hesab
edirlər ki, o, öldü. Ancaq hər
şey çox yaxşı qurtarır.
Sərdar Hüseyn paşa
çox keçmir yuxudan ayılır. Bir müddət sonra onun ruhi pozğunluğu
bərpa olur. Ağ Aşıq beş il
Anadoluda qalır və paşanı musiqi ilə müalicə edir.
Sərdar Hüseyn paşa tam sağalandan sonra Ağ Aşıq rüsxət istəyir. Eldən-obadan çoxdan ayrıldığını
xatırladır. Paşa aşığa
yəhər-yüyənli bir
at, müxtəlif hədiyyələr,
pul verib yola salır. Ağ Aşıq Göyçə ellərinə
yaxınlaşdıqca könlü
qubar edir və deyir:
Durnam, gedər olsan bizim ellərə,
Qatıq
söylə, qaymaq söylə, yağ
söylə.
Əgər soruşsalar Ağ
Aşığın halın,
Boynu armud saplağı, canı sağ söylə,
Ağ Aşıq
ustad sənətkar kimi bir çox
el-obada ağır məclislər yola verib. Qaynaqlarda hətta onun
Misir və Şərqi Türküstanda
da olduğu bildirilir.
Ağ Aşığın yaradıcılığı
dövrün feodal ara müharibələri
vaxtı əldən-ələ
keçərək itib-batıb.
Günümüzə isə
çox az
bir qismi gəlib çatıb. Aşıq-şairin “Kəklik”
adlı bir qoşmasında deyilir:
Baharın gülşən çağında,
Uçar daşdan-daşa kəklik.
Ovçu
görsə səkər
asta,
Sinər daşdan-daşa kəklik.
Məskən salar qayalarda,
Özü göyçək boyalarda.
Gözdən uzaq sayalarda
Çökər daşdan-daşa kəklik.
Süsənbərim göylər mahı,
Ağ Aşığın
qibləgahı.
Əyir
belim yarın ahı
Bükər başdan-başa kəklik.
Ağ Aşıq qoşma, gəraylı, təcnislərlə
yanaşı, könül
rübabının səsinə
səs verib, təsirli bayatılar qoşaraq keşməkeşli
həyatını həzin,
kövrək duyğularla
ifadə edib:
Mən aşıq, gəldi keçdi,
Günlərim gəldi keçdi.
Yarın
odlu baxışı
Sinəmi dəldi keçdi.
Ağ Aşıq ustad sənətkar olmaqla bərabər, həm də öz yetirmələri ilə də ad-san qazanıb. Görkəmli saz-söz ariflərimizdən Aşıq Alı onu öz ustadı hesab edib. Ağ Aşıq təxminən 1880-ci ildə vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2022.- 7
sentyabr.- S.7.