“Bizim Sayqunumuz
var, təəssüf ki,
Niyazimiz yoxdur”
Görkəmli türk
bəstəkarı Əhməd Adnan Sayqunun 115 illiyinə
Əhməd Adnan Sayqun Türkiyənin mədəniyyət tarixinə “musiqi beşliyi” kimi daxil olmuş bəstəkarlardan (Camal Rəşid Rey, Hasan Ferit Alnar, Ülvi Cemal Erkin və Necil Akseslə yanaşı) biridir. O, 1907-ci il sentyabrın 7-də İzmirdə dünyaya gəlmişdi. Atası Mahmud Cəlaləddin bəy ixtisasca riyaziyyat müəllimi idi. Həmçinin İzmir Milli Kitabxanasının qurucularından olub.
Adnan kiçik yaşlarından musiqi dünyasının cazibəsi altında idi. Müxtəlif alətlərdə ifa etməyi də özbaşına öyrənmişdi. Əvvəlcə mandalina alətində ifa etməyi öyrənir və sonradan bir virtuoz kimi ud çalmağa başlayır. Musiqi biliklərinə məktəbdə oxuduğu zaman yiyələnir. Müəllimi İsmayıl Zühtidən nəzəriyyə dərsləri alır və onun məktəbdə təşkil etdiyi xorda oxuyurdu. Roşali, daha sonra isə macar əsilli Tevfiq bəydən piano dərsləri alan Adnan bu alətin aşiqinə çevrilir. Gecə-gündüz pianonun başından ayrılmır, əlinə keçən bütün notları hava-su kimi udmağa çalışardı. Onun ilk bəstəkarlıq nümunələri də bu zaman meydana gəlmişdi. 12 yaşında ikən “Maderle peder olub bahane, sevketti kaza beni cihane...” mahnısında ifadə etdiyi həyat və insan taleyi mövzusu sonradan bütün yaradıcılığı boyu əsərlərinin əsas ideyasını təşkil edir.
Adnan Sayqun 1925-ci ildə fransızca “La Grande Encyclopedie”dən musiqi ilə bağlı məqalələri tərcümə edərək bir neçə cildlik musiqi lüğəti hazırlamışdı. Həmin ildə əvvəlcə İzmirdə ibtidai məktəbdə, sonra isə qabiliyyət imtahanı verib Oğlanlar liseyində musiqi müəllimi kimi işləməyə başlayır.
Bəstəkar 1927-28-ci illərdə “Re major simfoniyası”nı
bəstələyir. 1928-də dövlətin musiqi
istedadı olan gənclər üçün keçirdiyi
imtahanda təqaüd qazanaraq
təhsil üçün Parisə
göndərilir. Parisdə “Schol Contorum”da Vensan d`Endidən kompozisiya dərsləri alır. Təhsil illərində “Divertimentolog”
(1930) – dümbək və
saksofonlu böyük orkestr üçün əsərini bəstələyir.
Əsər Parisdə
keçirilən beynəlxalq
müsabiqədə mükafat
qazanır, sonra Varşavada, eləcə də Rusiya, Belçika və s. ölkələrdə müvəffəqiyyətlə
ifa olunur. Bu, Camal Rəşid
Reyin Parisdə səslənən üç
əsərindən (“Anadolu
türküləri”, 1927; “Bebek
əfsanəsi”, 1928; “Türk
mənzərələri”, 1929) sonra ölkə xaricində ifa olunan 4-cü türk əsəri idi.
1931-ci ildə A.Sayqun
Türkiyəyə qayıdır
və Musiqi Müəllimləri Məktəbində
pedaqoji fəaliyyətə
başlayır. 1934-cü ildə ölkə başçısı Mustafa Kamal
Atatürkün sifarişi
ilə ilk türk operası olan “Özsoy” operasını yazır. Həmin ildə Dövlət
Simfonik Orkestrinə dirijor təyin edilir. Atatürkdən yeni bir opera
yazmaq tapşırığı
alır. 27 dekabr
1934-cü il tarixində Ankarada səhnəyə qoyulan “Taş bebek” operası yeni Cümhuriyyət insanının
doğuluşuna həsr
olunmuşdu.
1936-1939-cu illərdə İstanbul Bələdiyyə
Konservatoriyasında müəllimlik
edir. 1936-cı ildə Türkiyəyə gələn
macar bəstəkarı
Bela Bartokla Anadolunu səyahətə
çıxır. Birlikdə türkülərin
toplanması və
nota alınmasında iştirak
edir. Sonra bu işlər
“Bela Bartokun Türkiyədəki xalq musiqisi araşdırmaları”
adlı kitab şəklində ingilis dilində nəşr olunur.
1939-cu ildə bəstəkar
Halkevlerinə (mədəni-maarif
ocaqları şəbəkəsi
- red.) müfəttiş vəzifəsinə
qəbul olunur və bütün Türkiyəni dolaşır. Halkevlerində işi ilə yanaşı, “Türk Musiqi Birliyi” adlı xor kollektivi
qurur və bu xorla konsertlər
verir. “Halkevlerində
musiqi” adlı kitabı çapdan çıxır. “Eski üslubda kantat”, “Bir orman
masalı” adlı baletləri, “Yunus Əmrə” oratoriyalarını
da burada işlədiyi dövrlərdə
yazır. Oratoriya
1943-cü il müsabiqəsində Ülvi
Camal Erkinin piano konserti və Hasan Ferit Alnarın
viola konserti ilə birgə 1-ci yeri qazanır. Onun yaradıcılığının
ən məşhur əsəri olan bu bəstəsi daha sonra 1958-ci ildə Parisdə, BMT-nin ildönümü münasibətilə konsertdə
Leopold Stokovskinin dirijorluğu
ilə ifa olunur. Bu uğurlu
işindən sonra bəstəkar Londona, Parisə dəvətlər
alır, konfranslar təşkil edir.
A.Sayqun
“Yunus Əmrə” oratoriyasından sonra “Kərəm”, “Koroğlu”,
“Gilqameş” operaları,
“Atatürk və Anadoluya dastan” xor əsəri, 5 simfoniya, konsertlər, orkestr, xor, vokal
və instrumental əsərlər bəstələyir,
həmçinin musiqiyə
dair kitablar, məqalələr yazır.
O, 1955-ci ildə Folklor Tədqiqatları İnstitutunu
yaradanlardan biri olub, 1964-72-ci illərdə
Ankara Konservatoriyasında kompozisiya,
sonradan İstanbul Konservatoriyasında etnologiya
və kompozisiya dərsləri verir. Bəstəkar 1971-ci ildə
Türkiyənin “Dövlət
sənətçisi” fəxri
adına layiq görülür. Türkiyə musiqi mədəniyyətinə verdiyi
töhfələrə görə
1985-ci ildə “sənətçi
professor” adı da alan görkəmli
bəstəkar 1991-ci ilin
6 yanvarında vəfat
edib.
***
Türk mədəniyyət və
elm xadimləri ilə
maestro Niyazi arasında
sıx yaradıcılıq
əlaqələri olub. Niyazini Adnan
Sayqunla da yaradıcılıq və
dostluq telləri birləşdirib. Onların tanışlığı
1963-cü ilə təsadüf
edir. Həmin il Niyazi
türk bəstəkarları
Adnan Sayqun və Camal Erkinin
müəllif konsertlərində
iştirak edir. Maestronun məharətli idarəsi ilə yanvarda Bakıda, fevralda Moskvada A.Sayqunun III simfoniyası və
fortepiano konserti, C.Erkinin
II simfoniyası və
skripka ilə orkestr üçün konserti səslənir.
Əsərlər musiqi ictimaiyyəti
və dinləyicilər
tərəfindən böyük
maraqla qarşılanır.
1963-cü ilin axırlarında
isə Niyazi Türkiyəyə gedir və Ankara Dövlət Simfonik Orkestrinin və Opera Teatrının
kollektivləri ilə
yaradıcılıq ünsiyyətində
olur. Onun dirijorluğu ilə
A.Sayqunun III simfoniyası,
fortepiano konserti də
səslənir. Fortepiano
konserti Türkiyədə
ilk dəfə ifa edilirdi.
A.Sayqun yazırdı: “Niyazi ölkəmizə gəlmiş
ilk sovet dirijorudur. Onun ecazkar istedadı və böyük bədii erudisiyası var. Mən bunu Sovet
İttifaqına səfərim
zamanı gözəl
sənətkarın ifaçılığını
görərkən yəqin
etmişəm. Əsərlərimi başa düşdüyünə
və ustalıqla ifa etdiyinə görə Niyaziyə səmimi minnətdarlığımı
bildirmək istəyirəm.
Niyazinin çıxışlarından aldığımız əsl
zövqə görə
ona təşəkkür
edir və sovet musiqisinin elçisi kimi onu salamlayıram”.
Musiqi tənqidçisi Orxan Tanrıqulu maestro haqqında
yazmışdı: “Hansısa
səbəbə görə
isə Niyazinin çıxışlarını dinləyə bilməyənlər
məni, sözün əsl mənasında, məyus etmişlər. Çünki, kim bilir, musiqisi belə başa düşülmüş,
belə ilham və dərinliklə ifa edilmiş Çaykovskini biz bir də nə vaxt eşidəcəyik?”
1973-cü ildə Niyazi
yenidən Türkiyəyə
dəvət alır. İstanbulda Beynəlxalq
musiqi festivalı günlərində onun rəhbərliyi altında
A.Sayqunun “Koroğlu” operası ilk dəfə tamaşaya qoyulur və bəstəkarın
“Yunus Əmrə” oratoriyası ilk dəfə
ifa edilir. Bu faktın misilsizliyini
qeyd etmək lazımdır. Türkiyə bəstəkarının vətənində
onun musiqisinin ilk ifası Niyaziyə etibar edilmişdi. Bununla əlaqədar A.Sayqunun dediyi sözlər olduqca maraqlıdır: “Mənə
İstanbulda keçiriləcək
musiqi festivalı münasibətilə “Koroğlu”
operasını yazmaq təklif ediləndə, irəli sürdüyüm
ilk və təbii şərt bu oldu ki, operanın
tamaşaya hazırlanmasında
musiqi rəhbərliyi
üçün Niyazi
dəvət edilməlidir.
Mən bu gözəl sənətkarın nadir istedadını
yüksək qiymətləndirirəm,
onu zəmanəmizin ən böyük dirijorlarından biri sayıram”.
Adətən bir dirijorun səviyyəsinin yüksəkliyini göstərmək üçün onun hər hansı bəstəkarın duyğu və düşüncələrini dəqiq şəkildə dinləyiciyə çatdırmasından bəhs edilir. Lakin Niyazi qeyri-adi bir dirijor olduğu üçün o, çox vaxt ifa etdiyi əsərdə bəstəkarın özünün də təxmin etmədiyi dərin məna və gözəllikləri hiss edib aşkara çıxararaq dinləyiciyə təqdim edir, beləcə, əsərin müəyyən dərəcədə həmmüəllifinə çevrilirdi. Niyazi yaradıcılığının bu özəlliyinə görə türkiyəli bəstəkarlar öz əsərlərinin yozumunu ona etibar edirdilər. Bunu onlar özləri də etiraf etmişlər.
A.Sayqunun “Koroğlu” operasını və “Yunus Əmrə” oratoriyasını Niyazinin ustalıqla təfsir etməsi İstanbulda beynəlxalq musiqi festivalının mərkəzi hadisəsinə çevrilir.
Türkiyənin görkəmli musiqi xadimi, bəstəkar və nəzəriyyəçi Bülənt Tərcan yazırdı: “Bizim öz Adnan Sayqunumuz var, lakin, təəssüf ki, öz Niyazimiz yoxdur. Opera sənətimiz adından, bütün türk musiqisi adından mən Niyaziyə hədsiz minnətdarlığımı bildirmək və demək istəyirəm: yaşa, min yaşa, Niyazi!”.
Rza Bayramov,
Niyazinin Mənzil-Muzeyinin müdiri, Əməkdar mədəniyyət işçisi
Xanım Abdinova
Azərbaycan Musiqi Mədəniyyəti Dövlət Muzeyinin şöbə müdiri
Mədəniyyət.- 2022.- 14
sentyabr.- S.6.