“İnsandan
müqəddəs bir
ad ver mənə...”
Həsən Xasiyevin “Yer-göy” poeması haqqında düşüncələr
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü, 12 kitab müəllifi şair, publisist Həsən Xasiyev həssas qəlbə, romantik düşüncəyə,
güclü müşahidə
qabiliyyətinə malik
istedadlı qələm
adamıdır. O, düşündürücü
şeirləri ilə
yanaşı, maraqlı
poemaları ilə də oxucuların diqqətini çəkir.
Şairin “Qarabağ harayı”, “Oğullar”, “Fəxrəddin”, “Aladaş”
və “Yer-göy” poemaları onun istedadının, poetik düşüncəsinin dərinliyini
göstərir. Bu yazıda biz müəllifin
2013-cü ildə qələmə
aldığı “Yer-göy”
poeması haqqında söz açacağıq.
Bu poema yeri, göyü, canlı və cansızı, bütün kainatı xəlq edən böyük Yaradana müraciətlə yazılmış
elmi-fəlsəfi bir əsərdir. Poemada şair sanki
Allahla danışır,
rəhimlilərin ən
rəhimlisindən imdad,
kömək istəyir,
nə deyirsə, Allah
rizası üçün
deyir. Poemadakı
sözlər elə bil adi sözlər
deyil, göylərdən
gələn və yenidən səmaya yönələn ali kəlmələr
və dualar kimi səslənir. Bir söz ki,
Allahdan gəlib, Allaha qayıdır, ondan gözəli ola bilməz...
Poema şair
üçün psixoloji
dəstək rolunu oynayır, mənəvi iztirablardan qurtulması üçün yardımçıya
çevrilir. Yerdə qərar tuta bilməyən, Allaha yaxınlaşmağa can atan
şair yer-göy arasında “var-gəl” edir. Xalq şairi
Səməd Vurğunun
təbirincə desək,
“əzəldən yaranmış
tamaşa dünya”nın bağçalı-bağlı
yerlərinə, qapısı
bağlı göylərinə
baxıb duyğulanır.
Müəllif əsərdə
bəzi adamların haram yollarla necə dəbdəbəyə,
var-dövlətə çatdığından,
elmli, bilikli, fəzilətli, əxlaqlı
insanlara qənim kəsildiyindən söhbət
açır:
Qəribəm dünyaya gələndən
bəri,
Fani bir məkana düşmüşəm,
Allah.
Sənə çatmaq üçün,
səndən ötürü,
Şairtək hər şeyə dözmüşəm, Allah.
İlahi,
usanıb daha bezməyim,
İnsandan müqəddəs bir ad ver mənə.
Yetməzmi bu sürgün
yerdə gəzməyim,
Göylərə uçmağa qanad ver mənə.
Deyirlər, şairlər göy adamlarıdır. Ruhi aləmlə real dünya arasında vasitəçidirlər. Təkcə yerdə
təmas qursalar, şairlik də itər, sözə ilahi münasibət də qurtarar. Poemanı oxuyandan mən şair Həsən Xasiyevi sanki yerlə göy arasında bağlantı kimi hiss edirəm. Qeybdən gələn sözləri
ağ vərəqlərə
köçürüb yerdən
göy üzünə
çəkilmək istəyir,
kosmik əlaqələr
axtarışına çıxmaq
arzusundadır. Yaşadığı yer üzündə, sözün əsl mənasında, göydəndüşmə
olduğundan qərarsızdır,
darıxır, xəyalı
daim göylərdə
dolaşır. Poeziyanı
təkcə təbiətlə,
torpaq, od,
su, hava, bir sözlə, yaradılışın əsas
ünsürləri ilə
bağlamaq həqiqəti
tam dolğunluğu ilə
əks etdirmir. Dünya təklikdə dəyərsizdir,
göylə müştərək
çox şey deməkdir. Qısası, əsl poeziya
yerin göylə, Ulu Yaradanla qırılmaz
vəhdətidir. Həqiqət
şairi Hüseyn Cavid haqlı olaraq poetik kimliyini
belə bəyan etmişdi:
Mən fəqət hüsni-Xuda şairiyəm,
Yerə enməm də, səma şairiyəm.
Xalq şairi
Zəlimxan Yaqub yazırdı ki, şeir yazanlar nə qədər desəniz olub və var. Amma Allahla bağlı olan, yerlə göyü bir-birinə qatan şairlər azdır.
Həsən Xasiyevin bu poeması
dünyanın mahiyyəti,
həyatın mənası,
bəşər övladı,
zaman və məkan, varlıq və yoxluq anlayışları barədə
bədii-fəlsəfi düşüncələr
toplusudur. Bu fikirlər
oxucularda həmin anlayışlar haqqında
geniş təsəvvür
yaradır, onları düşünməyə vadar
edir. İnandırmaq bacarığı isə insanda ən kamil, ən önəmli keyfiyyətdir. Həsəni tanıyanlar onun özünə və dediyi sözünə inanır, hörmət edirlər. Çünki sözü ürəkdən,
doğmalıqla, halallıqla
deyir. Söhbətində səmimi və
odlu qəlb çırpıntıları var. Bu da onun daxili
dünyasının zənginliyindən
xəbər verir.
Axı onun özü həqiqəti, haqq-ədaləti,
insafı məhv olmağa qoymayan, insana dayaq, kömək
olmaqdan fəxarət duyan xeyirxah ziyalı, fəal vətəndaş, etibarlı
dostdur.
Bir vətənpərvər
şair kimi haqq sözünü hər yerdə, hər zaman deməkdən qorxmur, çəkinmir. Poemada müəllif ağrı-acılara
görə yer planetindən hesabat istəyir, onu dinləməyə, suallara
cavab almağa, bəşəriyyətin xilasına,
nicatına çalışır.
Məhz cəmiyyət də ilahi qüvvə ilə bağlı olan belə fərdlərin varlığı
sahəsində inkişaf
edir. Şair yazır ki,
göylərdə sevinc,
bizim dünyamız olan Yerdə isə sevinc, həm də kədər mövcuddur.
İnsan
bu iki zərurət
arasında yaşayır.
Fələk insanın taleyini kart kimi qarışdırır. Bəxt ulduzunu
tanıyan, özünü
dərk edən kəs Tanrı köməyilə, yüksəkliklərə,
göylərə, kainatın
ənginliklərinə ucala
bilər. Ulu Tanrıya
sonsuz məhəbbət
bəsləyən şair
ona qovuşmaq, çatmaq arzusu, ölməzlik və əbədilik istəyi ilə yaşayıb-yaradır.
Ən təmiz məxluqu göylərdə gördüm,
Səmada xəlq olan pakdı, uludu.
Yabançı nə varsa, mən yerdə gördüm,
Göy üzü
müqəddəs Allah yoludu.
Dolansın boynuma Günəşin
qolu,
Üstümə tökülsün ulduz
yağışı,
Eşitmək istərəm Allah “sağ
ol”u,
Bir də ki, ilahi Tanrı
alqışı.
Dini təsəvvürlərə
görə, göy üzü yeddi qatdan ibarətdir. Yeddincisi Allah dərgahı olan Ərşi-Əladır. Merac – peyğəmbərin
Allah hüzuruna yetişməsidir.
Və o,
Allahı öz cismani gözləri ilə deyil, idrak gözləri ilə görüb, bir göz qırpımında
yenidən yerə dönür.
Tanrı dərgahında peyğəmbərlərdən
sonra şairlər gəlir. Şairin son arzusu da belə bir görüşdür,
çünki ruhlar aləminə, Tanrı səltənətinə yetişmək
insan səadətinin ən uca, ən
ülvi zirvəsi, əbədi xoşbəxtliyidir.
Ruh ilahi mahiyyət daşıdığından söz
də onun ifadəsi kimi şairə Allah tərəfindən
verilmiş vergidir.
Şair ibadət, müqəddəs
poeziya yolu ilə Allaha çatmaq istəyir.
Son dərəcə keşməkeşli, amma çox şərəfli,
çox mübarək
bu yolun çətinliklərinə dözənlər,
nəhayət, çəkdiyi
əziyyətlər müqabilində
inanılmaz rahatlığa,
dincliyə düşəcək,
əbədi Tanrı himayəsində olacaq və zəkasına işıq düşmüş
nurlu varlıqlara çevriləcəklər.
Masmavi səmaya çıxdım
yuxuda,
Önümdə rəngbərəng o göy
qurşağı.
Bəxtəvər söyləyir mənə
çoxu da,
Bir daha enmərəm burdan aşağı.
Röyada aydın və masmavi bir səma
görmək sonsuz sevinc və səadətə yozulur, göyə çıxmaq
yüksək bir mövqeyə çatacağını
bildirir (Göydən yerə düşmək, əksinə, həyatda bir sarsıntıyla üzləşmək anlamına
gəlir). Həm də yuxuda
göy qurşağı
görmək işlərində
müvəffəq olmağına,
arzu və əməllərin həyata
keçəcəyinə işarə
kimi qiymətləndirilir.
“Yer-göy” poeması
aşağıdakı misralarla
başlayıb bitdiyindən,
mən də sözümü şairin
həmin misralarıyla
tamamlamaq istərdim:
Yerdə
düzəlməyib hələ
bir işim,
Bir çarə
qılmırsan axı
niyə sən?
Ey Yaradan, budur səndən xahişim,
Apar məni öz yanına – göyə sən!
Niyyətim saf, təmiz, həm də ki əla,
Kömək ol, ey böyük Allah-Təala!
Amin deyirik və Uca Tanrıdan
şair arzusunun müstəcab olmasını
diləyirik.
Hacı
Vadir Mustafayev
Ilahiyyatçı
Mədəniyyət.- 2023.- 26 aprel.-
S.6.