Rəqəmsal yaddaşa köçən sənət
Azərbaycan Televiziyasının “qızıl fondu”nun
ömrü uzanacaq
Azərbaycan Televiziya və Radiosunun arxivi tarix və mədəniyyətimizin
bir əsrə yaxın dövrünü
əhatə edən salnamənin qorunduğu zəngin xəzinədir. Bu arxivin müasir
texnoloji yeniliklərin
tətbiqi ilə qorunub saxlanılması dövlətimizin diqqət
mərkəzindədir. Prezident
İlham Əliyev tərəfindən 30 may
2022-ci il tarixində imzalanan “Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri” Qapalı
Səhmdar Cəmiyyətinin
audiovizual arxiv materiallarının rəqəmsallaşdırılması
və vahid bazasının yaradılması
ilə bağlı tədbirlər haqqında”
sərəncam da bu diqqətin təzahürüdür...
Bu günlərdə
yolumuzu AzTV-dən saldıq. İlk dəfə doğma televiziyanın arxiv fondlarına daxil olmağın həyəcanını
yaşayırıq. Məqsədimiz
burada həyata keçirilən rəqəmsallaşdırma
prosesi ilə yerində tanış olmaqdır.
Aparılan rəqəmsallaşdırma
ilə əlaqədar
bu ilin may
ayında AzTV TRT ilə TİKA arasında arxiv materiallarından səmərəli istifadəyə
dair əməkdaşlıq
memorandumu imzalanıb.
Sənədə əsasən,
müvafiq sahə üzrə təlim məqsədilə TRT-dən
beş nəfərdən
ibarət heyət AzTV-yə gəlib. TRT-nin peşəkar arxivçiləri 67 il ərzində toplanmış
materialların rəqəmsallaşdırılması
prosesinin peşəkar
şəkildə həyata
keçirilməsinə dəstək
olub, bu sahədə bilik və təcrübələrini
bölüşüblər.
İlk olaraq
AzTV-nin “Qızıl fondu rəqəmsallaşdırma
mərkəzi”nə gəlirik. Mərkəz
TİKA-nın (Türk
Əməkdaşlıq və
Koordinasiya Agentliyi) dəstəyi ilə qurulub. Birinci dərəcəli mütəxəssis,
növbə rəisi Elvin Mirzəyev proses barədə məlumat verdi. Bildirdi ki, lentlər
avadanlığa daxil edilməzdən əvvəl
xüsusi qurğu ilə təmizlənir: “Daha sonra rəqəmsallaşdırma
otağına daxil olur. Lenti açıb
onun çəkilişin
başlanğıc, yaxud
son hissəsi olduğunu aşkarlayırıq.
Bundan sonra lenti xüsusi cihaza mərhələli şəkildə daxil edirik. İlk olaraq lent barabana
keçirilib bərkidilir.
Tənzimləyici, səslə
bağlı hissələrdən
keçərək son
olaraq yenidən bərkidilir. Əsas mərhələlərdən biri
də optik səsi oxuyan hissədir. Lentlər 16 və 35 mm olduğu
üçün linzalar
da onların ölçüsünə görə
dəyişir. Rəqəmsallaşdırma
prosesi ilk olaraq rəngdən başlayır. Kadrlar rənglənir, yaxud rənglər daha da dolğunlaşdırılır.
Hazırda baxdığımız
kadrlar Zəngilana məxsus çinar ağaclarının lentə
alındığı süjetdir.
Film Zəngilanın təbiətindən
bəhs edir. Rəng və fokus düzəldikdən sonra digər proseslərə keçid
başlanır. 16-lıq lentlər
optik və maqnit səslə olmaqla iki qrupa
bölünür. Bunun
fərqi ondadır ki, maqnit səsi
yazmaq üçün
tamam başqa avadanlıqdan istifadə edilir. Hazırkı rəqəmsallaşdırma avadanlığında
isə 16 və 35 mm lentlərin optik səsliləri yenilənir. 8 dəqiqəlik
lentdə 70 kadr olur və hər
kadr bir-bir rənglənir. Lent bir həftəyə işlənib hazır olur”.
Biz rəqəmsallaşdırmadan
sonra kadrların yenidən həyat qazanmasının şahidi
oluruq. Şəffaf və parlaq rənglər bu kadrlara sanki ikinci həyat verir. Bu işdə
mütəxəssislərin rolu danılmazdır. Hər bir ağac,
su, göl, hətta insan üzünün rənginin
uyğunlaşdırılması bu avadanlığın köməyi ilə reallaşdırılır. Kadrların
rənglənməsi otağın
qaranlıq vəziyyətində
həyata keçirilir.
Həmsöhbətimiz deyir ki, 60 mindən
çox materialın qorunduğu bu bazanı rəqəmsallaşdırmaq
uzun prosesdir. Eyni zamanda böyük
səbir, diqqət və səliqə tələb edir. 10 dəqiqəlik bir lentin rəqəmsallaşdırılması
iki gündən 2 ayadək davam edə bilər. Mərkəz artıq iki filmi təhvil
verib. Bunlardan biri yarım əsrdən çox yaşı olan “İlan zəhəri” qısametrajlı sənədli
filmidir. Birinci dərəcəli böyük
mühəndis Vəfa
Qasımova deyir ki, rəqəmsallaşdırma
AzTV-nin “Qızıl fond”unda saxlanılan
minlərlə səs
və görüntünü
keyfiyyətli şəkildə
bərpa etmək, istifadəyə yararlı
hala gətirmək və gələcək nəsillərə ötürmək
baxımından çox
önəmlidir.
Filmoteka şöbəsinə
keçirik. Şöbənin
əməkdaşı, 42 ildən
artıqdır burada çalışan Sahib Tağızadə maraqlı
məlumatı bizimlə
bölüşür. Deyir
ki, kinolentin tərkibində gümüş
olduğu üçün
onu heç kim istifadəyə yararsız yazıb siyahıdan silə bilməz. “Sovet dövründə bizi məcbur edirdilər ki, ildə 2-3 ton kinolenti Ukraynaya
yandırılmağa göndərək.
Bu da o dövrdə
Kimya Sənayesi Nazirliyinin əmri ilə ola bilərdi.
Arxivimizdən yandırılmaq
üçün göndərilən
lentlər əsasən
bizə aid olmayan materiallar olub. O vaxt çalışmışıq
özümüzə aid
olan bütün lentləri qoruyaq. Onun tərkibindəki gümüşün pulunu
hesablayıb filmotekalarda
çalışanlara yazırdılar”,
– deyə müsahibimiz
bildirir.
O danışdıqca artıq boğazımızın
tutulduğunu hiss edirik. Otaqda temperatur da çox aşağıdır.
Burada 10 dəqiqədən
artıq dayanmaq olmur.
Sahib müəllim
deyir ki, Hollivud mütəxəssislərinin
fikrinə görə,
kinolentlərin 700 ilə
qədər yaşamaq
şansı var: “Biz bunları günün tələbinə
uyğun olaraq rəqəmsallaşdırsaq da,
fondumuz olduğu kimi qorunur. Filmotekada 1930-cu illərdən
bu yana lentlər
var. Hər bir qutuda 10 dəqiqəlik
lent var. Burada saxlanılan
lentlər qutularla ölçülsə, 40-60 min civarındadır. Bir qutuda
35 mm materialda təxminən
6-10 dəqiqə arasında
material var. Heç bir
təsvir daşıyıcısı
kinolentin yerini ala bilməz. Olduğumuz zalda eni 16 mm olan lentlər qorunurdu”. Bir qutunu götürüb, çətinliklə
də olsa, açırıq. İlk olaraq
qutuda materialların sənədlərinə rast
gəlirik. Sənəddə
verilişin adı, onu çəkən rejissor və operatorun adları, çəkiliş üçün
razılıq sənədi
və xronometraj qeyd edilib. Burada
səs və təsvir ayrı yerləşdirilib. Olduğumuz
otaqda 1960-1994-cü illərdə
yazılmış “Xəbərlər”
buraxılışı və
verilişlərin lentləri
saxlanılır.
İndi isə Video-kinomateriallar şöbəsindəyik. Redaktor
Gülüş Ağaquluyeva
bildirir ki, rəqəmsallaşdırma
çəkilişlərin də rahat reallaşmasına
səbəb olacaq: “Bizim üçün hər bir fond dəyərlidir. Çünki
burada tariximizi, mədəniyyətimizi əks
etdirən qiymətli materiallar, o cümlədən
sənədli, bədii
və cizgi filmləri, televiziya tamaşaları və s. qorunur...”.
Sonda onu da öyrənirik ki, rəqəmsallaşdırma üçün
zəruri texniki avadanlıqlar TİKA və
TRT-nin köməkliyi
ilə əldə edilərək AzTV-yə hədiyyə olunub.
Lalə Azəri
Mədəniyyət
.- 2023.- 2 avqust.- S.5.