“Festival filmi deyilən
bir anlayış yoxdur...”
Semih Kaplanoğlu: “Ssenarinin iki mühüm tərəfi
var: dialoq və görüntü. Tanış olduğum
ssenari layihələrində görüntüdən çox
dialoq var”
Xəbər verdiyimiz kimi, Mədəniyyət
Nazirliyinin dəstəyi ilə Azərbaycan Respublikası Kino
Agentliyinin (ARKA) ssenari laboratoriyası nəzdində ssenarinin
inkişaf proqramı yaradılıb. Dekabrın 11-də Nizami
Kino Mərkəzində sözügedən proqram çərçivəsində
film layihələri müsabiqəsinin inkişafına
yönləndirilmiş ssenarilərin ilkin dinləmələri
keçirildi. Dinləmələr tanınmış türkiyəli
kinorejissor və ssenarist, Berlin Film Festivalının qalibi Semih
Kaplanoğlu tərəfindən aparılır.
“Ssenaridə duyğularımız əks olunmasa, o, dərin
təsir göstərə bilməz” deyən sənətkarla
Nizami Kino Mərkəzində görüşüb həmsöhbət
olduq.
– Semih bəy, Azərbaycan kinosu haqqında nə dərəcədə
məlumatlısınız?
– Etiraf edim ki, sovet dönəmi Azərbaycan kinosu
haqqında çox bilgim yoxdur. Hərçənd o filmlərə
də baxmaqda fayda var. Yeni Azərbaycan kinosundan rejissorlar
Elçin Musaoğlu, Asif Rüstəmov və İlqar Nəcəfi
tanıyıram, filmlərini izləmişəm. Beynəlxalq
festivallarda onlarla birgə münsiflər heyətində təmsil
olunmuşuq.
– Bu tanışlıq sizdə Azərbaycan kinosunun gələcəyi
ilə bağlı hansı təsəvvürü yaradır?
– Azərbaycan uzun illər SSRİ-nin tərkibində
olub. Hazırda müstəqil dövlət olaraq öz mədəniyyətini,
milli dəyərlərini və tarixini kinoda əks etdirir.
İzlədiyim filmlərdə də bunu gördüm. Əlbəttə,
bəzi çatışmayan nüanslar var. Ancaq ssenaridə,
duyğunu ifadə etmədə, öz dili və mədəniyyətində
təbliğ olunmada, məncə, qısa zamanda Azərbaycan
kinosu da həqiqi yerini tapacaq.
– Bu ilin oktyabr ayında Bakıda III “Korkut Ata” Türk
Dünyası Film Festivalı keçirildi və siz də
ölkəmizə gəlmişdiniz. Bilirdinizmi ki, türk
respublikaları içərisində Dədə Qorqud
mövzusuna kinoda ilk müraciət edən Azərbaycan olub və
1975-ci ildə yazıçı Anarın ssenarisi əsasında
film çəkilib?
– Bu film haqqında, az da olsa, məlumatım var idi. Siz
məndə filmə maraq yaratdınız...
– Azərbaycan kinosunun beynəlxalq aləmə
çıxışında problemlər olduğunu dediniz. Bu
gün dünya kinosunun tələbi nədir? Sənayenin və
tamaşaçının tələbləri fərqlidirmi
– İldən-ilə dünya kinosunda fərqli istiqamətlərdə
inkişaf gedir. Biz öz milli dəyərlərimizi sənət
anlamında filmlərin içinə yerləşdirsək,
bunlar qalıcı əsərlər olacaq. Necə ki, siz indi
“Dədə Qorqud” filmi haqqında məlumat verdiniz. Əgər
film bu gün də baxılırsa, demək, mayak kimi bir
yön göstərir. Məncə, qlobal dünyanın nə
istəməsindən daha çox, əslində, biz
özümüz nə deyəcəyik, nə istəyirik – bu
haqda düşünməliyik. Əgər biz səmimi şəkildə
özümüzü anladarıqsa, bəşəri ola bilərik.
Çünki bizim bütün insanlığa sayğı
göstərən, dəyər verən bir dinimiz və mədəniyyətimiz
var. Bu mənada bizim ədəbiyyatımız da tutarlı mənbədir:
Bakuvi, Yasəvi, Nizami, Füzuli, Yunus Əmrə, Mövlanə
və s. Bu zəngin irsimizdən yararlanıb öz kino mədəniyyətimizi
ortaya qoyarsaq, beynəlxalq aləmdə Türk dünyasına
yeni bir baxış gətirər. Birinci Bişkek film
festivalında münsif olarkən Qırğızıstan,
Özbəkistan və Qazaxıstandan çox yaxşı
örnəklər gördüm. Daşkənd film
festivalında da çox maraqlı filmlər izlədim.
Rusiyanın Altay bölgəsindən gələn filmlər də
çox diqqətçəkən idi. Türk xalqları
olaraq ortaq dəyərlərimizi kino vasitəsilə
dünyaya çatdırmalıyıq. İnsanlıq bu
gün həm maddi, həm də mənəvi olaraq çox
böyük bir böhran yaşayır: savaşlar,
işğallar. Bizim mədəniyyətimiz bütün bu
böhrana qarşı bir söz söyləmək
iqtidarındadır. Əbəs yerə deyilmir ki, siyasətin
edə bilmədiyini mədəniyyət edər. Bu mənada,
gənclərimizi beynəlmiləl, amma özümüz olaraq
yetişdirməliyik.
– Kinoda beynəlxalq tələbdən
danışdıq. Amma bu gün yerli tamaşaçı da
film istəyir. Azərbaycanda isə festival filmi çəkmək
son illərdə dəbə minib. Festival filmi ilə yerli
tamaşaçı tələbi uzlaşmır. Bu problemi necə
həll etmək olar?
– Əslində, festival filmi deyilən bir
anlayış yoxdur. Festival filmi çəkirəm deyərək
bu məntiqlə hərəkət edərsəniz, o, festivalda
da uğur qazana bilməz. Demək, siz filmi hər hansı
festivalın meyarları çərçivəsində
yaratmısınız. Məsələn, bir kommersiya filmi
çəkmisiniz ki, daha çox tamaşaçı gəlsin.
Amma kimsə gəlib baxmır, baxanlar da bəyənmir.
Bütün filmlərin uğurunun arxasında səmimiyyət
dayanmalıdır. Siz səmimi şəkildə öz
düşüncənizi, nə demək istədiyinizi lentə
aldığınız zaman qəbul olunacaqsınız. Gənclərə
hər zaman söyləyirəm ki, özünüz olun,
başqaları nə deyəcək, kiməsə nəyi bəyəndirmək
və özündənrazılıq hisslərini bir kənara
qoyun.
– Bir müsahibənizdə deyirsiniz ki, film çəkmək
insanın özünü tanıması yollarından biridir.
Bu yolda insan rejissor, ssenarist olaraq hansı incəliklərə
varır, nələrdən keçir?
– İnsanın özünü tanıması
çox çətin bir işdir. Məncə, sənətlə
məşğul olmaq həm də özünü tanıma
vasitəsidir. Bunu gənc yaşda dərk etmək bir qədər
çətindir. Amma geriyə dönüb öz
yaşadığın anlara baxanda görə bilərsən.
Çəkdiyiniz filmlər, yazdığınız əsərlər
əgər izləyən, oxuyan insanı mənəvi
baxımdan yüksəltmirsə, bir işə yaramaz.
Bayaqkı sualınıza qayıdaraq demək istərdim ki,
kommersiya filmləri insanın nəfsinə xitab edir, yəni
ruhuna, mənəvi gözəlliyə xidmət etmir. Bizim mədəniyyətimiz
gözəlliyə meyillidir. Məsələn, miniatürlərə
baxaq. Hər zaman bir incəlik, gözəllik
görürük. Bu da nəfsə deyil, ruha xitab edir. Mən
bu mədəniyyətin içində yetişmişəm.
Ailəm bu tərbiyədə idi və mənim bu torpağa,
bu zəngin mədəniyyəti meydana gətirən tarixə
bir borcum var. Əgər sənətim varsa, bir şəkildə
bu borcumu ödəməliyəm...
– İnsanları kino vasitəsilə idraka
çağırmaq asandırmı?
– Kino məhsulunun zamana ehtiyacı var. Məsələn,
bir dua kimi. Film çəkərkən insanlara meditasiya kimi bir
incəlik hiss etdirməyə çalışıram. İstəyirəm
ki, insanlar sadəcə göstərdiyimlə deyil, onun alt
qatındakı anlayışlarla da təmasda olub hiss etsinlər.
Çünki biz kameranı bir yerə
tuşladığımızda həqiqətin bir
parçasını göstərə bilirik. Hər tərəfini
göstərə bilmirik. Burada əxlaqi bir incəlik var.
Nümayiş etdirdiyiniz məqamlar göstərmək istəmədiyiniz
məqamlara da işarə etməlidir. Bu, çox önəmlidir.
Bu həm də düşüncəyə, idraka
çağırış yanaşmasıdır.
Düşünürəm ki, sənət əsasən bu
işə yaramalıdır.
– Gələk inkişaf proqramına təqdim
olunmuş ssenari layihələrinə. Onları necə qiymətləndirirsiniz?
– Hələ bu işə yeni
başlamışıq. Doğrudur, hamısı
üçün demək olmaz, amma ssenarilər xarakterlər,
qəhrəmanların daxili dünyalarını nəzərə
alınmadan yazılır. Şablonlardan istifadə edirlər.
Məsələn, bir azərbaycanlı qəhrəmanla Amerika
filmindəki qəhrəman hansı dərəcədə
yaxın ola bilər? Məncə, bu seriallardan, rəqəmsal
platformalardakı layihələrdən təsirlənmə ilə
bağlıdır. Demirəm ki, təsirlənməsinlər,
amma bir müddət sonra bu təsirdən çıxmaq
lazımdır. Bunun üçün də
yaratdığı xarakteri hərtərəfli görmək
lazımdır. İşin çatışmayan tərəfi
budur. Sanki yaratdıqları xarakteri yaxşı
tanımırlar. Bir də bir əsas məsələ var ki, ədəbiyyatla
məşğul olan hər adam ssenari yaza bilməz. Bu
başqa bir işdir. Hətta dramaturq da film ssenarisi yaza bilməz.
Çünki ssenarinin iki mühüm tərəfi var: dialoq və
görüntü. Ssenarilərlə tanış olarkən
görürəm ki, görüntüdən çox dialoq
var. Hər şeyi dialoqla həll edirlər. Yəni bu
artıq vərdiş halını alıb. Bu təkcə sizdə
belə deyil. Türkiyədə də bəzən rast gəlinir.
Düşünürəm ki, bu seriallardan qaynaqlanan bir
haldır. Serialı uzatmaq üçün dialoqlardan gen-bol
istifadə edirlər. Bunu filmə tətbiq edəndə
görüntünün anlada biləcəyi bir çox məqamlar
diqqətdən kənarda qalır. Bir də qurğu məsələsi
önəmlidir. Müşahidə edirəm ki, ssenari necə
başlayırsa, sona kimi düz xətt üzrə gedir.
Halbuki bunu sonundan da başlamaq olardı. Hətta deyim ki, bəzi
ssenariləri üç səhifə oxuduqdan sonra finalı
bilirik. Yazıçı olaraq qələmə
aldıqları yaxşı olsa da, ssenariyə gəldikdə
məsələ başqa cür olur. Bəzi texniki bilgilərə
də ehtiyac duyulur.
– İnanırıq ki, siz bu bilgilərin öyrədilməsində
yardımçı olacaqsınız.
– Mən də müəyyən müddətə qədər
bacardığımı bölüşməyə gəlmişəm.
– Əvvəllər dilə gətirdiyiniz “Türk
seriallarına dünyada nə qədər çox maraq varsa,
bədii filmlərə bir o qədər azdır” qənaətinizə
bir qədər aydınlıq gətirə bilərsiniz?
– Biz rejissorlar, sənət adamları reallıqlarla
çalışırıq. Seriallarımız real həyatı
anlatmır. Türkiyədə seriallardakı həyat
yaşanmır. Türkiyədə seriallarda nümayiş
olunan evlər, gündəlik yaşam tərzi, münasibətlər,
demək olar ki, yoxdur. Gerçək deyil bunlar. Bu seriallarda bir
xəyal dünyası var və o xəyal milli dəyərə,
milli anlayışlara söykənmir. Yəni bütün
dünyada yaşana biləcək hadisələrdir. Amma həm
də həqiqəti söyləməli, əxlaqi-etik anlamda
da baxış bucağımızı göstərməliyik.
Məsələn, mən seriallardakı əxlaqi məsələləri
dəstəkləmirəm. Zatən elə yaşayan insanlar bəlkə
də var, amma gerçəklik o deyil. Bu səbəbdən
serialın dünyada baxışı çoxdur. Filmlər
bunu edə bilməz. Seriallarda dialoq çox olur. Film isə
konkret olmalıdır. Könül istər ki, filmlərimiz də
seriallarımız kimi dünyada məşhur olsun,
satılsın. Amma bizim bəzi filmlər də
satılır. Mənim bəzi filmlərim dünyanın 40
ölkəsində kinoteatrlarda və televiziyalarda
nümayiş olunub. Nuri Bilge Ceylan və başqa
rejissorlarımızın filmləri də həmçinin.
İnanıram ki, getdikcə bu say artacaq. Azərbaycandan da
rejissorlar çıxacaq ki, onların filmləri dünyada qəbul
ediləcək.
– Gözəl arzudur...
– Niyə də olmasın. Biz birlikdə gözəl
işlər ortaya qoya bilərik.
– Ortaq layihələrdən çox
danışılsa da, nədənsə hələ də
ortada bir nəticə yoxdur.
– Mən bu yaxınlarda film üzərində işləməyə
başlayacağam. Bu filmə bir azərbaycanlı aktyoru dəvət
etməyi düşünürəm.
– Sirr deyilsə, kimliyini bilmək olarmı?
– Qurban Məsimov. Onun filmimdə olmasını istərdim.
Əgər qəbul edərsə, nə gözəl. Bununla bərabər,
başqa layihələr də həyata keçirmək olar.
Hazırda mənim ağlımda çox sadə bir ideya
dolanır. İnşallah, Zəngəzur yolu bərqərar
ediləcək. Bu mövzuda ortaq bir film, yaxud serial ərsəyə
gətirmək mümkündür. Xalqlarımızın
birliyini kino dili ilə həm dünyaya, həm də
bir-birimizə daha yaxından tanıtmalıyıq.
– Semih bəy, Azərbaycanın güclü teatr və
kino aktyoru məktəbi olub. Amma bu gün bəzən
tamaşaçılara elə gəlir ki, bizim aktyorlar
seriallarda öz gerçək potensiallarını
nümayiş etdirmirlər. Türkiyə aktyorlarının
daha ürəkdən oynadıqları
düşünülür.
– Əsas səbəb kimi bizim aktyorların daha
çox oynamasını qeyd edə bilərəm. Onlar daim səhnədə
və kino meydançasındadırlar. Yəni intensiv şəkildə
işləyirlər. Bu da, təbii ki, zamanla peşəkar
mimika və jestləri, bütünlükdə obrazı
yaratmaq imkanını inkişaf etdirir. Bəlkə sizdə
aktyorlar bu qədər fürsət əldə etmədikləri
üçün belə olur. Mənə deyilənə
görə, sizdə teatr gərgin bir iş qrafikli sahədir.
Teatr aktyoru ilə serial aktyoru arasında da fərqlər var.
Bir məsələ də budur ki, bəlkə onlar heç
ssenariyə inanmırlar... Rejissor da aktyoru yaxşı
motivasiya etməyi bacarmalıdır. Bəlkə də nəyi
oynadıqlarını tam anlamırlar. Amma deyim ki, mənim izlədiyim
filmlərdə aktyor oyunu çox yaxşıdır. Məsələn,
“Nar bağı” filmindəki obrazlar. Yaxşı bir deyim var:
aktyoru rejissor yetişdirir. Bu fikirlə tam razıyam. Aktyorlar
çox həssas olurlar. Filmdə səslənən sözlərin,
fikirlərin mənasını aktyor üçün rejissor
açır...
– Karyeranıza reklam yazarı olaraq
başlamısınız. Necə oldu kinoya gəldiniz?
– 8-9 yaşlarımdan film çəkmək arzusunda
idim. Bunun üçün kino təhsili aldım. Hətta
universitetdə iqtisadiyyat bölümünü qazansam da,
oxumadım. Çünki kino arzusunda idim. İstanbula getdim.
1984–85-ci illərdə Türkiyədə ildə 2-3 bədii
film və 3-5 serial ancaq çəkilirdi.
İqtisadiyyatımız yaxşı deyildi. Oxumalı və
arzuma çatmaq üçün iş tapmalı idim. Buna
görə də nə etdimsə, film çəkəcəyəm
deyə etdim. Reklam işi ilə məşğul olsam da, hər
gün buradan kinoya necə gedə bilərəm sualı
qarşısında idim. Kinoya gəldiyim yolda
çalışdığım hər işdən bir incəlik
öyrəndim. Hətta fotoqrafçılıq elədim,
operator assistenti oldum. Sonra özüm serial çəkdim və
burada rejissorluğun təcrübəsini keçdim. Buna
görə də hər zaman gənclərə deyirəm ki,
səbirli olmaq lazımdır. İnstitutu bitirəndə 21
yaşım vardı. 37 yaşımda ilk filmimi çəkdim.
Belə deyim, 16 il mübarizə apardım və məğlub
olmadım...
– Bəs “Qızıl ayı”nı əlinizə alanda
nə düşündünüz?
– Bir cümlə ilə deyəcəyəm: 8-9
yaşlarımdan kino ilə bağlı arzum, bu uzun yol bir
saniyədə film kadrı kimi gözlərimin önündən
keçdi.
– Uğura gedən yol...
– Bəli, bu yolda həm bir çox şeylərdən
vaz keçdim, həm də uzun bir yol gəldim. Dəfələrlə
yazdım, yaxşı alınmır deyə
düşündüm. Sonra bir həqiqəti anladım ki,
film hazırlayıramsa, prodüseri də özüm
olmalıyam. Nə qədər yaxşı yazsan, kimsə gətirib
sənə pul verib “əla yazmısan, al bu filmi çək”
deməyəcək. Həm də bunu öyrəndim.
– Rəhbərlik etdiyiniz “Kaplanfilm” şirkətinin
İstanbulda yerləşdiyi küçə Sürəyya
Ağaoğlunun adını daşıyır. Onun Azərbaycanla
bağlılığını bilirsiniz yəqin. Atası
şuşalı Əhməd Ağaoğlu Türk
dünyasının sayılıb-seçilən şəxsiyyətlərindəndir.
Bu mövzuda hər hansı bir film layihəsi
düşünürsünüzmü?
– Hər gün bu küçədən keçirəm,
ağlıma heç gəlməyib. Mütləq bu barədə
düşünmək lazımdır. Ancaq deyim ki, hazırda
işlədiyim layihə Azərbaycanla əlaqəlidir.
Tanınmış Azərbaycan mütəfəkkiri Seyid Yəhya
Bakuvi haqqında film üzərində
çalışıram.
– Sonda ənənəvi sual: kino sizin üçün
nədir?
– Özümün olduğu yer.
– Müsahibəyə görə təşəkkür
edirik. Sizə yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
– Mən də göstərdiyiniz diqqətə görə
qəzetinizə minnətdaram.
Lalə Azəri
Mədəniyyət .- 2023.- 22 dekabr(¹95).- S.6.