“Əldə qələm, dizdə varaq...”
İslam Səfərli-100
Fevralın 12-də nəğməkar şair, dramaturq, tərcüməçi, Əməkdar incəsənət xadimi İslam Səfərlinin (1923-1974) anadan olmasının 100-cü ildönümü tamam oldu. Ədibin həyat yolu və yaradıcılığı ilə bağlı bəzi maraqlı məqamları diqqətə çatdırırıq.
İslam Əhməd oğlu Səfərli 1923-cü ildə Naxçıvanın Şəkərabad kəndində anadan olub. Naxçıvandakı 1 saylı məktəbi bitirib. “Nizami yurdunda” adlı ilk şeiri 17 yaşında ikən, 1940-cı ildə “Ədəbiyyat qəzeti”ndə dərc olunub. 1941-ci il müharibəsi başlayanda tay-tuşları kimi o da cəbhəyə gedib. Şimali Qafqaz, Krım, Ukrayna cəbhələrində döyüşüb. Müharibə illərində “Qızıl əsgər” və “Qırmızı bayraq” cəbhə qəzetlərində oçerk, məqalə və şeirlərini çap etdirib. Müharibə mövzusu şairin poemalarında da (“Sınaq gecəsi”, “Çex qızının məhəbbəti”, “Yaralı nəğmə”, “Qığılcım”, “Fırtınalar adası”, “Dəfinə” və s.) öz əksini tapıb. Ordudan tərxis olunduqdan sonra “Şərq qapısı” qəzeti, Naxçıvan Radio Komitəsi və “Azərbaycan gəncləri” qəzetində (bölgə müxbiri) fəaliyyət göstərib.
İ.Səfərli Azərbaycan poeziyasında sözlərinə ən çox mahnı bəstələnmiş şairlərdən biridir. Görkəmli bəstəkarlardan Cahangir Cahangirov, Tofiq Quliyev, Arif Məlikov, Səid Rüstəmov, Şəfiqə Axundova, Ramiz Mirişli, Emin Sabitoğlu, Nəriman Məmmədov, Tamilla Məmmədzadə və başqaları şairin sözlərinə qəlboxşayan musiqilər yazıblar. “Ana”, “Bakı, sabahın xeyir!”, “Pıçıldaşın, ləpələr”, “Dan ulduzu, bir də mən”, “Nə vaxta qaldı”, “Ağ şanı, qara şanı”, “Şəhla gözlüm”, “Qonaq gəl bizə” və s. mahnılar dinləyicilər tərəfindən maraqla qarşılanıb, bu gün də sevilə-sevilə dinlənilir.
İ.Səfərlinin “Göz həkimi”, “Ana ürəyi”, “Yolayrıcı”, “Xeyir və Şər”, “Dədəgünəş əfsanəsi” və s. pyesləri ölkəmizin teatrlarında tamaşaya qoyulub, maraqla qarşılanıb.
Şair həmçinin A.Puşkin, M.Svetlov, S.Marşak, M.Kərim, M.Tursunzadə, K.Koladze, Y.Dolmatovski və başqalarının əsərlərini dilimizə çevirib. 1973-cü ildə respublikanın “Əməkdar incəsənət xadimi” fəxri adına layiq görülən İ.Səfərli bir il sonra, noyabrın 6-da vəfat edib. 2013-cü ildə 90 illiyi dövlət səviyyəsində qeyd olunub.
Üzeyir bəylə görüş, ali təhsil yolu...
İ.Səfərlinin istedadını ilk olaraq dahi
bəstəkar Üzeyir Hacıbəyli
Naxçıvanda olarkən, xalq
deputatı kimi seçicilərlə görüşü zamanı kəşf edib. Professor
Ramazan Xəlilov xatirələrində bu barədə deyib: “1945-ci il idi. Üzeyir bəy
Naxçıvana seçiciləri
ilə görüşə
getmişdi. Biz orada “Qonaq evi”ndə
qalırdıq. Bir gün
“Qonaq evi”nə əsgər paltarında cavan bir oğlan
gəldi. Müharibədən yenicə qayıtmış
bu gənc oğlan İslam Səfərli idi. O, Üzeyir bəylə görüşdükdən sonra
yazdığı şeirləri
göstərdi. Sərraf söz
ustası olan böyük sənətkar
onları oxudu və şeirləri bəyəndiyini söylədi.
Gənc oğlana Bakıya gəlməyi tövsiyə
etdi. Bildirdi ki, o, mütləq ali təhsil
almalıdır. İslam
utana-utana Bakıya gəlmək üçün
maddi durumunun məhdud olduğunu dedi. Bu zaman Üzeyir bəy mənə işarə etdi ki, bu
gənc oğlana pul verim. Mən də zərfə beş
yüz manat qoyub ona verdim.
Üzeyir bəy onu Bakıda gözləyəcəyini
söylədi”.
Çox keçmir ki, İslam Səfərli Bakıya gəlir və birbaşa Üzeyir bəyin yanına gedir. Dahi bəstəkar
onun Azərbaycan Dövlət Universitetinə
(indiki BDU) qəbulu üçün rektor akademik Abdulla Qarayevə tapşırır. Beləliklə, gənc şair 1946-1951-ci illərdə universitetin Filologiya fakültəsində
təhsil alır.
“Hanı o mənə
oxşayan Qara İslam?”
Tələbəlik illərində yazdığı
şeirlər Xalq şairi Səməd Vurğunun da diqqətini çəkir.
Yazıçı Əlfi Qasımov
xatirələrində yazır:
“Üçüncü kursda
oxuyurduq. Böyük şair tələbələrə
qonaq gəlmişdi.
O, xitabət kürsüsünə
qartal kimi sinə gərib müasir poeziyamızın
qarşısında duran
vəzifələrdən danışdı.
Səməd Vurğun nəyi
isə xatırlayıb
susdu. Ətrafa göz gəzdirdi və dedi:
– Hanı o mənə oxşayan qara İslam?
İslam
cəld ayağa qalxdı və dedi:
– Buradayam, Səməd müəllim!
– Bəri gəl görüm... İslam sıxıla-sıxıla kürsüyə yaxınlaşdı.
Səməd Vurğun soruşdu:
– Yadındamı, Yazıçılar
İttifaqında ötən
“Gənclər günü”ndə
bir şeir oxudun. İndi həmin şeiri
oxuya bilərsənmi?
– Oxuya bilərəm.
Səməd Vurğun kənara çəkildi. İslam xitabət kürsüsünə
qalxıb “Beşik başında” şeirini şövqlə oxudu.
Alqış səsləri
salonu titrətdi...”.
Vətənin poetik xəritəsi
İ.Səfərli Vətən sevdalı şair kimi tanınıb. O, şeriyyəti
ilə sanki Azərbaycanın poetik xəritəsini canlandırıb.
Ana yurdun təbiət
mənzərələri, təbii
sərvətləri onun
qələmi ilə yüksək poetik dillə vəsf olunub. “Bağrıma
basmışam Azərbaycanı
– Araz bir qolumdur, Kür bir qolumdur”, – deyən şair həm də bu sevgisinin onu
əbədi yaşadacağını
ifadə edib:
Günlər keçir birəm-birəm,
Bir uğurlu
yol gedirəm.
Yurdumuzu
vəsf edirəm,
Əldə qələm, dizdə
varaq,
Mənə qalan bu olacaq.
“Abşeron”, “İstisu”, “Batabata gəlmişəm”,
“Bilgəh bağları”,
“Bərdə”, “Masallı”,
“Gəlin daşı”,
“Xalxal meşəsi” və s. şeirlərdə
müəllif insanlara
təkcə Vətənin
dilbər guşələrini
tərənnüm etmir,
həm də bu məkanları qarış-qarış gəzməyə,
zövq almağa çağırır:
Bakı
işıqlarla alışan
kimi,
Parlayır döşündə bir nişan
kimi.
Sahil qəndilləri kəhkəşan
kimi,
Hüsnünü daima bəzər,
Abşeron,
Mavi ətəyindir Xəzər,
Abşeron!
Hansı əsəri Bağırovu
qəzəbləndirmişdi?
Nəğməkar şair Vətənə ülvi məhəbbətlə bağlı olsa da, onu sevgiylə tərənnüm etsə də, gözlərini qan örtmüş əliqanlı rejimin rəğbətini qazana bilmirdi. Mərhum şair, ədəbiyyatşünas, tərcüməçi Qasım Qasımzadə yazır: “Yaşadığımız dövrlərin dözülməz sitəmlərini ancaq 37-ci il qurbanları çəkməmişdi. 40-cı illərdə, həmçinin 50-ci illərin əvvəllərində yaradıcı ziyalıların bütün nəsilləri vahimə-qorxu içərisində idi. O vaxtlar az-çox cürətlə yazılan hər hansı əsər “Qlavlit”dən əlavə partiya süzgəcindən, Mərkəzi Komitənin nəzarətindən keçmədən işıq üzü görə bilməzdi. İslamın Dövlət Dram Teatrında bəyənilmiş “Göz həkimi” pyesi bir bədxahın təhriki ilə Mərkəzi Komitə bürosunda müzakirə ediləndə əsərin müəyyən məqamlarından şübhələnən, xüsusən amirlik-diktatorluq mücəssəməsi professor Şahbazovun simasında özünü görən Mir Cəfər Bağırov qəzəblənmiş, pyesi də, onun müəllifini də təhqiramiz hücuma məruz qoymuşdu.
O gün İslamın ad günü imiş. Axşama az
qalmış qapının
zəng səsinə çıxdım. İslam idi.
İçəri keçmədi. Bir qədər kövrək səslə dedi ki, səni
öz ad günümə
çağırıram. Məsələdən də halisən. Özün bilərsən...
Gəlsən də sağ
ol, gəlməsən
də, inciyən deyiləm. Zarafatla əlavə etdi: “Xalq düşməninin məclisində iştirak
etməyə cəsarətin
çatırsa, buyura
bilərsən. Yenə
də özün bil...”.
“Həyatı tez tərk edəcəyəm...”
İslam
Səfərli sanki qısa ömür yaşayacağını əvvəlcədən
duyub öz yaxınlarına deyərmiş:
“Mən canım qədər sevdiyim torpağın vurğunuyam.
Həyatı tez tərk edəcəyəm. Sizə
start meydanını qoyub
gedirəm. Bu meydanı
mənə layiq qoruyun, gələcək nəsillərə layiqincə
çatdırın...”.
Bəli, İslam Səfərli həyatı tez tərk eləyib – yaradıcılığının ən qaynar çağında, 51 yaşında. Ancaq şair bir-birindən mənalı, nəğməyə
dönmüş şeirləri,
dram əsərləri ilə
adını unudulmayanların
sırasına yazdırıb...
Hazırladı: N.Məmmədli
Mədəniyyət.- 2023.- 15 fevral.- S.6.