Demə ki, sənə
yadam, sevgilim...
Yay günəşinin
nazlı vaxtında,
bar-bəhrəli günlərində
(4 iyun 1926) doğulmuşdu
özü səsi kimi gözəl, həyatı avazı kimi yanğılı xanəndə. Amma qışın qar-sazağında,
özü də duyğuları belə donduran tənhalıq və laqeydliyin girdabında (4 yanvar
2000) köçdü bu
vəfasız dünyadan.
Köçdü ki, özündən sonra bir də o zəngulə,
o avaz, o yanğı və o boyda ağrı ilə heç kimin “Kəsmə şikəstə”də
yanıb-alışdığını, sönüb kül olduğunu görməsin...
Əməkdar artist, xəlqi sənətkar,
səsi ilə minlərlə insanın qəlbində öz yerini həmişəlik alan “Kəsmə
şikəstə”nin bənzərsiz
ifaçısı Fatma
Mehrəliyeva sənəti
zamana yenilməyən
sənətkardır. Bunu mayın
30-da Beynəlxalq Muğam
Mərkəzində Fatma
Mehrəliyevanın xatirə
gecəsinə toplaşan
hər nəsildən
muğamsevərlər, musiqi
ilə bütün duyğularına qol-qanad verənlər təsdiqlədilər.
Xatirə gecəsində sənətkarın
ifaçılıq xüsusiyyətlərinə,
xanəndə kimi fərqliliyinə nəzər
salındı. Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, muğam irsinin tədqiqatçısı
Gülhüseyn Kazımlı
xanəndənin ömür
və sənət yolunu xatirələrin işığında yenidən
vərəqlədi. Bildirdi ki,
F.Mehrəliyeva muğam,
xalq mahnı və təsniflərinin, eləcə də bəstəkar mahnılarının
mahir ifaçısı
kimi şöhrət qazanıb. Onun oxuduğu muğamlar arasında “Kəsmə şikəstə”nin özünəməxsus
yeri var. Musiqişünas-alim
Ramiz Zöhrabov “Zərbi muğamlar” kitabında verdiyi “Kəsmə şikəstə”ni
məhz Fatma xanımın ifasında
nota köçürüb.
“Qatar”, “Segah-zabul” və digər muğamların, xalq və bəstəkar
mahnılarının mahir
ifaçısı olan
xanəndə Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinə
mühüm töhfələr
verib.
Gözəlliyi və peşəkarlığı
ilə diqqətləri
cəlb edən ifaçı 1945-ci ildə
Üzeyir Hacıbəylinin
eyniadlı operettası
əsasında ekranlaşdırılan
“Arşın mal alan” filmində oynadığı Telli rolu ilə də
geniş tamaşaçı
rəğbəti qazanıb.
Gülhüseyn Kazımlı sənətkar
haqqında kövrək
xatirələri, zamanın
böyük sənətşünaslarının
rəylərini, Fatma xanımın insan və ifaçı kimi xarakterik xüsusiyyətlərini də
diqqətə çatdırdı. Qeyd etdi
ki, hələ kiçik yaşlarından
öz səsi ilə qohum-qonşunun, müəllimlərinin sevgisini
qazanan Fatma Qubada oxuduğu orta məktəbdə nəğmə dərslərində
xüsusi fəallıq
göstərərmiş. Müəllimləri onun bu məharətini dəyərləndirərək
balaca Fatmanı musiqi festivalında iştirak etmək üçün Bakıya
göndərirlər. Festivalda “Qubanın ağ alması”
xalq mahnısını
ifa edən 11 yaşlı qızcığazın
ifası Üzeyir Hacıbəylinin diqqətini
cəlb edir.
Dahi bəstəkarla
tanışlığı Fatmanın həyatında
böyük rol oynayır. Üzeyir bəy ona əsl ata qayğısı
göstərir. Fatmanı məktəbdə
oxudur, ona musiqi təhsili almaq üçün şərait yaradır.
Beləcə, Üzeyir bəyin
xeyir-duası Mehrəliyeva
üçün uzun həyat yolunda yaşıl işığa
çevrilir.
Fatma Mehrəliyeva xanəndəlik fəaliyyətinə 1940-cı ildə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının nəzdində “Sazçı qızlar” ansamblında başlayır. Geniş konsert salonlarında bir-birinin ardınca uğurlu çıxışlar edən bu istedadlı gəncin sorağı bütün respublikaya yayılır. 1941-1945-ci illər müharibəsi onun da həyatına təsirsiz ötüşmür. O, tez-tez cəbhədə hərbçilərin qarşısında çıxış edir. Fatma xanımın cəbhə repertuarında Ü.Hacıbəylinin vətənpərvərlik nəğmələri geniş yer tutur. Bəstəkarın Səməd Vurğunun sözlərinə bəstələdiyi “Şəfqət bacısı” mahnısının ilk ifaçısı da o olub. Lakin həmin ifanın lent yazıları qalmayıb.
Gecədə ifaçının yaddaşlara köçən muğam, təsnif və mahnılarından seçmə nümunələr də səsləndi. Xatirələr toplusuna xüsusi rəng qatan məqam xanəndənin ömür-gün yoldaşı olmuş Teyyub Dəmirovun ifasında “Kəsmə şikəstə”nin nadir səs yazısı oldu.
Qonaqları kövrək notlara kökləyən gecə sənətkara ithaf konsert proqramı ilə davam etdi.
Fərqli üslub və ladlarda mahnılar ifa olunduqca biz də xəyal qanadlarında zamanlar arasında səyahətə çıxdıq. Axı, hər birimizin ömür yolunda, gənclik ilə qocalıq arasındakı amansız keçidində musiqi avazı var. Axı, hər birimiz nə vaxtsa “Əzizinəm, a balam...” xitabında, “Qara gözlərinə qurban olduğum” fərqləndirməsində, “Uzaqdan, a də balam, boyunu gördüm” həsrətində, “Baxım xumar gözlərinə” yanğısında, “Demə ki, sənə yadam, sevgilim” izharında oluruq. Sonra başımızdan sevdası getməyən “İlk məhəbbət”in həsrətinə qoşulub gah “Segah”da qəhərlənir, gah “Neyçün səni bəs unuda bilmirəm!” sualları ilə baş-başa qalırıq.
Xəyalən illər öncəyə qayıdanları Fatma Mehrəliyevadan bizə yadigar qalan və qorunan nəğmələrin – “Qubanın ağ alması”nın, “Azərbaycan maralı”nın, “Ahu kimi”nin, “Qaragilə”nin gənc və istedadlı yeni ifaçıları (Əməkdar artistlər Sevinc Sarıyeva, İlkin Əhmədov, xanəndələr Tofiq Həmidov, Nisbət Sədrayeva, Sədəf Budaqova, Mirəli Mirizadə, Murad Laçın, Ülkər Abdullayeva, Günay İmamverdiyeva) günümüzə “qaytarıb”, fərqli ovqata köklədilər.
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 2 iyun.-
S.7.